Timo Hyvönen

United lentää iPadeilla

9 viestiä aiheessa

Tuntuu että muutkin yhtiöt alkaa siirtymään iPadien käyttöön. Tuttavat Emiratesilla ja Dubai Airwingilla kertoivat että sielläkin päin on kokeiluskäytössä moiset.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan niillä enää mitään karttaa mukana paperilla? Niin no auttaako ne nyt liikennekoneessa kauheasti...

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paperista ei voi loppua virta. Mutta se voi mennä ikkunasta Suomenlahteen, jos sopiva puhuri käy.  :) Kuten jostakin lukaisin käyneen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liikenneilmailun avainsana on redundanssi eli toimintojen tuplaus ja sitäkautta toimintavarmuus joka tilanteessa. Kuten Ilkka sanoi, paperista ei lopu virta ja sen takia paperikartat on periaatteessa ainoa täysin varma tapa pitää tieto saatavilla ohjaamossa. Tämän takia esimerkiksi kotimaisella on EFB:n lisäksi yksi setti paperikarttoja koneessa kaiken varalta. Tai ainakin oli muutama vuosi sitten.

 

Viranomaisella on viimeinen päätäntävalta siinä minkä tasoinen redundanssi on riittävä. Jos viranomaiselle riittää esimerkiksi 4kpl iPadeja ohjaamossa, jotka ovat tietojen puoleta täydellisessä synkassa, ei paperikarttoja välttämättä tarvita. En jaksa uskoa että 1kpl iPad per pilotti riittää edes jenkkiviranomaiselle riittävän toimintavarmaksi ratkaisuksi. Uskon että ainakin yksi ylimääräinen on oltava koneessa, ja sekin varalaite on oltava molemmille hessuille. Tällä perustelen ylämainitun 4 kpl vähimmäistarpeen.

 

Toinen asia mikä tulee pikaisesti mieleen on datan esitys, eli esimerkiksi laskeutumiskartan esitys laskeutumisen aikana. Normaalisti paperichartti on kiinni yokessa, mutta entä iPad? Toisaalta tämä ei varmasti ole ylitsepääsemätön ongelma rakentaa iPad pidikkeet koneen yokeen tms. paikkaan. Ainakin Lufthansalla näyttäisi olevan eräänlainen ratkaisu.

 

Suuntaus on silti mielestäni myönteinen ja toivottavasti seuraavan 7-11 vuoden aikana ohjaamot voisivat olla 100% paperittomia. Helpottaisi monien muidenkin kuin pelkkien pilottien hommaa, kun kirjaston päivitys jäisi käytännössä kokonaan pois.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tässä kotimaisellakin kartat on ollut tabletläppärillä jo monta vuotta. Mutta yksi paperikopio kartoista on mukana (ei ole tarvittu...), ja läppäreitä yksi per ukko. Koneelta löytyy myös muut kaikki manuaalit (vain sähköisesti mukana ne enää), perf-laskentasoftat jne, ja koneen logikirjakin on kokonaan sähköinen (data siirtyy 3g:n yli).

 

Äkkiä ajateltuna Ipadin haittoja ovat suljettu systeemi (softat alusta asti...), ja tod.näk. yhteensopimattomuus minkään olemassaolevan ison firman it-systeemin kanssa. Mutta kooltaan tablet-läppäriä kätevämpi ja esim ohjaamokiinnitys olisi helpompi järjestää. Karttojen pyörittely ja zoomauskin toiminee fiksummin kuin tabletin kynällä jos softa on fiksu.

 

(ja eihän sitä tablettipadikompuutteria edes tarvitse yokeen yrittää ripustella kun sitä varten on pöytä edessä, ja sauva siellä sivummalla....)  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Sami vastauksesta.

 

Pikainen tarkentava kysymys. Saako teillä kotimaisella tämä läppäri olla auki nousun ja laskun aikana vai pitääkö se stowata eli "heittää nurkkaan"? On olemassa operaattoreita joilla on läppäri koneessa mutta ei viranomaisen hyväksymää EFB:ia. Tästä johtuen paperikartta on virallinen referenssi vaikka karttoja voi zoomailla myös läppärin näytöltä. Läppärin täytyy kuitenkin olla "pois tieltä" nousun ja laskun aikana.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Sami vastauksesta.

 

Pikainen tarkentava kysymys. Saako teillä kotimaisella tämä läppäri olla auki nousun ja laskun aikana vai pitääkö se stowata eli "heittää nurkkaan"? On olemassa operaattoreita joilla on läppäri koneessa mutta ei viranomaisen hyväksymää EFB:ia. Tästä johtuen paperikartta on virallinen referenssi vaikka karttoja voi zoomailla myös läppärin näytöltä. Läppärin täytyy kuitenkin olla "pois tieltä" nousun ja laskun aikana.

 

-tuomo

 

Vastaanpa Samin puolesta.(vaikka olen muutaman kuukauden jo kotimaisesta eläkkeellä ollutkin) Läppäri on kyllä virallinen referenssi, mutta sen esilläpito nousussa ja laskussa on sallittu vain Embraerissa, jossa on riittävästi G-voimia kestävä, viranomaisen hyväksymä teline sille. Airbuseissa se pitää laittaa pöydältä lokeroon (ja pöytäkin on käänettävä piiloon). Nousu ja loppulähestyminen molemmissa tehdään FMS:ään syötettyjen menetelmien mukaan, eikä niissä karttaa tarvitse vilkuilla kesken kaiken. Ero tulee sitten laskun jälkeen, kun Empussa rullauskartta on heti silmissä, mutta Busseissa pitää vetää ensin pöytä ulos ja kaivaa sitten läppäri lokerosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...mutta Busseissa pitää vetää ensin pöytä ulos ja kaivaa sitten läppäri lokerosta.

 

Ei siis ihme että Finnairilla ovat lentäjien TES-neuvottelut olleet usein jumissa ;D ;D

 

Kiitos vastauksista.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään