Harri Kontturi

Kuinka bensaa kentälle? (ADR luvat ja semmosta)

27 viestiä aiheessa

Tässä heräili kysymys tuosta lentokentälle bensiinin kuljettelusta.

Aiemminhan ADR määräykset sallivat bensiinin kuljettamisen hyväksymättömässä max 333 litraisessa säiliössä.

Tämä käytäntö muuttui ADR lupien alaiseksi 1.7. alkaen. Tästä lähtien tulisi bensiiniä kuljetta IBC säiliössä, mutta ne turkaset maksavat pirusti.

Tuo 333 litran sääntö on edelleen voimassa, mutta astian on oltava ADR määräykset täyttävä.

 

Kysymykseksi heräsi: Onko 204 litrainen tynnyri, jossa on leimat hyväksynnästä ADR liitteen 3 mukaisesti, laillinen kuljetusastia ilman ADR-merkintöjä?

Toinen kysymys: Mitä vaaditaan henkilöauton perään pantavalta esimerkiksi 1000 litran bensiinisäiliöltä, että sitä saisi vetää tiellä?

 

Osaisko joku sanoa...Tatu?

 

nimimerkki: ottais päähän tankata 100LL:ää rotaxiin

 

 

edit: Linkki ADR kuljetusten liitteeseen, jossa määrätään kuljetusten määristä ja tyypeistä.

 

http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/5970.pdf

Linkin takaa löytyy aika iso pdf, 1179 sivua

 

Selvityksen tuloksia:

Bensiinin (UN 1203) ominaisuuksia ADR:n kannalta

- Luokka 3

- Pakkausryhmä II

- Pakkaustavat P001, IBC02, R001

 

P001 on tynnyri

IBC02 on IBC pakkaus

R001 on peltipaketti

 

Yleinen terästynnyri, jonka merkintäesimerkki (omasta tallista löytynyt)

UN 1A2/Y100/08/FIN/VTT-114 CROWN FI 08243K 08

 

UN tarkoittaa YK-standardin mukaan hyväksyttyä

1A2 tarkoittaa 1=tynnyri, A=teräs, 2=irroitettava pääty

Y tarkoittaa, että voidaan käyttää pakkausryhmien II ja III aineiden kuljetukseen

100 tarkoittaa koepainetta kilopascaleina, eli 100 kPa = 1 bar

08 tarkoittaa valmistusvuoden kahta viimeistä numeroa (ts. 2008)

FIN/VTT-114 tarkoittaa, että pömpelin on hyväksynyt VTT

CROWN FI 08243K 08 on valmistajan nimi tai muu VAK-tarkastuslaitoksen määräämä pakkauksen tunnusmerkintä.

 

Tämä tarkoittanee, että saisin tuolla tynnyrillä (vetoisuus 204 litraa) kuljettaa bensiiniä pitkin kylän raittia ilman ADR lupia. Tässä voisi olla ratkaisu autobensan kuljetusongelmiin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, tossa nyt on jotain lueteltu. Lista ei oo ihan kaikenkattava ja tarkka, mutta suuntaa-antava.

 

1000 litran IBC, joka on hyväksytty bensalle, maksaa n. 220eur+alv ja jos oikein muistan, niin sen leima on 3 tai 6 vuotta voimassa kerrallaan, eli silloin tällöin täytyy käydä "pajalla" leimauttamassa astia.

 

Se tynnyri on myös ok, kunhan se tosiaan on hyväksytty niin, että siinä saa bensaa kuskata ja sen leimaus on voimassa. Selviää leimoista jos jaksaa perehtyä. Kuljetuksen aikana pitää pytty olla suljettu, eli pumppu / imuletku / tms ei saa olla siinä kiinni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitääpä vielä sen verran mainita, että jonkinlaisen pytyn hankinta saattaa olla omallakin kerholla edessä. Vielä on epäselvää, olisiko se kuutiometrin, vai alle 333 litran malli. Tähän liittyen tulisi hankittavaksi myös perävaunu (lähtökohtaisesti suosisin tehdasuutta / tehdasuusista osista itse rakennettua) ja läjä tankkausvarusteita yms välineitä. Jonkinlainen yhteistyö voisi tietysti olla mahdollista, jos noita enemmänkin haluttaisiin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo-o, kyllä se päälärin hankinta, ja siihen sopivan käsipumpun - on edessä ensikaudeksi. Kai se on viisainta ottaa heti kunnon tankki, siis se kuution pänikkä, eikä mitään pilipalipyttyjä. On meinaan tullut mitta aika täyteen tuosta kannushowsta tänä kesänä. Omalla pihalla ajattelin sitä tonkkaa kyllä säilytellä, enkä jättää kentälle oman onnensa nojaan. Ihan vaan jo senkin takia, ettei kävisi mitään ilkivaltaa. Ei meinaan ole kerta eikä kaksi, kun kentällä on käynyt polttoainevarkaita.

 

Onhan se kieltämättä aika leuhkaa täräyttää hallille oma pytty koukunjatkeena aina, kun tankkaus on tarpeellinen  :) Nyt on vaan se probleemi, että on myös ostettava pytyn vetoon soveltuva ajoneuvo. Kumpaankaan nykyisistä ei saa koukkua asennettua. Mutta ei se mitään - nettiautohan on täynnä pelejä, joita ihmiset myyvät mielellään pois näin finanssikriisin kynnyksellä. Sieltäpä alan tutkailemaan sopivia vaihtoehtoja ensi kauden tositoimiin. Ja viimeisenä täytyy antaa vakava ajatus sille,  mitä tavaraa sinne pänikkään oikein lasketaan. Siinä on tietysti ensin tehtävä asiaankuuluvia laskelmia, niin litrahinnan, kuin kuljetuskustannustenkin osalta ja valita sitten järkevä vaihtoehto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsipumpulla säästää aika paljon rahaa. Sähköpumppu bensalle maksaa n. tonnin (sekä 12V että 230V mallit).

 

http://www.majava.fi/fi/tuotteet/peravaunut/jarrulliset-peravaunut/m-5030-j-lj-1300-kg on lähellä sitä, mitä tarvitaan, eikä tarvitse edes soveltaa sitä kuuluistaa niin kutsuttua edesvastuullisen ylikuorman periaatetta (VAK-kuljetuksissa ylikuormaa ei sallita ennen maksulapun kirjoittamista lainkaan (muissa kuormissa 5 %)).

 

Painolaskelma

750 kg polttoaine (bensiinin tiheys on suunnilleen .75kg/dm^3)

70 kg IBC (arvio, täytyy varmistaa...) 270 eur

50 kg sähkövoimakone (sähköstartilla) 400 eur, tai

20 kg sähkövoimakone (2-tahti narukäynnistys) 200 eur

50 kg jakelupumppu, suodatin, letku, pistooli 1500....2000 eur

50 kg varustelaatikko varusteineen 200...500 eur

20 kg murtosuojaus 50...150 eur

----------

960 - 990 kg

 

Kukkaro kevenee n. 5500 eur tälläisen kätevän hankinnan johdosta... No, nykyisillä polttoainehinnoilla (100LL) se olisi maksanut itsensä takaisin viiden täyttökerran jälkeen. Paljon säästää tietysti, jos hankkii käytetyn vaunun (tai rakentaa sen itse), ja jättää sähköpumpun hankkimatta.

 

Pelivaraa jäisi tuolla kärrymallilla vielä n. 50 kg, se riittäisi kevyen lavarakenteen valmistamiseen, jolloin pytyn saisi piiloon uteliailta katseilta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsipumpulla säästää aika paljon rahaa. Sähköpumppu bensalle maksaa n. tonnin (sekä 12V että 230V mallit).

 

http://www.majava.fi/fi/tuotteet/peravaunut/jarrulliset-peravaunut/m-5030-j-lj-1300-kg on lähellä sitä, mitä tarvitaan, eikä tarvitse edes soveltaa sitä kuuluistaa niin kutsuttua edesvastuullisen ylikuorman periaatetta (VAK-kuljetuksissa ylikuormaa ei sallita ennen maksulapun kirjoittamista lainkaan (muissa kuormissa 5 %)).

 

Painolaskelma

750 kg polttoaine (bensiinin tiheys on suunnilleen .75kg/dm^3)

70 kg IBC (arvio, täytyy varmistaa...) 270 eur

50 kg sähkövoimakone (sähköstartilla) 400 eur, tai

20 kg sähkövoimakone (2-tahti narukäynnistys) 200 eur

50 kg jakelupumppu, suodatin, letku, pistooli 1500....2000 eur

50 kg varustelaatikko varusteineen 200...500 eur

20 kg murtosuojaus 50...150 eur

----------

960 - 990 kg

 

Kukkaro kevenee n. 5500 eur tälläisen kätevän hankinnan johdosta... No, nykyisillä polttoainehinnoilla (100LL) se olisi maksanut itsensä takaisin viiden täyttökerran jälkeen. Paljon säästää tietysti, jos hankkii käytetyn vaunun (tai rakentaa sen itse), ja jättää sähköpumpun hankkimatta.

 

Pelivaraa jäisi tuolla kärrymallilla vielä n. 50 kg, se riittäisi kevyen lavarakenteen valmistamiseen, jolloin pytyn saisi piiloon uteliailta katseilta.

 

Miksi ei pistäisi pumppua suoraan toimimaan 12 voltilla?

 

Pumppu 12GESPA10060 (12VDC) 900,00€ (alv 0%) = 1107€ (alv 23%)

Mittari 12GESPA32340 220,00€ (alv 0%) = 270,60€ (alv 23%)

Suodatin ? ? ? ? ?

Letkua ? ? ? ? ?

Pistooli 12GESPA47210G 177,30€ (alv 0%) = 218,08€ (alv 23%)

 

 

http://www.ytm.fi/files/ytm/pdf/YTM_PUMPUT_SUOSITUSHINNASTO.pdf

 

Mitenkäs sitten tollaisen 1000 litran IBC:n kuljettaminen. Vaatii ADR kortin ja vaatiiko vetävältä autolta miten erikoiset katsastukset?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi ei pistäisi pumppua suoraan toimimaan 12 voltilla?

 

Toki sekin passaa, vaatii vaan että akkua latailee välillä tai että joku ajoneuvo on kärryn luona kun sitä käytetään. Ilmoitettu virrankulutus on 25A, eli perävaunun sähköliittimistä sitä ei suoraa saa otettua, täytyy ottaa siitä takaluukkuun asennetulta vahvistimelta (jos on harrastanut amishtuuninkia :D) vähän paksumpi syöttö, tai suoraa akulta. Akun hauenleukakytkentä on siitä huono, että liitos kipinöi. Turvallisin ratkaisu olis kai perävaunuun asennettu akku, jota sitten lataitaisiin jollain...

 

Mitenkäs sitten tollaisen 1000 litran IBC:n kuljettaminen. Vaatii ADR kortin ja vaatiiko vetävältä autolta miten erikoiset katsastukset?

 

ADR-kappaletavarakortti oltava. Autolta ei vaadi mitään ihmeellisyyksiä, ks. http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,100687.msg1319847.html#msg1319847

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omalla pihalla ajattelin sitä tonkkaa kyllä säilytellä, enkä jättää kentälle oman onnensa nojaan. Ihan vaan jo senkin takia, ettei kävisi mitään ilkivaltaa. Ihan vaan jo senkin takia, ettei kävisi mitään ilkivaltaa. Ei meinaan ole kerta eikä kaksi, kun kentällä on käynyt polttoainevarkaita.

 

Paljonkos sitä bensaa saa sitten omalla pihalla säilytellä, kai siinäkin jotkut rajat on?  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljonkos sitä bensaa saa sitten omalla pihalla säilytellä, kai siinäkin jotkut rajat on?  ???

 

Jos kyse ei ole tärkeästä pohjavesialueesta, niin ei se palavan nesteen varaston perustaminen ihan hirveitä vaatisi, mutta suurin osa taitaa säilyttää bensansa ilman moisia byrokratioita. En osaa itsekään ulkoa sanoa, vaatiiko tuo jotain lupaa jos kyse on omasta yksityiskäytöstä ja siihen liittyvästä varastoinnista. Tämän takia mm. perävaunun kattaminen on järkevää, ettei siitä näe ulospäin, mitä siellä on. Ei myöskään houkuttele rikollista ainesta ihan niin paljoa...

 

Palataksemme reaaliteetteihin: harvalla ns. farmarisäiliöllä on perinteisesti ollut mitään lupaa, vaikka niissä varastoitu polttoaine on ympäristölle vielä paljon vaarallisempaa/haitallisempaa/pilaavampaa, ja ne ovat suurempia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toki sekin passaa, vaatii vaan että akkua latailee välillä tai että joku ajoneuvo on kärryn luona kun sitä käytetään. Ilmoitettu virrankulutus on 25A, eli perävaunun sähköliittimistä sitä ei suoraa saa otettua, täytyy ottaa siitä takaluukkuun asennetulta vahvistimelta (jos on harrastanut amishtuuninkia :D) vähän paksumpi syöttö, tai suoraa akulta. Akun hauenleukakytkentä on siitä huono, että liitos kipinöi. Turvallisin ratkaisu olis kai perävaunuun asennettu akku, jota sitten lataitaisiin jollain...

 

ADR-kappaletavarakortti oltava. Autolta ei vaadi mitään ihmeellisyyksiä, ks. http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,100687.msg1319847.html#msg1319847

 

Arvelinpa vaan, että tuollanen 12 volttinen olis kätevämpi siinä mielessä, että se olis kärryn kanssa aina toimintavalmis, eli vois mennä vaikka kärry perässä korpikentällekin, tai sitten käydä tankkaamassa sen moottoritielle pakkolaskeutuneen koneen, josta on tankki kuivahtanut ;)

Toisekseen voisi kai kärryyn laittaa oman akun jonka latauksen järjestää sitten jotenkin. Vaikka sitten niistä peräkärryn liittimistä.

 

Selvitteleppä mitä tuollainen IBC pönttö maksaa, niin minä alan ettiä ADR-koulutusta itelleni ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arvelinpa vaan, että tuollanen 12 volttinen olis kätevämpi siinä mielessä, että se olis kärryn kanssa aina toimintavalmis, eli vois mennä vaikka kärry perässä korpikentällekin, tai sitten käydä tankkaamassa sen moottoritielle pakkolaskeutuneen koneen, josta on tankki kuivahtanut ;)

Toisekseen voisi kai kärryyn laittaa oman akun jonka latauksen järjestää sitten jotenkin. Vaikka sitten niistä peräkärryn liittimistä.

 

Selvitteleppä mitä tuollainen IBC pönttö maksaa, niin minä alan ettiä ADR-koulutusta itelleni ;)

 

Niin siis 230VAC aggregaatilla, jota mä tohon hahmottelin, olis just se missä tahansa toiminvalmis ilman mitään autoja ja ulkoisia virtalähteitä. Akkukäytössä lataus PV:n johtosarjasta on mahdollista, tarkoitusta varten on olemassa lataussäätimiäkin (asuntovaunukäyttöön niitä kai lähinnä on ajateltu), tai sitten erillisellä laturilla silloin, kun PV on verkkovirran lähettyvillä. Tärkeää on se, että kipinöintiriskiä ei ole, varsinkaan silloin, kun polttoainetta kuormataan. Bensakäytössä aggregaatti pitäis tottakai sekin jollain lailla "eristää" muusta vaunusta erilleen niin, ettei höyryt kulkeudu missään tilanteessa suoraa sen kuumille pinnoille.

 

Uusi kuutionmetrin vetävä ibc pakkausluokka y / ex-suojattu on n. 220eur+alv. Halpa hinta perustuu siihen, että se on teollisuusstandardin mukainen massatuotantopytty (vrt. pienemmät, esimerkiksi 200-300 -litraiset, jotka maksavat yli tonnin).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haeskelin vähän noita vaihtoehtoisia pyttyjä tuolta sfääreiltä, ja tällainen osui silmään: http://www.virtasenkauppa.fi/tuotteet/polttoaine_-voitelu/polttoainesailiotän:

 

Näyttää aika kompaktilta, ja siinä olisi pumppukin valmiina. Noista siis tuo viimeinen 900 litrainen. Esitteessä tosin ei mainita bensiinille soveltuvuutta, ainoastaan dieselille. Pitää selvitellä asiaa.

 

"Ei vaadi ADR-tutkintoa" - Mitenkähän tuo nyt oikeasti on?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Palataksemme reaaliteetteihin: harvalla ns. farmarisäiliöllä on perinteisesti ollut mitään lupaa, vaikka niissä varastoitu polttoaine on ympäristölle vielä paljon vaarallisempaa/haitallisempaa/pilaavampaa, ja ne ovat suurempia.

 

Tässä on ainakin ennenmuinoin ollu tilanne semmonen, että ei ole sen kummempaa lupaa edellytettykään. Nykytilanteesta ei tarkkaa havaintoa, käsittääkseni laki & vakuutusyhtiöt haluaa valuma-altaan ainakin isompiin pyttyihin. Viimeksi on omalle tontille tuommonen tuotu 1993, kolmen kuution pönttö viljankuivurin kupeella. Palotarkastaja ko. rakennelman käyttöönottotarkastuksen yhteydessä muistaakseni vilkasi, että "toi pönttöhän on vissiin uusi?" ja se siitä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alle 1000 litraa dieseliä/löpöä? ::)

 

Joo, my bad  :-[ Ja bensiinille 333l niinkuin Harri tuolla aloituksessa mainitsikin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esitteessä tosin ei mainita bensiinille soveltuvuutta, ainoastaan dieselille. Pitää selvitellä asiaa.

 

31A:n täyttävässä pytyssä saa kuljettaa nestemäisiä pakkausryhmän II ja III aineita, joiden höyrynpaine +50 C-ast lämpötilassa ei ylitä 110 kPa. Paljonkohan se bensalle oli...

 

Miksi maksaa 2700 euroa, kun alle 300 euroa riittää. Tuollainen on kätevä työkoneen säiliönä, kun sitä voi kätevästi sillä kaivurilla nostella sinne sun tänne ja kuljettaa lavetilla paikasta toiseen sen kaivurin mukana, mutta tuolla järeydellä ei ole mitään käyttöä lentokoneiden tankkaustoiminnassa.

 

Pienestä säiliöstä kovan hinnan ymmärrän. Finncont esimerkiksi varmasti valmistaisi 330-litraista bensapyttyä pumpulla tai ilman, jos saisivat riittävän määrän tilauksia sellaisesta. Hinta sijoittuisi varmaan 3-4ke välillä varustuksesta riippuen.

 

 

edit: pari vuotta sitten oli tälläistä tietoa pytystä, jota olisi saanut, jos vähintään 5 kappaletta olisi halunnut joku porukka tilata:

Säiliö 330l € 2870,- / kpl, alv 0 %, varusteineen ilman pumppua.

 

Pumppu ja jakeluletku

Akkupumpulla € 1130,- / kpl, alv 0 %,

Käsipumpulla € 587,- / kpl, alv 0 %,

 

Varusteet bensan kuljettamiseen.

Yli-/alipaineventtiili 1” + liekinestin

Täyttöyhde 2”: Nokkavipuliitin (MS) ja suojakansi (Al)

Ilma- hönkäyhde 1”: Venttiili ja käyrä

¾” imuyhde: putki pohjaan

Palavan nesteen tarrat 2 kpl (toimitus käyttöohjeen kanssa).

Pumppu ja jakeluletku Akkupumppu Atex , tai käsipumppu (Nira 6B). Tiivisteet bensalle.

maadoitettu jakeluletku (3,5 m) ja pistooli

 

Varastointi ja kuljetushyväksyntä UN31A, trukkikäsiteltävä neljältä sivulta ja saa pinota kaksi päällekäin.

 

MITAT karkeasti:

 

95 x 125 cm

 

Korkeus 70 cm,

 

painoa ~190 kg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, kattelin tuollaista järeämpää pyttyä sen vuoksi, että sitä voisi hyödyntää myös veneen tankkaamiseen. Eli sitä joutuu todellakin liikuttelemaan ja nostelemaan - lisäksi ajatuksissa on säilyttää tuo nykyinen telikärry myös muissa tehtävissä, ei yksin lentokoneen tankkauskärrynä. Nykyisen kärryn kantavuus riittää hyvin kuution pytylle, enkä välttämättä näe tarpeelliseksi ainakaan tässä vaiheessa hankkia uutta kärryä pelkkään lentokone / vene tankkaukseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiheen otsikosta jo näkee kuinka viimevuosina turvallisuutta on kehitetty varsinkin ilmailuturvallisuutta ajatellen.

Toisin sanoen ollaan palattu 40 vuotta ajassa taaksepäin lukuunottamatta sitä että maksukehitys on mennyt 40 vuotta ajassa eteenpäin  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävinpä tuossa kattelee tynnyrin kylkeä ja siinä oli merkintä

 

UN 1A2/Y100/08/FIN/VTT-114 CROWN FI 08243K 08

 

Jos vähän purkaa osiin, niin

UN = ADR liite kohta 6.1.3.1 a)(i)

1A2 = Tynnyri, terästä, irroitettava pääty

Y = pakkausryhmien II ja III aineet (bensiini pakkausryhmän II ainetta)

100 = koepaine, 100 kPa = 1 bar

08 = Valmistettu 2008

FIN/VTT-114 = tarkastettu suomessa, VTT:llä

CROWN FI 08243K 08 = Valmistajan nimi tai muu VAK-tarkastuslaitoksen määräämä pakkauksen tunnusmerkintä.

 

 

Näiltä pohjilta siis tuota tynnyriä saisi käyttää bensiiniä kuskatessa ja sehän menee alle niin sanotun vapaarajan (333 litraa)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävinpä tuossa kattelee tynnyrin kylkeä ja siinä oli merkintä

 

UN 1A2/Y100/08/FIN/VTT-114 CROWN FI 08243K 08

 

 

Vai oliko

UN 1A2/Y/100/08/FIN/VTT-114 CROWN FI 08243K 08

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai oliko

UN 1A2/Y/100/08/FIN/VTT-114 CROWN FI 08243K 08

 

 

 

No pohdiskelin samaa, mutta mielestäni ei ollu tuota kauttaviivaa siinä välissä... Ei se kyllä ykkönen kauttaviivakaan ollu, koska sillon koepaine olis nolla baaria...eli vakuumin kestävä pönttö!

Tynnyri on tuolla toisaalla tallissa, niin enpä pysty varmistaa.

Editoinpa tuohon ekaan viestiin vähän kokoelmaa. Ehkä tässä olis laillinen ratkasu kuljetuksiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No pohdiskelin samaa, mutta mielestäni ei ollu tuota kauttaviivaa siinä välissä... Ei se kyllä ykkönen kauttaviivakaan ollu, koska sillon koepaine olis nolla baaria...eli vakuumin kestävä pönttö!

Tynnyri on tuolla toisaalla tallissa, niin enpä pysty varmistaa.

Editoinpa tuohon ekaan viestiin vähän kokoelmaa. Ehkä tässä olis laillinen ratkasu kuljetuksiin.

 

.../Y100/... taitaa olla: II tai III pakkausryhmä, maksimi kokonaismassa 100kg

 

Toivottavasti siinä irroitettavassa päädyssä on hieman pienemmät korkit, voi olla riskaapeliä avata bensatynnyristä koko pääty kerralla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään