Tuomas Ritari

Mersun potkurien kulutus

67 viestiä aiheessa

Hämmennetään lisää sotkua arvailulla. Yksi mahdollisuus eroon saksan ja Suomen mersuissa voisi tietysti olla jo aiemminkin epäilty huoltohenkilöstö. En siis väitä, että mekaanikot Suomessa olisi olleet ammattitaidottomampia, mutta saksassa oli kuitenkin kokemusta Bf-109:n kanssa operoinnista jo vuodesta 1937 alkaen. Olisiko mahdollista, että heillä on ollut ohjeistuksiin kirjaamattomia mutta mekaanikoiden elämää helpottavia huoltoja ja tarkistuksia enemmän kuin meillä.

edit. typoja korjattu

"Suomen Siivet" n:o 5 1971 lehdessä on artikkeli MERSUJA HOITAMASSA jossa sot.mest. evp Kalevi Annala musteli G-2:n saapumista perustettuun Mersulaivueeseen maaliskuussa 1943 mm..."Mitään etukäteen saatua tietoutta Mersuista ei meillä ollut.....Sanottiin vain, että siinä on kone, ala hoitelemaan kyllä työ tekijäänsä neuvoo"......."nämä ensimmäiset Mersut olivat hyvin valmistettuja...että monet koneista pelasivat aivan pikkuvioilla..."  Jutussa ei puhuta mitään nyt pohdituista potkuriongelmista.

Minä olen kyllä antanut itseni ymmärtää, että suurin G-sarjan ongelma oli DB 605 moottori jossa laakeri- ja venttiliviat saattoivat räjäyttää moottorin. Moottoriongelmien takia pääsi hengestään mm. Hans-Joachim Marseille. Ainoa "potkuriviat" mistä muistan mekaanikkojen kertomana lukeneeni on nuo lapasäätöngelmat...Tuosta K. Annala jutussaan kertoi kuinka MT-203:n lapakulmat menivät kerran kesken laskukiidon "reverssille". Moottoria uudelleen käynnistettäessä ja koekäytettäessä vika ei uusiintunut. Ylimalkaan kun lueskelee MT-koneista kirjoitettuja niin Valtosen kuin Raunionkin kirjoja niin ihmetyttää, ettei kumpikaan mainitse noita tahdistinongelmista. Kun taas katsoo Keskisen&kumpp. Mersukirjan G-2:n konekohtaisia historioita niin kyllä näyttää että potkuripulan ois aiheuttanut pikemminkin kaikenlaiset laskuvauriot ja törmäilyt rullatessa milloin mihinkin...

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok Markku, kiitokset oikaisusta. König oli tosiaan III./JG 5 Bf 109F -kuski, ennen kuin sai siirron 14.(J)/JG 5-pilotiksi Wulfeihin Petsamoon... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jokunen vuosi toki on vierähtänyt siitä kun SA Int. Asekoulusta ulos kävelin mutta uskoisin silti  erottavani mekaanisen ja sähkönallin toisistaan. MG 131 on kuin onkin sähköisesti laukaistava ase ja tällä tarkoitan siis todellakin sitä että ammuksen nalli on sähköllä laukeava.

 

Kiitos ei mennyt hukkaan tämäkään päivä, taas on vähän vähemmän tyhmä illan päätteeksi.  :thmbup:

 

Ideana varmaan on ollut vähentää sähkömekaanisen laukaisun aiheuttamaa viivettä. Ymmärrettävä syy, toisaalta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos ei mennyt hukkaan tämäkään päivä, taas on vähän vähemmän tyhmä illan päätteeksi.  :thmbup:

 

Ideana varmaan on ollut vähentää sähkömekaanisen laukaisun aiheuttamaa viivettä. Ymmärrettävä syy, toisaalta...

 

Juu näin olen antanut itseni ymmärtää, että tarkoitus olisi nimen omaan ollut tarkentaa ja helpottaa sitä synkronointia. Tästä nyt sitten taas ei voi välttyä ajatukselta että onkos niitten mekaanisten synkronointien kanssa sittenkin ollut ongelmia.....  8)

 

Mutta aikuisten oikeasti olisin taipuvainen uskomaan Markun ja muitten tavoin että "muu" potkurien kuluminen olisi suurempi syy potkuripulaan kuin jotenkin tavallista suuremmat tahdistinhäiriöt. Ainakin kirjallisuudessa on hyvin vähän asiasta mainintaa, pl. tuo edellä ollut referenssi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen kuullut myös väitettävän, että Mersun potkurinlapa oli senverran tukevä möykky ettei 7,92 mm rottapyssyn osuma vaurioittanut sitä mitenkään...

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen kuullut myös väitettävän, että Mersun potkurinlapa oli senverran tukevä möykky ettei 7,92 mm rottapyssyn osuma vaurioittanut sitä mitenkään...

Markku

 

Tuota noin....

 

Jos näin olisi niin kannattaisikos sitä synkronointia sitten järjestää ensinkään ? ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota noin....

Jos näin olisi niin kannattaisikos sitä synkronointia sitten järjestää ensinkään ? ::)

Jo ensimmäisen maailmansodan alussa värkättiin Morane-Saulnier L koneen potkuriin teräskiilat kuularuiskun luotien tielle http://www.ctie.monash.edu.au/hargrave/images/morane_interrupt_1_500.jpg

Mutta tahdistin keksittiin ja todettiin kaikin puolin paremmaksi mm. siksi että kiilasysteemissä kiilaan osunut luoti meni minne sattuu....

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jo ensimmäisen maailmansodan alussa värkättiin Morane-Saulnier L koneen potkuriin teräskiilat kuularuiskun luotien tielle http://www.ctie.monash.edu.au/hargrave/images/morane_interrupt_1_500.jpg

Mutta tahdistin keksittiin ja todettiin kaikin puolin paremmaksi mm. siksi että kiilasysteemissä kiilaan osunut luoti meni minne sattuu....

Markku

 

 

Aivan, legendaarisen hävittäjä-ässän Roland Garrosin keksimät deflektorit potkuriin. No oikeasti, noinhan se menee, ja toki se tahdistin siellä ihan syystä on. Mutta silti kyllä väittäisin 7.92 x 57 Mauserin kokovaippaluodin menevän alumiinisesta potkurinlavasta läpi että hurahtaa. Tuollainen paukku kun kuitenkin läpäisee jonkunverran terästäkin jo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta silti kyllä väittäisin 7.92 x 57 Mauserin kokovaippaluodin menevän alumiinisesta potkurinlavasta läpi että hurahtaa. Tuollainen paukku kun kuitenkin läpäisee jonkunverran terästäkin jo.

 

Tekisi mieli allekirjoittaa sama. Joskus muinoin mökillä oli maalitaulusta pulaa, siispä pöllittiin OPAn (?) iso alumiininen paistokasari, aateltiin että kilahtaa osuessa mukavasti kun sitä ammuttiin piekkarilla, ja se oli näppärä painaa kahvasta nurmikkoon pystyyn. 22LR kuitenkin meni läpi että heilahti. 7,92X57 menee varmasti n kertaa paksummasta itkemättä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeisen kerran katson Dnjepriin... :D

 

Jospa kudit osuivatkin lapakulma-vimpaimiin?

 

Juha-Pekka  8)

 

P.S. Muuten olen sitä mieltä, että aihe on loppuun koluttu!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus muinoin mökillä oli maalitaulusta pulaa, siispä pöllittiin OPAn (?) iso alumiininen paistokasari, aateltiin että kilahtaa osuessa mukavasti kun sitä ammuttiin piekkarilla, ja se oli näppärä painaa kahvasta nurmikkoon pystyyn. 22LR kuitenkin meni läpi että heilahti.

 

Ja sitten äiskä kiitti  ;D

 

Roland Garros tosiaan taidetaan tuntea nykyään paremmin tenniksestä. Paisti tietenkin Forumin asiantuntijat  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja sitten äiskä kiitti  ;D

 

Joo. Mutta ei lähiskään niin paljoa kuin sillä kerralla, kun vanhempien poistuttua kylän lauluiltaan, ammuttiin haulikolla uretaanipulloa ehkä 7-8 metrin päästä. Seuraavana päivänä, aineen kovetuttua, nypittiin nurmikosta irti noin 2+ metriä leveää matalaa vaahtokakkua. Siitä huolimatta oli sellainen näky että kannatti.  ::)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Roland Garros tosiaan taidetaan tuntea nykyään paremmin tenniksestä. Paisti tietenkin Forumin asiantuntijat  8)

 

Juu, kun en ole aasiantuntija, ja kun tuo tennis on "vielä" lähempänä, niin ei tullut tietenkään mieleen ilmailu. Kuten teille musiikista mitään tietämättömille ei tule Rolandista mieleen syntikat jne. Garroksesta - tai Garrosista - en sitten tierä, voisi olla vaikka joku automerkki. Hienolta kuulostaisi vaikkapa Roland Garros Gti V8 Executive Kompi Kupee.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten teille musiikista mitään tietämättömille ei tule Rolandista mieleen syntikat jne. Garroksesta - tai Garrosista - en sitten tierä, voisi olla vaikka joku automerkki. Hienolta kuulostaisi vaikkapa Roland Garros Gti V8 Executive Kompi Kupee.  ;D

 

Peugeotilla on ollut noita Roland Garros erikoismalleja.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Roland_Garros_(aviator)

 

The French car manufacturer Peugeot commissioned a 'Roland Garros' limited edition version of its 205 model in celebration of the tennis tournament that bears his name. The model included special paint and leather interior. Due to the success of this special edition, Peugeot later created Roland Garros editions of its 106, 206, 207, 306 and 806 models.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään