Esa Sulanko

Sisäkalöujen modernisointia.

23 viestiä aiheessa

No niin pojat ja likat!

Sain tolta datamestariltani Fredrikiltä tällaisten osien hankinta ehdotuxen:

1. Asus Geforse GTX 560 1GB Phys X CUDA. Hinta 1699sek.  Sisään asennettavaxi kovalevyxi.

2. Corsair SSD Force Series 3,60GB. Hinta 895sek. Vähän terävemmäxi grafickortixi.

Sanoi, että jos hinta hirveästi pelottaa, niin katsotaan jotakin muuta.

Laitoin hänelle vastauxen, että:

"Dom tar vi, sa polisen"

Kutenkin ajattelin teidänkin mielipidettä tiedustella, vaikka alustavasti olen antanut hänelle luvan näiden hankintaan ja sitten asenukset päälle, joista hän ei ota aivan miljooneja, koska tekee tätä vain toveripiirille.

Vanhatuvan Jarille ja teille toisillekin, saanen kertoa, että tänään onnistuin sillä Hercules koneellani ILS:illä tulemaan Pirkkalasta Vantaalle.

Luin niitä ohjeita, jotka printtasin antamastanne nettiosoitteesta.

Täytyy vaan oppia noudattamaan annettuja korkeus ja nopeus arvoja.

Olen Jarin kanssa aivan yhtä mieltä siitä, että tämä Hercules on haasteellinen, mutta rauhallinen lennettävä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

1. Asus Geforse GTX 560 1GB Phys X CUDA. Hinta 1699sek.  Sisään asennettavaxi kovalevyxi.

2. Corsair SSD Force Series 3,60GB. Hinta 895sek. Vähän terävemmäxi grafickortixi.

Toisin päin :) ja tuo SSD asema on 60GB ja 3 Sarjan Corsair.

Joo, eli hyvät osat on kyseessä, käyttikselle tuo riittää hyvin tuo kovalevy, kohan ei hirveästi ohjelmia asentele sinne.

Esim simulaattori kannattaa säilyttää omalla kovollaan, ei sovi samaan pakettiin järkevästi windowsin kanssa samalle kovolle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, kuules Toni!

Mun taka-ajatus oli semmoinen, että kaikki muu ohjelmisto saisi olla niinkuin se nyt on, mutta että FS 2004 ja mahdollisesti FSX olisivat kaikessa ylhäisessä yxinäisyydessään sillä toisella kovalevyllä, vai olisiko parempi niin, että siirtäisin kaikki muut sille extralle ja vain FS 2004 jäisi nykyiselle paikalleen, vai olisiko toi Win7 ajettava myöskin siihen extra kovalevylle, vai mikä olisi paras ratkaisu?

Olen kuuliaisena linjalla. Minä kun en itse näistä computerin finesseistä ymmärrä yhtikäs mitään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, kuules Toni!

Mun taka-ajatus oli semmoinen, että kaikki muu ohjelmisto saisi olla niinkuin se nyt on, mutta että FS 2004 ja mahdollisesti FSX olisivat kaikessa ylhäisessä yxinäisyydessään sillä toisella kovalevyllä, vai olisiko parempi niin, että siirtäisin kaikki muut sille extralle ja vain FS 2004 jäisi nykyiselle paikalleen, vai olisiko toi Win7 ajettava myöskin siihen extra kovalevylle, vai mikä olisi paras ratkaisu?

Olen kuuliaisena linjalla. Minä kun en itse näistä computerin finesseistä ymmärrä yhtikäs mitään.

Joo, siis kyllähän ne kaikki säilyy siellä entisellään, jos niin haluat ja vaikka sen windowsinkin asentaisi tuolle uudelle SSD kovalevylle, niin silti ne simut yms jää sinne toiselle kovolle entiselleen.

Suosittelin vaan asentamaan tuon Windowsin tuolle SSD asemalle, koska sen nopeatoimisuuden takia yksi taakka esim windowsissa jää pois, koska perinteisellä kiekollisella kovolla käynnistys aika on huomattavasti hitaampaa.

Itselläni on 120GB SSD kokonaan vaan windowsille olemassa ja hienosti toimii yhdisteltynä simulaattorille.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

toisella kovalevyllä, vai olisiko parempi niin, että siirtäisin kaikki muut sille extralle ja vain FS 2004 jäisi nykyiselle paikalleen, vai olisiko toi Win7 ajettava myöskin siihen extra kovalevylle, vai mikä olisi paras ratkaisu?

Käyttöjärjestelmä on ohjelmisto, joka huolehtii koko koneen toiminnasta koko ajan. Kesken muiden ohjelmien toiminnankin käyttöjärjestelmä joutuu huolehtimaan asioiden sujumisesta. Se voi esimerkiksi lukea tai kirjoittaa kovalevyä. Jos se käyttis on samalla levyllä kuin simulaattori, joutuu käyttöjärjestelmä toisinaan pistämään simulaattoriohjelman ikään kuin "hyllylle" ja lainaamaan vaikkapa kovalevyn kirjoituspäitä hoidellakseen omia asioitaan. Tämä saattaa hidastaa simun toimintaa joskus niin paljon, että se näkyy ihan käyttäjällekin asti esimerkiksi pieninä pysähdyksinä, joita englanniksi kutsutaan stuttereiksi. Nykylaitteet toimivat niin nopeasti, että harvemmin tuosta on todellista haittaa, mutta ääritapauksissa se näkyy. Viisainta on siis suosiolla asentaa se simu eri kovalevylle kuin käyttis mikäli mahdollista.

Joka tapauksessa käyttöjärjestelmä laittaa ties kuinka monta kertaa suoritettavan ohjelman "hyllylle" (tarkemmin pinomuistiin) esimerkiksi palvellessaan jotain keskeytystä. Tämä keskusmuistissa tapahtuva toiminta on kuitenkin niin nopeaa, että harvemmin käyttäjä sitä edes huomaa. Esimerkiksi jos painat jotain näppäintä, lähtee siitä ns. näppäinkeskeytyspyyntö CPU:lle. CPU laittaa tällöin ohjelman suorituskohdan osoitteen pinomuistiin ja käy tarkistamassa mitä toimenpiteitä tuohon näppäimen painallukseen liittyy (ellei näppistä tai sitä näppäintä ole "maskattu" jolloin CPU ei välitä koko asiasta). Tämän jälkeen CPU ottaa osoitteen pinomuistista ja jatkaa ohjelman suoritusta siitä edelleen (ellei keskeytys muuta ohjelman toimintaa).

Jos simun toimiessa painat jotain näppäintä, jolla simun käytön kannalta ei ole merkitystä, et huomaa mitään tapahtuvan (etkä edes mitään viivettä, vaikka ohjelma keskeytyy hyvin pieneksi hekeksi), Jos painat jotain näppäintä, johon on liitetty joku ohjelman toiminto, suorittaa CPU sen ja huomaat asian simussa. PC-mikro on ns. "keskeytyskone", joka toimii tuohon tapaan.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Käyttöjärjestelmä on ohjelmisto, joka huolehtii koko koneen toiminnasta koko ajan. Kesken muiden ohjelmien toiminnankin käyttöjärjestelmä joutuu huolehtimaan asioiden sujumisesta. Se voi esimerkiksi lukea tai kirjoittaa kovalevyä. Jos se käyttis on samalla levyllä kuin simulaattori, joutuu käyttöjärjestelmä toisinaan pistämään simulaattoriohjelman ikään kuin "hyllylle" ja lainaamaan vaikkapa kovalevyn kirjoituspäitä hoidellakseen omia asioitaan. Tämä saattaa hidastaa simun toimintaa joskus niin paljon, että se näkyy ihan käyttäjällekin asti esimerkiksi pieninä pysähdyksinä, joita englanniksi kutsutaan stuttereiksi. Nykylaitteet toimivat niin nopeasti, että harvemmin tuosta on todellista haittaa, mutta ääritapauksissa se näkyy. Viisainta on siis suosiolla asentaa se simu eri kovalevylle kuin käyttis mikäli mahdollista.

Pekka

Entä jos käyttöjärjestelmä ja simulaattori ovat samalla SSD levyllä. Eikä ole mitään muita levyjä. Hidastuuko simulaattori ?

Mä luovuin kokonaan vanhanaikaikaisista pyörivistä levyistä heinäkuussa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Entä jos käyttöjärjestelmä ja simulaattori ovat samalla SSD levyllä. Eikä ole mitään muita levyjä. Hidastuuko simulaattori ?

Periaatteessa kyllä, mutta ilmeisesti vähemmän, koska SSD-levy on niin paljon nopeampi. En ole tuota kuitenkaan kokeillut (minulla ei ole vielä SSD-levyä).

Luin jostain väitteen, että käytännössä parempi yhdistelmä olisi kaksi perinteistä HDD-kovalevyä kuin SSD + HDD. En kyllä osaa sanoa miksi. Luonnollisesti kaksi SSD-levyä olisi ihanne, mutta toistaiseksi niiden kapasiteetit ovat vielä "pieniä" ja hinta kova. Minullakin FSX:n viemä tila lisukkeineen on jo yli 100 gigatavua. Edellisellä koneella FS9 vei jo reilusti yli 200 GB. Tärkein tekijä simun toiminnassa on kuitenkin CPU (ja riittävästi keskusmuistia - liiasta ei liene sanottavaa hyötyä)

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

Mä luovuin kokonaan vanhanaikaikaisista pyörivistä levyistä heinäkuussa.

Huomasitko silminnähtävää nopeutumista entiseen verrattuna (tosin jos vaihdoit samalla koko koneen, johtui se varmaan paljosta muustakin)?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Huomasitko silminnähtävää nopeutumista entiseen verrattuna (tosin jos vaihdoit samalla koko koneen, johtui se varmaan paljosta muustakin)?

Vaihdoin pelkästään kiintolevyn SSD levyyn. Ja Windows 7, 64-bit service pack 1:n  uudelleenasennus. Toki BIOS:ta päälle AHCI ennen asennusta.

Ja nopeusero oli ja on huikea. SSD on noin 10000 % nopeampi  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Corsairin SSD:t jumittaa koneen jos ovat pidempään käynnissä.

Onneksi minulla on Kingstonin SSD !

Windowsin järjestelmäluokitus antoi pisteitä kiintolevylle 5,9 . SSD levyllä pisteitä on 6,9. Johtuu varmaan siitä, että minun emolevy ja SSD levy tukevat vain vanhempaa SATA 2 nopeutta.

Näytönohjaimesta tulee minulle täydet pisteet  = 7,9 ja 7,9.

Suoritin ja muisti = 7,5 ja 7,5.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Veikkaisin firmware puolen probleemaa. Oletko päivitellyt sitä milloin viimeiksi?

Itseltäni löytyy pahamaineisen 300 sarjan Intel, toistaiseksi en ole havainnut ongelmia kovollani jota siinä on ollut. Liekö yksi harvoista(koputtaa puuta) ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Odottelen kunnes yli 500 gigaisen saa kohtuulliseen hintaan. Siihen mennessä "lastentauditkin" ovat jo karisseet.

::)

Voi olla ettei siihen mene kovinkaan pitkään nykyisellä hintakehityksellä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Odottelen kunnes yli 500 gigaisen saa kohtuulliseen hintaan. Siihen mennessä "lastentauditkin" ovat jo karisseet.

::)

Jos odottaa liian kauan aina parempaa tekniikkaa, niin ei saa koskaan mitään.  ;) Täytyy aina välillä uskaltaa ostaa jotain !

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos odottaa liian kauan aina parempaa tekniikkaa, niin ei saa koskaan mitään.  ;) Täytyy aina välillä uskaltaa ostaa jotain !

En koskaan osta viimeisintä huutoa olevaa tekniikkaa oli miten hyvästi mainostettua tahansa. Hinta-laatusuhde ei yleensä ole kehuttava. Siitä kun vähän tinkii saa sopuhintaan riittävän tehokasta rautaa.

Pekka

;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En koskaan osta viimeisintä huutoa olevaa tekniikkaa oli miten hyvästi mainostettua tahansa. Hinta-laatusuhde ei yleensä ole kehuttava. Siitä kun vähän tinkii saa sopuhintaan riittävän tehokasta rautaa.

Pekka

;)

Täysin samaa mieltä Pekan kanssa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämä kyllä korjattu jo firmware-päivityksellä ja ongelma on kyllä koskenut muitakin tietyn sandforce-piirillisiä SSD-levyjä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pekka

;)

Tämä on kai sitä viimeisintä  tekniikkaa: http://www.jimms.fi/tuoteinfo/SSDSA2CW600G3K5?pid=1319286392846.

Ei kukaan järkevä osta tuota.

Tässä Sata 3 Nopeuksinen: http://www.jimms.fi/tuoteinfo/CSSD-P3256GB2-BRKT?pid=1319287632704

Tässä on hyvä SSD. ainakin käyttöjärjestelmälle: http://www.jimms.fi/tuoteinfo/CSSD-F120GB3-BK?pid=1319286946907

SSD:n hirveä nopeus on jokaisen itse testattava.  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

SSD:n hirveä nopeus on jokaisen itse testattava.  ;)

Tämä on kyllä niin totta. Omakin 4 vuotta tietokone on arkipäiväisessä käytössä niin nopea että ei nopeampaa osaa juuri kaivata. Photarit yms. aukeaa kyllä niin paljon nopeammin kun  se on SSD-levyllä. Muutenkin sellainen koneen yleinen suorituskyky tuntuu huomattavasti mukavammalta kun satunnaiset muutaman sekunnin tökkimiset jää pois.

Itselläkin oli tuon sandforcen kanssa hieman ongelmia välillä, mutta korjautuivat firmware-päivityksellä.

Koneen speksit: Intel C2Q Q6600, 2 GB DDR 2, 8600 GTS. Käyttis levynä toimii OCZ Vertex 2, jossa käyttis ja tärkeimmät ohjelmat.

-Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kunhan SSD-levyt halpenevat lähelle perinteisiä kovalevyjä, ovat ne paras valinta myös tallentaviin digibokseihin ei niinkään nopeutensa takia (siihen riittää hidas perinteinenkin ihan hyvin) vaan meluttomuutensa takia. Meidän digiboksimme HDD ulisee ja vinkuu toisinaan suorastaan häiritsevästi ja tärinän takia jouduin laittamaan sen alle vaahtokumityynyt. Muussa tapauksessa se olisi päästellyt vielä rumpusooloja pöytäänsä vasten. Toistaiseksi niiden hinta valitettavasti vielä jopa tuplaisi boksin hinnan.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No kuulkaapas jos!

Laittaisinkin semmoisen 120GB SSD laitteen, niin riittäisikö se silloin jos laittais siihen koko tämän mun simukoneeni ohjelmiston ja antaisi tän nykyisen HD:n toimia varastona, johon voisi imuroida aina uiusia kiinostavia asioita, kuten maisemia ja lentokoneita?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään