Santeri Saikkonen

Telejatkeet - Onko järkeä vai ei?

50 viestiä aiheessa

Moro!

Tässä on nyt tullut kuvailtua uudella setillä pari kuukautta, ja olen todennut että pidemmän objektiivini (70-200 F4 USM L), millit eivät riitä mihinkään, edes Porissa. Ja olen harkinnut että seuraava säästökohteeni olisi telejatke.

Nyt kiinnostaisi kysyä foorumilaisten kokemuksia telejatkeista, ja että mitä haittapuolia niissä on. Vai kannattaako suosiolla säästää kauemmin 100-400 -objektiiviin?

Mielessäni on käynyt pari erilaista telejatketta:

http://www.rajalacamera.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=134409B005

http://www.rajalacamera.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=134410B005

santeri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Telejatkeet on ihan järkevä keksintö, mutta jokaisessahan asiassa on haittapuolensakkin. Telejatkeiden haittapuolet on se, jos/kun liität telejatkeen objektiiviin, aukkosuhdeluvut pienenevät. Esim. f.4:n tuutista tulee f.5.6:n veronen. Sitten taas toisaalta petyin vähän 100-400:een Turku air showssa. Sunnuntainahan oli tuolloin sateinen ja kostea keli. Myöskään valoa ei ollut mitenkään "liikaa". Myöhemmin kuvista katsoin, että muuten aivan perfecto, mutta vinjetointi tuli yllättävän ikävästi esille. Runkona toimi Mark III, joten en usko, että siitäkään olisi tämä ikävä ilmiö johtunut...ja vinjetointihan on "huonojen" objektiivien "vika". Tietysti myös objektiiveissakin on yksilökohtaisia eroja, mutta nämä ovat minun kokemukseni kyseisetä linssistä.  Jos haluaa 200mm suurempia linssejä, suosittelen että miettisit pari kertaa, kannattaisiko sittenkin ostaa kiinteäpolttovälinen objektiivi...Canonin 300mm...500mm L, USM, (IS)olisi aika pop. Maksaahan ne hemmetisti, mutta sitten kanssa kannattaa katsoa asiaa siltä kantilta, että ne ovat rahan arvoisia tuutteja. Telejatkeetkin toki ovat hyviä (ainakin 1.4x) mutta ne mielestäni ne tulevat vasta siinä vaiheessa kuvioihin, kun ilmankin telejatketta voisi kuvata itselleen tarpeeksi hyviä kuvia. Semmoisia siis joihin voit olla tyytyväinen :) (Nämä on siis vaan mun omia mielipiteitä ja kokemuksia, joten turha marmattaa "väärästä tiedosta)  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sitten taas toisaalta petyin vähän 100-400:een Turku air showssa. Sunnuntainahan oli tuolloin sateinen ja kostea keli. Myöskään valoa ei ollut mitenkään "liikaa". Myöhemmin kuvista katsoin, että muuten aivan perfecto, mutta vinjetointi tuli yllättävän ikävästi esille. Runkona toimi Mark III, joten en usko, että siitäkään olisi tämä ikävä ilmiö johtunut...ja vinjetointihan on "huonojen" objektiivien "vika".

Olettaisin, että "mark kolme" on täysikennoinen ja siitä syystä vinjentoinut 100-400-millisellä kroppirunkoa enemmän :P Eikä ehkä reunapiirtokaan yhtä hyvä. Veikkaus vain.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olettaisin, että "mark kolme" on täysikennoinen

zippi on 1.3x, joten ei iha täyskenno...mutta sitten taas 7D:ssä (jonka tiedän santerilla olevan ;)) on zippi 1.6...mutta vinjetointi oli kyllä sen verran häiritsevää, että harkitsin kaikkien kuvien deletointia suoraan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Telejatkeet on ihan järkevä keksintö, mutta jokaisessahan asiassa on haittapuolensakkin. Telejatkeiden haittapuolet on se, jos/kun liität telejatkeen objektiiviin, aukkosuhdeluvut pienenevät. Esim. f.4:n tuutista tulee f.5.6:n veronen.

Tietty tuota pitää tarkentaa, että siitä f4:sta tulee tarvittaessa vaikka f8, jos lyödään 2x jatke päähän. Mutta kyllä minä silti tuota putken himmenemistä suurempana ongelmana pitäisin kuitenkin sitä, että piirtokyky heikkenee aina, kun lyödään jatke perään...

Telejatkeetkin toki ovat hyviä (ainakin 1.4x) mutta ne mielestäni ne tulevat vasta siinä vaiheessa kuvioihin, kun ilmankin telejatketta voisi kuvata itselleen tarpeeksi hyviä kuvia.

Mitä tuo lause tarkoittaa? :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä tuo lause tarkoittaa? :P

:laugh: siis se tarkottaa sitä, että mielestäni kannattaa alkaa harkitsemaan telejatkeita vasta sillon kun on tyytyväinen siihen "alkuperäisen" linssin tuottamaan kuvaan. Menikö perille, vai onko liian monimutkaista tekstiä savolaeselle  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

:laugh: siis se tarkottaa sitä, että mielestäni kannattaa alkaa harkitsemaan telejatkeita vasta sillon kun on tyytyväinen siihen "alkuperäisen" linssin tuottamaan kuvaan. Menikö perille, vai onko liian monimutkaista tekstiä savolaeselle  ;)

Joo kyllä tekstin ymmärtää. Sisältö nyt on vain vähintään hullunkurinen, mutta eipä turkulaiselta muuta voi odottaakkaan... Sama se onko kyse Bemarista tai kameravehkeistä, kyllähän se jatke hommataan silloin, kun pituus ei riitä ---> Eli kun ei olla tyytyväisiä (ulottuvuuteen).  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Just näinhän se menee :D Tota oli vaan vähä vaikea muotoilla järkeviin sanoihin...mutta onneks viesti tuli perille sinnekkin päähän  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

mutta vinjetointi oli kyllä sen verran häiritsevää, että harkitsin kaikkien kuvien deletointia suoraan.

Olihan sulla vastavalosuoja kunnolla kiinni? Jos se ei ole aivan "pohjassa" niin vastavalosuojan reunat voi aiheuttaa vinjetointia.

Itse olen pääasiassa kuvannut 100-400millisellä 1.6x cropilla, mutta olen kokeillut myös täyskennolla enkä ole minkäänlaista vinjetointia huomannut.

Ja kuten Kai sanoi, niin sen saa tosi helposti pois. Esimerkiksi Lightroomissa yhdellä klikkauksella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, olen tietoinen siitä, että vinjetoinnin saa pois. Runko+linssi oli tuolloin lähes koskemattomia, mutta voin laittaa yhden esimerkkikuvan tämän päivän aikana, jotta ymmärrätte tilanteeni :)

Edit: tässä nämä mallikuvani. Ainakin minun mielestä vinjetointi on tässä vaiheessa jo häiritsevää kuvat otettiin 100-400millisellä täys zoomilla TAS-näyttelyalueen perältä sateensuojasta (rahtiterminaalin katoksesta). Kuvia ei ole muokattu millään tapaa, muuten kuin pienennetty kokoa. Mitäs sanotte?

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitäs sanotte?

Minä ainakin sanon, että teet tikusta asiaa :P Ei kait tuota voi vielä oikein edes kutsua vinjetoinniksi  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä ainakin sanon, että teet tikusta asiaa :P Ei kait tuota voi vielä oikein edes kutsua vinjetoinniksi  :P

Joo, no makuasioista ei voi kiistellä sano koira ku persettään nuoli :D Ehkä oon vaan liian tarkka näissä asioissa... ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Haittapuoliin sen verran, että telejatke pienentää objektiivin tehollista aukkoa. Ja kun se pienenee tarpeeksi niin kameran automaattitarkennus lopettaa toimintansa. 

Esim. Itselläni  on 5D MKII, siinä 100-400 ja 2xExtenderi.  Automaattitarkennus ei enään tuolla yhdistelmällä toimi. 5D MKII automaattitarkennuksen rajana taitaa olla min aukko 5.

Useinmiten saan loppupelissä parempia kuvia kun kuvaa ilman telejatkettaa ja croppaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Croppaamalla vai interpoloitko kumminkin?

Aukko jonka jälkeen 5D2 tarkennus ei toimi on 5,6. Joskin jotkut lasit toimii silti, kuulemma.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kertokaas tyhmälle miten tämä homma tarkkaan ottaen menee kun kyllähän kamera tarkentaa automaattisesti minne tahansa himmentäessä? Telejatkeko vain vaikuttaa ja jos putkessa on valmiiksi huonompi valovoima kuin tuo 5.6 vai miten tämä menee ja miksi? ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kertokaas tyhmälle miten tämä homma tarkkaan ottaen menee kun kyllähän kamera tarkentaa automaattisesti minne tahansa himmentäessä? Telejatkeko vain vaikuttaa ja jos putkessa on valmiiksi huonompi valovoima kuin tuo 5.6 vai miten tämä menee ja miksi? ???

Lyhyt rautalankaversio: Automaattitarkennus toimii aina aukko levällään. Jos olet valinnut aukoksi vaikka f8 niin optiikka himmentää sen juuri ennen kuin suljin räpsähtää ja sen jälkeen aukko on taas levällään ja tarkennus voi jatkua niin kauan kun suljin laukaistaan uudestaan. Nyt jos tähän lisätään telejatke niin esim. 1.4x niin valovoima tippuu kiinteästi yhden aukon siis f8 ja samalla kennolle pääsevän valon määrä puolittuu. 2x jatkeella valovoima putoaa kaksi aukkoa.. Useimmissa rungoissa af toimii siis 5.6 asti. Aukkoarvot menee 1, 1,4, 2, 2.8, 4, 5.6, 8, 11, 16, 22, 32.. (kannattaa opetella siis jos ei vielä osaa :) )

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ainakin 7D:llä tarkennus toimii live viewin kautta mielestäni todella hyvin, oli mikä telejatke tahansa.

Noh, olettaen että kohde ei pahemmin liiku ja sen semmosta. Eipähän ainakaan tarvi väännellä sitä putkea =)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lyhyt rautalankaversio: Automaattitarkennus toimii aina aukko levällään. Jos olet valinnut aukoksi vaikka f8 niin optiikka himmentää sen juuri ennen kuin suljin räpsähtää ja sen jälkeen aukko on taas levällään ja tarkennus voi jatkua niin kauan kun suljin laukaistaan uudestaan. Nyt jos tähän lisätään telejatke niin esim. 1.4x niin valovoima tippuu kiinteästi yhden aukon siis f8 ja samalla kennolle pääsevän valon määrä puolittuu. 2x jatkeella valovoima putoaa kaksi aukkoa.. Useimmissa rungoissa af toimii siis 5.6 asti. Aukkoarvot menee 1, 1,4, 2, 2.8, 4, 5.6, 8, 11, 16, 22, 32.. (kannattaa opetella siis jos ei vielä osaa :) )

Eli siis toisinsanoen mun ei todellakaan kannata hankkia 2x jatketta mun 7D:n ja 70-200 F4 putken kanssa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Omistan tuon Sigman 150-500 linssin ja miettinyt telejatketta kaukaisiin kohteisiin, kuten esim. kuu, jättövanat ym. Tekeekö noilla mitään tuon tasoisessa harrastajalinsseissä? Mitään taustakuvamateriaali ei haeta, vaan parempia tuloksia kuin kroppaamalla ilman tc:tä, runkona siis 1000D. Manuaalinahan tuon joutuu tarkentamaan, mutta esim. jättövanoissa on aikaa kyllä käsipelilläkin tarkentaa, joten se ei olisi ongelma ja valovoimankaan puute ei kyllä paljoa haittaa, kun tuota putkea tulee usein käytettyä muutenkin aukoilla suuruusluokkaa F11. Mutta jos siis tuohon kuvanlaatuun keskitytään, niin kannattaako vain pysyä entisessä ja rajata? Noiden jatkeiden hinta kun ei nykypäivänä enää kovin suuri ole, niin houkuttaisi...  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä joskus kokeilin 2x jatketta ton putken kanssa juurikin kuun kuvaamiseen ja jättövanoihin. En voi suositella. Kuvanlaatu hirveetä ja tarkennus manuaalisesti lähes mahdottomuus.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Okei, kiitos tiedosta, entäs 1,4x, taitaa olla sama juttu? Pian olen myös päivittelemässä runkoa ehkä 60D:n ja ilmeisesti nuo lisäpikselit antaisi sitä kaivattua ulottuvuutta hieman, kun enemmän varaa rajailla ym. jos vertaa 10 vs 18mpix?  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

entäs 1,4x, taitaa olla sama juttu?

Tarkennus menee manuaaliseksi silläkin. Onhan se toki näyttävä yhdistelmä tuplajatkeella ja vastavalosuojan kanssa :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään