72 viestiä aiheessa

RM and World Assembly Arrangements

 

The next Regional Meeting of IAOPA Europe will be in Krakow, Poland, on October 1st. Arrangements for the 26th IAOPA World Assembly to be held in South Africa, in April 2012, are proceeding. AOPA-South Africa is planning a series of events to complement the three days of discussions and planning that form the centerpiece of the assembly. The World Assembly, at Stellenbosch, also marks the 50th anniversary of IAOPA.

 

Juttelin vaan tänään sen Venäjän AOPAn kaverin kanssa, oli menossa tonne. Oiskohan ketään Suomesta menossa paikalle?

 

t. TImo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, esitä kaverille lämpimät onnittelut RAOPA:lle menestyksekkäästä toiminnasta Venäjän ilmatilan uudistusprosessissa, esitä myös  toive, että seuraavaksi saataisiin G-ilmatila, tarvittavat suunnistuksen apuvälineet, kuten paikallisväylien kartat myös ulkomaalaisten harrastelentäjien  käyttöön. Siitä hyvästä voimme maksaa Venäjän AOPAN jäsenmaksu, jos se ei ole yli normin, so. 60 €.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilman kansallisen AOPAn valtuutusta Krakovaan tuskin on menemistä edes kuunteluoppilaaksi. Toisaalta IAOPA Europe toimittaa Suomeenkin virallisen raportin Krakovan kokouksesta. Ruotsin AOPA on valmis ajamaan myös Suomen asioita. Pikkuisen noloahan tuo olisi tukeutua Ruotsin apuun. Eikä IAOPA Europen voimaa saada tueksi ilman omaa AOPA Suomea.

  Sanottakoon samalla, että SIL ei ole oman AOPAn vaihtoehto ja kilpailija. SIL:llä on vaikutusvaltaa ja se on hyvä kumppani mahdolliselle AOPA Suomelle. Seisoimme samalla puolella aitaa aikanaan AOPA Finland ja SIL. Saavutimme myös hyviä tuloksia, mm. helpottamaan ultralightien maihinnousua. Yhteistyöstä hyötyvät kaikki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikä IAOPA Europen voimaa saada tueksi ilman omaa AOPA Suomea.

Jos tuommoinen, AOPA Suomi olisi olemassa, mitä sen tavoitteisiin ja tehtäviin kuuluisi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tuommoinen, AOPA Suomi olisi olemassa, mitä sen tavoitteisiin ja tehtäviin kuuluisi?

 

Sellanen siis on olemassa, ainakin jollain tasolla. http://www.iaopa.eu/contentServlet/finland.htm

 

Mitään aopaa ei tosin löydy yhdistys- tai yritysrekistereistä Suomesta, onko tuo toiminut sitten rekisteröitymättömänä yhdistyksenä vai...? Tietääkö kukaan nykystatuksesta? Sähköpostiosoite ei ainakaan toimi... Pitäisikö perustaa AOPA Finland ry?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sellanen siis on olemassa, ainakin jollain tasolla. http://www.iaopa.eu/contentServlet/finland.htm

 

Mitään aopaa ei tosin löydy yhdistys- tai yritysrekistereistä Suomesta, onko tuo toiminut sitten rekisteröitymättömänä yhdistyksenä vai...? Tietääkö kukaan nykystatuksesta? Sähköpostiosoite ei ainakaan toimi... Pitäisikö perustaa AOPA Finland ry?

 

Ilmeisesti oli ja meni?

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,92992.msg1299685.html#msg1299685  .. ja siitä alaspäin.

 

Jotain jutustelua aiheesta löytyi myös vuoden 2006-2007 paikkeilta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinnostavaa olisi tietää, onko se ollut joskus rekisteröity yhdistys. Jos on, niin jollakulla on ilmeisesti ollut viitseliäisyyttä niin paljon, että on nimenomaisesti lakkauttanut ko. yhdistyksen toiminnan, koska sitä ei ole missään rekisterissäkään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinnostavaa olisi tietää, onko se ollut joskus rekisteröity yhdistys. Jos on, niin jollakulla on ilmeisesti ollut viitseliäisyyttä niin paljon, että on nimenomaisesti lakkauttanut ko. yhdistyksen toiminnan, koska sitä ei ole missään rekisterissäkään?

Taisi/taitaa olla virallisesti tämä: Suomen lentäjien ja ilma-aluksen omistajien yhdistys ry,  yr:110.675

Yhditysrekisteristä:

 


MERKITTY REKISTERIIN

18.09.1972

 

NIMENKIRJOITUSTAPA (Rekisteröity 18.07.2006)

Yhdistyksen nimen kirjoittaa hallituksen puheenjohtaja

ja varapuheenjohtaja sekä toiminnanjohtaja kukin erikseen

taikka kaksi hallituksen jäsentä yhdessä.

 

SÄÄNTÖMÄÄRÄISET NIMENKIRJOITTAJAT (Rekisteröity 18.07.2006)

 

Puheenjohtaja Salpakari Seppo Ensio, Taipalsaari

Varapuheenjohtaja Bremer Klaus Ilmari Malakias, Helsinki

Hallituksen jäsen Auranen Tero Juhani, Nurmijärvi

Hallituksen jäsen Ingvall Lars Fridolf Vilhelm, Espoo

Hallituksen jäsen Nurmi Harri Kalevi, Lieto

 

Ei valittu: Toiminnanjohtaja

 

SÄÄNTÖMUUTOS (Rekisteröity 18.07.2006)

Hyväksytty uudet säännöt.

 


 

Osin täältä tuttua porukkaa näköjään löytyy hallituksesta, sekä myös SIL:n varapj. Onkos tämä joku SIL:n peiteorganisaatio?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osin täältä tuttua porukkaa näköjään löytyy hallituksesta, sekä myös SIL:n varapj. Onkos tämä joku SIL:n peiteorganisaatio?

 

Terve,

 

Ei ole/ollut kyse "SIL peiteorganisaatiosta". Olin hetken aikaa AOPA Finlandin hallituksessa, mutta muiden luottamustehtävien viedessä miestä, jättäydyin pois. Yhdistys on kyllä myös sen jälkeen toiminut, joten ilmeisesti rekisteripäivitykset ovat jääneet tekemättä.

 

Jaan Klauden mielipiteen siitä, että nämä kaksi organisaatiota ovat toisiaan täydentäviä, eivät "kilpailevia". Teimme tuolloinkin hedelmällistä yhteistyötä.

 

t. tero

 

EDIT: poistettu lainauksesta turhat pois. /MM

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Teimme tuolloinkin hedelmällistä yhteistyötä.

t. tero

 

Minkälaisista hedelmistä saamme nyt tuon yhteistyön seurauksena nauttia?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tuommoinen, AOPA Suomi olisi olemassa, mitä sen tavoitteisiin ja tehtäviin kuuluisi?

 

Suuret linjat täältä: IAOPA Policies

 

Oman hiekkalaatikon tavoitteet ja tehtävät tarpeen mukaan. Vaikka SIL:n kanssa yhdessä?

 

-J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suuret linjat täältä: IAOPA Policies

 

Oman hiekkalaatikon tavoitteet ja tehtävät tarpeen mukaan. Vaikka SIL:n kanssa yhdessä?

 

-J

Kiitos, selasin paperin läpi, joskus pitää lukea läpi ajatuksella. Näyttää puhuvan ilmailutyöstä ja sen edellytyksistä, eli tavalliselle pilotille ja lentokoneen omistajille (ultra, purtsikka, mopu)  tämä vallan vertikaali ei näyttäisi tarjoavan paljonkaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos, selasin paperin läpi, joskus pitää lukea läpi ajatuksella. Näyttää puhuvan ilmailutyöstä ja sen edellytyksistä, eli tavalliselle pilotille ja lentokoneen omistajille (ultra, purtsikka, mopu)  tämä vallan vertikaali ei näyttäisi tarjoavan paljonkaan.

 

... käytännössä kuitenkin hyvinkin paljon, mm. viranomaismaaksujen kohtuullistamiseksi (Euroopasssa aina Maltan ja Kyproksen

laskeutumismaksuja myöten), pienkoneilmailun edellytysten helpottamiseksi (mm. Hollannin VFR-vaatimukset, Ranskan IFR-sovellutukset, jne), iilmailuviranomaaisten tulkintojen yhdenmukaistamiseksi (mm. Islannin tuhkapilven aiheuttamien erilaisten lentokieltojen järkeistämiseksi), jne. Pohjoismainen yhteistyö loisi voimablokin, joka pakottaa EASAnkin kuuntelemaan. Ruotsin, Norjan ja Tanskan AOPAt jo keskustelevat ja ottaisivat Suomen lennossa mukaan. Myös Baltian maissa ollaan kiinnostuneita. Liettuallahan on harrastepilottinsa EU:n korkeimmassa virkaportaassa. Myös Saksa, Ranska ja Iso-Britannia ovat hyvin edustettuina EU:n päämajassa.

  AOPA Sweden on kova sana IAOPAssa ja IAOPA Europessa ja EASAssa. Sopii tutustua monivuotisen puheenjohtajan Lars Hjelmbergin aikaansaanoksiin esim. Hjelmco Oiliin Googlessa. Ilman rautaista kansainvälistä työtä Hjelmcolla ei olisi nykyisiä lupia jaoikeuksia. Myös nykyinen puheenjohtaja Lennart Persson on kova tekijä  kansainvälisestikin. Hjelmberg on yhä aktiivinen aopa.se:n johdossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun näitä paineita nyt viimeaikoina on kertynyt lentämisemme pelastamiseksi, saattaisi olla että AOPA.fi saataisiin taas henkiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos, selasin paperin läpi, joskus pitää lukea läpi ajatuksella. Näyttää puhuvan ilmailutyöstä ja sen edellytyksistä, eli tavalliselle pilotille ja lentokoneen omistajille (ultra, purtsikka, mopu)  tämä vallan vertikaali ei näyttäisi tarjoavan paljonkaan.

 

Tuon tyyppisistä dokumenteistä ei kannata masentua vaikka saattaisikin näyttää, että tekstiä on paljon ja sisältöä vähän. Yleinen näkemys taitaa olla, että nämä ovat sitä korkean tason höpönpöppöä joka liitelee kaiken järjellisen toiminnan yläpuolella. Asia on kuitenkin päinvastoin: nämä ovat niitä perusasioita joiden päälle toiminta rakennetaan.

 

Toki asia on niin, että ei tuota kaikkien tarvitse lukea: riittää kun paikallisten järjestöjen johto ja vastuuhenkilöt sen asemaansa nähden riittävällä tasolla ovat sisäistäneet. Varsinainen jäsenistö käyttää tuota nippua vain korokkeena jonka päältä sitten voi ponnistaa.

 

-J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun näitä paineita nyt viimeaikoina on kertynyt lentämisemme pelastamiseksi, saattaisi olla että AOPA.fi saataisiin taas henkiin.

 

Vaan mystinen on tämä AOPA:n suomalainen hang around klubi, googlella löytyy viitteitä lausunnoista, joita on annettu vuosia sitten, kärjekkäitäkin. Entisiä ja nykyisiä jäseniä on tälläkin palstalla, mutta toimintaa ei taida enää olla? Minimi olisi verkkosivut, joku osoite jonne voi lähettää jäsenhakemuksen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaan mystinen on tämä AOPA:n suomalainen hang around klubi

 

Sorry, ei ole  "mystistä", ei ole "hang aroundia", ei ole koko klubia, paitsi ilmeisesti vielä yhdistysrekisterissä. Asia ei ole kuulunut allekirjoittaneelle enää tällä vuosikymmenellä. Käytännössä AOPA Finlandia ei ole ollut sen jälkeen kun Seppo Salpakari luopui puheenjohtajuudesta. On ollut puheenjohtajia, joita ehkä on hivellyt asema vaikutusvaltaisessa kansainvälisessä järjestössä, mutta enempään rahkeet eivät riittäneet (syitä en arvaile). AOPA Finland kuihtui "yhden miehen klubiksi", ei enää sitäkään.

 

  Syystä jota en tiedä, IAOPA Europe on yhä kerran kuussa kysellyt minulta, mitä Suomi haluaa ottaa esille kuukausittain kaikkiin Euroopan maihin jaettavassa email-tiedotteessa. Olen välittänyt kyselyn edelleen henkilölle, joka tietämäni mukaan viimeksi on ollut AOPA Finlandin puheenjohtaja - paitsi kerran.

 

  Viitisen vuotta sitten, kun starttasimme Sunny Nights Fly-in:n Pudasjärvellä, vastasin omavaltaisesti ja kerroin Sunny Nights:sta ja matkalentokisasta EFHF-EFPU. Samuli Haapasalo avitti upeasti järjestämällä osanottajille vapautuksen laskeutumismaksuista Suomessa koko Sunny Nightsin ajan. IAOPA Europe kertoi tiedotteessaan, ja osanottajia tuli Suomen lisäksi Romaniasta, Puolasta, Saksasta, Ruotsista ja Norjasta.

 

  Muuta IAOPA Europen kuukausi-tiedotteilla ei sitten ole ollutkaan kerrottavaa Suomen ilmailusta.

 

  Saatan lisätä, että henk.koht. suhteet ovat säilyneet Ruotsin AOPAn Hjelmbergiin ja nykyiseen pj:aan Perssoniin.  Persson kävi taannoin vielä kanssani tutustumassa Malmin kentän tilanteeseen, ja olemme olleet useampaankin otteeseen meilivaihdossa tänä syksynä. Siksi olen uskaltanut sanoa tälläkin foorumilla, että Ruotsin AOPA on valmis any time tukemaan Suomen AOPA:aa ja Suomen asiaa maailmanlaajuisessaa IAOPAssa ja IAOPA Europessa. Jos ei täällä parempaan pystytä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhdistyksellä on säännöt, joissa sanotaan mitä tehdään kun toiminta lakkaa. Siellä myös sanotaan mitä tehdä, jos hallitus käy toimintakyvyttömäksi. Todennäköisesti riittää parin, kolmen jäsenen kokoonkutsuma ylimääräinen kokous, ulkopuolinen ei sitä voi tehdä. Säännöthän on uusittu 2006, joten niitä ei ole kirjoitettu Remingtonilla,  ne on yhä jonkin jäsenen kovalevyn kulmalla. Yhdistysrekisterissä tietysti, mutta  esiin kaivaminen sieltä maksaa 13€. Säännöistä kävisi ilmi myös yhdistyksen tehtävat ja tarkoitus, voisi arvioida olisiko tuollaisella yhdistyksellä jotain tarjottavaa lupakirjan ja koneen omaavalle.

 

Edit: tiedon hinta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... voisi arvioida olisiko tuollaisella yhdistyksellä jotain tarjottavaa lupakirjan ja koneen omaavalle.

 

    Jos joku muu vastaisi haasteeseen, kenties tuollaisella yhdistyksellä olisi tarjottavaa lupakirjan ja koneen omistajallekin.

 

  Yhdistys on tietenkin sitä, miksi tekevät sen tekevät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhdistyksellä on säännöt, joissa sanotaan mitä tehdään kun toiminta lakkaa. Siellä myös sanotaan mitä tehdä, jos hallitus käy toimintakyvyttömäksi. Todennäköisesti riittää parin, kolmen jäsenen kokoonkutsuma ylimääräinen kokous, ulkopuolinen ei sitä voi tehdä. Säännöthän on uusittu 2006, joten niitä ei ole kirjoitettu Remingtonilla,  ne on yhä jonkin jäsenen kovalevyn kulmalla. Yhdistysrekisterissä tietysti, mutta  esiin kaivaminen sieltä maksaa 13€. Säännöistä kävisi ilmi myös yhdistyksen tehtävat ja tarkoitus, voisi arvioida olisiko tuollaisella yhdistyksellä jotain tarjottavaa lupakirjan ja koneen omaavalle.

 

Jos aopa finlandin toimintaa halutaan jatkaa, vaihtoehtoisia toimintamalleja on käytännössä 2,5:

 

1) Suomen lentäjien ja ilma-aluksen omistajien yhdistys ry:n toimintaa jatketaan, muutama jäsen kokouksen koollekutsumiseksi lienee löydettävissä. Ongelmina voi pitää sitä, että yhdistyksellä voi olla sitoumuksia, joista kukaan ei nykyään tiedä, jos yhdistyksen historiassa on aukkoja. Toisaalta yhdistyksellä saattaa jopa olla varallisuutta olemassa, tuskin paljoa, mutta jokunen euro kuitenkin.

 

2) Perustetaan AOPA Finland ry tjsp yhdistys. Maksaa tietysti jonkun euron laittaa pystyyn, mutta historia olisi tunnettu.

 

+0,5) Mikäli Suomen lentäjien ja ilma-aluksen omistajien yhdistys ry:llä on varallisuutta, yhdistyksen lakkauttaminen ja jäljelle jääneiden varojen siirto AOPA Finland ry:lle saattaisi tulla kysymykseen, jos jäsenistö on tätä mieltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täälläkin alkaa taas hiljalleen kiteytymään aikamme henki. Voisko joku mun puolesta kun mä en kerkee/jaksa/halua? Ainoa vaikuttamisen väline on keskustelufoorumeilla jupina.

 

Toisaalta Tatu sai jo viranomaismaksut -ketjusta papukaijamerkin, tuleeko täältä toinen...?

 

-J

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täälläkin alkaa taas hiljalleen kiteytymään aikamme henki. Voisko joku mun puolesta kun mä en kerkee/jaksa/halua? Ainoa vaikuttamisen väline on keskustelufoorumeilla jupina.

 

Sitä en kyllä pitäisi minkään sortin vaikuttamisena..  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysyin mm. Lasse Ingvallilta, jäikö AOPA Finlandille luurankoja kaappiin. Sain seuraavan vastauksen:

 

 

AOPA Finlandilla ei ole sitoumuksia eikä luurankoja kaapissa, mutta edelleen aikaisemman sihteerin jäljiltä varoja tilillä toiminnan jatkamiseksi.

Jos innokkaita tekijöitä löytyy AOPA Finlandin uudellenkäynnistämiseksi, niin minulta saa apua sekä kaikki pöytäkirjat mitkä minulla on hallussa.

Terveisin

Lasse Ingvall

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään