Guest petteripavas

Hyvinkäällä ilmailemista

47 viestiä aiheessa

SIL-luokassa järjestettiin taannoin antoisa info/keskustelutilaisuus korpikenttämenetelmistä. Aloite tuli Räyskälästä, mutta Hyvinkää ja Nummela astuivat mukavasti mukaan. Keskustelua täällä. Oisko aika järjestää uudet kinkerit? ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

SIL-luokassa järjestettiin taannoin antoisa info/keskustelutilaisuus korpikenttämenetelmistä. Aloite tuli Räyskälästä, mutta Hyvinkää ja Nummela astuivat mukavasti mukaan. Keskustelua täällä. Oisko aika järjestää uudet kinkerit? ;)

No tottahan tuosta on pari vuotta aikaa. Aika ei tässä tapauksessa kultaa muistoja, ja uusia naamoja koulutetaan Malmilla niinkuin liukuhihnalta, niistä osa tosin ei taida osata kuin lontoota ( kevyesti St.Peterburg tyyppisellä aksentilla ). Näitä viimeksimainittuja kaiffareita on EFHV'.llä pyörinyt tänä kesänä vähän pallo hukassa ja kuuppa jumissa  ::)

Mutta eihän kukaan ole seppä syntyessään - ja hetken päästä sitä ollaankin jo pitkän alumiinituubin keulalla maisemakonttorissa, jolloin teknamien ja bravojen kanssa seikkailu on muisto vain  8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se kuuluisa Erkylän mastokin on sijainnut ilmailukartalla pitkän aikaa ihan väärällä puolella kannasta johtuen sinisen layerin sirtovirheestä.

Onko se nykyään oikeassa paikassa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko se nykyään oikeassa paikassa?

Ei, masto edelleen järvien itäpuolella. luulen kuitenkin, että olisi helpompaa korjata siihen karttaan  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Antti, en mie kyseenalaista!! Minulla on oikeasti hyväntahtoinen mieli kun kirjoitan näitä mielipiteitäni ("kieli poskessa")! Jos minua oikeasti joku ottaa päähän, jätän usein kirjoittamatta..

Minä kiinnitin vain huomioni tuohon 140 solmuun (!), siis Knots/Kts.. Joka siis on n. 260km/h. Joka on pikkuisen riuska nopeus laskukierrokseen? Sinällään hyvinkin aiheen ohi "pilkun nysväämistä" minun puolesta, pahoitteluni siitä!

Mutta asiaakin, Hyvinkää on "kotikenttäni" ja siellä näkee väillä aika eriskummallisia suorituksia!! Useimmiten vierailevien lentäjien suhteen, mutta kyllä meillä ihan omastakin takaa löytyy yks/kaks konetta, joita tulee seurattua erityisen tarkkaan.... Sääntöjen säännöllinen kertaus on varmaan kaikille hyödyksi?

Olen samaa mieltä aiempien kirjoittajien kanssa myös siitä, että ehkä tuo EFHV sääntöpumaska voisi olla läpikäynnin tarpeessa!?

Lyhyenä yhteenvetona (jälleen lainaten aiempaa kirjoittajaa): Vähän iloisempaa otetta elämään ja kaupasta pari numeroa isompi pipo, niin tämä foorumikirjoittelukin on mukavaa!  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Antti, en mie kyseenalaista!! Minulla on oikeasti hyväntahtoinen mieli kun kirjoitan näitä mielipiteitäni ("kieli poskessa")! Jos minua oikeasti joku ottaa päähän, jätän usein kirjoittamatta..

Minä kiinnitin vain huomioni tuohon 140 solmuun (!), siis Knots/Kts.. Joka siis on n. 260km/h. Joka on pikkuisen riuska nopeus laskukierrokseen? Sinällään hyvinkin aiheen ohi "pilkun nysväämistä" minun puolesta, pahoitteluni siitä!

Mutta asiaakin, Hyvinkää on "kotikenttäni" ja siellä näkee väillä aika eriskummallisia suorituksia!! Useimmiten vierailevien lentäjien suhteen, mutta kyllä meillä ihan omastakin takaa löytyy yks/kaks konetta, joita tulee seurattua erityisen tarkkaan.... Sääntöjen säännöllinen kertaus on varmaan kaikille hyödyksi?

Olen samaa mieltä aiempien kirjoittajien kanssa myös siitä, että ehkä tuo EFHV sääntöpumaska voisi olla läpikäynnin tarpeessa!?

Lyhyenä yhteenvetona (jälleen lainaten aiempaa kirjoittajaa): Vähän iloisempaa otetta elämään ja kaupasta pari numeroa isompi pipo, niin tämä foorumikirjoittelukin on mukavaa!  ;)

Kiitos Tero positiivisesta viestistäsi, oli mukavaa lukea se. Vaikka asia ei minua koskekkaan, oli silti positiiivinen ylläri näin aamutuimaan. :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tere

Vierailevat ultrat ovat kaikesta huolimatta aiheuttaneet vähiten harmaita hiuksia Hyvinkäällä. Lieneekö erittäin kokeneella malmilaisella opettajalla osuutta asiaan, tuntee hyvin meidän kentän tominnan ja hyvät varalaskupaikat kentän ulkopuolella Ahdenkallion pellolla :D

Mutta jos sieltä päin peltikone lähestyy, lähden yleensä oppilaan kanssa evakkoon Tervakosken haminoille, sen verran huimaa touhua se välillä on. Itse perään kuulutan kentän kiertämistä, eli tekemään kunnon laskukierros liittymällä myötätuuleen sen alussa. Malmilaisilla on yleensä polttava tarve lähestyä ns. Ridasjärven suunnalta, jolloin 22:n on käytössä. Tällöin usein sorrutaan oikaisemaan pitkälle oikealle perukselle tai pitkään loppuosaan.

Kaupungin voi luontevasti kiertää länsipuolelta moottoritietä seuraten ja pohjoisen liittymän kohdalta kenttää kohti. Kulomäen laskettelurinne on hyvä maamerkki sekä Ahlströmin savupiippu, joka toimii myös hyvänä "tuulipussina".

Erityistä tarkkaivaisuutta läpilaskujen suhteen vintturi/varjoliidin hinauksen yhteydessä. Itse olen nähnyt kolme "läheltäpiti". Dynemaa on yli 500m pystyssä taivaalla. Potkurin akseli on hyvä kelausväline, sen on nyt kaksi kertaa todettu. Vitturihinaus kestää pari minuuttia kun lanka on taas maassa. Varjohinauksessa menee viitisen minuuttia. Siitä voisi hiukan päätellä, miten kierroksen sovittaa läpilaskua varten.

HS

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tero, hyvä että ollaan sitten samoilla linjoilla. En vaan puhunut laskukierroksesta, vaan lähestymisestä niiden ilmoittautumispaikkojen kautta. Siellä on pääsääntöisesti vielä matkavauhti päällä. Sitä paitte viime kesänä jouduin kerran Malmilla hidastaan ennen aikojani 09:n peruksella 165 kts:sta, kun selvittivät peijoonit ultran eteen. Toisen kerran sai ajaa iltasella samaa vauhtia saman baanan oikealle perukselle, mutta silloin torni olikin kiinni.

Jos sieltä Ridasjärveltä tulee 22:n kierrokseen, voi toki koukata myös sen verran pohjoisesta, ettei tarvitse oikaista.

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Erityistä tarkkaivaisuutta läpilaskujen suhteen vintturi/varjoliidin hinauksen yhteydessä. Itse olen nähnyt kolme "läheltäpiti". Dynemaa on yli 500m pystyssä taivaalla. Potkurin akseli on hyvä kelausväline, sen on nyt kaksi kertaa todettu. Vitturihinaus kestää pari minuuttia kun lanka on taas maassa. Varjohinauksessa menee viitisen minuuttia. Siitä voisi hiukan päätellä, miten kierroksen sovittaa läpilaskua varten.

HS

Varjoliitimiä hinataan "pyykkinarulla", se katkeaa autogiron lavoissakin. Testattu.

Purjekonevintturin 6 mm dyneema sensijaan on sitten eri ainetta. Se kestää vetoa 3600 kiloa (eli paljon enemmän kuin vastaava teräsvaijeri), ja se ei tahdo leikkautua millään, paitsi hyvällä hiiliterästerällä. Pysäyttää siis paitsi potkurin, myös pahimmassa tapauksessa koko koneen.

Purtsikan hinaukseen menee yleensä noin kaksi minuttia purjekoneen ilmoituksesta (kiristys, hinaus 50 sekuntia/600 m, langan vinttaus sisään).

Jos vinttauslanka katkeaa kesken hinauksen, purjekone saattaa tehdä tiukahkon 360 ja tulla laskuun suoraan kiitotien sivulta, tai jopa liikennettä vastaan myötätuuleen. Siinä ei aina ehdi tekemään ilmoituksia, kun sovittelee siivenkärkeä mäntyjen latvojen väleihin. Lankakatkoja tapahtuu ehkä parikymmentä kertaa kesän aikana. Jos siis kuulet ilmoituksen "lanka poikki" laskukierroksen aikana, kannattaa olla tulematta laskuun ihan heti, ja tilanteen hetkisen selkiydyttyä kysellä vintturilta tai purjelentomaalta, missä katkennut lanka on, jne, sekä tarkistaa, missä vinttauksen keskeyttänyt purjekone on. Langanvetoauto saattaa ajaa kiitotiealueelle tarkistamaan, onko hinauslanka esteenä kentän käytölle. Vintturi ja purjelentomaa pyrkivät tiedottamaan liikennettä.

Pitkällä finaalilla saapuminen on mielestäni meidän kaikkien ilmailijoiden turvallisuuden vaarantamista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Purjelentokausi on taas hyvässä vauhdissa ja toiminta Hyvinkäälläkin vilkasta. Otetaan siis pieni kertaus vintturihinausten toiminnasta. Tämä siksi, että Hyvinkäälle tuleva ja/tai kentän ohittava liikenne tietävät kuinka toimimme radioliikenteessä, ja muutenkin.

Vintturihinaus tapahtuu seuraavasti:

Pitkän kiitotien 04/22 luoteisreunalle vedetään 1,6 km muoviköyttä. Toisessa päässä on 425 hv V8 ja toisessa purjekone.

Kun purjekone antaa ilmoituksen (Hyvinkään liikenne, vintturihinaus kiitotie XX) alkaa vintturi kiristää köyttä.

Kun köysi on kireällä, ilmoittaa purjekone "KIREE" ja vintturi aloitta hinauksen.

Jos siis kuulet ilmoituksen vintturihinauksesta, älä aloita omaa ilmoitustasi, jotta purjekoneen ja vintturin välinen kommunikaatio pysyy auki. "Kireen" lisäksi voi olla tarvettä pyytää pienempää/isompaa vinttausnopeutta, tms. Jos lanka katkeaa, on tärkeää väistää matalissa olevaa purjekonetta - joka ei ehdi ilmoitella - ja varoa ehkä kiitotiellä olevaa katkennutta Dyneema narua.

Vintturihinaus kestää noin 45 sekuntia, ja köyden alashinaus 20 sekuntia. Lopuksi annetaan vintturilta ilmoitus "köysi maassa".

Hyvällä vastatuulella nousee puukone vintturilla jopa 900 metriin, tyypillisesti korkeutta tulee 500 - 700 m QFE.

Tervetuloa Hyvinkäälle, kyllä tänne sovitaan kun toimitaan fiksusti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Purjelentokausi on taas hyvässä vauhdissa ja toiminta Hyvinkäälläkin vilkasta. Otetaan siis pieni kertaus vintturihinausten toiminnasta. Tämä siksi, että Hyvinkäälle tuleva ja/tai kentän ohittava liikenne tietävät kuinka toimimme radioliikenteessä, ja muutenkin.

Vintturihinaus kestää noin 45 sekuntia, ja köyden alashinaus 20 sekuntia. Lopuksi annetaan vintturilta ilmoitus "köysi maassa".

Hyvällä vastatuulella nousee puukone vintturilla jopa 900 metriin, tyypillisesti korkeutta tulee 500 - 700 m QFE.

Tervetuloa Hyvinkäälle, kyllä tänne sovitaan kun toimitaan fiksusti.

Sallittakoon pieni mainos

HS

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ai että, nuo soundit on upeat! Jo pelkästään tuon takia kannattaa tulla Hyvinkäälle  ;D

Varsinkin tuo tyhjäkäynti virittää aika hienon tunteen tärykalvon juurelle  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sallittakoon pieni mainos

HS

Nyt on pakko sanoo, miksi sä HS laitoit ton musan tohon josta en tykännyt, mieluimmin aidot äänet ja vielä radioliikenne vinttaajan ja koneen välillä, ei tarvii tollasta musaa noihin aitoihin ja lyhyisiin pätkiin. Pakko tulla taas hyvinkäälle katsoon aitoja hinauksia ilman musaa, murrr,  ;D silti ihan kiva video.  :thmbup:

PS. Timpan  hinauspätkä oli ihan OK ja aito, ilman mitään tyhmiä musapätkiä, tällaiset ihan jees.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Otetaanpa vielä kertaus  ::) (tarvetta tuntuu olevan)

Kun kuulet Hyvinkäältä (tai muulta purjelentokentältä) ilmoituksen purjekoneen vintturistartista, älä aloita omaa (piiiitkää) ilmoitustasi heti perään. Pidä kanava auki lähtevän purjekoneen ja vintturin välillä. Purjekoneen on ilmoitettava hinauslangan kiristyminen ennen vedon alkua. Myös hinauksen aikana voi olla tarpeita pieneen jutusteluun, jos vaikka nopeudet karkaavat tai alenevat sakkausrajoille.

Seikkaperäisempää selitystä vintturitoiminnasta ketjun aiemmissa kommenteissa.

Kiitos!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Otetaanpa vielä kertaus  ::) (tarvetta tuntuu olevan)

Kun kuulet Hyvinkäältä (tai muulta purjelentokentältä) ilmoituksen purjekoneen vintturistartista, älä aloita omaa (piiiitkää) ilmoitustasi heti perään. Pidä kanava auki lähtevän purjekoneen ja vintturin välillä. Purjekoneen on ilmoitettava hinauslangan kiristyminen ennen vedon alkua. Myös hinauksen aikana voi olla tarpeita pieneen jutusteluun, jos vaikka nopeudet karkaavat tai alenevat sakkausrajoille.

Seikkaperäisempää selitystä vintturitoiminnasta ketjun aiemmissa kommenteissa.

Kiitos!

Minä olen vintturistarteissa törkeästi varannut koko jakson tangentilla siksi ajaksi kun huutelen nopeuksia, juurikin siksi ettei joku tule jaksolle väliin. Nopeuksien huikkiminen kestää kuitenkin korkeintaan 45s, joten eiköhän sen aikaa muut ehdi odottaa ilmoituksen antamista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihan hyvä että Hyvinkäällä lentämistä valotetaan taas. Kannattaa kuitenkin kaivella muististaan joku aika sitten Malmilla pidetty lähikorpikenttien esittely jossa aika lailla painotettiin normaalimenetelmien noudattamista. Kentälle kuin kentälle ei mennä keskustelupalstan ohjeilla vaan ihan julkaistujen ohjeiden ja hyvän ilmailutavan mukaan. Jälkimmäinen pitää sisällään sekä vierailijan että alkuasukkaitten suorittaman muun liikenteen huomioimisen.

-M-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä olen vintturistarteissa törkeästi varannut koko jakson tangentilla siksi ajaksi kun huutelen nopeuksia, juurikin siksi ettei joku tule jaksolle väliin. Nopeuksien huikkiminen kestää kuitenkin korkeintaan 45s, joten eiköhän sen aikaa muut ehdi odottaa ilmoituksen antamista.

No toi on aika huono ajatus/tapa, harvoinpa siinä vinttauksen aikana tarttee huudella. Relevantti pointti toki että vinttausilmoituksen jälkeen se 5 sec hiljaisuus on toivottavaa. Pitäiskö alkaa taas kuitenkin vaaputtaa siipiä?

t. Timo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Montakohan purjekoneenpohjaa on pelastettu sillä, että joku on ehtinyt karjaista telineestä radioon ennen maakosketusta... sikäli kun jaksoa ei joku ole varannut 45 sekunniksi samanaikaisesti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pysyväismääräykset

Ilma-aluksen päällikkö noudattaa lentosääntöjä ja ilmailumääräyksiä sekä tekee päätöksensä ilmailutiedotuspalvelujärjestelmän jukaisemien tietojen perusteella. Ilma-aluksen päällikkö on vastuussa lentosääntöjen noudattamisesta ja hänellä on ylin käskyvalta ilma-aluksessa.

Pysyväismääräyksillä ei voi muuttaa tai parannella lentosääntöjä. Esimerkiksi laskussa tai lähestymisen loppuvaiheessa olevalla ilma-aluksella on etuoikeus maassa tai lennolla oleviin nähden.

Sekaanusten välttämiseksi pysyväismääräyksissä ei pitäisi ollenkaan käsitellä operatiivista ilmailua.

Esa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tänään joku moottorilentelijä sai Hyvinkäällä uteliaan ystävällisiin tiedusteluihin vintturihinasukseen liittyen ehkä vähän turhan tylyhkön kuuloisia vastauksia. Tämä johtui siitä, että kysymykset esitettiin hinauksen aikana, jolloin lentäjällä on keskittyminen korkealla ja lievä putkinäköilmiö päällä. Kun hinaus on valmis, nosto on löytynyt ja räpsähdysvaara ohi, jutusteluun on sitten taas aikaa.

Tervetuloa EFHV  kuppilan puolelle, siellä jutustelu on takuulla leppoisaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään