Ari Simonen

Millä tunneilla eka yksinlento/ lupakirja(t)

26 viestiä aiheessa

Eka yksinlento v.-92 yhdeksän tuntia ja risat kohdalla. Koulukoneena Piper Cherokee. Lupakirjatarkkariin mennessä tiimaa 35.55 h. UPL-koululentoja 2.45 h ennen tarkkaria. GPL keikkoja 30 ja tiimaa n.6 h ennen tarkkaria.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Välitarkkari runsaan 6 h lennon jälkeen. Sitten odoteltiin sivutuulien laantumista ja eka yksinlento noin 8 h kohdalla.

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpä enää muista miksi, mutta mehän olemme näemmä mopukursilla liihotelleet matkoja sun muitakin pois ennen ekaa yksinlentoa, joka oli vasta 15 h huitteissa. Lupakirjatarkkarin jälkeen oli sitte 24 h 56 min.

 

Pursihommissa tarkkarin jälkeen oli 2 h 2 min tiimaa. Yksin lensinkin vasta kurssin jälkeen jossain ennen 2,5 tuntia.

 

PPL-kurssillakin on näemmä ajettu jo matkaa ennen yksinlentoa. Silloin oli tuulisia kevätkelejä, joten suhattiin lentoja ennemmin kuin jäätiin tyyntä odottelemaan. Vähän päälle 11 h jälkeen on ollut eka yksinlento lennolla nro 13. Tarkkarille olen mennyt 25,5 tunnin kohdalla.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PPL-kurssillakin on näemmä ajettu jo matkaa ennen yksinlentoa. Silloin oli tuulisia kevätkelejä, joten suhattiin lentoja ennemmin kuin jäätiin tyyntä odottelemaan. Vähän päälle 11 h jälkeen on ollut eka yksinlento lennolla nro 13. Tarkkarille olen mennyt 25,5 tunnin kohdalla.

 

Kuin myös. Eka yksinlento jossain ~15 tunnin kohdalla. Senkin jälkeen pääsääntöisesti lentoja opettajan kanssa vielä jonnin aikaa, kun tuo tammi-helmikuun säätila oli usein sen verran matalapilvinen, ettei minimit yksinlennoille täyttyneet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi hitsin pimpula?? Piti oikein ulkosaunalta hakea (lue ulkovarasto) lentopäiväkirja ja ihmetellä mitä tulikaan tehtyä... Syyskuun viimeisenä päivänä 1993 Intken Jukka läpäreitä laskiessamme pyysi pyörähtämääm asematasolla kesken opintosession... tein kuten pyydettiin... moposeis ja Jukka hyppäsi pois kyydistä ja sanoi: Laske kolme läpäriä ja tule kahville toimistolle, odotan siellä. Oli jännät läpärit :D

 

EDIT: Taisi olla 11 tunnin kohdalla kun se tapahtui ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näytti olevan Malmilla ja 8h kohdalla kesällä -94. Koneena jo nyttemmin edesmennyt OH-CTO, joka meni mäkeen Hämeessä, Hausjärven pitäjässä yö-koululennolla vuosia takaperin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Välitarkkari vuonna 2000 ja epätoivoisen oloista harjoittelua takana tuolloin 11h41 sekä 54 laskua. Läpi meni, mutta laskut olivat aivan hirveitä...aivan hirveitä. Huhhuh.

 

Ekan kerran yksin kierrokseen kellon lyötyä 12h52. Ekan kerran matkalle yksin 26h10 ja ppl(a) tarkkari tunneilla 42h45 sekä 148 laskua.

 

Ja vaikka ensimmäisten lentotuntien perusteella olin jo ihan varma, että tästähän ei mitään tule ja heitän hanskat tiskiin, niin taisi siitä harjoittelusta sitten kuitenkin jotain perille mennä. Nyt on reilu 300 tuntia lennetty ilman ilmatilarikkomuksia tai pyyntöjä soitella torniin ja 790 laskua tehty koneen jäädessä ehjäksi seuraavalle pilotille. Ja mukavaa on ollut. 8)

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Välitarkkari ja yksinlento n. 15 tunnin kohdalla. Opettajani sanoi, että ei päästä ketään yksin alle 15 tunnin, vaikka voisi hyvin joidenkin kohdalla näin tehdäkin. Tarkkari siinä 46 tunnin jälkeen. Ensimmäinen matkalento, tosin opettajan kanssa oli mukavasti ulkomailla, reitillä ESSB-EKRK, lentoaikaa silloin vielä alle 20 tuntia. Jäi erityisesti mieleen kun siihen asti oli lähinnä vaan kierrelty kenttää ja ykskaks istun koneessa vieraalla maalla matkalla toiseen ja kolmanteen ja neljänteen jne. Itämeri tuli kierrettyä ja nähtyä ILA 2008 näyttely sillä reissulla. Koulumatkalennot hyötykäyttöön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Välitarkkari ja yksinlento n. 15 tunnin kohdalla. Opettajani sanoi, että ei päästä ketään yksin alle 15 tunnin

 

Olikohan vielä niin, että puolustusvoimilla on tai on ollut joskus 15 tunnin raja, ja siihen rajaan on moni sitten viitannut, että jos tarkkaan valikoitua joukkoakaan ei alle sen päästetä, niin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulle opettaja perusteli sitä sillä, ettei tule sitten turhaa yrittämistä ja kilpailua oppilaiden kesken siitä, kuka eka yksin. Viidessätoista tunnissa kaikki (no ainakin lähes kaikki) oppivat kuulemma lentämään riittävän turvallisesti yksin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulle opettaja perusteli sitä sillä, ettei tule sitten turhaa yrittämistä ja kilpailua oppilaiden kesken siitä, kuka eka yksin.

 

Niin.. Saati sitten opettajien kesken, että kuka saa oppilaansa ekana taivaalle. Tälläistäkin vertailua on kuulemma harrasteltu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo muistan hyvin itsekin kuinka epätoivoista laskujen harjoittelu oli. Luulin etten ikinä opi kun kehitystä ei tapahtunut harjoitusten edetessä.

 

Eka yksin lento oli (v.1994) 13h ja 56 laskun kohdalla lupakirja 35h ja 159 laskua. En tuntenut itseäni mitenkään valmiiksi tuossa vaiheessa vaan sain luvan jatkaa harjoituksia itsenäisesti kuten lennonopettajani asian ilmaisi. Viimeinen harjoitus lasku oli nro 903 tänä vuonna. Huomasin ettei olekaan harjoituslaskuja tänä vuonna kun 18 kpl.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ha®joituslaskuja tulee aina silloin tällöin eteen. Sen olen saanut huomata koneen omistajana, kun omistamani koneet ovat ahkerassa koulutuskäytössä.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LntUk 36:lla ensin Safirlla 55 tuntia sitten Fougalla 25 tuntia ja sillä siviililupakirja irtosi vuonna 1965. ;D

 

Heh. Minä aloitin sinä vuonna kansakoulun. 

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sellainen mututuntuma että cesna-piper kalustolla yksinlento ajoittuu vajaan kymmenen tunnin huitteille. Mopu ja ultrapuolella jossain 15 tunnin tietämissä. Yksilöllistä vaihtelua oppimisessa suuntaan ja toiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sellainen mututuntuma että cesna-piper kalustolla yksinlento ajoittuu vajaan kymmenen tunnin huitteille. Mopu ja ultrapuolella jossain 15 tunnin tietämissä. Yksilöllistä vaihtelua oppimisessa suuntaan ja toiseen.

 

Riippuu Cessna-Piperista  ;), minulla meni 15h Cessna 140:llä ja samaa suuruusluokkaa omilla oppilailla, kun opetin Piper Super Cubilla (näissä siis kolmas pyörä on siinä päässä konetta, kuin sen kuuluu olla, eli pyrstössä) Yksilöllisiä eroja toki oppilaissa ja kurssin tahdissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen ensimmäinen eli se aito ensimmäinen yksinlento 3.6.1987 37. lento ja 7h 53min takana, OH-677. Toinen ensimmäinen yksinlento pörisevällä 3.4.1995 Jepp 9. lento, 8.5h ja 21 laskua takana, N714KA. Kolmas ensimmäinen yksinlento 20.9.1998 25min tyypityksen ja kolmen laskun jälkeen ko. lupakirjaluokan lentolaitteella, OH-686, lupakirjaa ei tosin tarvinut tuolloin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuodelta 2010

Välitarkkari painui tuonne 16 tunnin kohdille. Sopivasti vaihtui C152 C172:ksi siinä edeltävällä lennolla. Asiaa saattoi vielä hidastaa teoriaopiskelun laahaaminen jäljessä yksinlentoja ajatellen.

Tarkkari 45 tunnin kohdalla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

 

PPL(A) kurssilla 11h06min/81 laskeutumista kohdalla yksinlento ja lupakirjatarkkari 41h05min/183lask - MGPL tiimaa hyvitettiin, niin ettei tarvinnu 45h tulla täyteen - näin vuonna 2005.

 

GPL kurssilla vuonna 1992 lento nro 33 (n. 8h) oli ainakin silloisen koulutusohjelman lento I C, tuohan se on se ensimmäinen oikea yksinlento, koska PPL yksinlentohan ei ole ensimmäinen oikea yksinlento...

 

LND

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään