Timo Hyvönen

Laskeutuminen telineet sisällä purjekoneella

26 viestiä aiheessa

Kun tuolta Bonanza-ketjusta poistettiin nämä purtsikka-mahalaskut, olisi mukava kuulla kokemuksianne eri purjelentokoneiden telineiden toimivuudesta.

 

Kerroin aiemmassa ketjussa miten LS-7:ssa ja LS-8:ssa olen saanut telineen sisään laskussa. Molemmissa se oli alhaalla ja molemmilla laskin varovaisesti niin, että pääteline hipaisi ensin kenttää loppuliu'ussa ja meni itsekseen sisään. Astirissa (2 lentoa) ja AS-W19:ssa en ole mainittua ongelmaa huomannut. Lensin viikko sitten LS-4:llä ja sen telinevipu oli aivan erilainen kuin 7:n ja 8:n, paljon luotettavamman tuntuinen.

 

Muita lentämiäni sisäänvedettäviä ovat olleet Blanik (puoliksi sisään), DG-300 (ei ongelmaa), Discus (ei siinäkään)...ja mitä lie muita.

 

Onkos kokemuksia muista purtsikoista? Pidetään ne moottorikoneet poissa tästä ketjusta.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerroin aiemmassa ketjussa miten LS-7:ssa ja LS-8:ssa olen saanut telineen sisään laskussa. Molemmissa se oli alhaalla ja molemmilla laskin varovaisesti niin, että pääteline hipaisi ensin kenttää loppuliu'ussa ja meni itsekseen sisään. Astirissa (2 lentoa) ja AS-W19:ssa en ole mainittua ongelmaa huomannut. Lensin viikko sitten LS-4:llä ja sen telinevipu oli aivan erilainen kuin 7:n ja 8:n, paljon luotettavamman tuntuinen.

 

Onko niiden ls7/8 tapauksessa myös itse telinevipu kääntynyt kun pyörä on mennyt sisään? Kasin teknisen ratkaisun olen kyllä nähnyt, mutta enpä muista siitä tarkemmin. Nelosessa se vipu voi puolestaan olla ihan hyvin ala-asennossa, mutta pyörä silti sisällä, lukituksen perustuessa kaasujouseen. Toisin sanoen, vivun jämäkyydellä ei ole välttämättä suoraa tekemistä sen telineen alhaallapysymisen kanssa. Periaatteessa jos telineessä olisi mekaaninen vika, sen voisi lennolla valita ala-asentoon tietämättä siitä, ettei se ole kuitenkaan tullut loppuun saakka ulos. Jos teline tulee ulos esimerkiksi vain 90 % oikeasta liikeradastaan, se menee luultavasti laskussa sisään että heilahtaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Timo,

musta ainakin meidän LS-7:n laskutelineen lukitus vaikuttaa aika luotettavalta - toimiihan se vessanovessakin  ::)

Kun vaan muistais aina ottaa sen fillarin esiin  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millaisia menetelmiä teillä muuten on tuon pyörän ulosoton muistamisen kanssa? Itse käytän vastaavaa menetelmää kuin ilmavoimat ja ilmoitan telineen olevan ulkonaolon samalla kun ilmoitan liittymiseni laskukierrokseen. Koneen tekniikka saattaisi myös pelastaa tämän jälkeen: jos kaikki toimii ja sähköä riittää, niin jarrujen avaamisen pitäisi soittaa summeria mikäli pyörä on vielä ylhäällä..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen jaksolla kuullut käytettävän Tatun metodia (itse en ole purjelentäjä), ja se varmaan toimii jos maassa on joku kaveri jolla on kiikari + radio. En tiedä onko näitä kavereita paljon purjekoneiden käyttämillä kentillä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Timo,

musta ainakin meidän LS-7:n laskutelineen lukitus vaikuttaa aika luotettavalta - toimiihan se vessanovessakin  ::)

Kun vaan muistais aina ottaa sen fillarin esiin  :-\

Joo nyt on.

 

Aiemmin se lukitus perustui johonkin jouseen, joka ei oikein sitten toiminut. Molempiin LS:iin on sittemmin laitettu salvat.

 

Minulla on aina toiminut se "teline ulkona ja lukittu" - tutkailen kovasti tarkkaan, että se on myös LUKITTU nykyään.

 

t. TImo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen jaksolla kuullut käytettävän Tatun metodia (itse en ole purjelentäjä), ja se varmaan toimii jos maassa on joku kaveri jolla on kiikari + radio.

 

Sen metodin tarkoitus ei tässä siviili-ilmailun sovelluksessa ole kuitenkaan varmistaa telineen olevan alhaalla (näköyhteydellä), vaan idea on siinä, että käytämällä vakiomenetelmää (tässä tapauksessa vakiosanontaa), telineen oikea asento tulee viimeistään tässä vaiheessa myös tarkastettua, eli se ei unohdu ylös.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen metodin tarkoitus ei tässä siviili-ilmailun sovelluksessa ole kuitenkaan varmistaa telineen olevan alhaalla (näköyhteydellä), vaan idea on siinä, että käytämällä vakiomenetelmää (tässä tapauksessa vakiosanontaa), telineen oikea asento tulee viimeistään tässä vaiheessa myös tarkastettua, eli se ei unohdu ylös.

No näin vähän arvelinkin. En ole kenenkään kuullut ko. kommentiin vastaavan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lensin viikko sitten LS-4:llä ja sen telinevipu oli aivan erilainen kuin 7:n ja 8:n, paljon luotettavamman tuntuinen.

 

Muita lentämiäni sisäänvedettäviä ovat olleet Blanik (puoliksi sisään), DG-300 (ei ongelmaa), Discus (ei siinäkään)...ja mitä lie muita.

 

Moi Timo,

 

Vuorotellen LS4, LS7 ja Discus koneilla lentäneenä en malta olla lisäämättä tuohon yhtä mielenkiintoista yksityiskohtaa. Huomasitko/muistatko että LS7:n ja Discuksen telinevipu on suunnilleen samassa paikassaa ohjaamon oikealla sivulla, kummassaakin vipu liikkuu eteen-taakse suuntaan, mutta pyörä ylös/alas toimintasuunnat ovat erilaiset. Ei tästä käytännössä mitään ongelmaa ole. Noissa kahdessa purjekonetyypissä laskutelineen ylös/alas kulkusuunnan pystyy aika hyvin päättelemään vivun liikuttamiseen  tarvittavasta voimastakin jos olisi vivun kulkusuunnat unohtanut, mutta onpahan yksi mielenkiintoinen yksityiskohta lisää "srandardeista telineviivuista" kiinnostuneiden pohdittavaksi.

 

Ei omakohtaisia ongelmia minkään noista vivuista kanssa. Vielä. Koputan puuta...

 

/Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Timo,

musta ainakin meidän LS-7:n laskutelineen lukitus vaikuttaa aika luotettavalta - toimiihan se vessanovessakin  ::)

Kun vaan muistais aina ottaa sen fillarin esiin  :-\

 

LS:n laskutelineen lukitus on laskutelinekuilussa, ei vivussa. Laskutelinekoneiston pitää mennä tietyn kuolokohdan yli, niin kuin Tatu vihjaisi. Ohjaamosta ei voi tietää, onko teline "lukossa" vai ei. Minäkin olen vierestä nähnyt "lukossa" olevan telineen nousevan kauniisti rungon sisään. Lasku oli about pehmein mitä olen koskaan nähnyt, lentäjässä ei ollut vikaa.

 

Laskutelinemekanismi tarkistetaan vuositarkastuksessa. Se vaan on hankala (vaatii osaamista) ja ylenkatsottu homma...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LS:n laskutelineen lukitus on laskutelinekuilussa, ei vivussa. Laskutelinekoneiston pitää mennä tietyn kuolokohdan yli, niin kuin Tatu vihjaisi. Ohjaamosta ei voi tietää, onko teline "lukossa" vai ei. Minäkin olen vierestä nähnyt "lukossa" olevan telineen nousevan kauniisti rungon sisään. Lasku oli about pehmein mitä olen koskaan nähnyt, lentäjässä ei ollut vikaa.

 

Laskutelinemekanismi tarkistetaan vuositarkastuksessa. Se vaan on hankala (vaatii osaamista) ja ylenkatsottu homma...

Tuo telinevivun lukitussalpa (samanlainen kuin vessassa) on kyllä auttanut.

 

Ja ai että sitä tunnetta ekan kosketuksen jälkeen kun jää odottamaan sitä rullausta ja kone vajuu, vajuu...ja sitten alkaa se rohina. AUH!

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ja ai että sitä tunnetta ekan kosketuksen jälkeen kun jää odottamaan sitä rullausta ja kone vajuu, vajuu...ja sitten alkaa se rohina. AUH!

 

t. Timo

 

Liityin juuri tänä kesänä mahalaskijakerhoon LS4:lla. Ei ollut koneen vika ja onhan tuo tosiaan semmoinen tunne ettei voi kenellekään suositella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo telinevivun lukitussalpa (samanlainen kuin vessassa) on kyllä auttanut.

Käyttövivun lukitus ei kuitenkaan auta, jos telineen aukiasentoon lukitseva kaasujousi on menettänyt voimansa tai lukittuva "polvinivel" on väärin säädetty. Kaasujousi on rungon sisällä, telinekuilun ja rungon sivuseinämän välisessä tilassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep... ja kunnossa oleva kaasujousi voi menettää kuntoisuutensa kesken lentokauden, vaikka se on ollut täysin huoltodokumentaation mukainen vielä edellisenä talvena (se vuosihuollossa tarkastetaan paitsi silmämääräisesti, myös mitataan jousivaa'alla). Pari tapausta (ilmailun ulkopuolelta) on sattunut, joissa täysin normaalisti toiminut jousi on päättänyt yhtäkkiä tyhjentyä parissa tunnissa, tai vieläkin nopeammin (sekunnissa parissa (chrysler voaygerin takaluukku muuten painaa ihan kiitettävästi kun se tulee niskaan, vaikka toinen jousi kahdesta onkin vielä jäljellä)). Eivät toki ole olleet sitä kuuluisaa virallista "ilmailulaatua"...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liityin juuri tänä kesänä mahalaskijakerhoon LS4:lla. Ei ollut koneen vika ja onhan tuo tosiaan semmoinen tunne ettei voi kenellekään suositella.

Katsotaan poistaako meidän virkaintoinen moderaattori tämän niinkuin kävi edellisellä yrittämällä:

Kentällä kuultua "On niitä lentäjiä jotka ovat tehneet mahalaskun, ja niitä jotka eivät vielä ole sitä tehneet."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eivät toki ole olleet sitä kuuluisaa virallista "ilmailulaatua"...

LS-4:n telineen ulos-liikkeen vaimentava "iskunvaimennin" (eri osa kuin mainittu kaasujousi) on osanumeroiden mukaan suoraan Miele-pesukoneesta :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kentällä kuultua "On niitä lentäjiä jotka ovat tehneet mahalaskun, ja niitä jotka eivät vielä ole sitä tehneet."

Heh, en ole vielä onnistunut tekemään laskua teline sisällä, sen sijaan olen tehnyt laskun, jonka seurauksena teline meni sisään. Tämäkin lasku päättyi rouhivaan ääneen, ja samalla päättyi lennot sen kauden osalta. Pääsin soveltamaan purjekoneen korjauskurssilla hankittuja taitoja oikein käytännössä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LS-4:n telineen ulos-liikkeen vaimentava "iskunvaimennin" (eri osa kuin mainittu kaasujousi) on osanumeroiden mukaan suoraan Miele-pesukoneesta :D

 

Siihen kaasujouseen liittyenhän on olemassa suositeltu muutos, jossa se vaihdetaan tavalliseksi raudanpalaksi. Sattuneesta syytä tehtiin meidän kuutoseen tänä kesänä...

 

V-M

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tuosta ilmoituksesta "teline ulkona ja lukittu" tulee rutiini, on sekin vain pelkkä rutiininomainen ilmoitus, eikä välttämättä sisällä toimenpidettä telineen ulkona olemisen tarkastamisesta. On sekin versio nähty, eli hieno ilmoitus ja pyörä silti sisällä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutaman euron maksaa komponentit "telinevaroitusjärjestelmään". 2 mikroa+summeri+pätkä johtoa+mahd sulake. Sitä kyllä suuresti ihmettelee loppuosalla, että mikä pirun ääni toi on, mutta jos oikein oivaltaa,  - ja ajoissa, niin säästyy epoksin ja maalin höyryiltä. Eipä kyllä tullut viime kesänäkään ilmassa testattua toimiiko ko. viritys. Joskus on kuitenkin pärähtänyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katsotaan poistaako meidän virkaintoinen moderaattori tämän niinkuin kävi edellisellä yrittämällä:

 

En nyt ihan tarkkaan tiedä, mistä tuossa on kyse, mutta ihan turhaan näistä moderaattoreille vittuillaan ja napistaan. Sille poistolle on takuulla ollut ihan oikeasti hyvä syy. Oletan kuitenkin, että tuo mainitsemasi poiston kohteeksi joutunut viestisi on ollut tuolla liimailuopiston Bonanzan mahalaskua koskevassa ketjussa ja on tullut poistetuksi siitä kaikkien niiden muidenkin purjelentoa koskeneiden viestien joukossa, eli tullut poistetuksi siinä samalla, kuin se muukin offtopic. Offtopic, josta jo oli aiemmin mainittu, että olisi syytä pitää ketjusta poissa, koska ei kuulu aiheeseen millään tavalla. Tuosta moderaattoreita kohtaan läväyttämästäsi kuitista huolimatta sinä et siis ole joutunut virkaintoisen moderaattorin muiluttamaksi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutaman euron maksaa komponentit "telinevaroitusjärjestelmään". 2 mikroa+summeri+pätkä johtoa+mahd sulake. Sitä kyllä suuresti ihmettelee loppuosalla, että mikä pirun ääni toi on, mutta jos oikein oivaltaa,  - ja ajoissa, niin säästyy epoksin ja maalin höyryiltä. Eipä kyllä tullut viime kesänäkään ilmassa testattua toimiiko ko. viritys. Joskus on kuitenkin pärähtänyt.

 

Klassinen keissi: "Etkö sä kuullut kun huudettiin radioon että ota teline ulos?" "En saanut selvää kun joku ihmeen summeri soi niin kovaa."

 

LS4:ssä tarvitsee olla reippaanlaisesti yritystä että saa ongittua jarrukahvan sieltä telinevivun takaa ottamatta telinettä ulos ensin. Onkos tämä kaikissa nelosissa vai vain meidän yksilössä? Entä muissa koneissa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Klassinen keissi: "Etkö sä kuullut kun huudettiin radioon että ota teline ulos?" "En saanut selvää kun joku ihmeen summeri soi niin kovaa."

 

LS4:ssä tarvitsee olla reippaanlaisesti yritystä että saa ongittua jarrukahvan sieltä telinevivun takaa ottamatta telinettä ulos ensin. Onkos tämä kaikissa nelosissa vai vain meidän yksilössä? Entä muissa koneissa?

Luulisin, että tuo on ollut nelosessa ihan suunnittelukriteerinä, että telinettä ei voi unohtaa. Minulla toimii telineen ulosoton muistamisena lyhyt tarkistuslista myötätuuliosalla, että ensin teline ulos ja sen jälkeen koneen trimmaus laskuasuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiheeseen liittyen -  Kuulun niihin, jotka ovat laskeneet purjekoneella teline sisällä (PIK-20A, OH-465).

Tosin korjasin samalla lennolla tilanteen ja viimeinen laskuaika muutamia sekunteja myöhemmin kirjattiin teline ulkona.

Tämä tapahtui joskus 1970-luvun loppupuolella, kun siirtolensin KIYn A-mallin PIKin Kärsämäeltä Rautavaaralle (purjelentona).

Vauhdikkaan loppuliu'un päätteeksi unohtui teline sisään. Koneeseen oli rakennettu varoitusjärjestelmä, mutta se ei toiminut ja "näyttämisen vimma" räimäisyineen oli niin voimakas, että unohdus tapahtui.

 

Ne jotka ovat lentäneet A-mallin 20:sellä, jossa oli ainoastaan laipat, muistanevat, että sen siisti istuttaminen oli hiukan hankalaa. Niipä olinkin ottanut tavaksi tehdä laskut ns. ajettuna eli loivennuksen jälkeen työnsin koneen pintaan kiinni, jolloin tyyppilistä pomppimista ei tapahtunut. Vähän samaan tyyliin siis kuin kannuspyöräkoneilla tehdään lasku pääpyörille.

 

Tässä vaiheessa tajusin, että kone menee liian alas ja samalla muistin, että teline ei ole ulkona. Vedin sauvan taakse ja vaihdon sen  vasempaan käteen (A-PIKissä on telinevipu oikella puolella). Telinevipu  nopeasti auki lukituksesta ja heitto eteen. Tämän vaiheen aikana kuului kosketusääni kiitotiehen, mutta kone nousi vielä noin metrin korkeuteen ja teline mahtu tulemaan alle. Nyt nopeus oli jo mennyt sen verran pieneksi, että teline sisällä tehdyn läpärin jälkeisessä loppulaskussa ohjattavuus oli niin ja näin.  Niinpä kone pysähtyi muutamia metrejä suoja-alueen puolella nokka n. 45° oikealle kiitotien suunnasta.

Koneen pohjaan tuli noin kämmenen kokoinen, kuin 50:llä hiomapaperilla hiottu läikkä. (Kuskin henkinen puoli käsiteltiin  karkeammalla kuin 50:nen hiomapaperi)

 

Tapahtuma ei ollut yhden osatekijän syytä, vaan siihen vaikutti ainakin kolme osatekijää:

- Kuski kävi kuumana - näyttämisen tarve niille kolmelle maassa odottavalle, jotka yrittivät visuaalisesti varoittaa sisällä olevasta telineestä nostamalla auton renkaan pään yläpuolelle. Maassa ei ollut radiota.

- Normaalista poikkeava laskukierros

- Tekninen vika (varoitusräikkä ei toiminut)

 

Useimmiten tämän aiheen tapauksissa ei syytä voi kohdistaa yhteen tekijään, vaan tarkemmin analysoitaessa tapahtumaan löytyy useita tekijöitä.

 

T. Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus nuorena tuppasi naurattamaan kun joku laski purjekoneella mahalleen.

 

Sitten sain opetuksen. Olin saanut juuri tyypit PIK-20B.hen Jämillä kesällä -76. Ensimmäiseltä pidemmältä keikalta tullessani oli laskukierroksessa edellä kaksi muuta purjekonetta ja vastakkaisenpuoleisessa vielä yksi ja lisäksi hinausyhdistelmä oli lähdössä juuri liikkeelle lähtöpaikalta. Veivasin menetelmän mukaisesti myötätuuliosan alussa kierroksen laippoja (PIK-20.ssä ja PIK-20B.ssä oli veivillä käytettävät laipat). Tässä kohdassa olisi pitänyt ottaa myös teline ulos mutta jännittävän liikennetilanteen vuoksi tämä tietysti unohtui. Perusosalla veivasin toisen kierroksen laippoja ja kaartaessani loppuosalle, lisää laippoja veivatessani huomasin punahaalarisen miehen (Hämäläisen Heikin) juoksevan auton renkaan kanssa keskelle kynnystä (Jämillä ei ollut silloin maaradiota). Siinä hän sitten seisoi rengas pään päällä. Viesti kyllä valkeni aika nopeasti ja se mahalasku on vieläkin tekemättä.

 

Rullasin loppuvauhdilla kiitoradan sivuun ja jäin koneeseen istumaan. Istuin siellä varmaan kymmenen minuuttia ja häpesin. Vannoin, että minulla ei ikinä enää ole hauskaa kun joku laskee mahalleen.

 

Sen pituinen se.

 

PS. Termi ”työkuorma” tuli tutuksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään