Aarni Lehto

Canon 7D:n kuvanumeroinnin muuttaminen

21 viestiä aiheessa

Morjes!

Ostin elokuun puolessa välissä 7D:n ja olen ollut erittäin tyytyväinen tähti-, lentokone-, ihmis- ja luontokuviin, joita olen häneltä saanut. Kuitenkin yksi ongelma vaivaa: Minulla oli ennen 7D:tä 400D ja molemmissa kuvan nimet ovat muotoa "IMG_....". Jouduin vuoden verran käyttämään varakamerana 20D:tä, jossa kuvan nimet ovat tyyppiä "_MG_....". Nyt on tullut melko häiritsevä tilanne vastaan. Olen ottanut 400D:llä ja 7D:llä saman nimisiä kuvia, vaikkakin eri kohteista. Joskus kone valittaa failien siirrossa, että ko. kansiossa on jo tämän niminen kuva ja kysyy, että poistetaanko "vanhempi" kuva, eikö kopioida "uudempaa" kuvaa, vai kirjoitetaanko uusi kuva vanhan päälle. En halua kuitenkaan menettää vanhoja kuviani tämän takia.

Haluan tästä johtuen muuttaa kuvien "nimiä" toiseen muotoon (pysyvästi), siten, että kaikki kuvat jotka otan 7D:llä olisivat "uniikkeja". Tiedän, että Mark III:llä tämä onnistuu, mutta en ole löytänyt mistään 7D:stä tätä mahdollisuutta. Onko tämä edes mahdollista 7D:ssä (luulisi että kaikissa canonin hyvissä järkkäreissä olisi)? Jos on mahdollista, niin mistä/miten muutan kuvien nimeämistavan?

Kiitän!

Aarni

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

(luulisi että kaikissa canonin hyvissä järkkäreissä olisi)?

Niin sitä luulisi, mutta luulo ei ole tiedon väärti. Ilmeisesti se ei ole 7D:ssä mahdollista, ainakin mitä nyt kuukkeliin on luottamista...

Minulla oli ennen 7D:tä 400D ja molemmissa kuvan nimet ovat muotoa "IMG_....". Jouduin vuoden verran käyttämään varakamerana 20D:tä, jossa kuvan nimet ovat tyyppiä "_MG_....".

Tämä johtunee siitä, että sulla on siinä 20D:ssä ollut käytössä Adobe RGB-väriavaruustila, jolloin kamera automaattisesti nimeää kuvat muotoon _MG_xxx.xxx. Jos vaihdat väriavaruudeksi sRGB:n, kuvat tallentuvat nimellä IMG_xxx.xxx. Sama homma koskenee myös 7D:tä ja 400D:tä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen ottanut 400D:llä ja 7D:llä saman nimisiä kuvia, vaikkakin eri kohteista.

Mites se kohde vaikuttaa kuvan nimeen? ???

Joskus kone valittaa failien siirrossa, että ko. kansiossa on jo tämän niminen kuva ja kysyy, että poistetaanko "vanhempi" kuva, eikö kopioida "uudempaa" kuvaa, vai kirjoitetaanko uusi kuva vanhan päälle.

Eka ja kolmas on sama asia, tähän asti mulla ainakin on aina ollut kolmantena vaihtoehtona säilytä molemmat, joka lisää uutena kansioontulevan tiedoston perään esim (2). Helpottaa muuten kummasti arkistointia ja kuvien katselua jos ihan kaikki kuvat eivät ole samassa kansiossa. ;)

Ostin elokuun puolessa välissä 7D:n ja olen ollut erittäin tyytyväinen tähti-, lentokone-, ihmis- ja luontokuviin, joita olen hänellä saanut.

Kamerafetissi vaivaa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mites se kohde vaikuttaa kuvan nimeen? ???

Eka ja kolmas on sama asia, tähän asti mulla ainakin on aina ollut kolmantena vaihtoehtona säilytä molemmat, joka lisää uutena kansioontulevan tiedoston perään esim (2). Helpottaa muuten kummasti arkistointia ja kuvien katselua jos ihan kaikki kuvat eivät ole samassa kansiossa. ;)

Kamerafetissi vaivaa?

Ensinnäkin järkeä saa käyttää jos sitä löytyy  :D Ei se kohde vaikuta mitenkään kuvan nimeen, vaan esim 13.3.2006 otettu kuva on nimeltään IMG_2352 ja 12.9.2011 otettu kuva on myös IMG_2352. Siinä ongelma.

Sitten toiseksi, minulla on arkistoituna jokainen lentoyhtiö/lentokoneen omistaja erilliseen kansioon ja lentokonetyypeittäin alakansioissa, eli älä nyt vaan luule mua niin tyhmäks, että dumbbaisin kaikki 500000 elämäni aikana otettua kuvaa yhteen kansioon  :o Mutta koska esimerkiksi Turku airin OH-KYC:stä on jo aikas monta kuvaa tullut otettua, tulee inhottavia päällekkäisyyksiä

Yleinen pätemisen tarve vaivaa??? Ei se ole kamerafetissiä vaan sitä, että jos kamerasta menee kenno p*skaksi, niin on aika pian ostettava uus tilalle. Osasin odottaakkin tämmöstä postausta joltakin, mutta vähän saa käyttää sitä omaa loogista ja järkevää ajattelua kun kirjottaa jotain. Haluaisin vaan vastauksen kysymääni kysymykseen ja sitä ei nähtävästi sieltä päin löydy, vai?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä jos nimeät kaikki koneellasi olevat kuvat uudestaan?

Onnistuuko, kun ne ovat monessa (n. 120:ssa) eri kansiossa ja niitä on n. 200000?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sitten toiseksi, minulla on arkistoituna jokainen lentoyhtiö/lentokoneen omistaja erilliseen kansioon ja lentokonetyypeittäin alakansioissa, eli älä nyt vaan luule mua niin tyhmäks, että dumbbaisin kaikki 500000 elämäni aikana otettua kuvaa yhteen kansioon  :o Mutta koska esimerkiksi Turku airin OH-KYC:stä on jo aikas monta kuvaa tullut otettua, tulee inhottavia päällekkäisyyksiä

Jaa, eipä käynyt mielessäkään että joku arkistoi tuolla tavalla kuvat koska en ole tainnut koskaan ennen tuollaisesta kuulla. Minulla jokaiselle päivämäärälle oma kansio + perässä selitys (isommasta häppeningistä tai esim. lomamatkasta voi olla yksi iso kansio jossa joko päivämäärämukaiset alikansiot tai ei) ja Lightroomilla sitten keyword tägit jos haluaa nähdä kerralla kaikki samasta koneesta otetut. Ei päällekkäiset nimet haittaa.

Ensinnäkin järkeä saa käyttää jos sitä löytyy  :D Ei se kohde vaikuta mitenkään kuvan nimeen, vaan esim 13.3.2006 otettu kuva on nimeltään IMG_2352 ja 12.9.2011 otettu kuva on myös IMG_2352. Siinä ongelma.

Tuli vaan sellainen tunne siitä että vaikuttaisi "saman nimisiä kuvia vaikka eri kohteista"

Yleinen pätemisen tarve vaivaa??? Ei se ole kamerafetissiä vaan sitä, että jos kamerasta menee kenno p*skaksi, niin on aika pian ostettava uus tilalle. Osasin odottaakkin tämmöstä postausta joltakin, mutta vähän saa käyttää sitä omaa loogista ja järkevää ajattelua kun kirjottaa jotain. Haluaisin vaan vastauksen kysymääni kysymykseen ja sitä ei nähtävästi sieltä päin löydy, vai?

Lähinnä vaan tuo "olen tyytyväinen plaaplaaplaakuviin, joita olen hänellä saanut...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jaa, eipä käynyt mielessäkään että joku arkistoi tuolla tavalla kuvat koska en ole tainnut koskaan ennen tuollaisesta kuulla. Minulla jokaiselle päivämäärälle oma kansio + perässä selitys (isommasta häppeningistä tai esim. lomamatkasta voi olla yksi iso kansio jossa joko päivämäärämukaiset alikansiot tai ei) ja Lightroomilla sitten keyword tägit jos haluaa nähdä kerralla kaikki samasta koneesta otetut. Ei päällekkäiset nimet haittaa.

Tuli vaan sellainen tunne siitä että vaikuttaisi "saman nimisiä kuvia vaikka eri kohteista"

Lähinnä vaan tuo "olen tyytyväinen plaaplaaplaakuviin, joita olen hänellä saanut...

Olen nähnyt tuon arkistointi tavan parhaaksi, koska jos joku vaikka tulee pyytämään esim. Qantaksen A330:stä kuvia, niin eipä kauaa kestä, kun kaikki saatavilla olevat kuvat löytyvät näppärästi samasta kansiosta. Näin ei tarvii minkään sortin tageilla pelailla.

Joo tosiaankin, jos lause tuntuu oudolta, niin on hyvä pari kertaa miettiä sen tarkoitusta ennen kuin alkaa kirjoittamaan mitään tyhmään ja nolaamaan itseään.

Jos hallitset vähääkään englantia, niin luulisi tietävän, että tuossa kielessä käytetään esineistä sanamuotoa "from her" ja se voidaan suomentaa "häneltä". leikkaako?  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos hallitset vähääkään englantia, niin luulisi tietävän, että tuossa kielessä käytetään esineistä sanamuotoa "from her" ja se voidaan suomentaa "häneltä". leikkaako?  ;)

Puhut kuitenkin suomea, leikkaako? ;)

PS. Kuvia ei oteta kameralta ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Puhut kuitenkin suomea, leikkaako? ;)

PS. Kuvia ei oteta kameralta ;)

En tehnyt tätä topiccia pilkunn*ssintaan, joten en jaksa katsoa tuommoista tekstiä täällä. No, vastaas nyt alkuperäiseen kysymykseen, kun näytät niin innokkaasti osallistuvan keskusteluun.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En tehnyt tätä topiccia pilkunn*ssintaan, joten en jaksa katsoa tuommoista tekstiä täällä. No, vastaas nyt alkuperäiseen kysymykseen, kun näytät niin innokkaasti osallistuvan keskusteluun.

Kyllähän minä jo yhden esitinkin, vaan ei kelvannut.

PS. konekuvia löytyy aanetistä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Puol miljoonaa kuvaa 400D:llä ja et ole saanut aikaseksi samannimistä tiedostoa mutta onnistut siinä 7D:llä. Laskuri kuitenkin pyörähtää ympäri kerran kymmenessä tuhannessa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

joo, tosiaan 400D:lläkin tuli kyllä sama ongelma. Tässä kysymyksessä on myös se taka-ajatus, että näkisin välittömästi kuvan nimestä, millä kameralla se on otettu. Tuon infranviewin ja lightroomin systeemit hoituvat helpommin komentorivissä yhdellä käskyllä. Se kuvanimien muuttaminen jälkeenpäin on sitten tarvittaessa plan b, mutta jos saisin suoraan jonkin sortin asetuksista muutettua, niinkuin mark III:sessa pystyy tekemään. Oletteko siis tietoisia, onko tämmöistä mahdollisuutta olemassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikö tuohon tässä ole jo vastattu?  ???

Ainoastaan sinä olet vastannut suoraan ja sekin vastaus perustui googleen. Olen muilta vain lukenut vaihtoehtoisia tapoja hoitaa tuo homma.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ainoastaan sinä olet vastannut suoraan ja sekin vastaus perustui googleen.

No käy ite googlettamassa ja totea sama. Ei sieltä löydy, kuin mainintoja siitä, että ei ole mahdollista muuttaa tiedoston nimeä kamerassa valmiiksi ja sitten löytyy vain jotain vinkkejä nimien muuttamiseen jälkikäteen koneella. Siitä voi kyllä vetää johtopäätöksiä, että vaikka vastaus onkin ihan googlesta, niin Canonit on silti persiistä ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noin, hyvä. Tämänkin kaiken olisi voinut tehdä selväksi vain parilla postauksella, mutta kun ei  :-\ no, mutta kiitos kuitenkin. Asia loppuunkäsitelty.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noin, hyvä. Tämänkin kaiken olisi voinut tehdä selväksi vain parilla postauksella, mutta kun ei   :-\ no, mutta kiitos kuitenkin. Asia loppuunkäsitelty.

Kai sinä sen itsekin voit ne samat valikot selaamalla todeta?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään