Harri Kontturi

Matkakertomus: EDBK-ESMQ-ESSP-EFTU-EFJO

5 viestiä aiheessa

Kerhomme hankkia keväällä uuden koulukoneen, Diamond DA20 Katanan. Kone tuntee nykyään tunnuksen OH-JIK

Lento Helsinki-Vantaalta Berliiniin 19.3. lähti iltapäivällä. Olin itse mennyt aamuvarhaisella Helsinkini, mutta matkalle tueksi lähtenyt kaveri tuli myöhemmällä junalla. Vähän jännitti, että kerkeääkö, kun oli VR ja talvi kyseessä.

Ajoissa kuitenkin ehdittiin ja perillä Berliinissä vastassa oli koneen aiempi omistaja. Julkisilla mentiin Tegeliltä keskustaan ja matka taittui aika oudosti. Loikattiin hetkessä ulos, lampsittiin pari rappusta alas metroon, sitten vaihdettiin metroa ja kohta käveltiin ylös rappusia ja perillä oltiin! Majoitus oli edullisessa mutta varsin mukavassa hotellissa. Aamupalaakin sieltä sai huoneeseen, kun ei muuten keretty katettuun pöytään.

 

Hyvin nukutun yön jälkeen otimme aamupalaa ja olimme sopineet tapaavamme kadulla heti aamulla. Matkaa Berliinistä Kyritzin kentälle meni noin tunti, eli samaa luokkaa kuin täältä Kiteelle matkaisimme. Pilvet oli aivan maassa kiinni, joten tämä sunnuntaiaamu avautui vähintäänkin epätoivoisissa tunnelmissa. Matkalla otimme 20 litran pytyn bensiiniä auton kyytiin. Myyjällä ei enempää kanistereita ollut, joten toinen lyhyt kierros huoltoasemalle tehtiin, kun nämä bensiinit saatiin pumppailtua Katanan tankkiin. Keli ei ollut vielä puoleen päivään mennessä avautunut, joten kävimme läheisestä kylästä hakemassa vähän purtavaa ja katselimme tornista säätiedotuksia: Heikolta näytti. Noin klo 13 paikallista aikaa alkoi kuitenkin jotain toiveita herätä, kun pohjoisrannikolla pilvet alkoi rakoilla ja soitto Berliiniin, kaakon suuntaan, antoi toivoa, sillä siellä paistoi jo aurinko. Kyritzissä edelleen piinasi noin 1000 jalan täyskatto. Epätoivo alkoi jo piinata ja näin meidät jo jossain lentoyhtiön tiskillä jonottamassa peruutuspaikkoja takaisin Helsinkiin. Odotus kuitenkin palkittiin ja pääsimme ilmaan pienen jonottelun jälkeen klo 14:06.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Pilvien päälle oli noustava, sillä Itämerellä oli luvassa pilvistä

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Tästä matka alkoi taittua kohti Ruotsin Kalmaria (ESMQ). Reittinä melko suora viiva TRT VOR:n kautta. Lentoaikaa kertyi 3:01, mikä on aika pitkä rupeama noin äkkiseltään. Etenkin kun pilven päällä tuli lennettyä pääosin mittarilentoa, koska suttuisen horisontin vuoksi en kehdannut luottaa itseeni, vaan mieluummin mittareihin. Ylös nousimme lentopinnalle FL95 saakka, sillä tämä tarjosi turvaa siihen, että moottori hajoaisi. Liitoluvun 1:14 avulla olisimme aika nopeasti Ruotsin rannikolle yltävän liitomatkan päässä, varsinkin kun yläilmoissa puhalteli hentoinen myötätuuli.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Pilvikattoa

[ attachment removed / expired ]

 

Mutta rajansa pilvilläkin

[ attachment removed / expired ]

 

 

Kalmarin kentällä törmäsimme paikallisiin kerholaisiin, joista yksi vei meidät läheiseen kaupunkiin. Ilta alkoi jo hämärtyä, joten oli vaan lähdettävä unten maille. Kaveri ruotsia kovasti taitavana lateli menemään juttua tuon toverin kanssa, mutta itse sieltä pystyin vain osan poimimaan. Ei auta virkamiesruotsin läpäisy ei. Illasta vielä pitsaa huiviin ja katselemaan seuraavan päivän ohjelmaa. Toiveissa oli jo kotimaan kamaralle pääsy, mutta alkuun katselimme Norrtäljen lentokenttää. Paikalta piti ennakkotietojemme mukaan saada bensaa.

Aamulla kurvasimme takaisin lentokentälle ja aloimme tyrkkiä plaania sisään. Norrtäljeen soitto ei antanut varmuutta bensasta, joten ajattelimme kurvata Skavstaan, jonne piti tietojemme mukaan olla alle 1000kg koneilta laskeutumismaksutkin ilmaisia. Plaania sisään, kone tankille ja eikun rojut kyytiin.

 

Matka Kalmarista kohti Tukholmaa taitettiin kohtalaisen matalassa kelissä, eli noin 1000-1500ft AGL, koska pilvet pukkasi aika matalalla. Lennontiedotus piti meitä ajan tasalla pitkin matkaa ja Skavstassa piti olla kelvollinen keli. Saavuimmekin jo lähialueelle ja saimme handoverin Skavstan tornille. Pari minuuttia tästä kuitenkin jouduimme pilveen, joten jouduttiin vetämään 180 mittarikaartona ja ilmoittamaan Skavstalle, että näkyvyys menee, eikä päästä perille. Otettiin takaisin yhteyttä infoon joka kertoili lähiseutujen kenttien sijainteja ja kelejä. Hetken aikaa he tarjoilivat ties missä hiivatissa asti olevia, mutta päätin kysyä itse Norrköpingin ja Lingköpingin kelejä. Kuulemma ihan hyviä olis ja kentätkin lähellä. Otimme suunnaksi Norrköpingin (ESSP). Perillä odotti 10 astetta sivusta puhaltava tuuli 22 solmua ja puuskissa 33 solmua. Varmaan siinä parin minuutin holdingissa jouduttiin keskisen Ruotsin ainoiden kukkuloiden päälle. Meinas tulla jo paha olo. Alas kuitenkin pääsimme ja tankkiin Shellin bensaa saimme. Myös kentän ravintolasta löytyi hyvää sapuskaa. Lienee sanomattakin selvää, että ennen koneelta poistumista oli ohjainlukot ja sidontaköydet kiinnitettävä.

 

Ruokaa söimme rauhassa, sillä odotettavissa oli lämmin rintama lännestä, jonka takana kelin pitäisi aueta. Oletettu odotusaika pyörisi noin 1-2 tunnissa. Siinä ajassa söimme ja saimme tehtyä hiukan selvittelyä. Tankillisella pitäisi päästä Jyväskylän tasalle ongelmitta.

Kun keli alkoi Norrköpingissä avautua, katsoimme säitä ja Maarianhamina näytti CAVOKia, mutta mantereen puolella oli tukkoista. Samaa tukkoa oli myös Tukholman yllä. Päätimme, että nyt lähdetään sentään siniristilipun maahan. Starttasimme kolme tuntia laskun jälkeen ja aloitimme kiipeämisen korkeuksiin. Nousimme lentopinnalle 90 ja Tukholmassa olikin totaalinen pilvikatto.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kuvaan jäi vain valkoista pilveä. Todisteena paremmin toimii tuo GPS:n kuva, että siellä oltiin matkalla kohti Maarianhaminaa (EFMA).

 

Hiukan tähän tyyliin meni jutustelu jaksolla

"Mariehamn tower, Delta-Echo-Hotel-Lima-Oscar"

"Delta-Lima-Oscar, Mariehamn Tower go ahead"

"DLO, squawking 7030 at FL 90 inside Finland airspace, request instructions"

"DLO roger, stand by"

"Standing by, DLO"

..

"Maarianhaminan Torni, DLO, kertositko mimmosta keliä ois tuolla mantereen puolella?"

"Delta...Lima...Oscar... ööö... Turussa täyskatto 1000 jalkaa, Porissa FEW 4000 jalkaa"

...

"Torni DLO,  me lähetään kattoo jos päästäs tonne Turkuun, kun näyttäähän tonne mantereen rajalle näkyvän ja bensaa riittää"

"DLO Ota yhteys Turun torniin 118 desimaali 3"

"Turun torniin 118 desimaali kolme, DLO - Kiittimoi"

 

Luminen Ahvenanmaa

[ attachment removed / expired ]

 

 

Oli Maarianhaminan tornissa pikkusen hämillään ensin kun tuli suomea jaksolle :)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Eipä mitään...Rannikolle piti porata 1000ft pilvikerroksen alle ja mennä Turkuun. Ihan oli kelvollinen lentokeli. Bensaa olis riittäny, mutta kun Ruotsin aikaa olimme lähteneet 14:41 ja olimme suomessa 17:52 paikallista aikaa, niin johan siinä pimeys alkoi painaa. Paikallinen spotteri olikin jo heti tuoreeltaan koneen ensimmäiseltä yöpymiseltään jo poiminut.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Yön yli Turussa ja aamulla lähdimme taas matkaan. Porasimme pinnalle 95 ja matkaa Turusta Joensuuhun (Block to block) kului 2:11. Liukuun piti lähteä jo Varkauden tasalta ja silti hiukkasen piti mutkitella, että päästiin Joensuussa kierroskorkeuteen ajoissa. Tornissakin tykkäsivät uutukaisesta menopelistämme.

 

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tässä vielä lentäjäsankarit ja kone. Olin juuri aikeissa kysyä, että "wie war ihre flug nach Finnland", kun erotin lentäjien puheenparresta tutumpaa murretta. Enpä arvannut, että siinä oli oman kerhon uutukainen matkalla uuteen kotiin.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tornissakin tykkäsivät uutukaisesta menopelistämme.

 

Ihan ehdottoman parhaita juttuja  :D Tällaista lentäminen pitää olla !

 

K I I T O S ! ! !

 

s

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla