Guest srantanen

Näytön asetusten säätö?

5 viestiä aiheessa

Jonkin aikaa nyt ollut käytössä BenQ G2420HDBL -näyttö ja nyt tekisi mieli saada asetukset kohdalleen. Olen muutamilla kalibrointikuvilla yrittänyt asettaa säädöt sopiviksi, mutta silti jokin vain ottaa silmään..

Täällä foorumilla kun on paljon valokuvaajia, niin on varmaankin myös tietoa näyttöjen säädöistä. Onko kenelläkään antaa/linkata hyvää ohjetta, jolla noita asetuksia voisi hakea paikoillleen?

Sami

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Osta Spyder3Express kalibrointilaite niin saat värit kohdalleen.

Voihan tuota Spyderiakin kokeilla, mutta jostain syystä mieleni tekisi monitoria kokeilematta sanoa, että kannattaa tuokin satanen pistää säästöön ja ostaa laadukas näyttö. En ole vielä yhtään tuollaista alle 200€ näyttöä nähnyt, mikä olisi esim. kuvankäsittelyyn hyvä. Ne on tehty "arcadekäyttäjälle", joka on tyytyväinen, että kuvat näyttää hyvältä sillä monitorilla. Siksipä nuo ylikorostaa värejä ja kontrasteja ja kirkkauksia niin, että niillä mikä tahansa kuva näyttää karamelliltä. Siksipä vaikkapa nyt se kuvankäsittely on saatu niillä tehtyä lähes mahdottomaksi...

Henk. koht. olen vähän sitä mieltä, että jos ei kalibrointikuvien avulla näyttöä saa säädettyä rajoihin, niin kyllä se silloin mun mielestä jo kertoo jotain näytön laadusta/käyttötarkoituksesta. Vaikea sitä on silloin Spyderillakaan saada riittävän hyväksi...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voihan tuota Spyderiakin kokeilla, mutta jostain syystä mieleni tekisi monitoria kokeilematta sanoa, että kannattaa tuokin satanen pistää säästöön ja ostaa laadukas näyttö. En ole vielä yhtään tuollaista alle 200€ näyttöä nähnyt, mikä olisi esim. kuvankäsittelyyn hyvä. Ne on tehty "arcadekäyttäjälle", joka on tyytyväinen, että kuvat näyttää hyvältä sillä monitorilla. Siksipä nuo ylikorostaa värejä ja kontrasteja ja kirkkauksia niin, että niillä mikä tahansa kuva näyttää karamelliltä. Siksipä vaikkapa nyt se kuvankäsittely on saatu niillä tehtyä lähes mahdottomaksi...

Henk. koht. olen vähän sitä mieltä, että jos ei kalibrointikuvien avulla näyttöä saa säädettyä rajoihin, niin kyllä se silloin mun mielestä jo kertoo jotain näytön laadusta/käyttötarkoituksesta. Vaikea sitä on silloin Spyderillakaan saada riittävän hyväksi...

No itse taidankin olla juuri tuollainen "arcadekäyttäjä", eli en kummemmin hifistele kuvakäsittelyn kanssa. Lähinnä olisi tarkoitus saada leffat näyttämään hyvältä, mutta itseltä ei vaan jotenkin löydy silmää noiden asetusten säätämiseen..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mainitut vaikeudet ovat tuttuja, vaikka käytössä on vielä vanhanaikainen putki - EIZO FlexScan T68 - tavallaan naurattaakin jo...

Kuka uskaltaa ehdottaa minkä "litteän" putken voisi hankkia nimenomaan kuvien käsittelyä silmälläpitäen? Hinta yksin ei saa ratkaista.

En ole pienkaupungissa, vammaisasunnossa majailevana toistaiseksi uskaltanut hankkia näkemättä minkäänlaista uusimallista putkea.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään