Tumi Hämäläinen

Navigaattorisuosituksia

18 viestiä aiheessa

Ikivanha Navman -navigaattorini ei enää osaa oikein minnekään kun tiet ovat muuttuneet. On siis vaihdon paikka kun tuota vekotinta ei saa päivitettyä. Kysyisin kokemuksista eri laitteiden tiimoilta, nimenomaan autokäyttöön. Erityisesti olen nyt kiinnostunut sellaisista navigaattoreista jotka ovat helposti päivitettävissä netin kautta (niin kai ne nykyään ovat kaikki?), ja ovat suht helppokäyttöisiä.

Kiitos vinkeistä jo näin etujalkaan!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse käytän TomTomia (930), ja olen siihen tyytyväinen. Muutenhan nämä lienevät vain makuasioita - jokainen haluaa käyttää samanlaista kuin mihin on tottunut :) Eikä minullakaan ole vertailupohjaa muihin kojeisiin.

Ainoa pettymys tuossa on ollut tuo tiehallinnon hoitama liikennetiedotus. Tilanne on yleensä jo ohi, kun navigaattori ilmoittaa jotain tapahtuneen - ja sen jälkeen tuo sama tapahtuma saattaa olla viikonkin aktiiviisena. Ongelma lienee palvelusta johtuva, eli sama oire myös muilla navi-valmistajilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on vanha hyvä navigaattori, eli Sonyn NV-U50.  Se on sopivan kokoinen. Autoteline on hyvä. Eli yhtään johtoa, ei tarvitse kytkeä. Valitettavasti mitään ei voi ladata netistä. Kartat ovat ikivanhoja.

Mä ostin kesällä Keskisen kyläkaupasta Tomtomin XXL IQ Routesin. Tähän tulee päivityksiä netistä joka päivä. Se on vähän rasittavaa  ???

Eli hyvä laite. http://www.tomtom.com/fi_fi/products/car-navigation/xxl-iq-routes-europe/

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on vanha hyvä navigaattori, eli Sonyn NV-U50.  Se on sopivan kokoinen. Autoteline on hyvä. Eli yhtään johtoa, ei tarvitse kytkeä. Valitettavasti mitään ei voi ladata netistä. Kartat ovat ikivanhoja.

Mä ostin kesällä Keskisen kyläkaupasta Tomtomin XXL IQ Routesin. Tähän tulee päivityksiä netistä joka päivä. Se on vähän rasittavaa  ???

Eli hyvä laite. http://www.tomtom.com/fi_fi/products/car-navigation/xxl-iq-routes-europe/

Mitä päivityksiä lataat? Kartat päivittyvät 3kk välein. Lisäksi tulee käyttäjien tekemät päivitykset, mutta niillä ei isompaa merkitystä ole. Sitten on mahdollisesti uudessa koneessa kaupantekijäisinä valvontakamerat - ne päivittyvät usein. Oikeastaan ainoa usein päivittyvä hyödyllinen on GPSfix, mikä auttaa konetta löytämään satelliitit nopeammin kun sen käynnistää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

töissä käytössä tomppeleita ja garmiineja. ite ostin sitten garminin nuvin kun käyttö oli helpompi neuvoa,

jopa anoppi osaa käyttää, lisäksi saa mapslifetime päivityksellä 4*vuodessa uudet kartat.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Verkkokauppa.com:in 47 euron laite ei häviä tippaakaan Garmineille jos ei tarvita TMC:tä, minulla on myös Garmin ja Tomppa, mutta iGo tuntuu vaan mukavimmalta. Toisaalta sillä ei ole juuri väliä millä niitä katuja seurailee, joku vaan pitää olla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Verkkokauppa.com:in 47 euron laite ei häviä tippaakaan Garmineille jos ei tarvita TMC:tä, minulla on myös Garmin ja Tomppa, mutta iGo tuntuu vaan mukavimmalta. Toisaalta sillä ei ole juuri väliä millä niitä katuja seurailee, joku vaan pitää olla.

:laugh:

Tuo on kyllä aika paksu väite.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

:laugh:

Tuo on kyllä aika paksu väite.

Ja pysyn edelleen siinä  :)

Toisaalta minulla ei ole kokemusta tuosta pienemmästä laitteesta jota nykyään myyvät muuta kuin sen verran että autoin kaveria iGo:n asentamisessa, kaveri on kylläkin laitetta kehunut.

Softan voi asentaa vaikka jollekin vanhaksi jääneelle Windows Mobile-kosketusnäyttöpuhelimelle jos ei halua sijoittaa tuota 47 euroa ja saahan tuon nykyään jopa ipuhelimeen.

Tässä linkkiä softan sivuille http://www.igomyway.com

ja suomenkieliseen käyttöohjeeseen http://marketing.igomyway.com/USER_MANUALS/iGO_8/iGO8_R3_PDA_UserManual_Finnish.pdf

ps. tämä ei toivottavasti ole mainos, kerron vaan kokemuksiani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oletko koskaan käynyt verkkokaupan poistonurkkauksessa katsomassa, millainen laatikollinen noita photonaveja ja hakkapeliittoja siellä on lojumassa. Kaikki tulleet palautuksena takaisin erilaisten vikojen vuoksi. Ja noilla ehdottamillasi eväillähän tuokin olisi jonkinlainen tee-se-itse navigaattori ja hintakin nousisi korkeammaksi, kuin Garminin edullisimman mallin.

;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oletko koskaan käynyt verkkokaupan poistonurkkauksessa katsomassa, millainen laatikollinen noita photonaveja ja hakkapeliittoja siellä on lojumassa. Kaikki tulleet palautuksena takaisin erilaisten vikojen vuoksi. Ja noilla ehdottamillasi eväillähän tuokin olisi jonkinlainen tee-se-itse navigaattori ja hintakin nousisi korkeammaksi, kuin Garminin edullisimman mallin.

;D

Tuosta vanhasta hakkapeliitasta en osaa sanoa, se nykyistä aikaisempi malli 4" (ja ehkä vähän päälle) mikä minulla on, on hourinut näytönohjaimen vuoksi useilla niin kuin minullakin jo kahdesti. Vika korjautui kummallakin kertaa kun sulki laitteen pariksi tunniksi. Uudessa pienemmässä laitteessa ei ilmeisesti ole vikoja ollut. Toisaalta laite on ollut minulla normaalia rankemmassa käytössä, esimerkiksi viimekesän alppireissulla moottoripyörällä teippasin sen pyörän tankin päälle suojaamatta sitä mitenkään sateelta. Sadetta tuli kaatamalla kahden viikon matkalla reilut 4 päivää, laite oli vettä täynnä, mutta silti kypäräpuhelimiin tuli äänikomennot ja laite toimi moitteetta, se on kokenut muutaman vuoden aikana pakkasta, hellettä, muutaman kerran tipahtanut lattialle ja kerran istuttu päälle.

Ei se mikään tee-se-itse navikka ole, siihen on sujautettu muistikortti, jossa on iGo ladattuna ja homma on sillä valmis. Toki olen tehnyt harrastemielessä WinCE:n puolelle pieniä muutoksia, mutta ne eivät ole mitenkään tarpeellisia.

edit: Ei sen laitteen ole pakko olla verkkokaupasta hankittu, kiinasta saa samaan hintaan esimerkiksi 7" laitetta ja navikka pelittää kuin junan vessa. Ja ainahan voi ostaa sen ipätin iGo:a varten niin voi esitellä sitä sitte muillekin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselläni on Garminin Nüvi 250 ollut alkuvuodesta lähtien, asiansa on hoitanut kunhan ei liian tarkkaan seuraa reittiä. :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselläni on Garminin Nüvi 250 ollut alkuvuodesta lähtien, asiansa on hoitanut kunhan ei liian tarkkaan seuraa reittiä. :thmbup:

Jaa, tuota... voisiko Toni hiukan valaista tuota "kunhan ei liian tarkkaan seuraa reittiä"? Minä en mielelläni lähde tuntemattomilla alueilla oikomaan ja arvuuttelemaan jotta pääsisiköhän tuosta näppärämmin. Toki gaattori heti kohta pyrkii ohjaamaan takaisin reitille jos alkaa kiemurtelemaan, mutta kuitenkin...  :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jaa, tuota... voisiko Toni hiukan valaista tuota "kunhan ei liian tarkkaan seuraa reittiä"? Minä en mielelläni lähde tuntemattomilla alueilla oikomaan ja arvuuttelemaan jotta pääsisiköhän tuosta näppärämmin. Toki gaattori heti kohta pyrkii ohjaamaan takaisin reitille jos alkaa kiemurtelemaan, mutta kuitenkin...  :-\

Niin, siis olevinaan kun sen tuossa keväällä ostin, sai vuoden 2011 päivitykset asennettua, niin kummasti se vielä noita entisiä tien haaroja näyttää tuossa jotka on poistunut käytöstä tässäkin klahden alueella kolmisen vuotta sitten.

Että ne päivitykset ei aina ole ihan sitä mitä näyttää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, siis olevinaan kun sen tuossa keväällä ostin, sai vuoden 2011 päivitykset asennettua, niin kummasti se vielä noita entisiä tien haaroja näyttää tuossa jotka on poistunut käytöstä tässäkin klahden alueella kolmisen vuotta sitten.

Että ne päivitykset ei aina ole ihan sitä mitä näyttää.

Tämähän se tässä se ongelma on: jos osaat alueella suunnistaa jotenkin, niin voi toki oikoa. Mutta, kun olet vieraalla tantereella, pitää luottaa koneeseen. Tai, sitten ihan fyysiseen karttaan viimekädessä.

Tänään tulin Lappeenrannasta Mikkeliin. Piti olla viimeiset karttapäivitykset tuossa uudessa laitteessa. Metässä kuitenkin mentiin tovin, mutta reitille päästiin. Toki reitti on tuttu, eikä apuopastusta tarvita, mutta tulipahan testattua.  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään