Hannes Panttila

Ohjaajan Alkeiskurssille Ilmasotakouluun

19 viestiä aiheessa

Huomioikaapas kaikki lukion käyneet inttiä käymättömät alle 23 vuotiaat surffailijat ja ilmailusta kiinnostuneet Ilmasotakoulun ohjaajakurssin haku, joka ensi vuoden osalta päättyy tammikuussa 2004. Elokuulla alkaa Kauhavalla Ohjaajan Alkeiskurssi, jonka aikana saa alkeislentokoulutuksen Vinkalla. Kurssin lentokoulutukseen kuuluu tyyppi- ja suunnistuslentojen lisäksi taito- ja mittarilentoakin. Kurssin kautta on mahdollisuus päästä ilmavoimien lentäjän ammattiin.

Lukekaa ohjeet ja tulostakaa hakupaperi täältä: http://www.ilmavoimat.fi/ilmask

[ Attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pääsiskös hieman vanhemmatkin ja jo armeijan käyneet, jos OIKEIN kauniisti pyytäisi ? :P;D

Arttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kato Hanneskin on täällä.Sähän hommaat mut ilmavoimiin 2005 eikös??? Tulisin kyllä nytkin kun olis vaan koulu käyty loppuun mut kun kirjotukset vasta vuoden päästä ;D

Juffe

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pistän minäkin kyllä hakupaapperit postiin, mut vasta tasan vuoden päästä, kun on mullakin viimein lukio lähes ohi.. :P Vielä olis ihan hyvät mahollisuudet, kun on näkökin hyvä ja kunto kasvaa kohisten. Ekasta vaiheesta eli paperikarsinnasta pääsen todennäkösesti helposti läpi, mutta muuten ei kyllä mahollisuuksista uskalla heittää mitään arvioita. :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tottakai haetaan kurssille, mutta hakijoita on paljon. Kuntotesteissä pitää kuulemma puhaltaa johonkin systeemiin :P (mistä on kyse) Kuntotestit on tosi kovat. Sitten on vielä psykologiset testit joissa kuulemma ole päätä eikä häntää. Kysymykset ovat tasolla "oletko koskaan tuntenut itseäsi seinäkasviksi" ;D

Ja sillä muka selvitetään hakijan personaallisuutta..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve

Puhalluskokeessa eli ns. Valsalvan testissä täytyy puhaltaa 40 sekunnin (vai oliko se 45 s) ajan siten, että manometrin elohopeapatsas pysyy tietyn rajan yläpuolella. Tämä simuloi vastaponnistusta hävittäjäkoneessa. Kaikki eivät tuohon pysty, vaan taju saattaa mennä.

Arttu

Tottakai haetaan kurssille, mutta hakijoita on paljon. Kuntotesteissä pitää kuulemma puhaltaa johonkin systeemiin :P (mistä on kyse) Kuntotestit on tosi kovat. Sitten on vielä psykologiset testit joissa kuulemma ole päätä eikä häntää. Kysymykset ovat tasolla "oletko koskaan tuntenut itseäsi seinäkasviksi" ;D

Ja sillä muka selvitetään hakijan personaallisuutta..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve

Puhalluskokeessa eli ns. Valsalvan testissä täytyy puhaltaa 40 sekunnin (vai oliko se 45 s) ajan siten, että manometrin elohopeapatsas pysyy tietyn rajan yläpuolella. Tämä simuloi vastaponnistusta hävittäjäkoneessa. Kaikki eivät tuohon pysty, vaan taju saattaa mennä.

Arttu

Ei kenenkään keuhkot kyllä riitä ainakaan yhtäjaksosesti puhaltamaan 45s. Kai siinä pitää välillä vetää henkeä..?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve

Siis... Taisin ilmaista itseni epätarkasti. Tuossa todellakin puhalletaan yhtäjaksoisesti tuo 45 s, mutta siis vastusta vastaan. Eli ikäänkuin puhaltaisi oikein "tiukkaa" ilmapalloa.

Arttu

Ei kenenkään keuhkot kyllä riitä ainakaan yhtäjaksosesti puhaltamaan 45s. Kai siinä pitää välillä vetää henkeä..?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve

Arttu

Oliko se jopa noin pitkään? Muistin että olis ollu 30 sek paikkeilla. Itte ton testin joskus silloin tein. Ei niin paha. Homma loppui sitten tilkassa siihen pirun reaktionopeustesti masiinaan tyyliin speden spelit kertaa sata. :(;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moikka

Öh.. Näin muistelisin... :P Itse läpäisin tuon v. 1994. Nyt kun sain uudelleen kelpparin voimaan, tuota ei enää vaadittu uusimaan.

Arttu

Oliko se jopa noin pitkään? Muistin että olis ollu 30 sek paikkeilla. Itte ton testin joskus silloin tein. Ei niin paha. Homma loppui sitten tilkassa siihen pirun reaktionopeustesti masiinaan tyyliin speden spelit kertaa sata. :(;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuossa todellakin puhalletaan yhtäjaksoisesti tuo 45 s, mutta siis vastusta vastaan. Eli ikäänkuin puhaltaisi oikein "tiukkaa" ilmapalloa.

Tämmöinen torvensoittaja kun olen, niin vastusta vastaan puhaltaminen ei ole ongelma. Mutta kun kokeilin sitä huippuvirtausmittausta, niin meinasi keuhkot irrota. Eikä siitä kyllä muutenkaan meinannut mitään tulla... :-\

MikkO

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Omasta kokemuksesta voin kertoa, että jos sattuu omistamaan heinänuhan, niin voipi tulla karsiutuminen hyvinkin pian. Itselläni oli nimittäin testien mukaan heinänuha, josta en itse ollut koskaan tiennyt mitään. Mutta kun testit näin sanoivat, ja äiti on allerginen niin se riitti minun tapauksessa. En siis omista minkään sorttisia oireita kyseisestä nuhasta. Nimimerkillä vieläkin katkera vuodesta 2000..:)

Ei ne kuntotestitkään vaikuttanut mitenkään erityisen pahoilta. Lihaskunnoksi vaadittiin aika sellainen peruskunto, mutta sellaisessa kuntopyörätestissä sai oikeastaan jo tuskailla minun tuon aikaisen keskitason kunnon kanssa. (Eli poletaan kuntopyörää niin kauan kun jaksaa. Laite kiristää vastusta minuutin välein.) Muistaakseni sellainen yleiskeskiarvo oli joku 11 minuuttia.

Sitten tietysti silmät ovat yksi paikka, joita on vaikea tietää etukäteen kun misään koulussa ei tehdä esim. piilokarsastustestiä, joka pitää tuolla läpäistä.

Mutta aina kannattaa varmasti hakea, eli laittakaa toki paperit menemään!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, tuo poljetustesti on nimeltään ergometria. Siinä tosiaan poljetaan kuntopyörällä nääntymiseen saakka. Laite lisää vastusta automaattisesti. Kun polkija simahtaa, katsotaan, montako wattia tuo työmäärä on ja jaetaan painolla (W/kg). Muistaakseni (jälleen :P) hyväksytyn raja on luokkaa 3,8 W/kg. Itse sain 3,26 :-\:P

Arttu

'

Ei ne kuntotestitkään vaikuttanut mitenkään erityisen pahoilta. Lihaskunnoksi vaadittiin aika sellainen peruskunto, mutta sellaisessa kuntopyörätestissä sai oikeastaan jo tuskailla minun tuon aikaisen keskitason kunnon kanssa. (Eli poletaan kuntopyörää niin kauan kun jaksaa. Laite kiristää vastusta minuutin välein.) Muistaakseni sellainen yleiskeskiarvo oli joku 11 minuuttia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No nytpäs saatiinkin oikein asiantuntija paikalle.

Nyt jos on jotain kysyttävää OAK pääsyvaatimuksista, niin Hannes sedältä kannattaa kysyä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Omasta kokemuksesta voin kertoa, että jos sattuu omistamaan heinänuhan, niin voipi tulla karsiutuminen hyvinkin pian. Itselläni oli nimittäin testien mukaan heinänuha, josta en itse ollut koskaan tiennyt mitään. Mutta kun testit näin sanoivat, ja äiti on allerginen niin se riitti minun tapauksessa. En siis omista minkään sorttisia oireita kyseisestä nuhasta. Nimimerkillä vieläkin katkera vuodesta 2000..:)

Sitten tietysti silmät ovat yksi paikka, joita on vaikea tietää etukäteen kun misään koulussa ei tehdä esim. piilokarsastustestiä, joka pitää tuolla läpäistä.

Mutta aina kannattaa varmasti hakea, eli laittakaa toki paperit menemään!

Tuo on muuten aika jännä juttu. Minua ennen karsiutui aika monta kaveria juuri allergioiden takia. Mulla taas niitä ei edes testattu. Kerroin niille ihan suoraan, että minulla on eläinallergiaa, mutta se ei ole häiritsevää jos en elukoiden kanssa pyöri. Ja se oli siinä allergioiden osalta.

Toinen oli sitten toi näköjuttu. Pirkkalassa testeissä joku lääkäri meinas pistää mut heti alkuun pihalle piilokarsastuksen takia, mutta päätti sitten lopuksi että antaa tilkan lääkäreiden vielä testata. Mikä olikaan lopputulos. Tilkassa sanotaan, että ei sulla mitään piilokarsastusta ole. Jatkoon vaan. Että silleen. ??? :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo on muuten aika jännä juttu. Minua ennen karsiutui aika monta kaveria juuri allergioiden takia. Mulla taas niitä ei edes testattu. Kerroin niille ihan suoraan, että minulla on eläinallergiaa, mutta se ei ole häiritsevää jos en elukoiden kanssa pyöri. Ja se oli siinä allergioiden osalta.

Mä taas mainitsin että koira-allergia löytyy, ja pistivät kuin pistivätkin testiin. Samalla löytyi kissa-allergiakin vaikka mirri oli ollut talossa jo kymmenen vuotta. No, ei onneksi estänyt kurssille pääsyä :).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

mä oon jo hakenu tonne ;D

Oh my god! Cruz lähtee lentämään... " Oho eikö se ollutkaan vihollisen kone? Minusta se näytti aivan siltä" ;D ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näyttipäs kiinnostusta olevan aiheeseen. Tässä muutama tarkennus viesteissä kirjoitettuun.

- Valsalvan puhallustesti on 15 sek

- Psykologin testeissä kysytään satoja kysymyksiä, joissa kieltämättä on mukana ihmeellisiäkin kysymyksiä. Mutta silloin asiat on hyvin, jos juuri niitä "seinäkukkas " -kysymyksiä ihmettelee. Nimittäin sellaisiakin ihmisiä on, jotka eivät huomaa mitään ihmeellistä "kiristääkö vanne??" -asioissa. Tällaisilla kysymyksillä karsitaa ääripäät pois. Kysymyslomakkeet ovat varsin pieni osa psykologista testausta. Pääosa koostuu tietokoneella tehtävistä psykologisista testeistä ja haastattelusta.

-Allergian merkitys ei ole niin suuri kuin aikaisemmin. Eläin ja ruoka-aineallergioita sallitaan ja myös joitain lieviä siitepölyallergioita.

-Näkötestit puhuttavat eniten ja sitä testataankin melko monipuolisesti mm. visus, sivu- ja pystykarsastus, näkökenttä, silmänpaine ja monia muita testejä. Yleensä jos hakijalla on jotain pientä huomautettavaa näön osalta, hänet määrätään Tilkkaan jatkotesteihin.

Ja hakemuksia voi edelleen lähettää Ilmasotakoululle, hakuaika näyttää päättyvän vasta 15.1.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään