Jorma Silo

Tarttis neuvoa: Vietnamin sodan 10 merkittävintä lentokonetta?

19 viestiä aiheessa

Kysymyksen taustaksi: piti miettiä, minkä teeman keksisin seuraavaksi pienoismalliprojektikseni. Sitten välähti: Vietnamin sota ja sen historia (ennen kaikkea sotavalokuvaajien näkemänä) on ollut pitkään harrastukseni kohteena. Siinähän se on.

 

Pulma on siinä, etten ole ollut kovinkaan kiinnostunut sotakoneista pikkupoikavuosien jälkeen, ja silloin Vietnamissa sotivat vielä ranskalaiset... Kyllähän Phantomit, B-52:t ja Hueyt ovat tuttuja kuvista, mutta mitä muuta? Netissä on kovasti hienoja sivuja, mutta niillä on aina kymmeniä koneita.

 

Joten muotoillaan kysymys näin:

Jos sinun pitäisi nimetä Vietnamin sodan kymmenen tyypillisintä, useimmin näkynyttä länsipuolen konetta vuoden 1960 jälkeen, niin mitkä ne olisivat?

 

P-Vietnamin kalusto on paljon helpompi selvittää, siksi se on pois tästä kyselystä.

 

MUOKKAUS - sisältää myös hekot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän kysymykseen vastauksena tuli itselläni ensimmäisenä mieleen noiden mainittujen lentolaitteiden lisäksi AC-47 "Spooky". Lähinnä siksi, että olen juuri tekemässä ko. koneesta pienoismallia.Tämä Dakotan (DC-3/C-47) modifikaatio luotiin alunperin täsmäiskuihin Vietkongin alueellisia keskittymiä vastaan. Myöhemmin samaan tehtävään modifioitiin tehokkaampia aseita kantamaan kykeneviä tyyppejä, kuten AC-130, AC-119 ja AC-123.

 

Toinen paljon ko. konfliktissa mukana ollut konetyypi oli F-105.

 

Kertokoot muut lisää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Merkittävimmät olivat Skyraider, Skyhawk, Phantom, Stratofortress, Huey ja Chinook.     

Jokunen lisää:

Ennenkaikkea tuo F-105, A-7D Corsair II, F-100, ,  F-8 Crusader ja A-5 Vigilante

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässähän niitä on: http://www.militaryfactory.com/aircraft/vietnam-war-aircraft.asp

 

Oma lista:

 

USAF

 

1. Republic F-105D & G Thunderchief (pommittaja & Wild Weasel)

2. NA F-100 Super Sabre (pommittaja & Wild Weasel)

3. B-52 Stratofortress (bomber)

 

Muut: F-101 Voodoo (tiedustelija), Cessna O-1 Bird Dog L-19 (FAC), Hercules (transport), B-66/ELSO jne.

 

USN/USMC

 

1. Vought F-8 Crusader (" Last Gunfighter")

2. Douglas A-4 Skyhawk (attack)

3. Grumman A-6 Intruder (bomber)

 

Muut: A-5 Vigilante, EA-3, C-2, E-2, Tracker jne.

 

BOTH

 

1. F-4 Phantom II (fighter/bomber)

2. Douglas A-1 Skyraider (attack/rescue)

3. LTV A-7 Corsair II (korvasi Skyraiderit)

 

US ARMY

 

1. Bell UH-1 Iroquois eli Huey monitoimipeli

 

Muut: Bell AH-1 Cobra (tst-heko), Jolly Green Giant CH-53 (rescue)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huh, huolestuin jo, että A-6 jää listalta, mutta Jukka pelasti tilanteen kiitettävästi... :thmbup:

 

Pari Intruder-pappaa on välittänyt minulle lämpimiä muistoja tuon pitkään ja monipuolisesti palvelleen juhdan ominaisuuksista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja vastauksia! Aivan kuten odotinkin...

 

Kiitos kaikille :thmbup:. Nyt on paljon helpompi lähteä kirjakauppoihin ja Kuivalaiselle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole syytä unohtaa:

 

Taistelukoneita

 

F-5 A/B Freedom Fighter

F-102

F-104

F-106

 

Tutkahäirintäkoneita:

B-66

 

Pommittajia:

B-57

 

Kuljetuskoneita:

C-46 Commando

C-47 Skytrain variantteineen

C-119 Flying Boxcar

C-123 Provider

C-124 Globemaster

C-130 Hercules

C-141 Starlifter

DHC-4 Caribou

C-5 Galaxy

 

Tankkereita:

 

KC-135 (variantteineen)

 

Helikoptereita:

 

CH-47 Chinook

OH-58 Kiowa

OH-6 Cayuse

 

Tiedustelukoneita:

Locheed U-2

B-66 Destroyer

RB-57 variantit

 

Meritiedustelukoneita

Lockheed Constellation C-121 variantteineen

P-3 Orion

 

Tarkkailu- ja tulenjohtokoneet (useitakin tyyppejä)

 

Tulitukikoneita:

AC-47 (Magic Dragon)

AC-119 (Shadow, Stinger)

 

Ja sodan alkuvaiheesta suuri joukko muitakin helikopterityyppejä.

 

Ja kasa muitakin koneita aikaisemmin mainittujen lisäksi.

 

Itse kyllä asettaisin historian kannalta F-105 variantteineen, B-52 variantteineen, F-8 variantteineen,

F-4 variantteineen, A-1 variantteineen ja A-4 variantteineen, C-130:n ja DHC-4:n merkittävimmiksi,

ehkä tuossa järjestyksessä.

 

EDIT: Unohtamatta helikoptereita (UH-1A, CH-47 jne)

 

Taitaa hylly tull sangen täyteen, eikä projekti loppune kovin pikaisesti, eikä ole edes päästy miehittämättömiin

lentoaluksiin tai amfibioihin...

 

Ja, olen varma, että listalta puuttuu suuri joukko merkittäviäkin tyyppejä.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole syytä unohtaa:

 

Ja, olen varma, että listalta puuttuu suuri joukko merkittäviäkin tyyppejä.

 

 

Puuttuhan sieltä. Eikö kukaan muu huomannut kuin minä että olihan siellä Pohjois Vietnamilaisillakin ilmavoimat. Heillä oli MiG 21 käytössään. Ehkä muitakin tyyppejä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaankin huomasi, mutta rajasin tarkoituksella alkuperäisessä kysymyksessäni koneet länsipuolen kalustoon: P-Vietnamilla  oli niin paljon vähemmän tyyppejä, että minäkin selviän niistä. Esimerkiksi tämä sivu havainnollistaa asiaa: http://www.farfromglory.com/aircraft.htm. Luetteloiden pituudessa on huomattava ero... itäkoneista voi halutessaan tehdä vaikka kaikki, mutta länsipuoli on semmoinen, että pani maallikolta sormen suuhun.

 

Seppo - hyvä täydennys luetteloon. Ja hyllyjä saa lisää, mutta seinillä on rajatusti tilaa niiden kiinnittämiseen. Olenkin parhaillaan etsiskelemässä sopivaa taloa Porvoon-Asikkalan suunnan maaseudulta - mielellään kohtuullisen kokoisella, lämpimällä sivurakennuksella...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ja hyllyjä saa lisää, mutta seinillä on rajatusti tilaa niiden kiinnittämiseen. Olenkin parhaillaan etsiskelemässä sopivaa taloa Porvoon-Asikkalan suunnan maaseudulta - mielellään kohtuullisen kokoisella, lämpimällä sivurakennuksella...

Tuossa on tavoitetta! Koko talo pienoismalleja varten. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota linkkiä en saa toimimaan, mutta Air America on todellakin yksi viimeisten 50 vuoden kiehtovimmista operaatioista, muutenkin kuin ilmailun harrastajan näkökulmasta.

 

Olen juuri lueskellut Andrew Wiestin kirjaa "Vietnamin sota" (Ajatus 2009, alkup. "Rolling Thunder in a Gentle Land - The Vietnam War Revisited" Osprey 2006 - se kärsii paikoin horjuvanpuoleisesta käännöksestä, mutta muuten ehdottomasti lukemisen arvoinen kirja) jossa hiukan yllättäen väitetään, että 'Vietnamin sodan tutkimus on vasta alkutekijöissään.' Tämä siis vuonna 2006! Ajattelemisen arvoinen väite. Kirjassa ei Air Americasta puhuta.

 

Omasta mielestäni selvästi paras Vietnamin sodan yleisesitys (erityisesti poliittisen historian kannalta) on Robert D. Schulzingerin "A Time for War - The United States and Vietnam 1941-1975", Oxford University Press 1997. Suomenkielistä laitosta ei ole; ruotsinkielinen saattaa olla? Mutta siinäkään ei juuri Air Americaa taidettu käsitellä.

 

Ja sitten pieni syrjähyppy, joka on minusta sallittu, koska Vietanamin sota on - ainakin minun sukupolvelleni - myös huomattava palanen kulttuurihistoriaa :). Kuka muistaa:

 

Mikä oli se sävellys/kappale, jonka Vietnamin helikopterilentäjät ottivat nimikkopiisikseen? Sen nimi oli "Whirlybird" tai "Whirly Bird" tai jotain vastaavaa, mutta se ei missään tapauksessa ollut se Count Basien jo paljon aikaisemmin tekemä, saman niminen kappale... ? Olen haravoinut nettiä, mutta ei vain ota löytyäkseen...

 

Lisäys - Ja kun kirjoista puhuin - valokuvaajana minun pitää tietysti mainita kirja "Requiem - by the Photographers Who Died in Vietnam and Indochina". Löytyy monesta kirjastosta ympäri maan. Kertoo paitsi siitä, mistä sodassa on kysymys, myös siitä, mistä valokuvauksessa on kysymys...

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air America:

 

"We are not here"... Muistan hyvin B-52-pommittajat Suomen mustavalkoisista televiisioista 70-luvulta. Air America teema johdattelee väärille poluille. Kannattaa tsekata USAF:n/USN:n/USMC:n koneet tilastoista ja kirjoista virallisia sotilasoperaatiota ajatellen. Ei anneta muutaman "palkkasoturin" (Air America) pilata kunnon jenkkisolttujen kunniaa... tai häpeää... Koska osa näistä kuskeista kokee myös häpeää vielä tänä päivänä tekemisistään, politiikojen ajamasta asiasta (70-luvun sijoitusneuvojat), josta luulivat olevansa oikeassa armeija-aikoinaan... Se mistä oli kymysys tässä tappojahdissa tai tappojahdeissa nykyään (Gaddafi) on turha kaiketi spekuloida tässä kysyjän esittämässä voorumissa...  ??? Gaddafille kuului kuula kalloon, mutta ei pistin persiiseen, nm. peräpukamat aina vaan. Se on yhtä tuskaa. Siis noi peräpukamat.  ;D

 

Sotilas teki vain työnsä huolellisesti. Ei tullut aina bonuksia ja optioita tilille.

 

En nyt halua mainostaa mutta muutaman Vietnamin veteraanin kanssa on sentään vuosien varrella aiheesta "jutusteltu":

 

USAF: http://www.saunalahti.fi/cabpilot/usaf.htm

 

USN/USMC: http://www.saunalahti.fi/cabpilot/usn.htm

 

Vietnam F-105 Flyers:

 

PS noistakin briifauksen kundeista ammuttiin ales ainakin toi italiaanon näköinen kundi (kolmas rivi, ensimmäinen mies)... En muista nimeä tähän hätään... R.I.P. Parhaimmat jutut ovat tulleet USAF:n F-105 Thunderchief ja A-1 Skyraider kuskilta, sekä USMC:n A-6 Intruder ässältä (DFC), jonka kypärää ei ole enää kokoelmissa... Herrasmiehiä kaikki tyyni. Kunnon totuus on tullut aina eturintaman veteraaneilta, ei paskanpuhujilta, jotka olivat mukana sivuorganisaatioissa. Suomalaiset 60-luvun MiG-miehet eivät joutuneet eturintamaan 22:lla MiG-21-letnsikallaan, tästä johtuen tietty painoarvo noiden ameriikan rautojen kuskeille. Suositeltavaa lukemista iaheesta löytyy jo myös suomeksi. Ed Rasimuksen "Ukkosen jyrinää"  ja Zahnin "Cobra-pilotti". :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukka hyvä,

 

olen ihan samaa mieltä siitä, että elokuvateollisuus on vääntänyt "Air American" joksikin aivan muuksi kuin mitä se todellisuudessa oli. Tuo linkkisi tuo oikein hyvin esiin sen älyttömyyden, josta Vietnamin veteraanit ovat saaneet kärsiä nykypäiviin saakka - tosin suunta on ymmärtääkseni muuttunut ja he alkavat saada osakseen sitä arvostusta, joka heille kuuluu.

 

Vietnamissa sotivat hyvin tavalliset nuoret amerikkalaispojat, jenkkien lisäksi myös etelävaltioista kotoisin olevat ;)- jotka pössyttelivät tai olivat pössyttelemättä juuri samalla tavalla kuin muutkin sen ajan amerikkalaisnuoret. Sota toki lisäsi sitä taipumusta. muttei ollenkaan sillä tavalla, kuin meidän on annettu ymmärtää (tästä puhutaan paljon ja painokkaasti mainitsemissani kirjoissa. Niitä saa lainata kirjastoista ihan vapaasti ja veloituksetta.)

 

Air America oli yksi ratkaisu - tai hätäratkaisu - tilanteessa, jossa toinen osapuoli - Yhdysvallat - oli sitoutunut Geneven sopimuksen kirjaimelliseen noudattamiseen ja toinen osapuoli nakkasi sille pitkät paskat, kuljetti tavaraa ja taistelijoita naapurivaltioiden kautta, jonne Yhdysvallat ei saanut mennä. Totta mooses huumeita kuljetettiin ja käytiin niillä kauppaa! Niiden kanssahan puljataan tänä päivänäkin Afganistanissa. Tehdään kauppaa ja tehdään diilejä, semmoisia diilejä ettei kotona Alabamassa (jossa EI olla jenkkejä) ikinä... ja ihan oikein niin kauan, kun parempaakaan konstia ei löydy!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä Vietnam -konemallilistaani, perustuen ihan vain aikoinaan lukemiini, sekä näkemiini materiaaleihin, jotka parhaiten nyt muistellessa esiin pulpahtavat.

 

F-4E Phantom

B-52

A-6 Intruder

A-4 Skyhawk

F-100 Super Sabre

F-105 Thunderchief

O-1 Bird dog

A-1 Skyraider

C-130 Hercules

E-2 Hawkeye

OV-10 Bronco

OV-1 Mohawk

DHC Caribou

KC-135 Stratotanker

 

Kopteripuoli minulle aika selkeä...

 

UH-1 Huye

AH-1 Cobra

CH-34 Kingbee

CH-47 Chinook

CH-53 Jolly Green Giant

OH-6A Cayuse

CH-21 Shawnee

 

Vau, on tuolla Jukalla tavaraa...

 

Tiedoksi:

Air Americassa lenteli mm. myös ihan "US -henkilökuntaakin" ja samoin Air Commandokin teki AA:n lentoja eli todella varsinaista sekametelisoppaa...

 

Kaivelin jotain arkistojani 2000-2005...

Luvut näköjään 10.11.11 edelleen samat Vietnam Helicopter Pilots Associationin sivuilla.

 

Vietnamin sodassa US ARMY:n UH-1 lentotunnit olivat 7,531,955  lokakuusta 1966 sodan loppuun 1975 ja Huey Cobra (AH-1G) lentotunnit olivat Vietnamissa 1,038,969, joten tässä ovat varmaan 1. ja 2. kopteripuolelta.

CH-53, CH-46, CH-3, CH-34,  CH-37 ja CH-21 eri versioineen olivat mm. muita Vietnamin ”konfliktin” aikana käytettyjä isoja koptereita.

OH-6A Cayuse on ollut myös ilmeisen käytetty tuhoutumismääränsä perusteella.

 

Vietnamissa palveli kaikkiaan n. 12 000 jenkkikopteria, joista n. 7000 Huye UH-1 eri versioina (alunperin HU-1, HU:sta tuli kutsumanimi Huye).

Huye menetykset olivat n. 3305 kopteria, kaikkiaan n. 5086 tuhoutuneesta kopterista.

 

Suihkareita US menetti Vietnamissa n. 2400, tosin ainakin sodan aikana materiaalimenetyksistä valehdeltiin alakanttiin.

Sodassa kuolleittenkin määrä saattaa olla oikeasti virallista suurempi, koska ilmeisesti kuolettavasti  haavoittuneita sotilaita siirrettiin muihin maihin ja siellä kuolleita ei laskettu mukaan.

Selvitettävää on varmasti vieläkin monissa asioissa vielä tulevilla vuosikymmenillä...

 

 

US -veteraanit...

Asiaan tutustuneena, veteraani-keskustelujen ja paikan päällä visiteeranneena en yhtään ihmettele, sekä ymmärränkin, että päihteitä (viina ja huumeet) käytettiin ahkerasti ja miksi vaihde jäi päälle kotiin palattuakin. Eräästä tallenteestani vuodelta 2005 voin lukea, että sen mukaan noin kolmannes olisi käyttänyt huumeita (Hasis, oopiumi, heroiini).

Sotilaiden ihmetys ”kotirintaman” kaukaisuuteen ja sodan tarkoitusperiin kasvoi myös ja palatessa kotimaahan iski vastaan uusi arkirealismi.

Vietnamin varsinaista sotaa suuremmat ”miestappiot” USA:lle ovat ilmeisesti tulleet sodan jälkeen kotimaassa päihteiden käytön ja hoitamattomien/tunnistamattomien post-traumaattisten vammojen seurauksena, sekä jo parisenkymmentä vuotta esiin tulleena syöpäsairauksien todella suurena kasvuna veteraanien keskuudessa (Agent Orange/ Agent Blue).

Kotiinpaluun traagisia seuraamuksia koitetaan edelleenkin peitellä tai tarkoituksella unohtaa, sillä olen nähnyt myös aika huikeita lukuja veteraanien itsemurhista yms.

Lukuja ja selityksiä sitten myös löytyy toki paljon eri tarkoitusperien mukaan, mikä ei ainakaan minua enää yllätä.

 

Billy Joel tuo tuntoja hyvin esiin upeassa laulussaan Goodnight Saigon... Hae esitys vaikka tuubista.

 

We met as soul mates

On Parris Island

We left as inmates

From an asylum

And we were sharp

As sharp as knives

And we were so gung ho                                                                                                                     

To lay down our lives

 

We came in spastic

Like tameless horses

We left in plastic

As numbered corpses

And we learned fast

To travel light

Our arms were heavy

But our bellies were tight

 

We had no home front

We had no soft soap

They sent us Playboy

They gave us Bob Hope

We dug in deep

And shot on sight

And prayed to Jesus Christ

With all of our might

 

We had no cameras

To shoot the landscape

We passed the hash pipe

And played our Doors tapes

And it was dark

So dark at night

And we held on to each other

Like brother to brother

We promised our mothers we'd write

 

And we would all go down together

Yes we would all go down together

 

Remember Charlie

Remember Baker

They left their childhood

On every acre

And who was wrong?

And who was right?

It didn't matter in the thick

Of the fight

 

We held the day

In the palm

Of our hand

They ruled the night

And the night

Seemed to last as long as

Six weeks

On Parris Island

We held the coastline

They held the highlands

And they were sharp

As sharp as knives

They heard the hum of our motors

They counted the rotors

And waited for us to arrive

 

And we would all go down together

We said we'd all go down together

Yes we would all go down together

 

 

H-34 Kingbeen akselin/voimansiirron osa.

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Billy Joel tuo tuntoja hyvin esiin upeassa laulussaan Goodnight Saigon... Hae esitys vaikka tuubista.

 

 

Kiitos tiedoista ja tuosta hienosta musiikkivinkistä! Jumaliste, oikein alkoi silmissä hämärtää, kun tuota kuunteli. Mulla on lainassa 14 CD:tä käsittävä kokoelma "...Next stop is Vietnam", mutta tämä tietysti puuttuu siltä, koska se on tehty 1982 ja kokoelman musiikki on sodanaikaista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään