Mika Laakso

sota-ajan toteutumattomat konehankinnat

26 viestiä aiheessa

Ruotsalaisten lahjoitusvaroin hankittiin Suomelle 12kpl Fiat CR-42 Falco hävittäjää, koneet tulivat Ruotsiin vasta huhtikuussa -40 kun Talvisota oli jo ohi. Englannista hankittiin 20kpl Blackburn B-25 Roc konetta, joita ei koskaan toimitettu. Saksan sotasaalisvarikolta piti tulla kaksi kpl de Havilland Mosquitoa malliksi, joista Valtion Lentokonetehdas olisi tehnyt kopioita "Vihuri" -nimellä. Ennen sotia Suomelle tarjottiin mm. Seversky P-35 ja Curtiss-Wright CW-21 koneita.

 

Ynnä monta muuta.

 

Jos nämä koneet olisi saatu Suomeen ja lentoon, niin minkälaiset tunnukset olisi maalattu koneiden takarunkoon? (CR-..., BB-..., VV-...?)

 

Onko joku perehtynyt aiheeseen?

 

-buccaneer-

 

 

EDIT: Rivitys kuntoon. Älkää painelko itse sitä Enteriä, vaan antakaa forumisoftan hoitaa rivinvaihdot automaattisesti /MM

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Jos nämä koneet olisi saatu Suomeen ja lentoon, niin minkälaiset tunnukset

olisi maalattu koneiden takarunkoon? (CR-..., BB-..., VV-...?)

Onko joku perehtynyt aiheeseen?

 

-buccaneer-

 

Tässä vähän lisätietoa: http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_ilmavoimien_h%C3%A4vitt%C3%A4j%C3%A4hankinnat_1940%E2%80%931944

 

Blackburn Rocille oli varattu tunnus RO-, aiheesta myös tuossa wikipedian artikkelissa.

Syvempää tietoa Suomen Ilmailuhistoriallisesta lehdestä: http://www.kolumbus.fi/sil/allcontents.html jossa on ainakin Rocista oma artikkelinsa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Atso Haapasen kirjassa "Suomen ilmavoimien hävittäjähankinnat 1918-1945" jossa käsitellään juuri näitä toteutumattomiakin konehankintoja, mainitaan Koolhoven F.K.58- hävittäjä. Ranskan hallitus päätti lähettää Talvisodan kuluessa mm. 20 Moranea ja 13 Koolhoven F.K.58-konetta Suomeen. Lisäksi 20 Caudron 714 hävittäjää. Lisäksi vielä helmikuussa 1940 33 kappaletta Koolhoveneita, joiden hankintaan suhtauduttiin niin vakavasti, että niille päätettiin antaa tunnukset KN-501 ja siitä eteenpäin. Kuten tiedetään, koneita ei saatu kuitenkaan.

 

Koolhoven F.K.58:

 

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSUWS9qZjuPjV7OGqEHOvIjuJbkA29KprRDaVjbzGgE4aaHyXxSDQ

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vähän lisätietoa: http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_ilmavoimien_h%C3%A4vitt%C3%A4j%C3%A4hankinnat_1940%E2%80%931944

Blackburn Rocille oli varattu tunnus RO-, aiheesta myös tuossa wikipedian artikkelissa.

Syvempää tietoa Suomen Ilmailuhistoriallisesta lehdestä: http://www.kolumbus.fi/sil/allcontents.html jossa on ainakin Rocista oma artikkelinsa.

Kyseiset RO-141-137 tunnukset ehdittiin Englannissa jopa sutia seitsemän ensimmäisen Roc;n kylkiin

http://www.kolumbus.fi/sil/2000/2000.html

Tuossa lehdessä on Englannissa otettu valokuva maaliskuulta 1940 neljästä koneesta k.o. tunnuksilla.

Välirauha kerkes väliin ja koneita ei (onneksi) ehditty toimittaa...

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eräs mielenkiintoinen toteutumatta jäänyt konekauppa oli Heinkel He-112 hävittäjä, joka oli esillä Malmin lentoaseman avajaisissa ja myös koelennettävänä Utissa vuonna 1938. Saksalaiset sanoivat sen "purreen tykillään SB-2 pommareita Espanjan taivaalla, kuin hevonen näkkileipää". Kieltämättä tykkihävittäjä talvisodassa olisi ollut kova sana.

 

He-112.jpg

Olen jostain saanut kuvan He-112 koneesta, jonka pitäisi olla otettu Suomesta.

 

Toinen muistamani konekauppa oli jossain vuoden 1942 tienoilla 10-15 kpl MiG-3-koneita sakujen sotasaalisvarastoista, jotka eivät kuitenkaan päässeet Suomeen asti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Artikkelissani "Ilmavoimien saama kansainvälinen apu talvisodassa" (Sotahistoriallinen aikakauskirja n:o 28/2009, s. 72-122) on käsitelty sekä eri maista saapuneet vapaaehtoiset lentäjät että myös totetutuneet ja toteutumattomat lentokonehankinnat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koolhoven F.K.58, mitä Ranska oli lahjoittamassa Suomelle, niin millähän moottorilla ne olisi ollut? T:mi Kuivalainen kauppaa kahta eri versiota pienoismallista: Gnome-Rhone tai Hispano-Suiza.

 

 

-buccaneer-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös Etelä-Afrikan lahjoittamista Kotleteista (GT) jäi useampi tulematta...

 

Talvisodan alettua Etelä-Afrikan liittovaltio lahjoitti Suomelle 29 RAF:lta ostamaansa Gauntlet II-konetta. Näistä kuitenkin vain 25 laivattiin Englannista Ruotsiin, jossa osa (9) koottiin Centrala Flygverkstadenissa Malmslättissä ja lennettiin Suomeen 10. maaliskuuta – 12. huhtikuuta 1940. Loput 16 kuljetettiin laivalla Suomeen toukokuussa 1940. Näistä koneista lentokuntoisiksi saatettiin 15, joten Suomen ilmavoimilla oli käytössään 24 Gauntlet II-konetta

 

Lähde: Wikipedia

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo. Tunnuksen kirjainosa tulee jotenkin aina koneen nimestä, esim. Blackburn B-25 Roc = RO-..  mutta mitenkä se numero määritellään? onko siihen jotain logiikkaa?

 

-buccaneer-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo. Tunnuksen kirjainosa tulee jotenkin aina koneen nimestä, esim. Blackburn B-25 Roc = RO-..  mutta mitenkä se numero määritellään? onko siihen jotain logiikkaa?

 

Yleensä kyllä, mutta ei suinkaan aina. Poikkeuksina esim sotasaaliskoneet (VH, VP) yms. Mitä numerointiin tulee, niin sota-aikaan käytännöt taisivat olla aika kirjavia. Nykyäänhän noissa on logiikkaa, mutta sota-ajan kalustosta en ole sitä löytänyt (tosin en löytänyt nykykalustostakaan ennen kuin se minulle osoitettiin :-[). Ainakin suurempina määrinä hankittujen tyyppien numerointi on muistaakseni usein alkanut satunnaisen oloisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleensä kyllä, mutta ei suinkaan aina. Poikkeuksina esim sotasaaliskoneet (VH, VP) yms. Mitä numerointiin tulee, niin sota-aikaan käytännöt taisivat olla aika kirjavia. Ainakin suurempina määrinä hankittujen tyyppien numerointi on muistaakseni usein alkanut satunnaisen oloisesti.

 

Yksi syy oli salaaminen. Rekisterit aloitettiin isoista luvuista tai satunnaisesti ettei koneiden todellinen lukumäärä selviäisi suoraan rekistereistä. Voi olla, että siellä on ollut joku logiikkakin, mutta viisaammat kertokoot.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

K-SIM:n julkaisusarjan kirjan "Abatrosista Pilatukseen" alussa on selvitytty ilmavoimien konetunnusten muodostamisen periaatteet. Samat tiedot löytyvät myös aikaisemmista painoksista (Thulinista Hornetiin).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep! Noi tunnusten perusteet on tiedossa. Alkuperäinen kysymykseni koski nimenomaan niitä koneita, mitä tilattiin / suunniteltiin tilattavaksi, mutta mitkä eivät sitten ikinä lentäneet Suomessa. Että JOS niitä olisi saatu, niin mitkä tunnukset?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän aiheeseen (rekisterimerkit) on käytetty Apalin kirjassa "Suomen ilmavoimien maalaukset ja merkinnät" tasan yksi sivu (s. 145). Nykyinen merkitsemistapa, vuodesta 1927 alkaen, on todettu kirjan parissa virkkeessä... Kaikki tieto löytyy kirjoista ja lehdistä, jos on ne vain aikoinaan haalinut.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistä löytyy tietoa. Mannisen Pena kertoi allekirjoittaneelle:

 

"Varsin kattava esitys löytyy SIL-lehdestä 2 ja 3/2007, joissa on Kyösti Partosen artikkeli. Väittäisin täydellisimmäksi ja parhaimmaksi luetteloksi ja se sisältää tuolloin k a i k k i tunnetut tunnukset ja sarjanumerot. Myös toteutumattomista projekteista."

 

edit: Pena jatkaa vielä, että "Kössin jutussa on kaikki toteutuneet ja kaikki sellaiset toteutumattomatkin, joille on jokin tunnus varattu.

 

Kirjain-tunnuksen muodostamisesta siinä on myös ensimmäinen järkeenkäyvä selitys, ilman mitään kapulahuumoria."

 

SIL-lehti on siis Suomen Ilmailuhistoriallinen Lehti.

 

http://www.kolumbus.fi/sil/

 

http://www.kolumbus.fi/sil/2007/2007.html

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mobilisti 3/87: "Samoin jäivät hankkimatta ne kaksi de Havilland DH 98 Mosquitoa, joiden piti tulla lentokonetehtaallemme malliksi Saksan sotasaalisvarikoista. Suunnitteillahan oli DB605-moottoreilla varustettu Mosquito-kopio, nimeltään Vihuri" Onko kellään tietoa mitä mallia nuo Saksasta jäämättä saapuneet Mosquito-koneet olivat?

 

-buccaneer-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mobilisti 3/87: "Samoin jäivät hankkimatta ne kaksi de Havilland DH 98 Mosquitoa, joiden piti tulla lentokonetehtaallemme malliksi Saksan sotasaalisvarikoista. Suunnitteillahan oli DB605-moottoreilla varustettu Mosquito-kopio, nimeltään Vihuri" Onko kellään tietoa mitä mallia nuo Saksasta jäämättä saapuneet Mosquito-koneet olivat?

-buccaneer-

Oli saksalaisilla ainakin yksi suht ehjä de Havilland DH 98 Mosquito Mk IV T9 + XB:

http://www.luftwaffe-experten.org/british/moz2.jpg

http://www.luftwaffe-experten.org/british/moz3.jpg

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi syy siihen etteivät saksalaiset luovuttaneet sotasaalis-Mosquitojaan Suomeen saattapi olla tämä:

http://en.wikipedia.org/wiki/Zirkus_Rosarius

http://guerra-abierta.blogspot.fi/2010/12/aviones-capturados-zirkus-rosarius.html

Yksikön kalustoluettelossa mainitaan tuo Mosquito Mk IV T9+XB merkinnällä (duplicated). Zirkus Rosarius perustettiin juuri v.1943 jolloin suomalaisetkin havittelivat mallikoneita. Noista ei selviä mimmonen duplikaatti tuo T9+XB Mossie oli ja millon kuvat on otettu. Kuitenkin tulee hakeatta mieleen, että sakemanneilla oli itselläkin käyttöä niille todennäköisesti vähille enemmän tai vähemmän ehjinä käsiinsä saamilleen Mosquitoille...

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain juuri T:mi Kuivalaiselta Seversky EP-1 / P-35 pienoismallin 1:72 mitä tarjottiin Suomelle 1939 ennen Talvisotaa. Jos niitä koneita olisi saatu, niin olisiko tunnus ollut SV-, SK-, vai mitä? mikä numero?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiettävästi tunnusta ei konetyypille annettu joten tunnus olisi vain valistunut arvaus "Abatrosista Pilatukseen"-kirjan periaatteiden mukaan, samoin numero. SK- ei kuitenkaan tulle kysymykseen koska Ilmavoimien Junkers Junior oli SK-1...

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään