Kirjoitettu Lokakuu 23, 2011 Brysselin ilmailumuseo sijaitsee aivan kaupungin keskustassa, ns. Cinquantenaire-puistossa. Kuningas Leopold II rakennutti puiston ja sen rakennukset Belgian valtion 50-vuotisjuhlallisuuksiin vuonna 1880. Varsinaisesti ilmailumuseo on osa sotamuseo, mutta siinä on melko runsas lentämiselle omistettu halli. Valitettavasti käydessäni siellä osa museosta oli suljettu, joten en päässyt tarkastelemaan lähietäisyydeltä esim. Me 108 Taifunia ja muita mielenkiintoisia koneita. Vaikka käyn Brysselissä lähes viikoittain, niin työmatkojen yhteydessä ei koskaan jää aikaa tutustua ilmailumuseoihin ja muihin mielenkiintoisiin kohteisiin. Tästä museosta on aiemmin kirjoitettu Foorumille (Brysselin sotamuseon ilmailuosasto) mutta juttu on jo muutaman vuoden takaa, ja kaikki siinä olleet kuvat on jo päätyneet bittien hautuumaalle. Museota ylläpitää vapaahentoisvoimin yhdistys, ja koneiden restaurointi tapahtuu niin ikään vapaaehtoisvoimin. Suuri osa näistä on entisiä ilmavoimien ja Sabenan henkilöstöä. Ilmavoimat antaa tukea myös logistiikan ja huollon tarpeisiin Belgia perustettiin varsinaisesti vasta Napoleonin sotien jälkimainingeissa, mutta sillä ei oikein vieläkään tunnu olevan selkeää kansallista identiteettiä, mistä esimerkkinä voisi toimia tämä jo yli vuoden kestänyt hallituskriisi. Belgian ilmailulla on hyvinkin kunniakkaat perinteet, ja maassa on toiminut useita lentokonetehtaita. Olen pyrkinyt kokoamaan tähän katsaukseen joko belgialaisia koneita tai sellaisia koneita, joilla on erityistä historiallista merkitystä. Joku voisi tietysti valita muita koneita, mutta sitten kannattaa käydä itse paikan päällä. Museoon ei ole pääsymaksua, se on perinteisesti kiinni maanantaisin ja se suljetaan lounasajaksi, 12.00-13.00. Ensimmäinen ilmaa raskaammalla koneella tehty lento Belgiassa tehtiin lokakuussa 1908, eli noin 5 vuotta Wrightin veljesten lennon jälkeen. Ensimmäisen tuhoisasti päättyneen yrityksen oli tehnyt Vincent De Groof, joka vuonna 1874 yritti lentää ilmaa raskaammalla lentolaitteella, jossa oli liikkuvat siivet. Koska ensimmäisen maailmansodan taisteluista suuri osa käytiin Belgian maaperällä, ei ole ihme, että ensimmäinen ilmavoitto saavutettiin siellä (lokakuussa 1914), ja ensimmäinen lentokoneen käyttö pommitustarkoituksessa tapahtui niin ikään Belgiassa joulukuussa 1914. Farman MF.11 Farman MF11:ta käytettiin ensimmäisessä maailmasodassa sekä brittiläisissä, että ranskalaisissa joukoissa länsirintamalla sodan aikaisissa vaiheissa. Koneella suoritettiin sodan ensimmäinen pommitusoperaatio joulukuussa 1914 kun Royal Naval Air Serivces-joukkoihin kuulunut MF11 hyökkäsi Saksan tykistöasemiin Ostendessa Belgiassa. MF 11 poistettiin rintamakäytöstä 1915 mutta sen käyttö jatkui muualla. Voisin Type 1 Voisin Type 1, eli Voisin 1912 oli ensimmäinen konetyyppi, jolle on merkitty ilmavoitto. Lokakuussa 1914 tällä typillä ammuttiin alas saksalainen Aviatik kaksitaso. Konetta käytettiin kuitenkin pääosin pommittajana. Kone tunnettiin myös kanahäkkinä siipien vaijerointikonfiguraation johdosta. Koneessa voitiin kuljettaa 58 kiloa pommeja, jotka ampuja pudotti käsin. Koneen rakensivat Gabriel ja Charles Voisin, joiden kuvan on alla. Veljekset aloittivat lentotoiminnan jo 1903, tosin ensin liitokoneilla. De Havilland Mosquito Mk30 Mosquito on varmaan yksi tunnetuimmista lentokoneista. Sen puurakenne ja huomattava suorituskyky tekivät koneesta legendan, kuten sanotaan. Mosquito Mk 30 oli hävittäjän yöhävittäjäversio, jonka moottoreina oli kaksi RR Merlin 76 moottoria, teholtaan 1710 hv, antoivat koneelle maksiminopeuden 682 km/h. Koneen ensilento tapahtui maaliskuussa 1944. Museon yksilön rakennettin De Havillandin tehtaalla Leavesdenissa alkuvuodesta 1945, ja se ei osallistunut varsinaisiin sotatoimiin. Rakennetusta sarjasta 27 yksilöä toteutettiin yöhävittäjäversioina NH 30. Tämän museossa olevan yksilön ensilento tapahtui toukokuun 22 päivänä 1945, minkä jälkeen se siirrettiin varustettavaksi tutkajärjestelmällä, minkä jälkeen kone varastoitiin. Vuonna 1947 Belgian ilmavoimiin toteutettiin yöhävittäjälaivue, jonka kalustoksi valittiin Mosquito Mk30. Museon yksilö, RK952 myytiin Belgiaan -51, a toimitettiin -53. Yksilö oli viimeinen Belgiaan toimitettu Mosquito. Koska NF30:n tutkajärjestelmä on identtinen Meteor NF11n kanssa, on oletettavaa, että Mosquitojen tutkat sittemmin siirrettiin Belgian ilmavoimissa Mosquitot korvanneisiin Meteroreihin. Siten, vaikka koneen entistämisen yhteydessä dokumentaatiota oli huonosti käytettävissä, oletettiin, että tutkan asennuskonfiguraatio on identinen Meteorin vastaavan kanssa. Fairey Battle R3950 Fairey Battle on yksimoottorinen Brittiläinen kevyt pommittaja, jonka ensilento tapahtui jo 30-luvulla. Koneen moottorina toimi sama RR Merlin, jota käytettiin muissakin saman ajan tuotteissa. Battlessa oli kuitenkin kolmen hengen miehistö ja pommikuorma, mitkä alensivat koneen suorituskykyä merkittävästi. Huolimatta koneen ominaisuuksista, sillä saavutettiin sodan ensimmäinen RAF:n ilmavoitto. Museon R3950 vietti suuren osan aktiivipalveluksestaan Kanadassa. Yksilö ostettiin Belgiaan 1990 edussataman tyyppiä, jolla on ollut merkittävä asema Belgian ilmavoimissa. Caudron GIII Caudron GIII oli ranskalainen yksimoottorinen kaksitaso, jota käytettiin aajasti tiedustelu- ja koulutuskäytössä 1 maailmansodan aikana. Todettakoon, että konetyyppi on olut käytössä Suomen ilmavoimissa ja Caudron GIII löytyy myös Hallinportin museosta. Suomeen ostettiin alunperin 12 konetta, joista 6 rakennettiin Suomenlinnan ilmailutelakalla 1921 – 1923. Yhteensä Suomessa on ollut 19 Caudronia käytössä. Schreck FBA H Tämä kone osallistui Belgian kuningasparin (Albert 1 ja Elisabeth) valtiovierailuun Englantiin heinäkuussa 1918, eli sodan vielä ollessa käynnissä. He olivat tiettävästi ensimmäiset kuninkaalliset, jotka tekivät valtiovierailun vesikoneella. Stampe & Vertongen Stampe & Vertongen oli 1922 perustettu blegialainen lentokonevalmistaja. S&V:n tuotannon painopiste oli koulukoneissa. Näistä tunnetuin oli Stampe SV.4 – joka tunnettiin yleisesti vain nimellä Stampe. Hanriot-Dupont HD1 Hanriot HD 1 oli ranskalainen yksipaikkainen hävittäjä, jonka kuitenkin Ranskan ilmavoimat hylkäsi, eli koneella on tavallaan samantyyppinen historia kuin Brewster Buffalolla seuraavassa sodassa (sivumennen sanottuna niitähän piti toimittaa Belgialle, mutta Saksa ehti ensin, joten Suomi sai koneensa). Ranskassa päädyttiin käyttämään SPAD 7 hävittäjää, jolloin Hanriotit jäivät Belgian ja Italian ilmiavoimen käyttöön. Voisin ja Farman. Valitan kuvakulmaa, mtta osa kerroksesta oli suljettu ja siksi nämä sai kuvaan vain tästä sunnasta!! [ attachment removed / expired ] Schreck [ attachment removed / expired ] Hanriot Dupont HD1 [ attachment removed / expired ] Caudron GIII [ attachment removed / expired ] Stampe et Vertongen [ attachment removed / expired ] Fairey Battle [ attachment removed / expired ] DH Mosquito Mk30 [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 23, 2011 Kiitokset kuvista, ei niin jokapäiväisiä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 23, 2011 Hienoja kuvia enämpi harvinaisesta kalustosta Tanskalainen Robert Svendsen lensi Voisin kaksitasolla Kulosaaren edustan jäällä 12.02.1911. joka oli tiettävästi ensimmäinen moottorilento Suomen ilmatilassa. Tuo "Hanriot" näyttäs olevan Nieuport 23. http://www.airport-data.com/aircraft/photo/298454.htmlta Hanriot HD-1 näkyy tässä linkissä tuolla takana. Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 23, 2011 Vuonna 1988 eivät antaneet kuvata. Tosin museon myyntipisteestä sai kyllä sitten ostaa kymppi-kuvat museon koneista. Brysselin museo on kyllä yksi hienoimmista museoista Euroopassa. Tuo oli yllätys, että museo on auki. Muistelisin lukeneeni FlyPastista muutama vuosi sitten jo, että museo suljetaan, ja lentokoneille etsitään uusi sijoituspaikka, mutta kivahan toi oli kuulla, että ainakin osa koneista on vielä näytillä. [ attachment removed / expired ] Näissä museon kuvissa Hanriot on oikeassa yläkulmassa. Hendonissa on esillä myös yksi Hanriot, eli tämä yksilö. [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 24, 2011 Kivoja kuveja. Mutta mihinkäs jäi kuva pylväiden päässä lentävästä ex-Sabenan Höyry-Caravellesta? Nim. Estetiikkaa janoava. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 24, 2011 Sama laulu oli vuonna 1993, kamera piiloon. Museosta jäi kyllä hieno vaikutelma, aika kattava kokoelma ensimmäistä maailmansotaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 24, 2011 Niinpä niin, kiireessä ei synny kuin... Kun koneet olivat rinnakkain, ja siten niiden kuvatkin peräkkäin, niin niinhän siinä sitten käy, että nappaa väärän kuvan foorumille. No, virhe on helppo korjata ja ohessa siten oikea HD, jonka takaa näkyy se "vale-HD". Rainelle myös kuva höyry-Caravellesta ja monesta sen alle sijoitetusta koneesta. Kone osoittautui varsin vaikeaksi kuvattavaksi, koska se oli pylvään nokassa ja aurinko aivan sen takana. Kun kunnon hävittäjälentäjät pyrkivät aina pitämään auringon selän takana, joten oilisikohan Caravelleakin siis pidettävä hävittäjänä... Ohessa lisäksi tunnistustehtävä. Koneesta on ilmoitettu vain, Battaille, joka siis on ranksaa ja tarkottaa taistelua. Olen kahlannut melkosen määrän pre-WW1 kuvastoa,mutta tämä ei ole tartunut haaviin. Tunnistaako joku... Timo Oikea HD1 [ attachment removed / expired ] Caravelle ja muuta kalustoa, esim. Meteorin yähävittäjäversio ja Canuck [ attachment removed / expired ] Tunnistusprojekti [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 24, 2011 Bob Ogdenin museokirja tuntee koneen nimeltä Bataille Triplane. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 24, 2011 Bob Ogdenin museokirja tuntee koneen nimeltä Bataille Triplane. Oli belgialaisen César Battaillen hengentuote vuodelta 1911 http://www.bamfbamrs.be/Bamrs/battaille-fr.htm Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 25, 2011 Museossa käydessään voi pienellä vaivalla pistäytyä museon toisessa siivessä Sabenan historiikista kertovassa näytelyssä "The progress came from the sky": http://www.kmkg-mrah.be/expositions/progress-came-sky, varsinkin jos on kiinnostunut lentohenkilökunnan asuista RIP [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 25, 2011 Elävää kuvaa vajaat pari minuuttia parin vuoden takaiselta vierailultani . Museon virallinen nimi oli muistaakseni varsinainen sanahirviö, joten keksin laittaa videon nimeksi hieman kuvaavamman tai ainakin oletin, että löytyisi tuubin syövereistä helpommin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 20, 2015 Työmatkan yhteydessä tarjoutui tilaisuus kväisät katsomassa päivityksiä Brysselin museossa. Jonkin verran oli saatu uutta kalustoa ja täytyy todella nostaa hattua sille, miten inokkaasti museoissa vapaaehtoisvoimin koneita saadaan niille kuuluville paikoille ja ihmisten nähtäviksi. Uusiakin projekteja oli tarjolla ja mm tuo Halberstadt CV tulee olemaan mielenkiintoinen, kun se joskus saadaan esille. Timo PS: Piti vielä muistaa mainita, että nämä ovat valitettavasti vain kännykkäkuvia - duunireissuilla ei viitsi oikeaa kameraa kuljetella... Battaille kolmitaso, nyt näytteillä Maailman toiseksi tyylikkäin Blenheim Mk4 Bucker Bestmann Caravelle p> Farmann MF 11 Halberstadt CV p> Morane 315 ja Escadrille Lafayetten tuunnus. En ole selvillä siitä, miksi tähän 30-luvun koneeseen on maalattu tuo tunnus, olisiko se jonkinlainen kunnianosoitus tuolle amerikkalaisryhmälle... Morane Saulnier 315 p> Mosquito ja Intruder etualalla Noord 1002 Pinquin 2 >>>>> Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla