Pertti Rytkönen

Maadoittaminen tankatessa

34 viestiä aiheessa

Mielenkiintoinen aihe. Työskentelin ilmailuhuollossa 90-luvulla muutaman vuoden. Maadoitus oli varsin keskeinen asia, tankattiinpa sitten ilma-alusta tai täytettiinkö tankkiautoa. Ennen jokaista tankkausta pyrin koskettamaan pistoolilla esim. tankin korkkien lähellä olevien paljaiden ruuvien päitä - ennen kuin avasin korkin ja tungin kyrsän reikään. Sitten oli se asia, josta voidaan kohta alkaa vääntämään kättä - on maadoitus pakoputkesta. Aikanaan kehoitettiin maadoittamaan esim nokkatelineen paljaasta pultista, mieluummin kuin pakoputkesta. Olisiko syynä se, että moottori on aika tukevasti eristetty muusta rungosta? Silti tänäänkin näkee maajohdon kiinnitettävän lähes poikkeuksetta pakoputken päähän ( normaaleissa pienkäkättimissä, joissa ei ole sille varattua pistoketta ).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen aihe. Työskentelin ilmailuhuollossa 90-luvulla muutaman vuoden. Maadoitus oli varsin keskeinen asia, tankattiinpa sitten ilma-alusta tai täytettiinkö tankkiautoa. Ennen jokaista tankkausta pyrin koskettamaan pistoolilla esim. tankin korkkien lähellä olevien paljaiden ruuvien päitä - ennen kuin avasin korkin ja tungin kyrsän reikään. Sitten oli se asia, josta voidaan kohta alkaa vääntämään kättä - on maadoitus pakoputkesta. Aikanaan kehoitettiin maadoittamaan esim nokkatelineen paljaasta pultista, mieluummin kuin pakoputkesta. Olisiko syynä se, että moottori on aika tukevasti eristetty muusta rungosta? Silti tänäänkin näkee maajohdon kiinnitettävän lähes poikkeuksetta pakoputken päähän ( normaaleissa pienkäkättimissä, joissa ei ole sille varattua pistoketta ).

 

Moottoria ei ole eristetty muusta rungosta, sehän roikkuu kyllä kumien varassa (kuten moni tietää), mutta siihen on kytketty ihan erillinen maadoitusjohdin. Osoituksena maadoituksen toimivuudesta (moottorin ja rungon välillä) on tyypillisesti esimerkiksi starttimoottorin toiminta, koska se maadoittuu useimmiten nimenomaan runkonsa kautta (joka on taas moottorissa kiinni).

 

Pakoputkesta pitäisi kyllä saada riittävästi maata, jotta staattisen sähkön erot saadaan tasoittumaan. Luulen, että suurin ongelma pakoputkimaadoituksessa on sen putken mekaaninen kuluminen, kun hauenleuka irrottaa putken sisäpinnalta sitä jossain määrin suojaavaa karstaa, ja samalla vielä naarmuttaa putkea.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä elokuva se oli, kun joku rosmojen jumbojetti on juuri nousussa ja vuotaa kerosiinia. ? Kone nousee jo ilmaan ja Bruce Willis heittää jonkun sytkärin polttoainevanaan ?

Tuli etenee nopeasti kiitorataa pitkin ja vielä ilmassa ???  ja kone räjähtää hienosti  8)

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin se auton sytyttäminen käy.

 

 

Ennenvanhaan Suomessakin sai asemilla pistoolit lukkoon maksimiasentoonsa.

 

Dieselpistoolit (ainakin suurtehopumpuilla) saa edelleen tyypillisesti lukkoon, luojan kiitos... jos ei lukkoa ole, moni matkapuhelin on juuri sopivan paksuinen sinne kahvan väliin tungettavaksi. Mua ei ainakaan hodeta kyykkiä siinä tankilla pitämässä kiinni kahvasta, kun vajaa kuutiometri polttoainetta lilluu kohti tankkia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleensä pienemmän kaluston kyseessä ollen pistoolissa toimii säiliön korkki, jos on isompi auto niin tyhjä limupullo tjsp.

 

Nimim. Joka työpäivä 100-200 litraa pienhiukkasiksi..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleensä pienemmän kaluston kyseessä ollen pistoolissa toimii säiliön korkki, jos on isompi auto niin tyhjä limupullo tjsp.

 

Nimim. Joka työpäivä 100-200 litraa pienhiukkasiksi..

 

Helpoin tapa on pitää omaa sokkanaulaa mukana ja työntää se sille varattuun reikään tankkauksen ajaksi  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helpoin tapa on pitää omaa sokkanaulaa mukana ja työntää se sille varattuun reikään tankkauksen ajaksi  :)

 

Pitääkin vääntää sellanen avaimiin kiinnitettäväksi, niin se on sitten aina mukana. Se koukkumekanismi<tm> niissä pistooleissa yleensä onkin sentään paikallaan, vain tappi puuttuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään