Jonatan Hilska

Valvontakomission lentotoimintaa

9 viestiä aiheessa

Valvontakomission ajan lentotoiminnasta Suomessa ei hirveästi löydy tietoja tai kuvia. Ainakaan mitään aiheeseen vartavasten liittyvää kirjaa ei ole kai tehty.

Pelastamalmi–sivustolla on näytillä kaiketi harvinainen kuva komission käyttämästä hävittäjästä (Jak-9). http://www.pelastamalmi.org/fi/uutisia/valvontakomissio.html   Sen sanotaan olevan salaa otettu. Olisi mielenkiintoista tietää, minkälaisissa tilanteissa ja miten joku on saanut tällaisia otoksia otettua.

 

Komissio teki tarkastusmatkoja eri lentokentille, ne kait tapahtuivat usein lentokoneilla. Jämin kentällä käytiin Po-2 –koneella ja tälläkin palstalla on kai ollut kuvia siitä?

 

Virtuaalilentäjien sivuilla Hyvinkään kentän historiaosuudessa kerrotaan siellä käyneestä La-5 –koneesta. http://www.virtualpilots.fi/hist/WW2History-efhv.html

 

Nyt alkaa olla viimeiset ajat haastatella tuon ajan nähneitä, jotka ovat kenties sattuneet olemaan paikalla ja nähneet komission vierailuja ja ehkä on mielenkiintoista kerrottavaa tai jopa kuviakin.

 

Tältä palstalta löydetty mielenkiintoinen muistelma eräästä tuokiosta komission kanssa.

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,70631.msg800911.html#msg800911

Yhteistyötä valvontakomission kanssa

 

Kerrottakoon tässä eräs mielenkiintoinen tapahtuma Malmin ajoilta, sen ajan arkipäivää.

Venäläisten valvontakomission kone kävi usein Malmilla ja heidän yhdysmiehensä oli jostain

saanut tietää, että Aeron koneissa suoritettiin radiotarkastus ja otettiin koeyhteydet ennen lennolle

lähtöä. He saivat korkealta taholta käskyn että myös heidän koneessaan täytyy tehdä samanlainen

toimenpide. Ja epäilemättä ei työstä voitu laskua lähettää.

Tämä puuha oli liikaa Tuorilalle ja niinpä hän totesi menevänsä koneeseen ”tämän kerran”,

koska hänet pakotetaan se tekemään, mutta että kerta olisi samalla ensimmäinen ja viimeinen.

Tuorilalla oli erittäin huonoja kokemuksia venäläisistä siltä ajalta, kun hänet oli määrätty

sotakorvauskomiteaan. Hän kehotti meitä muita radioryhmäläisiä katsomaan mitä tapahtuu.

Odotimme kunnes Tuorila tuli ulos koneesta. Kun hän tuli koneen rappusille, hän riisui takkinsa ja

hakkasi sitä kaiteeseen ja vielä kopisteli moneen kertaan.

Yhdysmiehen naama meni peruslukemille ja hän tiedusteli, että mikä nyt oli harjoituksen aiheena.

Tuorila sanoi, että hän ”ravistelee ryssän hajun pois” takistaan etteivät hänen tosiystävänsä

pahoita sen takia mieltään. Tästä puolestaan pahoitti yhdysmies mielensä ja korkealta taholta

tuli määräys, ettei tätä tarkastajaa enää jatkossa tehtävään tarvita.

...lainaus päättyy...

 

Toivo Sorsan lentäjän albumissa pitäisi olla kuvaa valvontakomission hävittäjistä, mutta kirjaa on vähän vaikea enää löytää.

 

Ilmeisesti jossain kentällä kävi myös amerikkalaisten C-47. Jossain taisi olla kuva missä on kentällä amerikkalainen ja NL:n C-47:t vierekkäin?

Olihan komissio viralliselta nimeltään LVK, eli liittoutuneiden valvontakomissio.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katso artikkelini: - Stalinin haukat Suomen kentillä (Valvontakomission lentotoiminta Suomessa 1944-1947, Sotahistoriallinen aikakauskirja n:o 16 (1997), s. 157-178

terveisin

C-F. Geust

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivo Sorsan lentäjän albumissa pitäisi olla kuvaa valvontakomission hävittäjistä, mutta kirjaa on vähän vaikea enää löytää.

Ilmeisesti jossain kentällä kävi myös amerikkalaisten C-47. Jossain taisi olla kuva missä on kentällä amerikkalainen ja NL:n C-47:t vierekkäin?

Lentäjän albumi 3:s osassa on nähtävästi Malmin tornista otettu kuva (huono) jossa Li-2 ja kuvatekstin mukaan LaGG-5 hävittäjiä seisoo platalla. Minusta nuo häätäjät on juuri noita samoja Jak-9:jä joita on tuossa "Pelastamalmi"-linkissä. Samaisessa kirjassa on neljä kuvaa varmaan tuosta tarkoittamastasi USAAF:n C-47A n:o 348243 Kemissä helmikuussa 1945.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneen kätköistä löytyi jostain saamani artikkeli, otsikoltaan; "Liittoutuneiden ilmasilta Luulajasta kirkkoniemeen toimi jo Lapin sodassa".

 

Kirjoittaja on Jaakko Alakulppi, ja se on julkaistu ilmeisesti Lapin Kansassa, koska lopussa on tällainen merkintä; LK 17.2.2007.

 

Artikkelissa sanotaan mm seuraavaa:

 

"Meillä täällä Lapin sodassa toimi jo joulukuusta 1944 elokuuhun 1945 liittoutuneiden "ilmasilta Luulajasta Kirkkoniemeen". Tähän liittyy myös eräs episodi, jossa suomalainen Junkers-pommikone ajoi takaa tuntematonta liittoutuneiden Dakota C-47-kuljetuskonetta Sompion erämaassa Vuotson seudulla. Tunnistuslennon yhteydessä suomalaiskoneen miehistön maltillinen menettely hillitsi liittoutunieden ärsyttämistä ja vakavaa puuttumista lentojen kulkuun."

 

Artikkelissa on myös kuva Markun mainitsemasta C-47-koneesta Kemin kentällä 1.2.1945.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimien lentäjistä ainakin Aimo Juhola oli mukana tuolla valvontakomission järjestämällä "kenttäkiertueella", eli kenttien tarkistusmatkalla. Hänellä on hyviä kommentteja asiasta, mutta en tarkkaan muista missä kirjassa.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suosittelen asianharrastajille myös Jaakko Alakulpin kaksiosaista, ja varsin perusteellista Lapin ilmailuhistoriaa, joka sisältää mm. em. artikkelin tiedot. Koska Suomen Sotahistoriallisen Seuran aikakauskirjat (eli "vuosikirjat") tuntuvat olevan monille tuntemattomat, suosittelen myös liittymistä ao. seuraan. (Aikakauskirjat löytynevät ainakin suurimmista kirjastoista.)

 

Seuran jäsenet saavat automattisesti ailkakauskirjat (seuraava nide ilmestyy joulukuussa), kutsut seuran järjestämiin seminaareihin, esitelmätilaisuuksiin ja retkiin. Muutamia vuosia sitten järjestettiin ilmasotahistoriallinen seminaari Tikkakoskella, ja seuran matkoilla käydään säännöllisesti ilmailuhistoriallisissa kohteissa kuten Venäjän ilmavoimien museossa Moninossa, Mustan Meren laivaston ilmavoimien museossa Krimillä, Normandiassa (useissa maihinnosumuseoissa ilmasotatoimet ovat hyvin vahvasti esillä) jne.

 

Ks.

http://www.sshs.fi/etusivu/

 

terveisin

CFG, seuran hallituksen jäsen

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulle kerrottiin aikanaan että virallisia kuvi lukuunottamatta valokuvaus oli ankarasti kielletty kun paikalla oli venäläisten delegaatiot ja koneet.Jokuhan niitä kuvia otti salaa mutta kielto oli kuulemma ehdoton.Kertoja poistui 8 pvä heinäkuuta 2008 joten mitään virallista tietoa en voi tähän lisätä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suosittelen asianharrastajille myös Jaakko Alakulpin kaksiosaista, ja varsin perusteellista Lapin ilmailuhistoriaa, joka sisältää mm. em. artikkelin tiedot. Koska Suomen Sotahistoriallisen Seuran aikakauskirjat (eli "vuosikirjat") tuntuvat olevan monelle tuntemattomat, suosittelen liittymistä ao. seuraan. (Aikakauskirjat löytynevät ainakin suurimmista kirjastoista.)

Eikä pidä unohtaa tätä: "Hannu Valtonen: Pohjoinen ilmasota". Lapinsodan lisäksi kirjassa kerrotaan myös venäläisten puuhasteluista Eteläsuomessa mm. Malmilla ja tuosta liitoutuneiden ilmasillasta Lapissa talvella 1944-45.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään