Guest Jufernaut

Pirkkalan kentän matkustajamäärä halutaan nelinkertaistaa

12 viestiä aiheessa

YLE/Pirkanmaan uutiset

 

 

Pirkkalan kentän lentomatkailua kehitetään

09.11.2004

Tampere-Pirkkalan lentoaseman matkustajamäärät halutaan nelinkertaistaa.

 

Ensi vuoden kestävällä lentomatkailun kehittämishankkeella Pirkkalasta aiotaan mm tehdä halpalentomatkustuksen keskus. Ryanairin niin sanotuksi keskusasemaksi pääsy toisi kentälle 12 päivittäistä lentoa. Sen myötä matkustajia olisi vuosittain jopa kaksi miljoonaa.

 

Maakuntahallitus myönsi tänään hankkeelle 70-tuhatta euroa maakunnan kehittämisrahaa.

 

Myös alueen matkailuyrittäjät aloittavat kansainvälisen markkinoinnin yhteisvoimin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä idea. Hornetit pois ja matkustajakoneita tilalle. Koneet menevät laskuun suoraan asuntoni ylitse ja iltaisin joskus ärsyttää, koska meteli on todella kova. Lenkkipolulla tulee silloin tällöin pistettyä sormetkin korviin jyrinän vuoksi.

 

Miksi noita kovaäänisiä sotilasvehkeitä ylipäänsä pitää suuressa Suomessa lennättää asutuksen yllä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Loistavaa,näinhän sen pitää ollakin,kunhan niitä lentoja sitten tuleekin oikein kunnolla.

 

Tänään oli todellakin jo lentokentän tuntua 15.00-16.00 12 konetta 24 päästä laskuun:Aero,2x Blue1 (2 min aikavälillä),5x Hornet,4x Hawk ja Ryanair tuli 06:sta laskuun.

 

Eihän nuo sotilaskoneet periaatteessa lennä asutuksen päällä kunhan vain tulevat laskuun ja mitä kovempi ääni sitä parempi (pitäähän sitä musiikkia korville olla).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensi vuoden kestävällä lentomatkailun kehittämishankkeella Pirkkalasta aiotaan mm tehdä halpalentomatkustuksen keskus. Ryanairin niin sanotuksi keskusasemaksi pääsy toisi kentälle 12 päivittäistä lentoa. Sen myötä matkustajia olisi vuosittain jopa kaksi miljoonaa.

 

Ihmetyttää vaan mistä tuollainen määrää koti- ja ulkomaisia matkustajia Ryanairille löytyisi. Ymmärtääkseni jotta mikään reitti olisi toimiva, niin kiinnostusta siihen täytyy löytyä molemmista päistä. Ainakaan Germanwings ei ollut taannoisessa lehdistötilaisuudessaan tyytyväinen siihen, että Köln-Helsinki -reitin varauksista vain noin 25 % (jos muistan ulkoa oikein) tulee Suomesta. Ryanairin ja Tampereen tapauksessa luulisin haasteena olevan saada ulkomaalaiset useassa eri kohteessa saada kiinnostumaan Tampereesta ja Suomesta vierailukohteena.

 

-harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sotilaisiin liittyen, Tampereella ja Kuopiossa on torstai-iltaan asti sotatoimintaa normaalia myöhempään. Taisi olla bulletiineissa mainittu että yhdeksään asti, jos oikein muistan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tampere-Pirkkalan lentoaseman matkustajamäärät halutaan nelinkertaistaa.

Maakuntahallitus myönsi tänään hankkeelle 70-tuhatta euroa maakunnan kehittämisrahaa.

Kovat on ainakin suunnitelmat ja eihän sitä voi kieltää, etteikö tuo hienolta kuulostaisi. Ehkä jonkin verran saa Pirkanmaan ja toisaalta myös koko Suomen matkailu valtteja viedä vielä maailmalle, että matkustajia saataisiin kaikille lennoille.

Mielenkiintoista olisi myös nähdä suunnitelmat kentän laajennusten suhteen, terminaaleista puhumattakaan niin tuollainen "base" vaatisi varmasti muitakin tiloja.

 

Toisaalta kun ajattelee niin eihän tuo 12 lentoa varmaankaan aivan mahdoton olisi. Itse ainakin jaksaisin uskoa, että Lontooseen, Frankfurtiin ja Ruotsiin saataisiin pari lentoa menemään päivässä, ehkä myös jokin muu kohde johon saataisiin pari lentoa päivään. Jos kohteisiin lennettäisiin kahdesti päivässä niin varmasti lähtisivät aamusin ja iltasin. Ja tuohon aamun ja illan väliin mahtuisi yksittäisiä lentoja. Ehkä jollakin aikavälillä matkustajat tämän löytäisivät ja homma pelaisi.

Nämä siis omia aatoksiani, jotka mietitty tässä yöllä kahden tienoilla ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kovat on ainakin suunnitelmat ja eihän sitä voi kieltää, etteikö tuo hienolta kuulostaisi. Ehkä jonkin verran saa Pirkanmaan ja toisaalta myös koko Suomen matkailu valtteja viedä vielä maailmalle, että matkustajia saataisiin kaikille lennoille.

Mielenkiintoista olisi myös nähdä suunnitelmat kentän laajennusten suhteen, terminaaleista puhumattakaan niin tuollainen "base" vaatisi varmasti muitakin tiloja.

 

Toisaalta kun ajattelee niin eihän tuo 12 lentoa varmaankaan aivan mahdoton olisi. Itse ainakin jaksaisin uskoa, että Lontooseen, Frankfurtiin ja Ruotsiin saataisiin pari lentoa menemään päivässä, ehkä myös jokin muu kohde johon saataisiin pari lentoa päivään. Jos kohteisiin lennettäisiin kahdesti päivässä niin varmasti lähtisivät aamusin ja iltasin. Ja tuohon aamun ja illan väliin mahtuisi yksittäisiä lentoja. Ehkä jollakin aikavälillä matkustajat tämän löytäisivät ja homma pelaisi.

Nämä siis omia aatoksiani, jotka mietitty tässä yöllä kahden tienoilla ::)

 

Se olisikin melkoinen piristysruiske kun olisi

aamu ja iltalento samaan kohteeseen.

Moni liikematkaajakin vaihtaisi Ryanairiin kun pääsisi

aamulla kohteeseen ja illaksi kotiin. Tämä tietenkin

edellyttää basea että koneet voisi lähteä Tampereelta

aikaseen aamulla.

Jo nytkin mm. KohdematkatKaleva tarjoaa likematkustajilleen

myös Ryanairin, Germanwingsin ja FlyMen lentoja.

 

Varmaan nykyiset aikataulut karsii aikalailla keskivertomatkustajia

jotka ei halua lähteä kentille

yöksi notkumaan tai maksamaan vähäsen turhasta yhdestä

yöstä kun yömyöhään vasta pääsee hotelliin.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan nykyiset aikataulut karsii aikalailla keskivertomatkustajia

jotka ei halua lähteä kentille

yöksi notkumaan tai maksamaan vähäsen turhasta yhdestä

yöstä kun yömyöhään vasta pääsee hotelliin.

 

Tämä on yksi "vero", jonka halpalentoyhtiöiden matkustajat joutuvat maksamaan. Koska koneilla lennetään päivässä paljon enemmän kuin ns. verkostolentoyhtiöissä, niin joskus aikataulut eivät ole matkustajan kannalta kovin mukavia.

 

-harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikänhän lienee sen vaikutus asiaan, että Suomesta on pitkä matka vähän joka paikkaan, ainakin noin halpalentoyhtiön aikatauluille? Muistaakseni Buzz aikanaan lopetti lennot Amsterdamista (eikös se sieltä lentänyt...?) Helsinkiin vedoten osittain juuri siihen, että reitti varaa koneen liian pitkäksi aikaa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikänhän lienee sen vaikutus asiaan, että Suomesta on pitkä matka vähän joka paikkaan, ainakin noin halpalentoyhtiön aikatauluille? Muistaakseni Buzz aikanaan lopetti lennot Amsterdamista (eikös se sieltä lentänyt...?) Helsinkiin vedoten osittain juuri siihen, että reitti varaa koneen liian pitkäksi aikaa.

 

 

 

Oli Lontoo ja Buzz oli silloin jo vähäsen talousvaikeuksissa.

Ilmoittivat että samassa ajassa kone käy Lontoosta

Pariisissa useamman kerran kun Helsingissä kerran.

Reitillä kai kuitenkin oli hyvät täyttöasteet.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten tuolla toisessa viestiketjussa taisin mainita, niin Germanwings kertoi, että heidän konseptinsa toimii kun konetta kohti on 1000 matkustajaa päivässä.

 

Kun kone on 150-paikkainen, täyttöaste 82 prosenttia ja kone ilmassa noin 12 tuntia vuorokaudessa, niin halukkaat voivat laskea kotitehtävänä kuinka pitkiä lennot keskimäärin ovat jotta saadaan kuljetetuksi tuo 1000 matkustajaa vuorokaudessa.

 

-harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään