Timo Hyvönen

Vapautatko radan vai poistutko kiitotieltä?


32 viestiä aiheessa

Kentillä kuulee monenlaisia tapoja ilmoittaa rullauksistaan. Tänään laskeuduin toisen koneen takana korpikentälle ja hän tiedotti vapauttaneensa yxkasin. Korjasin tiedon liikenteelle että "kiitotie ei ole vapaa, laskeudun juuri NYT sille".

 

Miten ilmoitat ja/tai mikä olisi se hyvä ja toimiva tapa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö tuo rata/tie-venkoilu ole asian ytimen kannalta täysin merkityksetöntä nysväystä ja on omiaan sotkemaan äänestystä muuten hyvästä aiheesta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinähän se moderaattori olet, fiksaa ihmeessä jos kyselyssä on mielestäsi virhe. Tuohan oli vain minun mielipiteeni siitä, millaisia tuolla kentillä kuuluu.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö tuo rata/tie-venkoilu ole asian ytimen kannalta täysin merkityksetöntä nysväystä ja on omiaan sotkemaan äänestystä muuten hyvästä aiheesta?

 

On. Kiitotie ei radaksi muutu, vaikka sinne VR:n juna suistuisikin.

 

Asiaan liittyen, pöhkölän ja finavian toimien takia opetettava sana on vapautti, koska näissä kahdessa laitoksessa ollaan kiinnostuneita eritoten merkitsevästä liikenteestä, johon ei korpikenttätouhu millään muotoa kuulu. Keväällä oli tähän liittyen normi lausuntokierroksella, mutta eipä siinä korpikenttätouhua oltu tältä osin edes otettu huomioon. Käytännön kannalta olisi järkevintä, että korpiolosuhteissa ilmoitettaisiin vain kiitotielle menemiset ja sieltä poistumiset, ilman, että aiheutetaan kenellekään käsitystä* siitä, että kiitotie olisi oikeasti vapaa sen jälkeen kun se OBC on sieltä poistunut, vaikka tämä OBC ei millään muotoa ole edes halunnut ottaa kantaa siihen, onko kiitotiellä jotain...

 

* joo, tiedetään, että "pitäisihän sen lentäjän tietää" mitä se fraseologian "vapautti" tarkoittaa, mutta ei lentäjät tiedä kai ihan kaikkea muutakaan, mitä pitäisi periaatteessa tietää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinähän se moderaattori olet, fiksaa ihmeessä jos kyselyssä on mielestäsi virhe. Tuohan oli vain minun mielipiteeni siitä, millaisia tuolla kentillä kuuluu.

 

Minä esitin kysymyksen, että "eikö se jne...". Jos se ei mielestäsi sotke asiaa, että tästä vielä kehkeytyy tuon pollin asettelun vuoksi kiistely siitä, onko kyseessä kiitotie vai kiitorata, niin fine, as you wish. Harmi sinänsä, jos se tuo varsinaiseksi pointiksi tarkoittamasi asia, eli tapa ilmoittaa "kiitotien käytön lopettamisesta", jää sivuosaan. Idiootillekkaan kun ei varmaan jää epäselväksi, että OH-XXX poistui kiitotieltä 15, vaikka OH-XXX:n lentäjä puhuikin radioon kiitoradasta 15...

 

Moderaattoreille se ei sen enempää kuulu, kun siinä nyt ei mitään forumin sääntöjä rikota jne...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomenkielessä on se vika että englannankielen verbi "to vacate" voidaan kääntää ainakin kahdella eri tapaa. Sanoman esittäjä voi tarkoittaa eri asiaa kuin ilmaisee, viestin kuulija taas  voi ymmärtää sen miten tahansa.

 

AFIS-ympäristöstä tuttu käsite kiitotie vapaa, runway free on selvästi eri asia.

 

"OH-XXX vapautti kiitotien" tarkoittanee silti samaa kuin "OH-XXX on pois kiitotieltä" vaikka ei olekaan fraseologian mukainen ilmaus. Molemmat silti tarkoittanevat eri asiaa kuin "kiitotie vapaa".

 

 

 

Kirjassa "Ilmailun radiopuhelinliikenne" (Preflite Solutions Oy 2008) muuten s.110 annetaan esimerkki "Hyvinkään liikenne, OHNTH rullaan asematasolle, kiitotie vapautettu".

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sillä nyt taitaa olla ihan sama miten tuon ilmaisee, riippuen vähän kaikesta, saatetaan kuulla jopa aika vitsikkäitäkin ilmauksia asiasta.

Joka tapauksessa laskevalla ilma-aluksella on velvollisuus varmistaa että se kiitotie on vapaa tai muuten käytettävissä kun sinne tullaan.

Lähellä perässätulevaa tuo sanoma eniten kiinnostaa, joten hänelle voi ihan hyvin kertoa että kiitotie on vapaa jos siellä ei sillä hetkellä muita ollut, eikä tarvitse ajatella sitä että joku kaukaa lähestyvä mahdollisesti tulee pitkällä finaalilla (sehän on tyystin kielletty).

 

Niin siitä äänestyksestä, minä kerron joko "... vapautti kiitotien ....lla" tai "....n liikenne, .... kiitotie vapaa" edellyttäen että siellä ei tuolloin muita ollut, muutoin kerron poistuvani kiitotieltä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep..en näe yleensä taakse niin hyvin että uskaltaisin kertoa kiitotien olevan vapaa.

 

Asia tuli eilen reissuni molemmissa päissä mieleen. Joku limaekko tuli Hyvinkäälle pitkällä finaalilla vaikka kentällä oli sun minkälaista meininkiä (no siellä ei ollut silloin juuri varjoliitäjiä, oli vain lennokkimiehiä ja nekin vähän sivussa siitä pääkiitotieltä, koirankuljettajia taas meni aika villistä kun oli hyvä ilma) ja Malmilla taas joku kertoi kiitotien olevan vapaa vaikka just rullasin siinä täyttä vauhtia.

 

Taitaa olla tosiaan enemmän korpikenttien "ongelma". Tai siis onkin.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö tuo rata/tie-venkoilu ole asian ytimen kannalta täysin merkityksetöntä nysväystä ja on omiaan sotkemaan äänestystä muuten hyvästä aiheesta?

 

On se ainakin silleen, että äänestin väärin, ku en viittiny lukea vaihtoehtoja ihan loppuun saakka...

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uskallan vain luvata poistuneeni kiitotieltä. Vapautusta tyydyn pyytämään lj:ltä, vapahduksesta ja armahduksesta taas ehkä emme keskustele tässä enempää ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Joka tapauksessa laskevalla ilma-aluksella on velvollisuus varmistaa että se kiitotie on vapaa tai muuten käytettävissä kun sinne tullaan.

 

Niin. Pelkkä velvollisuus tehdä jotain ei kuitenkaan tarkoita, että näin tulisi aina tehtyä. Ilmailussa on aika paljon sellaisia käytänteitä, joilla pyritään siihen, että touhu pysyy turvallisena. Tässä olisi kehittämisen paikka myös viranomaiselle, jonka kontrollin alla erinäiset vakiosanonnat ovat...

 

Lähellä perässätulevaa tuo sanoma eniten kiinnostaa, joten hänelle voi ihan hyvin kertoa että kiitotie on vapaa jos siellä ei sillä hetkellä muita ollut, eikä tarvitse ajatella sitä että joku kaukaa lähestyvä mahdollisesti tulee pitkällä finaalilla (sehän on tyystin kielletty).

 

Siis millä hetkellä? Mistä sinä tiedät, onko joku rullannut kiitotielle sen jälkeen kun olet ohittanut kiitotien alkupään? Joo, katsomalla toki, mutta kyllä sen katsomisen voi hoitaa myös se lähestyvä ilma-alus ihan itse, usein VMC-olosuhteissa näkyvyys ilmasta kiitotielle on parempi kuin sieltä rullaustieltä. On aivan turha lähteä tähyilemään ja ottamaan kantaa tuollaisiin asioihin (kiitotien vapauteen), kun voi vaan hoitaa oman osansa ja keskittyä siihen rullaukseen. Minua myös huolestuttaa näiden vapautusilmoitusten antajien kova argumentaatio ko. ilmoituksen merkityksellisyydestä, paremmuudesta ja niin edelleen. En todellakaan tiedä, mitä lisäarvoa moisesta ilmoituksesta saa. Suurin osa "vapautti kiitotien" -ilmaisun käyttäjistä ei todellakaan tarkoita sillä muuta, kuin että he itse poistuivat sieltä. Näin ollen ilmoituksesta ei voi oikeasti päätellä mitään kiitotien vapauden suhteen.

 

"Lähellä perssätulevaa", mikäli on sinut vielä jopa huomannut, kiinnostaa lähinnä nimenomaan sinun liikkumisesi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

niin, vaikka en itse lennäkään, olisin taipuvainen käyttämään "poistui kiitotieltä" (tai radalta, ihan sama, jokainen varmasti tajuaa mistä on kyse, se ei kai ollut se pointti tässä). Voi vain puhua omalta puoleltaan, eli jos poistuu kiitotieltä niin poistuu, mutta voiko luvata että se on vapaa. Jos holdaamassa on ollut just joku toinen ja heti sun laskun jälkeen tuuppaa kiitotielle niin mitäs sitten? Vaikka nyt purjelentokone ja hinaus-yhdistelmä. Siinä menee tovi jos toinenkin ennenkuin se saadaan alta pois.  Vaikka olisitkin itse vapauttanut kiitotien, niin mistäs sitä tietää jos sinne joku toinen tunkee heti väliin... ja jos sen radio onkin vaikka sökö, niin eihän sitä kukaan tiedä että se siihen puski...

 

Toki, kaikki on mahdollista. mutta joo, mun äänet tuolle poistui kiitotieltä-vaihtoehdolle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uskallan vain luvata poistuneeni kiitotieltä. Vapautusta tyydyn pyytämään lj:ltä,

Nimenomaan. Taas oma juttunsa on silloin kun tullaan laskuun NF olosuhteissa ja kaveri hoitelee kiitotievaloja,lennontiedotus tai torni kiinni. Näkyvyys ilmasta kiitotielle/asematasolle ei välttämättä ole sitä mitä se on päiväsaikaan! Voi olla jopa edesvastuutonta kertoa jaksolle,että kiitotie vapautettu tms.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nimenomaan. Taas oma juttunsa on silloin kun tullaan laskuun NF olosuhteissa ja kaveri hoitelee kiitotievaloja,lennontiedotus tai torni kiinni. Näkyvyys ilmasta kiitotielle ei välttämättä ole sitä mitä se on päiväsaikaan! Voi olla jopa edesvastuutonta kertoa jaksolle,että kiitotie vapautettu tms.

 

Englanninkielisessä RTF:ssä käytetään siinä lentäjänkin näkökulmassa "vacate" termiä :). Mielenkiintoinen yksityiskohta.

 

(eli samaa, millä lj käskee "vapauttamaan").

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uskallan vain luvata poistuneeni kiitotieltä. Vapautusta tyydyn pyytämään lj:ltä, vapahduksesta ja armahduksesta taas ehkä emme keskustele tässä enempää ;)

 

Näin teen minäkin, tuli jopa eilen kokeiltua. Kiitotien olen luvannut vapaaksi monta kertaa, mutta silloin käkikellosta pahvi taskussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö tuo rata/tie-venkoilu ole asian ytimen kannalta täysin merkityksetöntä nysväystä ja on omiaan sotkemaan äänestystä muuten hyvästä aiheesta?

 

aika pieni erimieisyyden aihe verrattuna muutamiin muihin täällä "keskusteltuihin" aiheisiin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

aika pieni erimieisyyden aihe verrattuna muutamiin muihin täällä "keskusteltuihin" aiheisiin

 

Se on juuri sitä pilkunviilausta jota täällä rakastetaan :) Jokainen vähänkin ilmailusta kiinnostunut kyllä ymmärtää, ettei tarkoiteta mökkitietä tai junarataa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on juuri sitä pilkunviilausta jota täällä rakastetaan :) Jokainen vähänkin ilmailusta kiinnostunut kyllä ymmärtää, ettei tarkoiteta mökkitietä tai junarataa...

 

Kumma päähänpinttymä joillakin, että 'rata' olisi jotenkin kytköksissä junan tai kiskojen kanssa: kiertorata (jonka Seppo K. jo toisessa keskustelussa mainitsikin), ravirata, ampumarata, jne., ei ole kiskoja missään! :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiaan liittyen, pöhkölän ja finavian toimien takia opetettava sana on vapautti, koska näissä kahdessa laitoksessa ollaan kiinnostuneita eritoten merkitsevästä liikenteestä...

 

Kysehän on luonnollisesti mitoittavasta eikä suinkaan merkitsevästä liikenteestä... ;)

 

Ja nyt kun alettiin saivartelemaan, niin kun edellinen vapauttaa kiitotien, seuraava on (kiitotien) loppuosalla.

 

:laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Älkääs nyt saivarrelko siitä, puhutaanko kiitotiestä, vai kiitoradasta. Puhutaan ennemmin siitä, että onko joku vapauttanut kiitotie XX:n, vaiko poistunut kiitotieltä XX. Tästä minun käsittääkseni alunperin on puhe ollut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ampumarata

 

En ole koskaan laskeutunut ampumaradalle, mutta poistunut olen sieltä useinkin (aseen kanssa). Sano nyt seuraavaksi että "mökkitie" ei ole laillistettu termi, koska sitä ei Brysselin kammioissa ole sertifioitu viralliseksi vapaa-ajan asunnolle johtavaksi väyläksi. Yritä tässä nyt teidän kanssa sitten... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

onko joku vapauttanut kiitotie XX:n, vaiko poistunut kiitotieltä XX.

 

Eikös se tullut jo aikalailla selväksi, että lennonjohtaja vapauttaa ja lentokone poistuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään