Sami Puro

"Aurinkomatkojen lomalennolla lentoemäntä onkin yksityisyrittäjä"

20 viestiä aiheessa

Ja tästä seuraava vuokratyöfirman kähmintäuutinen:

 

 

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=20111099617&ext=rss

 

Hollantilainen vuokratyövoimaa välittävä Confair yrittää parhaillaan kuumeisesti rekrytoida Suomesta lentoemäntiä ja stuertteja Aurinkomatkojen ensi talven lomalennoille.

 

Confairin tarjoama työsopimus on erikoinen ja poikkeaa merkittävästi matkustamohenkilökunnan yleissitovasta työehtosopimuksen ehdoista.

 

Työntekijät eivät olekaan työntekijöitä, he ovat "yksityisyrittäjiä".

 

Yhtiö edellyttää, että työntekijä hoitaa ja maksaa itse muun muassa työeläkemaksun, työttömyysvakuutusmaksun, sosiaaliturvamaksun sekä tapaturmavakuutusmaksun.

 

Finnair on sopinut vuokraavansa talvikaudeksi portugalilaisen Hi Fly -lentoyhtiöltä miehistöineen lentokoneita, joilla lennetään Aurinkomatkojen kaukolentoja muun muassa Sri Lankaan, Malesiaan, Meksikoon ja Karibialle.

 

Portugalilainen Hi Fly puolestaan vuokraa henkilökuntaa lentokoneisiin hollantilaisen Confair-vuokratyönvälitysfirman kautta. Työntekijä solmii työsopimuksen Confairin kanssa, ei siis Hi Flyn tai Finnairin kanssa.

 

Palkattavien henkilöiden toimenkuva on laaja. Lentoemännän tai stuertin titteli on työsopimuksessa ”Service Provider”, eli palvelun tarjoaja.

 

Palkka on 1 750 euroa kuukaudessa. Sen lisäksi yhtiö maksaa työntekijälle 2,2 prosentin kuukausittainen palkanlisän, jolla työntekijä maksaa muun muassa työeläkemaksunsa.

 

Ulkomaan päivärahan yhtiö maksaa köntässä riippumatta siitä, mistä maasta päivärahaa maksetaan. Summa on 450 euroa kuussa.

 

Suomalaisen verotuskäytännön mukaan ulkomailla tehdystä työmatkasta suoritettujen päivärahojen enimmäismäärät vaihtelevat. Esimerkiksi Meksikon päiväraha on 55 euroa. Sri Lankan taas 35 euroa.

 

Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys SLSY tuomitsee Confairin työehtosopimuksen.

 

- Lentoemäntien ja stuerttien työ ei täytä yrittäjäasemalta vaadittavaa itsenäisyyttä. Suomesta käsin tehtävä lentotyö on EU-oikeudenkin mukaan käsiteltävä Suomen työlainsäädäntöä noudattaen, SLSY:n puheenjohtaja Thelma Åkers toteaa tiedotteessa.

 

Confair on ilmoittanut, ettei se aio noudattaa yleissitovaa työehtosopimusta. Confair vetoaa muun muassa siihen, että lentoyhtiön kotipaikka on ulkomailla ja yrittäjäsopimusta koskisi Hollannin lainsäädäntö.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valitettavasti tunnen kyseisen Hi Fly-yhtiön maineen ja jotain seurannut aivan läheltäkin. Mieli tekisi antaa ihan ilmainen vinkki, että laativat jo suunnitelma B:n siltä varalta, ettei yhtiö pysty lunastamaan lupauksiaan. Tämä on juuri se yhtiö, jonka B767 kippari hieman yli 19 tuntisen työpäivän päätteeksi puolusteli asiaa siten, että ohjaamossa oli kolme lentäjää. Kabiinihenkilökuntaa oli minimi ja kysymykseen lisätystä kabinmiehistöstä hän vastasi lakoonisesti: "Who cares about cabin". Ja tällainen työpäivä oli ihan firman toimesta etukäteen suunniteltu. On aivan varmaa, etteivät suomalaiset yhtiöt pysty kilpailemaan tällaisia omilla säännöillään pelaavia vesseleitä vastaan. Täsmälleen samanlaista luovaa operointia kuin Portugalin valtion taloudenhoitokin on ollut. 

 

Seppo 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hakijoita on varmaan ihan tungokseen asti  ;D

 

Surullista, mutta todennäköisesti on. Tuolla on paljon nuoria jotka unelmoivat (jostain kumman syystä?) lentoemännän tai stuertin työstä  :'(

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kabiinihenkilökuntaa oli minimi ja kysymykseen lisätystä kabinmiehistöstä hän vastasi lakoonisesti: "Who cares about cabin".

 

Lentoyhtiöiden työntekijäryhmien välinen solidaarisuus on tunnetusti kova, mutta ainakin minä, asiakkaana, välitän kabiinista. Pitkät (yö)lennot pienten lasten kanssa ovat todella syvältä, jos henkilökuntaa on niin vähän, että myös pienimpien matkustajien epästandardit ruokailutoiveet ja - ajat (maidon, vellin, piltin jne. lämmitys) ei onnistu sujuvasti. Myös lähipenkkien kanssa(liike)matkustajat arvostavat Ulan Batorin yläpuolella matkustamossa vallitsevaa hiljaisuutta.

 

:thmbup:

 

Täytyy myöntää, että matkustan perheeni kanssa lähes aina reittilennolla (nyt kun AY Malagakin on reittilento) ja että en ole koskaan lentänyt Air Finlandilla, mutta appivanhemmat ovat olleet sitä mieltä matkustaessaan meidän lasten kanssa, että Air Finlandilla on muutakin hyvää kuin hinnat ja joustavat liput. Siellä nimittäin tuollaiset pikku taaperot otetaan huomioon matkustamossa ja ruokatarjoilussa kuulemma loistavasti.

 

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aina nousee haloo kun Finnairiin liitetään työehdot mutta voisiko joku kertoa miten mukavilla soppareilla toimivat Suomessa Norweigian tai Bluen alihankkija Golden Air.

 

Minne maksavat veronsa ja millaiset ja miten työntekijäystävälliset ovat ehdot ja miksei niitä puida lehdistössä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän vaan ollaan menossa. 5 vuoden päästä on mielenkiintoista nähdä mikä on tämä suomalaisen sosiaalisen ryhmittyvyyden painoarvo työmaailmassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni on hyvä että kissa nostetaan näissä asioissa pöydälle ja tutkitaan että missä mennään mutta sitten pitää tutkia kaikki ja tasapuolisesti.

 

Tähän saakka on vain norjalaistenkin lennoista on hehkutettu miten kiva on kun pääsee halvalla Ouluun tms. paikkoihin mutta kukaan ei kysele eikä kyseenalaista kenen selkänahasta ne hinnat revitään. Kun HiFly ja AM saadaan liitettyä tähän samaan "sopimusshoppailuun", niin vasta silloin alkaa lehdistössä pulinat.

 

Mutta kaikeinkaikkiaan ihan turha hurskastella ja jeesustella tästä nykyajan sopmimusmeiningistä sillä sitä me kuluttajat saadaan mitä tilataan. Kun kaikki juoksee hinnan perässä ja mistään ei voi mitään maksaa, niin mitä muuta voi odottaa kun tätä selkänahkatouhua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vertailun vuoksi täällä Air Astanalla 5 vuotta duunissa ollut purseri saa 1000 USD kuussa ja blokkitunteja vuodessa noin 750-800. Päiväraha reissussa on 50 USD ulkomailla. Afganistanissa peruspalkka oli 100 USD kuussa muilla yhtiöillä ja Safi maksoi 500 USD kuussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vertailun vuoksi täällä Air Astanalla 5 vuotta duunissa ollut purseri saa 1000 USD kuussa ja blokkitunteja vuodessa noin 750-800. Päiväraha reissussa on 50 USD ulkomailla. Afganistanissa peruspalkka oli 100 USD kuussa muilla yhtiöillä ja Safi maksoi 500 USD kuussa.

 

Sitä on hankala verrata ellei tiedä peruselintason kustannuksia, lisäksi peruselintasokin on suhteellinen käsite. Vai ymmärsinkö pointin väärin..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän vaikea ajatella, että jokaisella lentoemännällä pitäisi olla oma kioski pystyssä  :-\ Jos tällainen linja jatkuu ja yleistyy, tullaan jossain vaiheessa siihen pisteeseen, että kaikki Suomen työikäiset noin 3,5 miljoonaa asukasta on pakotettu yksityisyrittäjiksi  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän vaikea ajatella, että jokaisella lentoemännällä pitäisi olla oma kioski pystyssä  :-\ Jos tällainen linja jatkuu ja yleistyy, tullaan jossain vaiheessa siihen pisteeseen, että kaikki Suomen työikäiset noin 3,5 miljoonaa asukasta on pakotettu yksityisyrittäjiksi  ::)

 

Tulevaisuudessa työllistäminen tapahtuu vapaan kilpailun periaatteella, jossa hinta ja laatu punnitaan ilman rajoitteita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin Suomessa verottajan näkemys on ollut se, että "yhden asiakkaan yritykset" ovat lähinnä veronkiertoa eikä todellista yrittäjyyttä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulevaisuudessa työllistäminen tapahtuu vapaan kilpailun periaatteella, jossa hinta ja laatu punnitaan ilman rajoitteita.

 

Kokonaishintaa ja juuri minkäänlaista laatua ei toistaiseksi ole saatu punnittua juuri missään kilpailutuksessa oikein, tai niin, että lopputulos olisi liiketoiminnallisesti optimaali :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokonaishintaa ja juuri minkäänlaista laatua ei toistaiseksi ole saatu punnittua juuri missään kilpailutuksessa oikein, tai niin, että lopputulos olisi liiketoiminnallisesti optimaali :)

 

Sama ongelma on jos yritys on palkannut työntekijän, ei voida oikein laskea miten olisi mennyt jos oliskin palkannut sen toisen hakijan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin Suomessa verottajan näkemys on ollut se, että "yhden asiakkaan yritykset" ovat lähinnä veronkiertoa eikä todellista yrittäjyyttä.

 

Lähinnä silloin jos kyseessä on osakeyhtiö ja myös työntekijämäärä on 1

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä nyt pitää meidän kaikkien osallistua "ilonpitoon", että hanke onnistuttiin torppaamaan. Onhan se toki paljon "parempi", että täysin ulkolaiset ihmiset hoitavat nämäkin työt sensijaan, että oltaisiin yritetty neuvotella Suomesta palkattavalle henkilöstölle hieman paremmat ehdot. Onhan se tietysti totta, että ulkomaiset valtiot tarvitsevat verotuloja paljon kipeämmin kuin yltäkylläisyydessä elävä suomalainen verottaja. Työllistetään ihan vaikka solidaarisuuden nimissä ulkolaisia lennättämään suomalaisia lomille ja annetaan suomalaisten juuri tämän alan ammattilaisten nauttia "runsaista" työttömyyskorvauksista, mihin kustannuksiin nämäkin lomalleen matkustavat osallistuvat.                                                                                                                                                               

 

Vaikka kirjoitan sarkastisesti, tosiasiassa tässä "iloitsemisessa" on paljon sellaisia elementtejä, joiden pelkään vielä kalahtavan omaan nilkkaan. Ei missään olla sanottu, etteikö tällä menolla Finnairinkin osake-enemmistö olisi jossain vaiheessa sellaisissa käsissä, että suomalaiset alan ammattilaiset saavat "iloita" siitä, kun ulkolaiset tekevät meille aikoinaan kuuluneet työt.   

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"SLSY:n puheenjohtajan Thelma Åkersin tietojen mukaan työntekijät palkataan lennoille työsuhteeseen ja vuokratyöfirma jää välistä kokonaan pois."

 

Kyllä mä sen Airpron vielä toistaiseksi lukisin vuokratyöfirmaksi...Shellin servetti kertoo asian vaihteeksi edenneen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään