Jukka Palander

Ulkomaisista verkkokaupoista tilaaminen?

4 viestiä aiheessa

Hei!

Aattelin kysyä käyttäjiltä kokemuksia ulkomailta verkkokaupoista tilaamisesta.

Itse olen katsellut Playstation 3:sta, jonka saisi netin kautta joidenkin verkkokauppojen kautta halvemmalla kuin Suomesta (mm. Gamestopista ja Bestbuysta). Miten netistä tilaamalla tulee toimia tilauksen kanssa/maksun kanssa? Tarvitseeko huomioida joitakin tullimaksuja? Jos niitä tulee, niin milloin niitä tulee? Mitä luotettavia ja hyviä verkkokauppoja on, mistä saisi esim. edellä mainittua tuotetta tilattua?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

EU-maista jos tilaa, niin ei mene tullia. Maksaa pitää etukäteen luottokortilla tai esim. PayPal'illa. PayPal  (paypal.com) on maksunvälitysfirma, johon perustetaan tili (=sähköpostiosoite) ja annetaan luottokorttitiedot ja taitaa siellä olla pankkitilivaihtoehtokin, jolta maksu veloitetaan. Etuna on, ettei kortti- ja pankkitilitietoja tarvitse antaa myyjälle. EU-maasta tilaaminen on nykyään ihan samanlaista kuin kotimaastakin ostaminen.

Muualta tilaaminen ja maksaminen on ihan samanlaista. Kannattaa kiinnittää huomiota, millä 'kyydillä' tavara tulee. Posti on yleensä edullisin ja Fedex, UPS jne. kalliimpia. Postin laittaa tavarat tulliin, pikasrahtifirmat käyttävät tavaran tullissa. Tullimaksu on yleensä muutamia prosentteja (tavara+rahti) arvosta, lisäksi maksetaan ALV, taas 'koko potista'. Posti toimittaa tavaran lähimpään tulliin, jossa sen voi käydä itse tullaamassa. Viime kesänä tullille (tulli.fi) tuli nettitullaus, jota pikarahtifirmakin suositteli tuossa eräässä ostoksessani. Pikarahtifirman suorittamana tullauksen toimenpidemaksu oli muistaakseni hinnastossa 80€!!.

Luottokortilla ja PayPal'illa maksaminen on sikäli turvallista, että niistä saa rahat pois, jos tavaraa ei tule. Itse olen vuosien varrella tilaillut eri puolelta maailmaa paljonkin ja vain pari pientä 'fibaa' on sattunut, josta toisestakin olisin saanut rahani pois, jos olisin toiminut ajoissa - no kaiken kaikkiaan menetykset olivat varsin pieniä.

Kesällä tilasin ilmailuradiooni antennipatukan englannista. Se tulikin ripeästi postissa, mutta paketin avattuani huomasin, että antenni oli murtunut. No otin siitä kameralla kuvan, jonka lähetin myyjälle. Hän valitteli tapausta ja puutteellista pakkaamistaan ja lähetti uuden.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

EU-maista jos tilaa, niin ei mene tullia.

Jepjep. Kannattaa tosin huomioida, että osa kaupoista (joissa pelit ovat varteenotettavan hintaisia...) toimii kuitenkin EU:n tullialueen sisäpuolella, mutta arvonlisäveroalueen ulkopuolella. Yksi esimerkki on play.com (Jeysey, U.K.). Sieltä saa käytännössä verovapaasti lähetykset, joiden kokonaisarvo (postitus mukaanlukien) on enintään 43,4 eur (alv 23 % -> 9,98 eur), koska alle 10 euron suuruista tulli/alv-laskua ei kirjoiteta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään