Janne Kuutti

Scheibe Bergfalke OH-KBD

9 viestiä aiheessa

Savonlinnan lentokerhon käytössä oli Scheibe Bergfalke OH-KBD Naarajärvellä 1960-luvulla. Tietääkö kukaan tämän koneen aiempaa ja/tai myöhempää historiaa? Myös kuvat kyseisestä koneesta kiinnostavat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Savonlinnan lentokerhon käytössä oli Scheibe Bergfalke OH-KBD Naarajärvellä 1960-luvulla. Tietääkö kukaan tämän koneen aiempaa ja/tai myöhempää historiaa? Myös kuvat kyseisestä koneesta kiinnostavat.

 

Hei,

 

Tässä koneen historia niin kuin se Mäkinen-Ritaranta rekisterikirjassa on:

 

150557 SIL ry, Helsinki

Myöhemmin Raahen IK ry, Raahe

210764 Savonlinnan LK ry, Savonlinna

010672 poistettu rekisteristä

300474 uudelleen rek. Vaasan LK ry, Vaasa

230681 Kalajokilaakson IK ry, Ylivieska

150888 poistettu rekisteristä

 

Koneen myöhempi tunnus oli OH-168

 

Vaasan Lentokerhon historiikissa on koneen vaiheet Vaasassa ja Menkijärven leireillä, netissä on myös juttua Kalajokilaakson Ilmailukerhon historiasta, jossa mainitaan koneen lentäneen kunnostettuna Ylivieskan vanhalla sotakentällä Niemelänkylässä ja sittemmin uudella kentällä Raudaskylässä.

 

http://www.kalajokilaaksonik.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=16&Itemid=14

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvia kun pyytelit, niin löytyyhän niitä. Koneen historiasta vielä pikkuisen. Tyyppi on siis Scheibe Bergfalke II/55, valmistajatehdas Flugzeugbau Burglengenfeld. Vaasaan Vaasan Lentokerholle se ostettiin vaurioituneena Savonlinnan Ilmailukerholta vuonna 1973. Se oli entinen Suomen Ilmailuliiton kone ja peruskorjattiin Vaasassa 1973-74. Suurimpia "työn sankareita" tuossa peruskorjauksessa olivat ainakin Jaakko Hiivanainen, Lasse Holt, Henry "Nakke" Laaksonen sekä Oiva "Oikku" Vanhala. Töitä tehtiin Naken muistelmien mukaan "yötä-päivää" Vaasan lentokonehallissa, jossa se mm. uudelleenpäällystettiin kokonaan. Sillä lennettiin Vaasassa ja Menkijärvellä 2333 lentoa, yhteensä 657 h 50 min. Kone myytiin joulukuussa 1980 Ylivieskaan, mutta VLK käytti sitä vielä keväällä 1981. Jo edesmennyt "Nakke" muistelee lentokerhon historiikissa seuraavaan tapaan tulevaa yllätystä: "10.4.(1974) esitettiin Bergfalke 2 OH-168 katsastajalle ja läpi meni. Siinä jo hymyiltiin korvia myöden hetken verran, kunnes katsastaja muisti jotain ja kaivoi esiin paperin, jossa sanottiin, että kaikki Bergfalket olivat lentokiellossa. Siinä vaiheessa olimme kyllä pudota oksalta, ja hymy hyytyi. Selvisihän se lentokiellon syykin. Saksassa oli eräästä Bergfalkesta katkennut siipi syystä, joka oli tuntematon, ja sen takia kaikki koneet olivat lentokiellossa syyn selviämiseen asti. Ei siinä auttanut kuin odotella. Meni kuukausia ja tuli tietoa, että onnettomuuskoneessa salon tyviosa ei ollut täyttänyt mittoja. Meidän Bergfalkessa jouduimme mittaamaan myös vahvuuden, joka onneksi täytti mitat. Suoritimme vielä värähtelykokeet, jotka olivat myös sallittujen rajojen sisäpuolella".

 

Lasse Holt ja "Oikku" Vanhala peruskorjaavat OH-168:a Vaasan hallissa kesällä 1973. Huomaa runko vasemmalla. Kuva: Henry Laaksonen via Jukka Nisula.

[ attachment removed / expired ]

 

Koneen koekasaus Vaasan hallissa keväällä 1974. Keskellä ainakin kerhon purjelentäjistä Esko Alhomäki "Nikita" päässä, vas. tod. näk. Martti Koivula ja oikeanpuoleinen selin kameraan on ehkä Ralf "Raffe" Smirnoff. Kuva: Henry Laaksonen via Jukka Nisula.

[ attachment removed / expired ]

 

Koelennolle lähdössä Vaasassa 14.5.1974. Lennonopettaja Eero Kontinen etutoosassa, "Nakke" joka kuvan on ottanut, meni takaohjaamoon. Kuva: Henry Laaksonen via Jukka Nisula.

[ attachment removed / expired ]

 

Jukka

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos paljon tiedoista ja kuvista :) Nyt saan täydennettyä kerhon tuon koneen osalta vajaata historiikkia :thmbup: Miten noiden Henry Laaksosen ottamien kuvien käyttö, mistä voisin kysyä saanko lisätä ne Savonlinnan Lentokerhon galleriaan? Taidan kysellä Kalajokilaakson IK:n miehiltä, tietäisivätkö missä OH-168 on nyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

 

Hyvä juttu, jos tiedoista on apua. Nuo lähettämäni kuvat saat lisätä sinne galleriaan luvallani, sillä alkuperäiset kuvat ja niiden käyttöoikeus/lupa on minulla. Kunhan laitat niihin kuvalähteeksi samalla lailla kun olen tänne laittanut.

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

 

Hyvä juttu, jos tiedoista on apua. Nuo lähettämäni kuvat saat lisätä sinne galleriaan luvallani, sillä alkuperäiset kuvat ja niiden käyttöoikeus/lupa on minulla. Kunhan laitat niihin kuvalähteeksi samalla lailla kun olen tänne laittanut.

 

Jukka

 

 

Selvä homma :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Savonlinnan lentokerhon syyskokouksessa Laineen Jussi toi joltain kaveriltaan saamansa videon Salkon alkuvaiheista Naarajärvellä vuosilta 1963-1964. Videolla esiintyy useaan otteeseen OH-KBD. Myös Savonlinnan lentokerhon perustajat Karjalaisen Heikki ja Matti Koponen esiintyvät videolla. Videolla esiintyy myös Salkon ensimmäinen purjekone PIK-5c OH-PBJ sekä ensimmäinen Franklin lentokonemoottorilla varustettu vintturi ym. Myös Savonlinnan kaupungin viereisellä Pullinlahden jäällä tapahtuvaa ilmailua on mukana ja eräs mielenkiintoinen Cessna kaputti.

 

http://www.youtube.com/user/savonlinnanlentokrho

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Savonlinnan lentokerhon syyskokouksessa Laineen Jussi toi joltain kaveriltaan saamansa videon Salkon alkuvaiheista Naarajärvellä vuosilta 1963-1964...

 

HAH,

  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään