Sakari Korpela

EIR Enroute Instrument Rating, millä kalustolla?

8 viestiä aiheessa

EASA on julkaissut luonnoksen FCL-kelpuutuksesta "matkalennosta IMC:ssä". Ilmeisesti lähestyminen ja lasku VMC:ssä. Kun vaatimukset ovat lentäjän kelpuutuksessa kevyemmät täys-IR:iin verrattuna, mahtaako lentokoneen varustuksessa olla kevennystä vai täytyykö kone olla nykyisen IR-kelpoisuuden mukainen. No ei varmaan kuitenkaan FIKI-kelpuutettu (tunnetut jäätävät)  ;)

 

/edit kirjoitusvirheitä ja suomennus/

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EASA on julkaissut luonnoksen FCL-kelpuutuksesta "matkalennosta IMC:ssä". Ilmeisesti lähestyminen ja lasku VMC:ssä. Kun vaatimukset ovat lentäjän kelpuutuksessa kevyemmät täys-IR:iin verrattuna, mahtaako lentokoneen varustuksessa olla kevennystä vai täytyykö kone olla nykyisen IR-kelpoisuuden mukainen. No ei varmaan kuitenkaan FIKI-kelpuutettu (tunnetut jäätävät)  ;)

 

/edit kirjoitusvirheitä ja suomennus/

 

Toistaiseksi en mielestäni ole nähnyt missään luonnoksessa viittauksia kevennykseen.

 

FIKIä ei ole vaadittu IFR:ään muutenkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomaa että EIR-kelpuutus oikeuttaa vain päiväsaikaan tapahtuvaan mittarilentoon. Joku tietävämpi voisi kertoa, onko koneessa silti oltava yölentovarustus.

 

Missä säädöksissä muuten nämä koneiden varustelutasot on nykyään määritelty IFR ja yölentoa varten? Joskus löysin  ne, mutta on päässyt unohtumaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missä säädöksissä muuten nämä koneiden varustelutasot on nykyään määritelty IFR ja yölentoa varten? Joskus löysin  ne, mutta on päässyt unohtumaan.

 

Se on nykyään OPS M2-1. Sangen kuvaavasti ko. määräykselle on annettu nimi: "Yleisilmailu".

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EASA on julkaissut luonnoksen FCL-kelpuutuksesta "matkalennosta IMC:ssä". Ilmeisesti lähestyminen ja lasku VMC:ssä. Kun vaatimukset ovat lentäjän kelpuutuksessa kevyemmät täys-IR:iin verrattuna, mahtaako lentokoneen varustuksessa olla kevennystä vai täytyykö kone olla nykyisen IR-kelpoisuuden mukainen. No ei varmaan kuitenkaan FIKI-kelpuutettu (tunnetut jäätävät)  ;)

 

/edit kirjoitusvirheitä ja suomennus/

 

 

Tuohan on hyvinkin mielenkiintoinen tuo EIR.. :)

 

Tuon tyyppiselle kelpuutukselle kuitenkin lienee käyttöä monella. IFR-paperit jossain vaiheessa varmaan pitää hommata, mutta tuo EIR on ainakin tarkemman tutustumisen arvoinen vaihtoehto. Riittäisi sekin hyvin "matkalennon varmistajaksi" Euroopassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomaa että EIR-kelpuutus oikeuttaa vain päiväsaikaan tapahtuvaan mittarilentoon.

 

Tyhmä  kysyy: Mitä vaikutusta vuorokaudenajalla on mittarilentämiseen? Sen lisäksi, että päivällä IMC:ssä ikkunasta näkyy valkoista ja yöllä mustaa?

 

Vähän harmi jos yöllä ei EIR pelitä vaikka taskussa olisi NF papieerit.

 

-J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvin kiinnostava konsepti. Teoriaa 100 h ja 15 h mittarilentoa voisi pitää hinnat normaalin ilmailuhullun ihmisen puitteissa = noin ultraluvan 5000-6000 e verran :), ja onhan tuokin yksi lisähenkivakuutus = oppia ja harjaannusta. Olisiko koulutus mahdollinen kerhopuitteissakin, kävikö ilmi vai pitääkö olla ammattimaisempi opetusympäristö? Tietokoneopetus iski silmään kun silmäilin pumaagaa. Koskahan voisi odottaa päteväksi kun ehdotushan tuo vasta on?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvin kiinnostava konsepti. Teoriaa 100 h ja 15 h mittarilentoa voisi pitää hinnat normaalin ilmailuhullun ihmisen puitteissa = noin ultraluvan 5000-6000 e verran :), ja onhan tuokin yksi lisähenkivakuutus = oppia ja harjaannusta. Olisiko koulutus mahdollinen kerhopuitteissakin, kävikö ilmi vai pitääkö olla ammattimaisempi opetusympäristö? Tietokoneopetus iski silmään kun silmäilin pumaagaa. Koskahan voisi odottaa päteväksi kun ehdotushan tuo vasta on?

 

Draft-FCL:ssä lukee tällä hetkellä seuraavaa asiaan liittyen (eli IR-opettajalle asetettuja vaatimuksia):

 

FCL.905.FI FI - Privileges and conditions

The privileges of an FI are to conduct flight instruction for the issue, revalidation or renewal of:

    (g) an IR in the appropriate aircraft category, provided that the FI has:

        (1) at least 200 hours of flight time under IFR, of which up to 50 hours may be instrument ground time in an FFS, an FTD 2/3 or FNPT II;

        (2) completed as a student pilot the IRI training course and has passed the skill test for the IRI certificate;

 

NPA 2011-16:sta tätä on muutettu seuraavasti:

 

    (g) an EIR or an IR in the appropriate aircraft category, provided that the FI has:

        (1) at least 200 hours of flight time under IFR, of which up to 50 hours may be instrument ground time in an FFS, an FTD 2/3 or FNPT II;

        (2) completed as a student pilot the IRI training course and has passed an assessment of competence the skill test for the IRI certificate;

 

Opetusympäristöä määrittelee paljolti sitten Part-OR, subpart OR.ATO (organisation requiremenets - approved training organisation). Sen drafti ei paljoa kerro, pitäisi saada AMC nähtäväksi, mutta kun sitä ei vielä ole olemassa.

 

Part-FCL olisi pitänyt jo tulla voimaan ajat sitten, 8.4.2012 lähtien (säädöstekstiehdotelman mukaan) siitä tulee velvoittavaa lainsäädäntöä. Tuolloin kansallisten lupakirjojen oikeudet myös lakkaavat, alla olevasta tekstistä näkee myös, että Trafi voi halutessaan joidenkin kohdalla keksiä poikkeuksia, mutta pakkohan sen ei ole...

 

Article 10

Entry into force and applicability

 

1. This Regulation shall enter into force on the day following that of its publication in the Official Journal of the European Union and shall become applicable on 8 April 2012.

 

2. By way of derogation from paragraph 1, Member States may elect not to apply the following provisions of Part-FCL until (3 years after the entry into force of this Regulation):

    (a) the provisions related to licences and associated ratings or certificates of pilots of powered-lift aircraft, airships, balloons and sailplanes;

    (b) the provisions of Subpart B (LAPL) and section 2 (LAFI), section 8 (MCCI), in the case of helicopters, section 10 (mountain instructor) and section 11 (flight test instructor) of Subpart J;

    © the provisions of paragraphs FCL.800 (aerobatic rating), FCL.805 (sailplane towing and banner towing ratings), FCL.815 (mountain rating) and FCL.820 (flight test rating).

 

3. By way of derogation from Article 4 (2), Member States may elect not to convert their national aeroplane and helicopter licences until (2 years after the entry into force of this Regulation)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään