Jukka Juutilainen

MiG-21 kuljetuskuntoon laita!

28 viestiä aiheessa

MG-63 kuljetuskuntoon laita!

 

[ attachment removed / expired ]

 

Heti alkoi tapahtumaan.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Siivet irti ja siipien siirto kuljetustelineelle.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jyry-Sisu saapui paikalle nosturiauton kera.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Siipien ja telineen sovittelua Jyryn lavalle.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Peräpukamien tarkistus.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jyry ottaa MG:n hinaukseen.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Lopputarkastus ja menoksi.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tunnistaako kukaan kuvan henkilöitä ja muistaako kukaan tämän tapahtuman päivämäärää tai vuotta? MG-63 tippui kotinurkille Juankosken Pelonniemessä 19.11.1977. Ylil Lahtela hyppäsi ja laskeutui alas varjolla parin kilsan päähän koneen hylystä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Unkarilainen versio.  ;)

 

[ attachment removed / expired ]

 

MiG-21bisAP 5721 unkarilasen lavetin kyydissä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

MiG on Taszarin tukikohdan museokalustoa. Vuonna 2008 kone ja lavetti olivat näytillä Kecskemetissä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Koko paketti.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja menoksi!

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MG-63 kuljetuskuntoon laita!

Tunnistaako kukaan kuvan henkilöitä ja muistaako kukaan tämän tapahtuman päivämäärää tai vuotta? MG-63 tippui kotinurkille Juankosken Pelonniemessä 19.11.1977. Ylil Lahtela hyppäsi ja laskeutui alas varjolla parin kilsan päähän koneen hylystä.

Muistaapa hyvinkin. Tuo sattui Oulunsalon ampumaleirillä 1970luvun alkupuolella ellen ihan väärin muista v.1975. Lennoston pojat pyysi IH:ta pientä virka-apua Hiab-auton muodossa. Käskimmä Mikon ottaa HiioppiSisu ja mennä apuun. Siihenaikaan oli hirmuinen valokuvauskielto joten siviileillä (minä) kameroineen ei tuonne ollut asiaa. Onneksi joku tapauksen ikuisti. Tuo toisena oleva kuva löytyy myös Karleston historia-kirrjasta.

Markku 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tunnistaako kukaan kuvan henkilöitä ja muistaako kukaan tämän tapahtuman päivämäärää tai vuotta? MG-63 tippui kotinurkille Juankosken Pelonniemessä 19.11.1977. Ylil Lahtela hyppäsi ja laskeutui alas varjolla parin kilsan päähän koneen hylystä.

Ensimmäinen kerta kun näen F-mallin Suomalaisia MiGejä tuolleen osina :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin! Markkuhan se tiesikin. KarLston kirjasta löytyy tosiaan kuva MiG:n moottorin vaihdosta Oulunsalon ampumaleiriltä. Nämä ovat varmaan lennoston omia kuvia, kun kuvat ovat mattapintaisia, ja paperinlaatua on "pahvimaista". Kuvien kokokaan ei ole perinteisen standardin mukainen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin! Markkuhan se tiesikin. KarLston kirjasta löytyy tosiaan kuva MiG:n moottorin vaihdosta Oulunsalon ampumaleiriltä. Nämä ovat varmaan lennoston omia kuvia, kun kuvat ovat mattapintaisia, ja paperinlaatua on "pahvimaista". Kuvien kokokaan ei ole perinteisen standardin mukainen.

Kirjassa ei puhuta ajankohdasta mitään. Tuo mainittu "Mikko" tuli töihin mun jälkeen joten vuosi ei voi olla 1972 eikä leiriä ollut vuosina 1974 eikä 1976. Mulla on kuvat kaikista v-77 osallistuneista HöyryMiGeistä eikä joukossa ole MG-63:nen. v1975 leirillä kuuskolmonen kyllä oli. Tuo v.73 on myös mahdollinen mutta asian varmistus vaatisi syvällisempää tutkimustyötä joten siitä arvaus = v.1975.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nimim. "epätietoinen Pirkanmaalta" tiedustelee tyhmänä: miksi ei tilattu uutta puhkupilliä varikolta ja vaihdettu kenttäkorjaustoimenpitein Oulunsalossa? Liian iso homma, leirin loppu (= kotimatka) lähestyy, muutakin vikaa, vikaa, vikaa,....?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MG-63 putosi koulukaverin mettään. Jyrki Laukkasen MiG-kirjassa on hyvä kuva koneesta Peloniemen jorpakossa. Ilmavoimat hakivat varsin ehjänä säilyneen hylyn poies, ja koulukaveri keräsi MiG:n osia, joita ilmavoimat eivät huolineet mukaansa. Teki kuulemma ilmavoimien kokardista lumilapion. Lumi lensi ilmavoimien kokardilla kevyesti. Antoi minulle yläasteella muovikassillisen mettästä keräämiään "marjoja". Osa on näköjään hukassa (siis varmassa tallessa). Yhdessä liittimessä luki "CANON" ja luukussa "TRESTLE". Länsimaalaisia juttuja toverin vehkeessä...

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MG-63 putosi koulukaverin mettään. Jyrki Laukkasen MiG-kirjassa on hyvä kuva koneesta Peloniemen jorpakossa. Ilmavoimat hakivat varsin ehjänä säilyneen hylyn poies, ja koulukaveri keräsi MiG:n osia, joita ilmavoimat eivät huolineet mukaansa. Teki kuulemma ilmavoimien kokardista lumilapion. Lumi lensi ilmavoimien kokardilla kevyesti. Antoi minulle yläasteella muovikassillisen mettästä keräämiään "marjoja". Osa on näköjään hukassa (siis varmassa tallessa). Yhdessä liittimessä luki "CANON" ja luukussa "TRESTLE". Länsimaalaisia juttuja toverin vehkeessä...

Hei muuten, Tuosta voiskin,Jukka, saada vähän lisävihjettä vuosiluvusta: Jyrki kirjassansa mainitsee jotta 63:nen oli v.1974 välihuollossa Neukkulassa jossa se maalattiin harmaaksi. Onko tuota peltiä nyt maalailtu vai?

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta turiset! Harmaanhopean pinnan alta kiiltelee toinen kiiltävämpi hopian väri.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minullahan on yksi paksu albumi täynnä kuvia MiG-21F-13-koneista. Kiitos Markun! Markulta ostamieni kuvien lisäksi ostin aikoinaan kuvia Tikkakosken museolta (Tiedustelulaivueen "Höyryistä"), Pääesikunnan kuvakeskuksesta ja Ilmavoimien oma kuvakeskus postitti nipun MiG-21F-13 kuvia peräti ilmaiseksi Jyväskylästä jo reilu 20 vuotta sitten.  :thmbup:

 

Näissä kuvissa ei ole mitään merkintöjä kuvien takana, mutta muistelisin, että tämä MG-63:n kuva tuli PE:n kuvakeskuksen diasta... Voipi olla, että muistan väärin.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Näistä pienemmistä MiG-21F-13 kuvista ei ole muistihavaintoa enää, mutta kuvat ovat tod.näköisesti Jyskälän lähettämästä kuvanipusta. Kaksi kuvaa MG-63:n hylystä, MG-79:n raato ja MG-80 taisi tulla myös tonttiin. Yhdessä pienessä kuvassa näkyy myös toinen kokardi MG-77:n sivuvakaajassa. Varsovan liiton maissahan oli usein tuplatunnukset (Unkari, Puola, Romania, Bulgaria jne.); yksi rungossa ja toinen sivuvakaajassa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Oikeassa alakulmassa on MG-63 maantietukikohdassa. Näissä kuvissa ei ole mitään merkintöjä kuvien takana. Markun kuvista löytyy usein vuosimerkintä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

PE:n kuvakeskus on leimannut kuvansa asiallisesti ja samoin on tehnyt Keski-Suomen ilmailumuseo. Tikkakosken MiG-15UTI ja MiG-21F-13 kuvat näyttäisivät olevan lähes järjestään Hannu Valtosen ottamia kuvia. Niitä ei tohdi laittaa julkisesti näkyville ilman lupaa.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta turiset! Harmaanhopean pinnan alta kiiltelee toinen kiiltävämpi hopian väri.

Hyvä!

Tästä voimmekin vetää poikkiteteellisen päätelmän, että tuossa puuhastellaan touko-kesäkuussa 1975 :thmbup:

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistetään tuosta vielä näytille tuo vimonen sivu näitä pienempiä kuvia, ennen kuin ruoka jäähtyy. MG-62 tuli tonttiin, MG-64 tuli tonttiin... mutta siitähän ei ole säilynyt kaiketi kuvia, kun MG-64 tipahti lähes alkumetreillä. Juvonen hyppäsi. MG-62 oli muistaakseni Wetterstrandin yksilö, joka tipahti 1971 Pielavedellä. Olin silloin mummolassa Pielavedellä, kun radiosta tuli tiedotus pudonneesta koneesta. Meni matalalentoharjoituksisa kirjaimellisesti puihin. 70-luvulla lensivät tosi matalalla. Kerran joutui kotipihallaan laittamaan nopiasti maihin ja kädet korville lapsilaumassa, kun MG veti tontin yltä pinnoissa.  ;D

 

[ attachment removed / expired ]

 

MG-77 tuplakokardeilla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun oli päätetty lopettaa lennot F-tyypillä niin ajettiin viimeinen pulja viidellä. Kun meillä ei ollut riittävästi ohjureita paikalla lainattiin pari Koelentueesta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

Jyrki, Lare, Eoi, Ipu ja Peksi. Vieressä MG-33, jolla Ipu lensi viimeisen F-lennon tammikuussa 1986

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä HöyryMigki oli tyylikäs kone, Tässä parit kuvat Oulunsalosta ajalta jolloin noissa oli vielä kovat piipussa:

MG-77 ohjuksineen

[ attachment removed / expired ]

MG-78 ja 35 lähdössä ohjusammuntoihin siipitelineissä R3S infrapunaohjus ja maaliohjus. (huom. nokivana tykin piipin ympärillä eli kovilla on ammuttu.)

[ attachment removed / expired ]

Mg-92 siivissä rakettikasetit

[ attachment removed / expired ]

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
MG-77 tuplakokardeilla.

Kiitokset mielenkiintoisista kuvista!

 

Tuplakokardit saattavat liittyä tarrakokardi- tai maalikokeiluihin.

 

Terv,

 

Kössi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukka, kyselit Lahtelan Heikin hypystä. Laiska kun olen, lainaan kirjastani "Elämän silmukat"

Yliluutnantti Heikki Juhani Lahtela lensi kakkoskoneena marraskuun 19. päivänä 1977 MG-63:lla neljän koneen parvessa. Osasto oli käynyt suorittamassa Kuopiossa ylilennon lento-onnettomuudessa menehtyneen majuri Koskenvuoren hautajaisissa. Parvi palasi Rissalaan poltellen kaikessa rauhassa ylimääräistä kerosiinia pilvien päällä.

   Koneiden valmistautuessa laskuun, ilmoitti yliluutnantti Lahtela lennonjohdolle, ettei oikeanpuoleinen pääteline tule ulos, eikä vihreä merkkivalo syty. Lisäksi kone vikuroi ohjattaessa, samalla kammeten voimakkaasti vasemmalle.

   Seuraavana laskuvuorossa ollut yliluutnantti Piippo pyyhälsi lähietäisyydeltä Lahtelan koneen ohi todeten oikeanpuoleisen laskutelineen luukun olevan kiinni.

   Lennonjohdon yliluutnantti Salla ohjeisti Lahtelan tekemään ylitiukkoja kaartoja ja muuttelemaan rajusti nopeutta, sekä ryskyttämään konetta oikein kunnolla, mutta mikään ei auttanut. Laskutelineen luukku pysyi kiinni. Sallan antaman ohjeen mukaisesti Lahtela nousi 3500 metriin, trimmaten samalla koneen lentämään suoraan kohti asumatonta seutua, Piippo seurasi lennon etenemistä näköetäisyydellä.

   ”Valmistauduin hyppyyn. Säädin tehot ja nopeuden alas, asetin trimmin, säädin istuimen ala-asentoon, kiristin reisihihnat, päästin hartiakiristimet tiukaksi ja odotin lennonjohdon hyppykäskyä, kertoo everstiluutnantti Heikki Lahtela vuosia myöhemmin.

   ”Vedin laukaisukahvoista. Jalkojen välissä tussahti, kuomu rullasi nätisti panssarilasia pitkin ylös ja sitten mentiin. Kieli jäi hampaiden väliin ja vielä toinenkin pieni koettelemus tuli. Laskuvarjon kanssa. Se takertui puuhun ja huomasin roikkuvani pää alaspäin puussa,” naurahta Heikki Lahtela kerratessaan silloisia jännittävää ja osin vaarallista tilannetta. ”Lopulta sain irrotettua valjaat ja tupsahdin maahan. Kone syöksyi Pelonniemen kylän kuusikkoon, kyntäen kymmenisen metriä leveän railon kuusikkoon”.

   ”Heittoistuin toimi juuri niin hyvin, kun ohjekirjoissa ja koulutuksessa oli luvattu,” kiittelee Heikki MiGin heittoistuimen toimintaa pakkolaskutilanteessa. ”Se oli muutenkin erittäin hyvä kone, kaikinpuolin”.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä Jukalle ja Markulle aiemmin julkaisematon kuva kauniin ähvän rumemmasta serkusta. Kuvassa MB-138:an moottoriin lisätään voiteluöljyä ennen paluuta Rissalaan. Kuva otettu Utissa joskus 80-90 luvun vaihteessa. Laukkasen mukaan kone on nykyisin säilytettävänä Keski-Suomen Ilmailumuseossa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh! Ilmavoimat eivät ole siivonneet sottaamiaan paikkoja kunnolla... Jep! MG-138 on nykyisin Tikkakosken mannekiinina. Jyrki Laukkasen mainion MiG-kirjan kaveriksi kannattaa hankkia myös tuo Sepon kirjoittama MiG-kirja, jossa on paljon mielenkiintoisia juttuja, varsinkin "Äffällä" lentämisestä 60-luvulla ja 70-luvulla. Toivottavasti Carlo on jo paremmassa kunnossa.  :thmbup:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä yksi kuva mg-138:sta keski-suomen ilmailumuseossa kuva otettu kesäkuussa 2011.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään