Orvo Välilä

Warbirds over Addison 2011

28 viestiä aiheessa

Ei tullu koskaan niitä Maliniemi Sr. AT-6 kuvia niin piti sitten itte mennä ottamaan ne  8)

 

No ei vaineskaan.... sattui tuo vanhenemisen merkkipäivä tuossa jonkun aikaa sitten ja ylen ystävälliset työ- ym. kaverit keräsivät kolehdin AT-6 kyytiin kun arvelivat että saattaisi olla mieluisaa. Mistähän ne tiesi?

 

Sain kuin sainkin sovittua Cavanaugh Flight Museumin kanssa että lento tapahtuisi lauantaina 15 päivä, elikäs keskellä Warbirds Over Addison tapahtumaa. No, tämähän minulle sopi paremmin kuin sormi sieraimeen koskapa paikalla olisi muutakin aktiviteettia.

 

Postauksiani aiemmin lukeneet tietävät että luuhaan tuolla(kin) museolla vähän väliä joten en pitkästytä ketään kertaamalla kalustoa sen enempää tällä kertaa. Sitä on, ja kiitettävän suuri osa lentävässä kunnossa. Ihan nopeasti muutama alkuun kuitenkin

 

Museon toinen AT-6. Täysin soiva peli tämäkin, oli tänä päivänä vaan staattisessa ja toinen "töissä"

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kolmoshangaarissa lymyilevä "Mersu" eli Buchon HA-1112. Pitäisi tietämän mukaan olla lentokunnossa tämäkin mutta enpä ole kertaakaan sattunut moista ihmettä näkemään. Olettaisin että kelpparit omaavia pilotteja ei ole ihan parijonossa asti tulossa puikkoihin.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Talon P-40N Warhawk oli pikku huollossa ja ei näin ollen lennellyt

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tämä Mustang sen sijaan oli uusi tuttavuus. Kone valmistui neljän vuoden entisöinnin jälkeen tänä kesänä Ezell Aviationin pajalta ja on näin ollen ollut Cavanaughn kokoelmissa vasta vähän aikaa. Kone on siitä harvinainen "oikea" warbird että se omaa sotahistoriaa 9th AF leivissä. Sodan jälkeen kone myytiin Ruotsiin, sieltä Dominikaaniseen tasavaltaan josta monen vaiheen kautta takaisin Texasiin. Sarjanro 44-72339

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Keikalla oleva AT-6D lennätti paxeja jokseenkin koko päivän ja lähtiessäni paikalta joskus iltapäivällä, bongasin vielä monta jonotusnumeroa.... 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Samaten talon Fairchild PT-19 Cornell näytti liikkuvan melko tasaiseen tahtiin.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Museon C-47 käväisi myös muutaman kerran ilmassa

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kuten myös OH-13

 

[ attachment removed / expired ]

 

Mutta tätä vartenhan tänne oltiin tultu....valjaat ja piuhat kiinni ja vielä nopea "wings view"

 

[ attachment removed / expired ]

 

David Clarkit päähän ja cool päälle. Sekä luu pihalle tietysti.   8) Kuva copyright by Hanna Saari

 

[ attachment removed / expired ]

 

Rullatessa kävi pikku hama, R-1340 pääsi sammahtamaan kertaalleen....

 

[ attachment removed / expired ]

 

... ja uudelleen käynnistyksen aikana oli hyvää aikaa kuvailla sisätilanäkymiä....

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Addisonin kentällä on suhteellisen vilkas business jet toiminta.... tässä esimerkkinä firma nimeltä Million Air. Olettaisin noin niinkuin nimestä suhteellisen vakavaraiseksi firmaksi....

 

[ attachment removed / expired ]

 

Backtrack rwy 15 päähän, nopea koekäyttö ( ei, ei sammunut tällä kertaa ), lähtölupa, jarrut irti, perä ylös 50 solmussa ja sitten oltiinkin jo ilmassa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

hupireitti suuntautui Addisonista luoteeseen.....

 

[ attachment removed / expired ]

 

... kohti Lake Lewisvilleä. Nyt taitaa muuten olla horisontti vähän vinossa  8)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Järvi, kuten kaikki muutkin järvet Teksasissa on tekojärvi ja padottu näin ollen.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Lake Lewisville toll bridge

 

[ attachment removed / expired ]

 

Joittenkin köyhien rantatontteja

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja välissä käytiin järven päällä taas ottamassa kuvia joissa on horisontti vinossa....

 

[ attachment removed / expired ]

 

Lisää köyhiä rantatontteineen. Tuossa oikeassa alakulmassa oleva talo on kyllä sen näköinen että en ole ikinä nähnyt vastaavaa koko osavaltiossa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Cavanaugh Flight Museum ilmasta käsin

 

[ attachment removed / expired ]

 

Rwy 15 ja Dallas skyline. Horisontti.... tiedetään tiedetään  ::)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tämä näyttäisi aika vahvasti minusta siltä kuuluisalta loppuosalta

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kuvausryhmä eli Hanna ja Tero. Sekä joku paikallinen dude jota ei kiinnostanut kuvata  :D

 

[ attachment removed / expired ]

 

Vielä kevyt cool morjestelu yleisölle (copyright by Hanna Saari ) .....

 

[ attachment removed / expired ]

 

.... ja pakollinen pönötykuva ja siinäpä se sitten alkoi ollakin.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tällaista tällä kertaa preerialta. Toivottavasti piditte, mutta minusta ainakin lauantai-iltapäivän voi viettää huonomminkin. Tähän olisi pitänyt JJ:n malliin vielä lisätä seurannut Fish&Chips ateria Fuller ESB tuoppeineen mutta arvatkaa muistinko täpinöiltäni sitä kuvata.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Upea dokumentti synttärilahjasta, jonka takia kannattaa vanheta! Maistuis mullekin (pienenä vihjeenä tulevaisuutta varten kavereiden tietoon  ;) )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Orvo,

 

ONNITTELUT!!! Kateeksi vetää, tuollaisa synttärilahjoja ei kukaan ole mulle tarjoillut.

 

Hyvä, että muistit mainita noista horisonteista, olisi niistä joku pilkunviilaaja kuitenkin muistuttanut. Kerrassaan komea raportti, tällaista omakohtaista juttua tutkailee mielellään!

 

Cheers!!

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä, että muistit mainita noista horisonteista, olisi niistä joku pilkunviilaaja kuitenkin muistuttanut.

 

Huoh, väsynyttä, niin väsynyttä...

 

Orvolle kiitos kuvista. Ei paskemmat kinkerit  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

wautsis! Jaksoithan sä käpistellä ne kuvat tännekin ;)

 

Mä oon joskus synttärin kunniaksi päässyt Cessnailemaan - ei ihan vedä T-6lle vertoja, mutta minkäs teet, hyvä se silloin oli sekin :D

Tosin mä sain lahjaksi myös kodin putkimiestä samojen synttärien kunniaksi... repikää siitä.

 

Mutta tosiaan, komiat kuvat, parhaiten dokumentoitu lento hetkiin ;) Koskas tuota videokuvaa pääsee katsomaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia kiitoksista, mukava kun kelpasi  8)

 

Ei ihan tuoreeltaan kerennyt niitä heti käpistellä ( sorry Hanna  ::) ) mutta ensi tilaisuuden koettaessa kumminkin. Synttärilahjaa pidän tosiaankin edelleenkin suuressa arvossa josta suuri kiitos kaikille osallisille. Videoprojekti on vielä "on production" eli vaiheessa, mutta nyt on sentään saatu korruptoituneetkin video filekset talteen ja voidaan aloittaa leikkely  ::)

 

Huoh, väsynyttä, niin väsynyttä...

 

 

No okei tuossa oli vähän munkin "ansiota" varmaan..... onhan se vähän vanha läppä toi horisontti mutta en kumminkaan malttanut. Tuskin se Timokaan ihan tosissaan oli  :P

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi olkoon! Ilonpilaajattomuuttanikin silti kysäisisin, että eivätkö ne siellä Perryn maassa anna matkustajan itse ohjata konetta ja kehitellä päätähuimaavia liikesarjoja? Kissimmeessä (FL) saa. Ja lisäksi saa istua etupenkillä - se museon osoittama apukuski on kiltisti siellä selän takana.  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin! Onneksi olkoon merkkipäivän ja lennon johdosta! Oli varmasti hieno kokemus ja hieno lisä edellisiin warbirdseihin (B-24)! :thmbup:

 

Sattuikin niin, että oma merkkipäivä onkin ihan muutaman tunnin päässä, joten köyhän osuudeksi jäikin sitten vain hienon kuva-annin nautiskelu oman merkkipäivän aattona. Juhlanesteetkin tuli nautittua jo parina edellisenä viikonloppuna förskottiin, nyyh... Täytyy lähteä täällä Härmässä simuilemaan Texanilla merkkipäivän kunniaksi. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No okei tuossa oli vähän munkin "ansiota" varmaan..... onhan se vähän vanha läppä toi horisontti mutta en kumminkaan malttanut. Tuskin se Timokaan ihan tosissaan oli  :P

 

Väsynyttä oli se Timon pilkunviilaajavihjailu, joita nykyään saa tällä palstalla lukea heti, jos joku vähän antaa palautetta. Oli tosissaan tai ei, niin siihen turtuu, kun sitä tarpeeksi naputetaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi olkoon! Ilonpilaajattomuuttanikin silti kysäisisin, että eivätkö ne siellä Perryn maassa anna matkustajan itse ohjata konetta ja kehitellä päätähuimaavia liikesarjoja? Kissimmeessä (FL) saa. Ja lisäksi saa istua etupenkillä - se museon osoittama apukuski on kiltisti siellä selän takana.  8)

 

Eivät anna ei.... ohjaussauvankin olivat takavarikoineet ryökkäät. Liikehdintäkin jäi pyynnöstä huolimatta minimiin eli muutamaan vähän jyrkempään käännökseen. Jotain mutinaa "Museum policy" ja "Insurance liability" tuli vastaukseksi.

 

Liittyisköhän tuo  edessä istuminen siihen että sinne on jossain määrin helpompi kavuta kuin tuonne takaohjaamoon. Ei nyt mahdoton akrobatia mutta jos ajattelee keskivertoamerikkalaista......  8)

 

Jukalle kanssa hyvää synttäriä. Kuva-anti on osin omaa syytäsi, siinä määrin inspiraatiota JJ Photos on tässä vuosien varrella kirvoittanut tyyliin "kyllä minäkin joku päivä vielä tuollaisia kuvia otan"  8)

 

Asiallinen palautehan toki aina kelpaa, en nyt muista olenko koskaan edes muistanut sitä kysellä kun en ole ns. vakavamielinen kuvaaja. Viilaukset varmasti osannee kukin erotella palautteesta ja jättää omaan arvoonsa tarvittaessa.....

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä parempi että tuo ohjauskeppi on poistettu, toki olisin sinulle sellaisen sinne suonnut. 8)

Ihan kelvolliset kuvat, Camera toki vaikuttaa suuresti. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä parempi että tuo ohjauskeppi on poistettu, toki olisin sinulle sellaisen sinne suonnut. 8)

Ihan kelvolliset kuvat, Camera toki vaikuttaa suuresti. :thmbup:

 

Oli se sauva sentään äärimmäistä hätää varten siellä mukana seinällä, olis voinu tökätä paikalleen ja tuoda koneen simulaattorikokemuksella turvallisesti alas kuten me kaikki  ::)

 

Camera on edelleen se sama vanha luuska mutta lyhyen linssin päivitin ja mieluusti haluaisin ajatella että sillä olisi ollut jollain tavalla laatua parantava vaikutus.....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosin mä sain lahjaksi myös kodin putkimiestä samojen synttärien kunniaksi... repikää siitä.

 

Päivän pakollinen OT: hieno on Hannan lahja, oliko ihan oman kodin putkimies mahtollisesti?  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivän pakollinen OT: hieno on Hannan lahja, oliko ihan oman kodin putkimies mahtollisesti?  ;D

 

no ei ollu ku ei oo sellasta oman kodin putkimiestä :/ tai on, sen nimi on Hanna :P

 

Oli siis ihan sellanen oranssissa pullossa tuleva, tais olla mallia Pirkka. Saatto se olla Mr. Muscleakin.  ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kai toi horisonttijuttu on vanhimpia tällä palstalla olleita puujalkavitsejä, ja sitä paitsi Orvohan sen oikeastaan aloitti....

 

Aina kun samaan juttuun saa mahtumaan merkityksellisiä lentokoneita, omaa kokemusta ja vielä näkemystäkin, niin sellainen juttu pistää mielen virkeäksi!

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Orvo,

 

tuossa ekassa kuvassa on taka-alalla ilmeisesti kaksi Wildcattia ja yksi Skyraider, onko sulla niistä lisää materiaalia, kuvia, historiadataa tms???

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Orvo,

 

tuossa ekassa kuvassa on taka-alalla ilmeisesti kaksi Wildcattia ja yksi Skyraider, onko sulla niistä lisää materiaalia, kuvia, historiadataa tms???

 

Timo

 

No juu ja ei.

 

Sikäli että ainoastaan toinen niistä on  Wildcat eikä sekään Grumman. Museon Wildcat nimittäin ei ole F4F vaan General Motorsin tekemä FM-2,sarjanumero 86956, joka eroaa F4F:stä ( ja GM:n FM-1:stä ) lähinnä moottorinsa ja korkeamman sivuvakaajan osalta. Se toinen tähtimoottorinen US Navy väreissä oleva onkin sitten Avenger, eli tarkemmin ottaen sekin GM:n rakentama TBM-3E, 86280

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kai toi horisonttijuttu on vanhimpia tällä palstalla olleita puujalkavitsejä, ja sitä paitsi Orvohan sen oikeastaan aloitti....

 

 

Kuten sanoin, viestini kohdistui sinun kuittailuillesi "palstan pilkunviilaajille" jne., ei millään tavalla Orvon huumoriin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvät kuvat. Ja myöhästyneet onnittelut !

Kumpa minullakin olisi tollaisia työkavereita :-)

 

Kiitosta Timo

 

Melkein tekis kyllä mieli  sanoa että kumpa mullakin olis Decathlonilla lennettu mutkalupakirja.....  8)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm...

 

Noihin Orvon kokemiin fiiliksiin pääsee, kun kirjoitaa YouTubeen "Flying Texan tai Flying Harvard":

 

1.

 

2.

(Saamari! Tämähän lensi heti suosikkeihin!)

 

3.

(Daughter flying)

 

No niin! Löytyihän se! Tätä nimittäin hain. Sekin lensi uuden myllyn suosikkeihin.  ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm...

 

Noihin Orvon kokemiin fiiliksiin pääsee, kun kirjoitaa YouTubeen "Flying Texan tai Flying Harvard":

 

1.

 

2.

(Saamari! Tämähän lensi heti suosikkeihin!)

 

3.

(Daughter flying)

 

No niin! Löytyihän se! Tätä nimittäin hain. Sekin lensi uuden myllyn suosikkeihin.  ;)

 

 

Kakkosvideo - yes! Tuon Chuckin kanssa minäkin lensin vuosia sitten ja barrel rollia pyöriteltiin. Koneena videollakin näkyvä bare metal Marines. Kaveri sitten lensi Chuckin kanssa pari vuotta sitten keltaisella 049:llä ja hänkin sai kepittää konetta useaan otteeseen. Suosittelen kaikille Orladossa vieraileville!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ja sitten jos Glenn Miller alkaa jostain syystä kyllästyttää niin Texaneja löytyy yllättävistäkin videoista  8)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla