Jouni Turunen

Miksi lentokapteenin palkka on niin hyvä?

186 viestiä aiheessa

      Kyllä se heille kuuluu !! että saa nauttia turvallisuudesta !!!!  :thmbup

 

Tuolla liksalla saa jo näyttää Sentteriä  :laugh:

 

jppequinviaje3008070.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otanpa tuosta selvää. Sen verran tiedän, että ALV:n voi vähentää PPL-kurssista jos tuo menee henkilöstökoulutuksen nimellä ja firmasi toiminta vaatii sinulta paljon matkustamista.

 

Käsittääkseni voit kouluttautua firmasi toimenkuvan mukaisille toiminnoille.

 

Voithan ostaa firmallesi sorvin ja koulutuksen sen käyttöön. Ei tuo lentsikka paljon sorvista eroa, hieman helpompi vain käyttää  ;)

 

 

 

Alvivähennykset varmaan onnistuukin. Riskinä on vaan se, että verottaja katsoo lupakirjan henkilöverotuksen puolella työsuhde-etuudeksi ja siten palkkaan rinnastettavaksi verotettavaksi tuloksi. Niillä on aika laaja harkintavalta näissä asioissa. Verottaja kyllä neuvoo, niillä on nykyään siihen eräänlainen velvollisuus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riskinä on vaan se, että verottaja katsoo lupakirjan työsuhde-etuudeksi ja siten palkkaan rinnastettavaksi verotettavaksi tuloksi. Niillä on aika laaja harkintavalta näissä asioissa. Verottaja kyllä neuvoo, niillä on nykyään siihen eräänlainen velvollisuus.

 

Ei taida katsoa.  :thmbup:

Tiedän monta ennakkotapausta, joista puhun vain naamakkain.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yrittäjät hyvät,

 

Siirtäkää vielä konttorinne Viron puolelle ja laskuttakaa työnne sinne, niin voipi vielä säästääkin hankkeeseen kustannustehokkaasti.

 

Hyviä lentoja,

 

:D

 

t. Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yrittäjät hyvät,

 

Siirtäkää vielä konttorinne Viron puolelle ja laskuttakaa työnne sinne, niin voipi vielä säästääkin hankkeeseen kustannustehokkaasti.

 

Hyviä lentoja,

 

:D

 

t. Jukka

 

Ei muuten onnistu enää.

Virossa on kustannukset nousseet samassa tahdissa. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei muuten onnistu enää.

Virossa on kustannukset nousseet samassa tahdissa. ;)

 

Tarkoitin firman tuloksen jättämistä sisään firmaan. Suomessahan on yritysvero, joka leikkaa tuloksesta ison osan verottajan taskuun. Tuskin tommoista investointia voi kuluihinkaan laittaa.

 

Eipä myöskään tarvitsisi alveista tapella (eu-kauppa).

 

Mutta tämä oli kirjoitettu joka tapauksessa pilke silmäkulmassa enkä nyt suoralta kädeltä osaa sanoa, että meneekö tuommoinen Virossakaan läpi..

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitin firman tuloksen jättämistä sisään firmaan. Suomessahan on yritysvero, joka leikkaa tuloksesta ison osan verottajan taskuun. Tuskin tommoista investointia voi kuluihinkaan laittaa.

 

Eipä myöskään tarvitsisi alveista tapella (eu-kauppa).

 

Mutta tämä oli kirjoitettu joka tapauksessa pilke silmäkulmassa enkä nyt suoralta kädeltä osaa sanoa, että meneekö tuommoinen Virossakaan läpi..

 

 

 

Oltaisiin jo siellä, jos olisi kannattavampaa  ;D 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun en nyt ole noihin ansiolento vs. lentotyö -määräyksiin jaksanut syvällisemmin perehtyä, vastaan ylimalkaisesti. Joka tapauksessa kaupallisen lentotoiminnan harjoittaminen vaatii viranomaisen luvan ja sen luvan saamiselle on monenlaisia edellytyksiä. Lupakirjaton pöytälaatikkofirma ei kuulu näihin. Toiminassa täytyy olla kuitenkin nimetyt vastuuhenkilöt, joilla on riittävä pätevyys toimiinsa. Mikäli ihan lentoyhtiön perustaminen on mielessä, taitaa lupakirjakoulutus olla edullista lystiä AOC:n hankkimisen rinnalla...

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun en nyt ole noihin ansiolento vs. lentotyö -määräyksiin jaksanut syvällisemmin perehtyä, vastaan ylimalkaisesti. Joka tapauksessa kaupallisen lentotoiminnan harjoittaminen vaatii viranomaisen luvan ja sen luvan saamiselle on monenlaisia edellytyksiä. Lupakirjaton pöytälaatikkofirma ei kuulu näihin. Toiminassa täytyy olla kuitenkin nimetyt vastuuhenkilöt, joilla on riittävä pätevyys toimiinsa. Mikäli ihan lentoyhtiön perustaminen on mielessä, taitaa lupakirjakoulutus olla edullista lystiä AOC:n hankkimisen rinnalla...

 

-A-

 

En tiedä veronkierrosta juuri yhtään mitään, mutta eikös tuota voisi kiertää siten, että firma ilmoittaa aikeekseen aloittaa ansiolentotoiminnan, mutta täytyy ensin kouluttaa lentäjiä (firman laskuun), jotta toiminta myöhemmin voidaan käynnistää. Eihän sitä välttämättä koskaan kuitenkaan oikeasti tarvi sitten aloittaa, sillä on niitä muitakin liikeideoita jäänyt totetuttamatta... :P

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan oikeassa olet Arttu.

FIRMAn voi perustaa ja pyörittää sitä laillisesti verottajan suhteen.

 

Mutta, lento-oikeus ja lupa kuljettaa maksavia asiakkaita on jo toinen lupaprosessi, se sitten vaatii paikallisen ilmailuviranomaisen kanssa tehtyjä  juttuja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin yhden tapauksen tiedän, jossa yhtiörekisteri ei hyväksynyt lentotoimintaa toimialaksi ennen kuin siihen lisättiin teksti:"ilmailuviranomaisen erikseen myöntämän luvan mukaisesti"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin yhden tapauksen tiedän, jossa yhtiörekisteri ei hyväksynyt lentotoimintaa toimialaksi ennen kuin siihen lisättiin teksti:"ilmailuviranomaisen erikseen myöntämän luvan mukaisesti"

 

Siihen toimialaluetteloon kannattaa lisätä; lentokoneiden myynti ja välitys, ilmailukonsultointi, ilmailuliikennepalvelut , lentokoulutus, konevuokraus, "ansiolennot", lentotoimintatyöt ja matkustajien kuljettaminen.

 

+  myynti, osto, lainaus  sekä tiedon myyminen, maahantuonti ja valmistus.

 

Kyllä yhtiörekisteri hyväksyy, vaikka kaikkia toimialoja ei "käytetä" alussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan oikeassa olet Arttu.

FIRMAn voi perustaa ja pyörittää sitä laillisesti verottajan suhteen.

 

Mutta, lento-oikeus ja lupa kuljettaa maksavia asiakkaita on jo toinen lupaprosessi, se sitten vaatii paikallisen ilmailuviranomaisen kanssa tehtyjä  juttuja.

 

Niin, ajattelin vaan, että jos haluaa itselleen lentää lupakirja, ja jopa siitä hiukan eteen päin kouluttautua, niin tuossa olisi keino saada nuo lupakirjat hieman halvemmalla. :P

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin yhden tapauksen tiedän, jossa yhtiörekisteri ei hyväksynyt lentotoimintaa toimialaksi ennen kuin siihen lisättiin teksti:"ilmailuviranomaisen erikseen myöntämän luvan mukaisesti"

 

Uusi osakeyhtiölaki ei enää edellytä toimialan täsmällistä kuvaamista, vaan toimialana voi olla ns. yleístoimiala, eli aiemmin tässä ketjussa mainittu "kaikki laillinen liiketoiminta". Kaupparekkariin merkityllä toimialalla ei itsessään ole mitään tekemistä verotuksen ja ilmailuviranomaisten hyväksynnän kanssa. Se on puhtaasti yhtiön toimialaa koskeva juttu ja liittyy esim. yhtiön edustajien kelpoisuuteen tehdä yhtiötä sitovia oikeustoimia. Se on siis lähinnä informaatiota yhtiön sopimuskumppaneille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jannelle ja muille kysyjille, historiatietoutta/jatko-osa:

 

Esille tuomani Vantaan ammattikorkeakoulun (VAMK) aikomaa ilmailualan koulutusta koskeva lausuntoasia oli seuraavanlainen. VAMK pyysi Ilmailulaitokselta lausuntoa keväällä-95. Pyydettyä lausuntoa ei koskaan tullut ja Opetusministeriö pyysi uudelleen viran puolesta samaa viranomaislausuntoa. Ilmailuviranomaiset olivat kyseisenä ajankohtana liian "kiireisiä" eikä tapaamista VAMK:n kanssa onnistuttu järjestämään. Ylijohtaja Kim Salonen laati sitten omin päin asiasta muistion, jonka lähetti liikelaitospuolelle. Ilmailulaitoksen liikelaitospuoli nimittäin katsoi olevansa se taho, jolle kuuluu viranomaislausuntojen laatiminen Opetusministeriöön. Siellä lausuntoasia annettiin hallintojohtaja Erkki Pitkäsen työstettäväksi. Aiemmin tuli jo todettua, ettei Salosen muistiossa ollut oikein juurikaan muuta kuin allekirjoitus.

 

Hallintojohtaja Pitkänen ei myöskään suostunut VAMK:n kanssa palaveriin, jonka tarkoituksena oli nimenomaan varmistaa, että hänellä on totuudenmukaiset pohjatiedot asiasta. Oli syntynyt epäily hallintojohtaja Pitkäsen ilmailualan koulutusta koskevaan substanssitietouteen. Hän laati lausunon Salosen muistion pohjalta, vielä hieman negatiivisuuttä lisäten. Ilmailulaitos ei myöskään lähettänyt hyvään hallintotapaan kuuluvana kopiota lausunnosta VAMK:lle, joka olisi voinut sitä kommentoida ennen Opetusministeriön päätöstä. Johtaja Reijo Lamberg kävi vielä Opetusministeriössä puolustamassa esimiehensä (Salosen) kantaa. Lamberg katsoi myös asiakseen nuhdella erästä korkean ammattitaidon ja etiikan omaavaa alaistaan, joka lausunnon/muistion nähtyään totesi, ettei se pidä yhtä totuuden kanssa. 

 

Eduskunnan oikeusasiamies tutki Ilmailulaitoksen toiminnasta tehdyn kantelun. Hän nuhteli päätöksessään asianosaisia hyvän hallintotavan vastaisesta menettelystä. Oikeusasiamiehen mielestä virkamiehen ja viranomaisen on selvitettävä asiat mistä antavat lusuntoa. Vielä pahempana oikeusasiamies piti sitä, ettei tarjottuakaan tietoa suostuttu ottamaan vastaan. Ko. henkilöiden erottamisperusteeksi kyseiset laiminlyönnit eivät kuitenkaan riittäneet. Tahallisuutta ei pystytty juridisesti osoittamaan. Tutkinta päättyi oikeusasiamiehen kansliassa lausuttuun toteamukseen: " Kyllähän meille on selvinnyt, kuinka asiat ovat, mutta voimme panna paperille vain sen, minkä pystymme myös oikeaksi osoittamaan."

 

Ylijohtaja Kim Salonen oli silloin ja ymmärtääkseni nykyäänkin maamme korkein ilmailuviranomainen. Lausuntoasiassa mukana olleiden motiiveista en halua lausua mitään, vaikka mielipide onkin. Kukin taaplaa tyylillään, kuten vanha sananlasku sanoo.

 

Seppo Kolehmainen     

 

     

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun täällä palstalla on syvällisesti pohdittu näitä verovähennysmahdollisuuksia Nyky-Suomessa, en malta olla kertomatta omasta kokemuksestani ajoilta, jolloin asioita voitiin vielä hoitaa suhteellisen mutkattomasti. Olin 60-luvun toisella puoliskolla eräässä maahantuontiliikkeessä osastopäällikkönä. Lensin joskus työmatkojani VFR:ssä, mutta totesin sen pian aikataulullisesti epäluotettaksi ja rajoittavaksi. Niinpä esitinkin esimiehelleni, että firma kustantaisi minulle tammikuussa 1966 Aeron ilmailuopistossa alkavan mittarilentokurssin, koska siitä saattaisi olla liiketoiminnalle hyötyä. TJ ymmärsi yskän heti, ja suostui ehdotukseen. Kurssi kesti vajaat neljä kuukautta. Se sisälsi 105 oppituntia, parikymmentä tuntia Debonairilla ja 24 tuntia linkillä. Kurssi maksoi 1500 mk eli virallisten kertoimien mukaan nykyrahassa 2250 euroa. Kurssihinta oli tietenkin subventoitu mm työllisyyssyistä, mutta mainitsen sen ihan vain pannakseni palstalaiset miettimään, miten edistys on edistynyt näihin päiviin mennessä. Silloinen verottaja ei kysellyt perään. Mutta IFR-kelpuutuksesta oli vuosien mittaan huomattavaa hyötyä asiakas- ja päämiessuhteissamme, ja se maksoi itsensä takaisin hyvinkin pian monellakin tavalla.

Kurssin yli 20:stä osanottajasta tuli myöhemmin useita kapteeneja Finnairille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, ajattelin vaan, että jos haluaa itselleen lentää lupakirja, ja jopa siitä hiukan eteen päin kouluttautua, niin tuossa olisi keino saada nuo lupakirjat hieman halvemmalla. :P

 

Arttu

 

Jossakin on mätää tai ilmaa välissä, kun USA:ssa kouluttautumalla saa ATPL:n 40 keuroa edullisemmin kuin Suomessa PF:lla ja koulutusaikakin on huomattavasti lyhyempi. Kyseessä on jäädytty ATPL, jonka saa voimaa kunhan tiimakakku on riittävän kokoinen.

 

SIO:n kurssi on tietenkin lähes ilmainen, mutta sinne ei kaikki halukkaat ja kykenevätkään mahdu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No Moro

 

Pakostakin tulee luettua nuo eniten ansaitsevat paikkakunnan lehdestä. Kyllä siellä topissa on myös "kippareita". Ajatelkaa mitkä verotulot se tuo kaupungille, eiku lisää liksaa koko köörille :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainaan yhden käyttäjän kirjoitusta, kun löysin sopivan tähän asianyhteyteen.

 

Osan viesteistä jätin lukematta ihan vaan yöllisen keskittymisen puutteen takia, mutta kyllä itsekkin jonkin verran hommaa sivusta seuranneena täytyy sanoa ettei se lentäminen tosiaan ihan täysin pelkkää mekaanista suorittamistakaan ole. Ennen lentoa katsellaan säitä ja varakenttiä, tilataan polttoaineet, tarkastetaan onko kone kunnossa, saatetaan se kone kuntoon ynnä kaikkea muuta kivaa. Ja mitä matkalentovaiheen Iltalehtiin tulee, niin se 9 tunnin tarkka monitorointikaan ei ole mitään herkkua. Kokoajan ollaan korva tarkkana että koska lennonjohtaja mumisee oman kutsun rätisevään HF-radioon. Usein saa venkslata edestakas taajuuksilla kun Siperianpojan HF-lähettimen valmistusajankohta on reippaasti 1900-luvun alkupuolella. Vahdataan määräkentän säitä koko matkan ajan ja kuunnellaan lentoemoja kun ne valittaa että kuinka bisneksessä istuu joku pyllynpuristelija ja kolleegat on laiskoja. Pidetään huolta että kone seuraa punaista viivaa ND:llä, ja että se punainen viiva varmasti on siellä, missä sen pitää olla. Täytellään yhtiön moottorinkäyttövalvontakaavioita, syödään lounasta onnettomassa asennossa pääsemättä siksikään aikaa tauolle. Ja kaiken tämän lisäksi pitäisi vielä aikaeron vaikutuksen alaisena, 9 tunnin lentoajan jälkeen saada silkinpehmeä lasku radalla, jonka pinnoite on kuin perunapeltoa, ettei paikalla 58F istuvan mummelin tekarit vaan mene väärään kurkkuun. Ja tosiaan, kun lentokoneella nousee ilmaan, on paha mennä vain toteamaan että "vituiks män" jos jokin kusee, vaan siinä on pakko saada välittömiä päätöksiä aikaan. Kahvitauolle tai kotiin on paha lähteä työpaikalta tuossa ammatissa, oli sitten kuinka tahansa paska tilanne edessä. Kyllä tuossa on mielestäni jo melkoisen hyviä perusteita lentäjien palkkatasolle... Vai olenko täysin väärässä?

 

Ainiin, ja tässä jäi tietenkin mainitsematta perheestä erossa oleminen, muun siviilielämän "hajanaisuus", avaruussäteilyt, aikaeron vaikutukset fysiikkaan ja psyykeeseen sekä lentokonekahvin pahvinen maku.

 

Olen samaa mieltä lentäjän palkasta ja työn vaativuustasosta. Noiden edellä mainittujen syiden-kin takia palkitsen teidät lentäjät/perämiehet ym. taputuksella lennon päätteeksi. Kirjoitan siis ihan maallikkona ja matkustajan ominaisuudessa tässä kohtaa. Tietysti en voi tietää työnne kaikista reaalikäytännön yksityiskohdista, vaikeudesta tms., mielestäni pikku ablodit  on lähinnä kiitos siitä että pääsin taas kerran turvallisesti perille ja muukin palvelu pelasi. Jos se huomaavaisuus tuomitaan jossain keskustelupalstalla "junttina olemiseksi" niin sovitaan sitten näin, ihan sama. (Vois ihan kysyä et kuka tässä se juntti on?) Kotonani on (nääs nääs nääs..) opetettu käytöstapoja ja kiittämään hyvästä palvelusta etc.. Ja hei, minähän muuten taputan, jos niin haluan!! :) Mie en siihen lupia keltään kysele. Tiedänhän minä että miehistö saa työstä palkkansa, se vaan tuntuu jotenkin asialliselta taputtaa lennon päätteeksi. Miten me matkustajat muuten voitaisiin kiittää, kun cockpit-miehistö ei aina tule ohjaamosta ulos, matkustajien poistuessa koneesta? Useinmiten on matkustamohenkilökunta saatellu ovella lähtiessä. Toki kiitän aina heitäkin, kun he sen tarjoilupuolen toteuttavat matkan aikana. Kiitokset kuuluu yhtä lailla siis kaikille asianosaisille. Ei ole yhtä ilman toista.  :thmbup: Zemppiä teille.

 

Yx matkustaja/fs-pilotti

 

 

Edit: Lainaus kuntoon / IP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Olen samaa mieltä lentäjän palkasta ja työn vaativuustasosta. Noiden edellä mainittujen syiden-kin takia palkitsen teidät lentäjät/perämiehet ym. taputuksella lennon päätteeksi. Kirjoitan siis ihan maallikkona ja matkustajan ominaisuudessa tässä kohtaa. Tietysti en voi tietää työnne kaikista reaalikäytännön yksityiskohdista, vaikeudesta tms., mielestäni pikku ablodit  on lähinnä kiitos siitä että pääsin taas kerran turvallisesti perille ja muukin palvelu pelasi.

 

 

Ottamatta sen enempää kantaa taputtamiseen, mutta mites merikapteenit ja junankuljettajat, miksei (tai olisiko syytä?) taputeta myös heille kun saavat laivan / junan turvallisesti laituriin? Miten se eroaa siitä, että lentäjä saa koneen turvallisesti maahan?  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Virheitä sattuu, American Airlinesin  USA-miehistöllä  Boeing 757 meni väärään laaksoon Kolombiassa v. 1995, siellä ei ollut lentokenttää:

 

"On 20 December 1995, American Airlines Flight 965 headed for Cali, Colombia. The crew was asked if they would like to do a straight-in approach to Cali. The pilots agreed and inadvertently removed the waypoints from the flight plan in their Flight management system (FMS), causing them to become unsure of their exact position. Their mistakes caused them to crash into a 9,000 foot mountain near Buga. Only four passengers survived."

 

http://en.wikipedia.org/wiki/American_Airlines_Flight_965

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ottamatta sen enempää kantaa taputtamiseen, mutta mites merikapteenit ja junankuljettajat, miksei (tai olisiko syytä?) taputeta myös heille kun saavat laivan / junan turvallisesti laituriin? Miten se eroaa siitä, että lentäjä saa koneen turvallisesti maahan?  ::)

 

Hyvä pointti tuokin, mutta tämä keskustelupalsta koskee nimenomaan ilmailua. En voi ottaa sen isommin kantaa muihin liikkumistapoihin. Siitä tulee sit noottia, jos täällä palstalla alkaa liikaa asian vierestä filosofoida muissa elementeissä tapahtuvaa liikennettä, maa-vesi-[ilma]. En halua väheksyä minkään liikennemuodon kuljettajia sen enempää. Omat haasteensa kussakin. Ilmailussa on vaan ne omat piirteensä, kun lennetään jossain 10000 km:sä ja pitää saada matkustajat&kone sieltä aikanaan ehjänä myös alas, suotavaa olisi ainakin. Mutta kuten mediasta ajoittain saamme lukea, niin "kaikki ei mene aina kuten Strömsössä". Niinkuin monelle tuttu sanonta kuuluu. Kaikki tekijät eivät ole aina siitä miehistön vankasta ammattitaidosta kiinni. Lycka till, kaikille ilmailun ammattilaisille ja harrastajille. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ottamatta sen enempää kantaa taputtamiseen, mutta mites merikapteenit ja junankuljettajat, miksei (tai olisiko syytä?) taputeta myös heille kun saavat laivan / junan turvallisesti laituriin? Miten se eroaa siitä, että lentäjä saa koneen turvallisesti maahan?  ::)

Unohtamatta hei bussikuskia,jokainen pysäkki on abloodien paikka! ;D Mutta tottapuhuen onhan ilmailumatkustamisessa aina ollut jotain "maallikolle" selittämätöntä "särmää",johon sekoittuu monesti myös ripaus kauhua ja kunnioitusta. Olen joutunut kymmenien vuosien aikana selittämään kymmenille tuttaville ja sukulaisille oikein kynän ja paperin kanssa,että mikä se oikein saa sen kymmenien tonnien mökäleen ilmassa pysymään! Yleensä tuon sepustuksen kuultuaan,ovat todenneet,että pelkokerroin helpotti nyt jossain määrin,paljon vielä jäi jälelle! :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta taputtamisesta sen verran että miten hyvin taputtajat luulevat kipparin kuulevan jos joku läpyttelee käsiään rivillä 57 jos/kun kippari istuu

 

a)oven takana

b)monen kymmenen metrin päässä

c)hörlurarnat päässä

d)moottorit ja muut melua tuovat laitteet ovat käynnissä

 

 

Mutta muistakaa taputtaa taksikuskillekin joka tuo kentältä kotiin, se on paljon vaarallisempaa maailmaa se.  ;)

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään