Tarmo Kallio

Purjekoneissa rakettipelastusvarjoja? (OLI: Kaksi suomalaista kuollut purjekoneonnettomuudessa Espanjassa)

12 viestiä aiheessa

Onko purjekoneissa rakettivarjoja ? Pitäisi olla myös automaattilaukaisu. Eli jos pyrstö lähtee tai muuta ja lentäjät menevät tajuttomiksi.

Joku epänormaali äkillinen  G- arvo. Ja rakettivarjo pamahtaa automaattisesti ? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko purjekoneissa rakettivarjoja ? Pitäisi olla myös automaattilaukaisu. Eli jos pyrstö lähtee tai muuta ja lentäjät menevät tajuttomiksi.

Joku epänormaali äkillinen  G- arvo. Ja rakettivarjo pamahtaa automaattisesti ? 

 

Mitään automaatteja tuskin kukaan haluaa. Liian monta liikkuvaa osaa ja virheen mahdollisuutta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitään automaatteja tuskin kukaan haluaa. Liian monta liikkuvaa osaa ja virheen mahdollisuutta...

 

Olen eri mieltä. Tekniikkaa on varmasti olemassa. Eihän kukaan esimerkiksi pamauta auton airbägejä käsilaukaisulla vähän ennen törmäystä ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen eri mieltä. Tekniikkaa on varmasti olemassa. Eihän kukaan esimerkiksi pamauta auton airbägejä käsilaukaisulla vähän ennen törmäystä ?

 

Sen sijaan auton "äirbägejä" on lauennut tilanteissa, joissa niiden ei olisi pitänyt laueta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman off topic; mutta pystysuoraan nousevassa Jak-38:ssa oli automaattinen heittoistuin, eli jos leijunnassa/pystysuoraan operoinnissa tietokone huomasi jonkun parametrin heittävän häränpyllyä kuski ammuttiin pihalle. Toki kusi pystyi itsekkin laukaisemaan K-36 penkin aina halutessaan. Yhtään ohjaajaa ei menetetty leijuntatilanteissa, eli kyllä automatiikkaa on ollut joissakin lentokoneissa.

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Purjekoneissa ei ole rakettivarjoja. Epänormaali äkillinen g-arvo on hiukan hankala toteuttaa, sillä itsekin olen hetkellisen g-voimamittarin saanut 6G:hen asti, enkä huomannut itse sitä ollenkaan.

 

Oho!! 6G:tä huomaamatta  ???  Millähän koneella?

 

"Huomaamattomasti" viisari liikahtaa noinkin ylös esim. silloin kun laskun jälkeen siipi kopsahtaa maahan, samoin kuin maakäsittelyssä epätasaisella kentällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Purjekoneen tai  minkä tahansa koneen  G-mittari josta laskun jälkeen luetaan arvoja on lähes yhtä luotettava kuin käkikello. Ajassaan kaksi kertaa vuorokaudessa, jos se se seisoo.

-M-

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko purjekoneissa rakettivarjoja ? 

 

Kyllä on, mutta ei Suomessa, missä pelastusvarjo on pakollinen varuste. Pohjois-Amerikassa: USA/Kanada ei käytetä pelastusvarjoa, mutta joissakin koneissa on raketilla toimiva varjo (BSR = Ballistic Rescue System). Sen verran on tottunut selkäreppuun, että lento ilman sitä tuntuu alastomalta, kuin ajo autolla ilman turvavöitä. Silti olen sitä mieltä, ettei se Suomessakaan ole tarpeellinen varuste, paitsi kilpailuissa - turhaa painoa, tilanahtautta  ja kuluja...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silti olen sitä mieltä, ettei se Suomessakaan ole tarpeellinen varuste, paitsi kilpailuissa - turhaa painoa, tilanahtautta  ja kuluja...

 

Ai himpura, saadaanko tästä uusi flarmin veroinen ihmekapistus, joka viimeistään pelastaa kaikki ja tiskaa astiatkin odotellessa... flarm ei ole ihan hirveästi päässyt vielä vakuuttamaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai himpura, saadaanko tästä uusi flarmin veroinen ihmekapistus, joka viimeistään pelastaa kaikki ja tiskaa astiatkin odotellessa... flarm ei ole ihan hirveästi päässyt vielä vakuuttamaan.

Saahan sen laittaa, rakettivarjon,  jos haluaa. Kumpikaan ei le pakollinen USA:ssa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Purjekoneisiin on olemassa rakettivarjoja. En tiedä mitä moinen systeemi maksaa, mutta ilmeisesti liikaa kun se ei ole yleistynyt. Ja toisaalta rakettivarjo vie apumoottorin tilan, ja käytännössä melkein kaikki uudet purjekoneet varustetaan apumoottorilla (pl. koulukoneet).

 

Flarmista on aika paljon väärinkäsityksiä liikkeellä. Sehän ei ole törmäyksenestolaite, vaan laatikko joka kertoo että lähistöllä on toinen kone. Koneen ohjaaminen, visuaalinen havainnointi ja muiden väistäminen jää edelleen pilotin harteille. Jokainen joka on enemmän lentänyt flarmin kanssa tietää myös että koneiden antenneissa on kuolleita kulmia joista kaveri ei näy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään