Guest TLinkku

Japan Air 123 vuonna 1985

8 viestiä aiheessa

Moi.

 

Tuo onnettomuus on varmaan osalle tuttu ja osalle ei. Perehdyin äsken itse siihen. Kyllä olisi ihan hirveetä tietää, että 23.000ft ja alas tullaan pikkuhiljaa...

 

Jotenki on kyllä iljettävä tuo tilanne. Linkistä pääsee näkemään mm. Cockpit Voice Recorder Transcript, jossa siis cpt. ja FO:n keskustelu. Aivan kaoottista kyllä. :-[

 

http://www.airdisaster.com/cgi_bin/view_details.cgi?date=08121985®=JA8119&airline=Japan+Air+Lines

 

TLi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koulussa katsottiin aiheesta dokumentti, oli karun näköisiä ne vuorenrinteet, täynnä romua. Ei mikään helppo paikka pelastusoperaatiolle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa artikkelissa sanottiin hydraulisten linjojen katkenneen. Käsittääkseni nuo linjat antavat kyllä tehostusta taka-ohjaimien kääntelyyn, mutta ainakin vanhemmissa jumboissa varsinaiset pilotin ohjainliikkeet välittyivät teräsvaijereilla takapään ohjaimille. Takapään ohjaimet kääntyivät hydrauliikalla, mutta ko. laitteiden yhteydessä on venttiilit, joita ohjataan yksinkertaisilla teräsvaijereilla. Taitaa olla md-kalustossa myös noita ohjainvaijereita. Vaijerit eivät jumbossa ilmeisesti pysty kääntämään takaohjaimia yksinään ilman hydrauli-tehostusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa artikkelissa sanottiin hydraulisten linjojen katkenneen. Käsittääkseni nuo linjat antavat kyllä tehostusta taka-ohjaimien kääntelyyn, mutta ainakin vanhemmissa jumboissa varsinaiset pilotin ohjainliikkeet välittyivät teräsvaijereilla takapään ohjaimille. Takapään ohjaimet kääntyivät hydrauliikalla, mutta ko. laitteiden yhteydessä on venttiilit, joita ohjataan yksinkertaisilla teräsvaijereilla. Taitaa olla md-kalustossa myös noita ohjainvaijereita. Vaijerit eivät jumbossa ilmeisesti pysty kääntämään takaohjaimia yksinään ilman hydrauli-tehostusta.

 

Eikö siinä käynyt niin että koko hydrauliikkajärjestelmä tyhjentyi hiljalleen peräsimen ja takapään hydrauliputkien katkettua? Sellaisen kuvan tuosta radiokeskustelusta ainakin saa että kone ei ollut enää kuin moottorien avulla hallittavissa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo onnettomuuskone oli kokenut pyrstökosketuksen aiemmin ja koneen takaosan ns. paineseinämä oli myös vaurioitunut.

Boeingin tehtaan väki tuli itse korjaamaan tuon repeämän, mutta kiinnityksessä käytettiin vain yhtä niittiriviä, vaikka liitos olisi tullut kiinnittää kahdella tai kolmella rivillä niittejä.

 

Tulos oli siis se että aikansa tuo kesti, kunnes hajosi ja samalla lähti myös osa peräsimestä irti mikä vaikeutti ohjaamista entisestään.

 

Kun syytä onnettomuuteen tutkittiin, huomio kiinnittyi erään ihmisen ottamaan valokuvaan vaikeuksissa olevasta Jumbosta.

Kuva oli huonolaatuinen mutta kun sitä verrattiin Jumbon silhuettiin, huomattiin että pyrstöstä puuttui osa. Ja se taas vei (viimeistään) epäilyt tuonne takaosaan konetta.

 

Kun paineseinämää olettiin epäillä, tehtiin testi jossa simuloitiin kyseisen korjaustavan kestävyys ja siinäkin kiinnitys petti suunnilleen yhtä monen nousun ja laskun, eli paine-eron jälkeen kuin oikeassa tapauksessa.

Kukaan ei kai osannut ymmärtää miksi korjauksessa oli käytetty vain yhtä niittiriviä. Se oli kuitenkin käynyt viranomaisten ja Boeingin omat tarkastukset läpi, saanut hyväksynnän ja lentoluvan.

 

Muistaakseni tapauksen johdosta jokin Japanilainen "isoherra" jopa jopa riisti hengen itseltäänkin, mutten ole varma muistanko tuon oikein.

 

Tuohon vielä lisäys, kun tuli mieleen.

Ystäväni Kanadalainen serkku menetti tuossa onnettomuudessaan ystävänsä (oli itse noin 13-

vuotias) ja tämä tuli joskus puheeksi, kun hänen olisi pitänyt lentää Suomeen 80-luvun lopulla ja kärsi lentopelosta, siis juuri tuon tapahtuman ja menetyksen takia.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Koneen aiemman pyrstökosketuksen oli korjannut Boeingin jonkinlainen komennuskunta Osakassa Japanissa. Tuollaisessa kenttäkorjaustyössä sattuu helpommin huolimattomuuksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun katsoo "special reportissa" olevaa amatöörin ottamaa kuvaa, huomataan että koko sivuvakaaja ja sivuperäsin puuttuu. Veikkaan, että lentosuunnan ylläpito senjälkeen on melkoisen vaikeaa. Tämän huomaa myös koneen tekemistä reittikiemuroista samaisessa special reportissa.

 

Vanhasta muistista vetäisen tiedon, että Bojonkin 747-pääinsinööri oli itse laskenut pyrstökosketuksessa vaurioituneen takapään paineseinämän korjauksen ja tullut siihen tulokseen, että yksi niittirivi riittää. Niinhän se riittikin, useiden vuosien ajan, ja vaikka lentoyhtiön työntekijät olivat kiinnittäneet huomiota koneen takaosasta kuuluvaan natinaan, ei asiaan reagoitu. Lentoyhtiö ottikin ymmärtääkseni osan onnettomuuden syytaakasta omiin nimiinsä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään