Juha-Matti Lavonen

Ilmailuopiston Bonanza mahalaskussa Porin kentällä

67 viestiä aiheessa

Suomen Ilmailuopiston harjoituslentokoneen laskutelineet menivät jostain syystä sisään kesken harjoituslennon laskeutumisen tänään Porin lentokentällä kello 13. Lentokone kärsi mahalaskussa vaurioita, mutta henkilövahingoilta vältyttiin.

 

http://www.satakunnankansa.fi/Satakunta/1194698674948/artikkeli/porin+lentokentalla+vaaratilanne+lentokentta+avataan+kolmelta.html

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/vaaratilanne-porin-lentokentalla-kone-laskeutui-ilman-telineita/art-1288417136587.html mukaan:

Ohjaajana toiminut oppilas oli vetänyt vahingossa laskustelineet sisään, jolloin kone joutui tekemään osan laskusta ilman telineitä.

 

Nyt jos käydään spekuloimaan jälkikäteen, niin miksi vedetty ylös? Jos oli huomattu telineen menevän sisään... pienellä varauksella kuitenkin IS juttua kohtaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

www.sk24.fi :llä myös raflaava otsikko:

 

"Lentäjä veti laskutelineet kesken laskun Porissa, kenttä avataan kolmelta"

 

Mistähän tuo laskutelineiden sisäänvetäminen on oikein repäisty? Joko OTK on saanut raporttinsa valmiiksi? Jos tuommoisia kirjoittaa niin olisi ihan kohtuullista ja hyvän tavan mukaista edes viitata johonkin uskottavaan lähteeseen, jolta tieto tällaisesta kömmähdyksestä on saatu...

 

:-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

www.sk24.fi :llä myös raflaava otsikko:

 

"Lentäjä veti laskutelineet kesken laskun Porissa, kenttä avataan kolmelta"

 

Mistähän tuo laskutelineiden sisäänvetäminen on oikein repäisty? Joko OTK on saanut raporttinsa valmiiksi? Jos tuommoisia kirjoittaa niin olisi ihan kohtuullista ja hyvän tavan mukaista edes viitata johonkin uskottavaan lähteeseen, jolta tieto tällaisesta kömmähdyksestä on saatu...

 

:-\

 

Jospa ne saivat tiedon Porin Polliisilta? http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/116217-poliisi-vaaratilanne-porin-lentokentalla

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Spekulaatiota, jee!

 

Ollut poliisin tiedotteen perusteella siis tekemässä läpäriä ja spekulaatio on, että ohjaajalla on mennyt laippa- ja telinevipu sekaisin?-)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ollaanko nyt varmoja, ettei kuitenkin vain olisi polttoaine loppunut?  ;D Kun spekuloimaan ruvetaan...

 

Kyllä se siihen vielä väännetään. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeneempien Bonanza-kuskien ohjesääntöön kuuluu olla koskematta laippavipuun, ennen kuin on aikaa varmistaa missä sormet oikeasti ovat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipäs muuta kuin Huoh ja voi ***tu mitä porukkaa?? Tekijät, myös kommentit, kuin omakin. :thmbdn:

 

Täällähän vain keskustellaan tapahtuneesta ja siitä miten moisen voisi välttää. Jos tuo polttoaine jotenkin hiertää sinua niin voi, voi ;)

 

Vahinkohan siinä on käynyt, ja vahingoista oppii. Pääasia ettei tullut henkilövahinkoja. Kone näyttää kuvasta päätellen säilyneen hyvin. Ehkä potkurikaan ei ole raapaissut maata, niin ei tarvitse moottoria avata.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä potkurikaan ei ole raapaissut maata, niin ei tarvitse moottoria avata.

Tuosta Miko V:n linkin kuvasta näkyy selvästi etta ropelli on kyllä ottanut kipeää ja kovasti ;).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta Miko V:n linkin kuvasta näkyy selvästi etta ropelli on kyllä ottanut kipeää ja kovasti ;).

 

No niinpä näkyy. Kampiakseli saattaa siis olla solmussa :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten voi käydä niin, että jos polttoaine loppuu, niin laskutelineet on ylhäällä vai toimiiko ko. koneen laskutelineet sitte bensalla ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten voi käydä niin, että jos polttoaine loppuu, niin laskutelineet on ylhäällä vai toimiiko ko. koneen laskutelineet sitte bensalla ???

 

No mikä ne telineet työntäisi alas sieltä kuiluistaan, jos moottori on sammunut, eikä tuota enää sähköä telineille? Vaiko eikö?

 

Tai ehkä se polttoaine ei kuitenkaan loppunut, vaan tässä ketjussa heitellään vähän herjaa? ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiinnosta pistin Googlea vähän töihin ja ei kauaa tarvinnut hakea.

Ottamatta kantaa tämän tapahtuman syihin, vaan aiemmin tuolla alussa esitettyjen arvailuiden perusteella.

 

Esim. http://www.aopa.org/asf/asfarticles/sp9402.html

 

Tekstin loppuosassa käsitellään sopivaa aihetta.

 

One area where the Bonanza does not shine is in the nonstandard placement of the landing gear switch, which is on the right side of the throttle quadrant. This has led to a significant number of gear retractions when the pilot really intended to raise the flaps.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tekstin loppuosassa käsitellään sopivaa aihetta.

 

 

Jutun kirjoittajalla on oma ja ilmeisen tehokas metodi välttää mahalaskuja: "I fly both versions of the Bonanza — non-standard and standard gear and flap switch position — and have given my passengers strict orders to break my arm if there is an attempt to reach for any switches during the landing roll. It's a procedure that serves well in all aircraft."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pahoitteluni!

 

Koen kuitenkin näiden onnettomuuksien, joissa lentäjä on täysin kunnossa, "sietävän" pientä huumoria?! Oma ensimmäinen ajatus oli tosiaan, että olisiko kone sammunut = hydrauliikka/sähkö loppunut kesken laskutelineiden laskemisen...?! Ihan oikeasti.

 

Noin nanosekuntia myöhemmin naurahdin ajatukselleni siitä, että "bensa loppui" on tänä päivänä aika hyvä selitys jokaiseen kaputtiin (mukaanlukien purjelento)! Ainakin tällä foorumilla.

 

"Hyvä lasku on sellainen josta lentäjä kävelee itse pois.. Erinomainen lasku on sellainen, että koneella voidaan vielä lentää..." Tämä oli Hyvä lasku!! Lentäjä on edelleen joukossamme, yhtä kokemusta viisaampana, ja mekin opimme jotain..!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sisäänvedettävillä telineillä varustetuissa koneissa, myös Bonanzassa tuppaa olemaan myös telineiden manuaalinen hätäulosotto. Tosin Bonanzan kammesta joutuu veivaamaan 50 kierrosta ilmanvastusta vastaan, missä saa huhkia ihan tarpeeksi eikä siitä ole apua, jos olisi kiire saada telineet ulos. Toisekseen, tuli mieleen että jos moottori pysähtyy, sammuu vain laturi ja akku jää edelleen jäljelle virtapiiriin. Riittääkö akussa teho ottaa telineet ulos?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sisäänvedettävillä telineillä varustetuissa koneissa, myös Bonanzassa tuppaa olemaan myös telineiden manuaalinen hätäulosotto. Tosin Bonanzan kammesta joutuu veivaamaan 50 kierrosta ilmanvastusta vastaan, missä saa huhkia ihan tarpeeksi eikä siitä ole apua, jos olisi kiire saada telineet ulos. Toisekseen, tuli mieleen että jos moottori pysähtyy, sammuu vain laturi ja akku jää edelleen jäljelle virtapiiriin. Riittääkö akussa teho ottaa telineet ulos?

 

Eiköhän tuossa käynyt vain niin, että ohjaaja otti telineet vahingossa ylös, liian aikaisin , läpärissä.

Piti muuttaa laippa-asetusta mutta käsi kävi väärään vipuun.

On tuollaisia kämmejä tehty ennenkin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, siis minun kommentti oli tarkoitettu sen selvittämiseksi, että jos Bonanzasta moottori sammuu, niin on edelleen mahdollista saada telineet ulos. Tässä tapahtunut haaveri oli selvä erehdys. Mikähän muuten lienee korvausvastuu? Puikoissa ollut artisti maksaa?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös tollaisesta kämmistä ulos koulusta, eikä mitään mahiksia enää liikennelentäjäksi!

 

Tärkeintähän on syyllisten rankaiseminen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään