Peter Lord

95-autobensiinin sekoittaminen 100LL-polttoaineeseen

109 viestiä aiheessa

Voiskohan tämän sivuuttaa sillä, että sekoittelee nesteet hima-olosuhteissa johonkin isompaan sammioon, mittaa tuotteen prosentit ( siis 1% tai alle ) - ja sitten kannuttaa valmiin blandiksen jerryihin, tuo hallille - ja kaataa tankkiin muina miehinä valot sammuksissa, ettei kukaan ( todennäköisesti toinen asiasta kiinnostunut ilmailija ) vaan näe, että lentoturvallisuutta vaarantava rike on tapahtumassa   :P

 

Mulla lepää tuossa takapihalla vanha alumiininen kahden kuution maitosäiliö, jolle olen jo tovin miettinyt järkevää hyötykäyttöä. Siitäpä saisi blandikselle mitä oivallisimman välivaraston - josta voisi aina tarpeen vaatiessa lirutella sekoitetta harrasteauton tankkiin ja jerryihin koneen polttoaineeksi. Sähköt pitäisi asennuttaa ja suodatin myös.

 

Tollanen korkeapuristeinen kiristetty veekasikin tykkää vähän tymäkämmästä kamasta, puhumattakaan venemoottorista. Sääli, kun nuo kunnolliset isommat pumpulliset ja kunnollisella suodattimella varustetut säiliöt maksaa sen verran maltaita, ettei meinaa kynnet pystyä. Sellaisen kymppikuution helposti siirrettävän pakin olisin hommannut jo ajat sitten - mutta kun ei, niin ei...

 

Vähän olen sisimmässäni kateellinen paikallisen lentokerhon komealle "pumppuasemalle". Sellasen minäkin joskus laitan...  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voiskohan tämän sivuuttaa sillä, että sekoittelee nesteet hima-olosuhteissa johonkin isompaan sammioon, mittaa tuotteen prosentit ( siis 1% tai alle ) - ja sitten kannuttaa valmiin blandiksen jerryihin, tuo hallille - ja kaataa tankkiin muina miehinä valot sammuksissa, ettei kukaan ( todennäköisesti toinen asiasta kiinnostunut ilmailija ) vaan näe, että lentoturvallisuutta vaarantava rike on tapahtumassa   :P

 

Näinhän se homma toimii. Seoksen tulee täyttää joku STC:n hyväksymä normi (esim. usein EN 228), eli sinun pitää speksata polttaineplandiksesi täyttävän tuon normin kun luovutat sitä (itsellesi) lentokonekäyttöön. Tiiä sitten, mitä tapahtuu ja kenelle, jos polttoainetehtaasi erehtyy ja laadunvarmistus pettää niin, että EN 228:na luovuttamasi polttoneste ei täytä ko. normia. Toisaalta, sehän riittää, että se on lentokoneen tankkiin kaataessa täyttänyt sen, sen jälkeen sen ei tarvitse sitä täyttää.

 

Mulla lepää tuossa takapihalla vanha alumiininen kahden kuution maitosäiliö, jolle olen jo tovin miettinyt järkevää hyötykäyttöä. Siitäpä saisi blandikselle mitä oivallisimman välivaraston - josta voisi aina tarpeen vaatiessa lirutella sekoitetta harrasteauton tankkiin ja jerryihin koneen polttoaineeksi.

 

Kahden kuution maitosäiliö ei kuulosta sellaiselta astialta, että se olisi hyväksytty palavan nesteen varastoksi. Toisin kun nyt bensan kaataminen lentokoneeseen, joka hädin tuskin kiinnostaa edes ilmailuviranomaista, tässä on kyseessä jo vakavampi asia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä. Samaa olen miettinyt itekin. Tuosta puuttuu esim. valuma-allas, joka lienee pakollinen. Mutta ei hätiä - ainakin toistaiseksi se on ollut tyhjillään  :) vaikka kovasti on tehnyt mieli täyttää se "tavaralla".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luultavasti halvin ratkaisu olisi ostaa hyväksytty astia ja asentaa se itse betonista valettuun altaaseen. Tollasen hyväksyttäminen voi olla aikalailla hankalaa. Jos polttoainetta meinaa varastoida, suosittelen ottamaan myös vakuutuksen, koska maahan valuessaan (ilkivaltakin pitää huomioida) se massanvaihto tulee turkasen kalliiksi, eritoten Ekokem laskuttaa kohtuullista taksaa siitä vastaanottamastaan maasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Palaahan se toki, voiteluus on sitten toinen juttu. Lienee lähes kaikille tuttu tapaus, mutta kuitenkin:

 

http://www.onnettomuustutkinta.fi/Etusivu/Tutkintaselostukset/Ilmailu/Ilmailu2007/1210772773046

 

 

A1 voitelevuus joo ja vuotava korkki auheutti veden pääsyn pumpulle. Thielert ja OTL olivat erimieltä pumpun rikkoutumisen perimmäisestä syystä voitelevuus ja korroosio.

 

Thielertillä oli ilmeisesti näyttöä , että pumppu kestää A1 käytöllä hyvin (ei vastaavia ongelmia aikaisemmin)  ja OTK oli sitä mieltä että A1 voitelevuus ei riitä teoriassa. Itse uskon tuohon korroosio teoriaan.

 

No siitäkin episodista alkaa olla jo vuosia CAU:kin on taas päässyt uudelleen siiville.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valitettavasti STC:n kannalta, sillä mikä tankissa olevan AVGAS/MOGAS-seoksen alkomaholipitoisuus on ei ole merkitystä, vaan tankkiin kaadettavassa polttoaineessa saa olla enintään 1% alkomaholia (ja sen on täytettävä ao. polttoaineen standardit).

 

Luin tuon STC:n läpi. Valitettavasti STC:ssä ei ole mainintaa kaatamisesta vaan pelkästään polttoaineen käyttämisestä, joten tämä niuhotus on täysin keksittyä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luin tuon STC:n läpi. Valitettavasti STC:ssä ei ole mainintaa kaatamisesta vaan pelkästään polttoaineen käyttämisestä, joten tämä niuhotus on täysin keksittyä.

 

 

Minkä STC:n luit läpi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkä STC:n luit läpi?

 

Pettersenin STC PA-28-140 koneelle, sama näytti olevan C172:lle.

Tein juuri äsken testin, jossa värien mukaan seurattuna 100LL ja 98E5 menevät sekaisin siten että niiden erottuminen on täysin mahdotonta.

Eli siis kaadan liemet erikseen tankkiin ja sillä siisti.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli siis kaadan liemet erikseen tankkiin ja sillä siisti.

 

Näin minäkin olen tehnyt. Lällyn ominaishaju muuttuu autobensamaiseksi aika pienelläkin sekoitussuhteella, samoin kaunis sininen väri haalistuu viehertävän keltaiseen.

 

Näyttää olevan hyvät lentokelit tulevan loppuviikosta. Tällä kerralla pakkaan kannut takaluukkuun ja haen Lällyä Malmilta - jo ihan sen vuoksi, että kone jää kohta halliin seisomaan ja autobensa ei tunnetusti parane vanhetessaan. Taitaa olla parempi, että talvella tankeissa ja putkistoissa on 100%:sta Lällyä pienellä annoksella 06A:ta terästettynä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen seurannut toki läheltä tällaista käytäntöä, jossa useamman vuoden ajan harjoitetussa lentotoiminnassa esim. joka kolmas tankillinen on ollut autobensiiniä. Haluaisin kuitenkin löytää mustaa valkoisella asiasta, jotta osaisin itskin ryhtyä oikein sekoittamaan. 

Tässä ollaan jo harmaalla alueeella. Onko seuraava vaihe että moottoriin kaadetaan autoöljyä,tulpat hankitaan motonetistä ja huollot tehdään kynällä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pettersenin STC PA-28-140 koneelle, sama näytti olevan C172:lle.

Tein juuri äsken testin, jossa värien mukaan seurattuna 100LL ja 98E5 menevät sekaisin siten että niiden erottuminen on täysin mahdotonta.

Eli siis kaadan liemet erikseen tankkiin ja sillä siisti.

 

Tuota, nyt pitää kyllä puuttua tähän. Ei se, että ainekset sekottuvat niin, että niiden erottuminen (paljaalla silmällä) on täysin mahdotonta, tarkoita suinkaan, että ne ovat sekaisin. Jokainen, joka on tehnyt pirtusta (80 tai 96 %) boolia, tietää tämän. Se alkoholi ei sekotu edes vuorokaudessa sinne nesteeseen, vaikka sitä ei sieltä erotakaan. Apteekin tavarasta boolia (vaikka n. 10 %) tehdessä sekoittaminen pitää tehdä vähintään 2 päivää etukäteen, mielellään 3, jos haluaa, että se alkoholi oikeasti sekottuu siihen nesteeseen.

 

Siitä, miten hyvin 5 % seos laimenee ja sekottuu (oli se alkoholi sitten vedessä tai bensassa), en tiedä. Pointti oli se, että itsestäänselvyytenä tuota ei sovi pitää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse en laittaisi varastoon jääviin laitteisiin mitään viinaa imemään vettä ilmasta, ehtii sen laittamaan käyttöön otettaessakin. Veneessäni, jossa on 200 litran tankki, olen luvannut juoda keväisin kaikki yli yhden senttilitran vesitiivistymät tankin sumpusta, kertaakaan ei ole moiseen tarvinnut ryhtyä edes tankin ollessa tyhjillään talven yli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä ollaan jo harmaalla alueeella. Onko seuraava vaihe että moottoriin kaadetaan autoöljyä,tulpat hankitaan motonetistä ja huollot tehdään kynällä?

 

Jaa että harmaalla? Mutta entä jos ison ilmailuyhdistyksen moottorikoneiden itseoppinut huoltovastaava on näin päättänyt ja kerhon pitkäiaikaisin, suvereeni moottorilennonopettajakin tästä tietoisena vuosia lentänyt oppilaineen normi-172:lla autobensalla ilman minkään valtakunnan STC:tä, eihän se VOI olla väärin, eihän?

Ainakin molemmat herrat ovat poliisikuulustelussa tämän vahvistaneet. Sekä joku muukin asiasta tiennyt.

 

En minä toki tiedä muusta kuin kotikylän käytännöstä.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

autobensalla ilman minkään valtakunnan STC:tä, eihän se VOI olla väärin, eihän?

 

No pitäähän poikien saada lentää!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin molemmat herrat ovat poliisikuulustelussa tämän vahvistaneet. Sekä joku muukin asiasta tiennyt.

 

Peter

 

Onkos siellä ollut jokin onnettomuus / incidentti, kun on tinanapit kuvioissa kuulustelemassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse en laittaisi varastoon jääviin laitteisiin mitään viinaa imemään vettä ilmasta, ehtii sen laittamaan käyttöön otettaessakin. Veneessäni, jossa on 200 litran tankki, olen luvannut juoda keväisin kaikki yli yhden senttilitran vesitiivistymät tankin sumpusta, kertaakaan ei ole moiseen tarvinnut ryhtyä edes tankin ollessa tyhjillään talven yli.

 

Tuosta asiasta kuulee puhuttavan kahta eri mielipidettä. Pidän sekä veneen, harrasteauton ja myöskin lentokoneen tankin/tankit täynnä varastoitaessa. Näin kondenssivettä ei ole esiintynyt. Auton kohdalla tuo pieni jäänestoaineannos lieventää kaasuttimen jäätymistä kun menee talvella kerran kuussa käyttelemään. Ko. vehkeessä ei ole imuilman lämmitystä - sama juttu veneen kanssa. Molemmat viileässä varastossa siis - samoin lentokone on kylmässä hallissa. Tosin siinä nyt on imuilmanlämmitys.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos siellä ollut jokin onnettomuus / incidentti, kun on tinanapit kuvioissa kuulustelemassa?

 

Ei toki. 

Eihän täällä nyt tällä kertaa ole onnettomuuksia tapahtunut.  Rahasta on vaan kyselty.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen kuullut että korkealyijyistä AVGAS 100LL-polttoainetta  käyttävissä moottoreissa tulpat ja venttiilit saattavat kärsiä polttoaineen lyijystä.  Ratkaisuksi tähän olen kuullut, että 100LL-polttoaineeseen pitää tai voidaan sekoittaa 95-oktaanista lyijytöntä autobensiiniä. Näin moottori säilyy paremmassa kunnossa. 

Tähän on laillinenkin ratkaisu,AVGAS 91/96 UL lekobensiini joka on lyijytön ja jota välittää TTT-Aviation. Hinta pikkuisen halvempi kuin 100 LL:ssä ja käy useimpiin yleisilmailukoneisiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään