Juha-Matti Hakala

Kuva nukkuvasta Kapteenista...

27 viestiä aiheessa

Parempi että ohjaaja nukkuu penkillään hetken.

AF:n kippari  oli jossain kaukana (paskalla) ja juoksee sieltä ylämäkeen nokalle kymmenen minuuttia,

 

Penkillä torkkuva pilotti voi puuttua koneen ohjaamiseen heti, jos tarvetta ilmenee.

Näin on menetelty kautta aikain ja tämä on sallittua lepoa.

 

.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Parempi että ohjaaja nukkuu penkillään hetken.

AF:n kippari   oli jossain kaukana (paskalla) ja juoksee sieltä ylämäkeen nokalle kymmenen minuuttia,

 

Penkillä torkkuva pilotti voi puuttua koneen ohjaamiseen heti, jos tarvetta ilmenee.

Näin on menetelty kautta aikain ja tämä on sallittua lepoa.

 

.

 

Ai samalla logiikalla voi vääntää paskat, siihen ohjamon penkille  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Parempi että ohjaaja nukkuu penkillään hetken.

AF:n kippari   oli jossain kaukana (paskalla) ja juoksee sieltä ylämäkeen nokalle kymmenen minuuttia,

 

Penkillä torkkuva pilotti voi puuttua koneen ohjaamiseen heti, jos tarvetta ilmenee.

Näin on menetelty kautta aikain ja tämä on sallittua lepoa.

 

.

No kuis sitten jos molemmat torkkuu ja vielä laskeutuessa? Näin olin tuon lentäjän kommenteista ymmätävinäni? Onko myös tilannetietoisuus selvillä jos yhtäkkiä heräät unesta. Tuskin myös molemmat ovat yhtäaikaa nokosilla? ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai samalla logiikalla voi vääntää paskat, siihen ohjamon penkille  ;D

 

Sähän voit väännellä sanomisiani kuis haluat  :thmbdn:  siinä sun paskamainen logiikka.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kuis sitten jos molemmat torkkuu ja vielä laskeutuessa? Näin olin tuon lentäjän kommenteista ymmätävinäni?

 

Mistä tämä tuli?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AF:n kippari   oli jossain kaukana (paskalla) ja juoksee sieltä ylämäkeen nokalle kymmenen minuuttia,

 

Mitäs tämäkin nyt oli olevinaan? Eikö AF:n järjestely kolmen hengen miehistöllä ollut aivan vastaava, kuin Finnairin Aasian lennoilla? (Tästähän Ari Aho täällä kuvasarjallaankin ansiokkaasti kertoi http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,99657.0.html). Selvää tietysti on, että lepovuorossa olevan kapteenin voi olla vaikea päästä nopeasti tilanteen tasalle, mutta että Jaskan mielestä pitäisi nukkua ohjaamossa :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs tämäkin nyt oli olevinaan? Eikö AF:n järjestely kolmen hengen miehistöllä ollut aivan vastaava, kuin Finnairin Aasian lennoilla? (Tästähän Ari Aho täällä kuvasarjallaankin ansiokkaasti kertoi http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,99657.0.html). Selvää tietysti on, että lepovuorossa olevan kapteenin voi olla vaikea päästä nopeasti tilanteen tasalle, mutta että Jaskan mielestä pitäisi nukkua ohjaamossa :o

 

Kyllä ne torkkuvat ohjaamossa, ei kaikki mutta yksitellen. Se on ihan OM:ssa sallittua toimintaa.

Näin on tehty aina ja tullaan tekemäänkin.

Pitkänmatkan lennoilla on riittävästi ohjaajia mukana ja silloin voi yksi mennä nukkumaan lepohuoneeseen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän tuo ylen uutisoima asia liity tähän Cathay Pacificin keissiin, ketjun aiheeseen, millään tavalla. Uutisessa käsiteltiin lentäjien tahattomia nukahteluja ja uupumusta.

 

Cathayn nukkuvasta lentäjästä otettu kuva taasen esittää normaalia tilannetta erityisesti pidemmillä (yö)lennoilla, kuten on jo moneen kertaan todettukin. Kyseessä on useissa lentoyhtiöissä aivan sallittu valvottu lepääminen ohjaamossa (CCR, controlled cockpit relaxation on eräs käytetty termi). Unen pituus on rajoitettu yleensä juurikin 30-40 minuuttiin, sillä siinä ajassa ei ihminen vielä vaivu syvään uneen, tokkuraisuutta ei pitäisi herätessä juurikaan esiintyä ja nokkaunilla on siten virkistävä vaikutus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän tuo ylen uutisoima asia liity tähän Cathay Pacificin keissiin, ketjun aiheeseen, millään tavalla. Uutisessa käsiteltiin lentäjien tahattomia nukahteluja ja uupumusta.

 

Cathayn nukkuvasta lentäjästä otettu kuva taasen esittää normaalia tilannetta erityisesti pidemmillä (yö)lennoilla, kuten on jo moneen kertaan todettukin. Kyseessä on useissa lentoyhtiöissä aivan sallittu valvottu lepääminen ohjaamossa (CCR, controlled cockpit relaxation on eräs käytetty termi). Unen pituus on rajoitettu yleensä juurikin 30-40 minuuttiin, sillä siinä ajassa ei ihminen vielä vaivu syvään uneen, tokkuraisuutta ei pitäisi herätessä juurikaan esiintyä ja nokkaunilla on siten virkistävä vaikutus.

Sorry Sami, en viitsinyt avata uutta ketjua tälle uutiselle, liippas niin läheltä että laitoin tän uutisen tänne. Tiedän toki ne nokosten vaikutukset mm. tieliikenteessä olen monta kertaa turvautunut pikku nokosiin kun uni pakkaa väkisin silmään. Parkkiin jonnekin pois tieltä levähdyspaikalle tms. ja 15 min nokoset tekee kummasti terää myös autoillessa. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AF:n kippari   oli jossain kaukana (paskalla) ja juoksee sieltä ylämäkeen nokalle kymmenen minuuttia,

 

Pitkänmatkan lennoilla on riittävästi ohjaajia mukana ja silloin voi yksi mennä nukkumaan lepohuoneeseen.

 

Eikö se AF:n kippari ollut juuri lepohuoneessa, eikä paskalla.

 

On 27 May 2011, the BEA released an update on its investigation describing the history of the flight as recorded by the flight data recorder. At 3 hours 55 minutes absolute time (time from planned departure), the captain woke the second pilot and said: "[...] he's going to take my place". After having attended the briefing between the two co-pilots, the captain left the cockpit to rest

 

Kone lähti lapasesta suunnilleen 8 minuuttia 45 sekuntia myöhemmin. Tästä kului n. 1 min 10 sekuntia siihen, että kippari siirtyi levolta takaisin ohjaamoon, ei 10 minuuttia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone lähti lapasesta suunnilleen 8 minuuttia 45 sekuntia myöhemmin. Tästä kului n. 1 min 10 sekuntia siihen, että kippari siirtyi levolta takaisin ohjaamoon, ei 10 minuuttia.

 

Mielenkiintoista , kirjoitan tuon ylös .  ;D

Hyvä että otit tuon puheeksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista , kirjoitan tuon ylös .  ;D

Hyvä että otit tuon puheeksi.

 

Voit kopioida wikipediasta ajat oikein sekunnin tarkkuudella, kun mä vähän ravistin hihasta ja näemmä meni pieleen pahimmillaan jo 26 sekuntia  :(

 

Tai voin helpottaa:

 

- 3 hours 55 minutes absolute time (time from planned departure), the captain woke the second pilot

- captain left the cockpit to rest at 4 hours 1 minute 46 seconds

- At 4 hours 10 minutes and 5 seconds absolute time the autopilot disengaged as did the engines' auto-thrust systems 3 seconds later. (kapteenin poistumisesta kulunut 8 minuuttia 19 sekuntia)

- At 4 hours 11 minutes 40 seconds, the captain re-entered the cockpit (edelisestä aikaa kulunut 1 min 35 sekuntia)

 

Mutta pointti oli siis se, että paskallakäynnistä ei ollut kyse, vaan levosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärrän hyvin, että kuva torkkuvasta lentäjästä herättää hämmennystä. Siitä on mahdollista johtaa vaikka millaista huumoria sekä yhdistää asia tarkoitushakuisesti johonkin onnettomuuteen. Väärinkäsitysten välttämiseksi saattaisi olla paikallaan palata asiassa "lähtöruutuun". On hyvä, jos noin 8-10 tunnin lennoilla on kolmen lentäjän miehitys. Silloin yksi heistä voi olla aina lepovuorossa, mielellään erillisessä lepotilassa. Asia ei kuitenkaan ole aina näin, vaan ihan lakipykälien puitteissa on mahdollista lentää tällainen lento myös kahden hengen ohjaamomiehityksellä. Silloin toinen ottaa nokoset omalla istuimellaan toisen vahtiessa lennon kulkua. Tällaiseen toimintaan on omat ohjeensa. Lisäksi matkustamohenkilöstö soittaa ohjaamoon noin 20 minuutin välein varmistaakseen, että asiat ovat kunnossa. On aivan oleellisen tärkeää, että lentäjät olisivat mahdollisimman hyvässä kunnossa lähestymisen aikana.                                                                                                                           

 

Kokonaan eri asia on taas se, että nykyiset yleiseurooppalaiset työaikamääräykset sallivat pahimmillaan sellaisten työ- ja lepoaikojen tekemiset, joissa ei ole kumulatiivisen väsymyksen näkökulmasta pienintäkään järjen häivää. Jos olisin matkustaja, olisin erittäin kiinnostunut siitä, miten minua kuljettava lentoyhtiö soveltaa työ- ja lepoaikamääräyksiä. Lennetäänkö lain sallimilla minimeillä vai käytetäänkö lisäksi tervettä järkeä. Tämä nimittäin erottaa hyvät yhtiöt huonoista. Huonoimmillaan lentoyhtiön lentäjillä ei ole määriteltynä "Homebasea", vaan kotikenttä on "worldwide" eli lennetäänpä mistä ja minne tahansa, ei koskaan sovelleta kotikentän käytäntöjä. Tällaisten yhtiöiden en mielellään näkisi lentävän Eurooppaan. 

 

Seppo     

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokonaan eri asia on taas se, että nykyiset yleiseurooppalaiset työaikamääräykset sallivat pahimmillaan sellaisten työ- ja lepoaikojen tekemiset, joissa ei ole kumulatiivisen väsymyksen näkökulmasta pienintäkään järjen häivää. Jos olisin matkustaja, olisin erittäin kiinnostunut siitä, miten minua kuljettava lentoyhtiö soveltaa työ- ja lepoaikamääräyksiä. Lennetäänkö lain sallimilla minimeillä vai käytetäänkö lisäksi tervettä järkeä. Tämä nimittäin erottaa hyvät yhtiöt huonoista. Huonoimmillaan lentoyhtiön lentäjillä ei ole määriteltynä "Homebasea", vaan kotikenttä on "worldwide" eli lennetäänpä mistä ja minne tahansa, ei koskaan sovelleta kotikentän käytäntöjä. Tällaisten yhtiöiden en mielellään näkisi lentävän Eurooppaan.   

 

Vähän liittyen tähän... Olen kuullut lentäjistä, jotka asuvat kaukana "homebasestaan" tai paikasta josta heidän lentotyönsä alkaa. Miten tämä on huomioitu noissa työaikamääräyksissä? Oletetaan, että kaveri asuu USA:ssa, lentää sieltä (matkustajana) Eurooppaa lentääkseen koneen (työkseen) Aasiaan. Näin ihmimillisestä näkökulmasta katsottuna tuollainen kaveri on aika väsynyt jo ennen kuin itse kipparoitu tms. kone on saatu ilmaan. Pitääkö tällaisissa tapauksissa esim. levätä aikaero tai matkaväsymystä pois ennen kuin saa aloittaa lentotyön? Tarkoitan määräysten mukaan, sillä terve järki edellyttää lepäämistä ennen lentoa. Niin ja ihan kuluttajanakin ja lentomatkustajana asia kiinnostaa.

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähitulevaisuudessa varmaan markkinointietu yhtiölle joka mainoksissaan tiedottaa mikä ao. lentoyhtiön MPD (maximum pilot day) on. Tai joku vastaava helppotajuinen luku.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään