Juha Klemettinen

IL: Humalainen lentäjä vaaransi operaation jatkosodassa (FK-109)

60 viestiä aiheessa

Eikös tämä Paavo Kahla ollut sama mies, joka vihollisen luotiin kuolleen ohjaajan sylistä käsin lensi koneensa takaisin kotikentälle pelastaen sekä koneen että itsensä?

 

Kylmähermoinen ja neuvokas kaveri.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tämä Paavo Kahla ollut sama mies, joka vihollisen luotiin kuolleen ohjaajan sylistä käsin lensi koneensa takaisin kotikentälle pelastaen sekä koneen että itsensä?

 

Kylmähermoinen ja neuvokas kaveri.

 

 

 

 

Kyllä

Kirjassa FK lentue Kullervo Kemppisen kirjoittama tämä tarina löytyy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pelissä oli lentoupseeri Salon kunnian menettäminen, mutta kuten mainitsit pelissä oli mukana myös erittäin arvostetun ja korkeasti palkitun upseerin, Paavo Kahlan, kunnia ja ura. Olisiko tämä voinut vaikuttaa esim. Ilmari Honkasen päätökseen vaieta asiasta? Täytyy muistaa, että Kahlalla oli merkittävä rooli laivueessa ja tehtävissä, jonka varmasti kaikki sillä suunnalla kaukopartioissa mukana olleet mielsivät. Paavo Kahla oli eräältä hänen alaiseltaan kuulemani perusteella erittäin hyvä (paras) ja miellyttävä esimies, henkisiltä ja fyysisiltä voimavaroiltaan paljon muita ylempänä sekä äärettömän rohkea ihminen. Päällikkö joka lähti itse, eikä määrännyt alaistaan tehtävälle jonka hän katsoi niin vaaralliseksi ettei sieltä olisi silloisella kalustolla paluuta. Ei tästä tämän enempää ajatuksia ole minunkaan puolesta.

 

Paavo Kahlan ja Ilmari Juutilaisen kaltaisten poikkeusyksilöiden tarinoiden varjoon jäävät lähes aina ne tavikset, jotka vain yrittivät selvitä. Traumaperäisen stressihäiriön eri asteiden ja muiden vastaavien suoranaisten ongelmien kanssa kamppailleita oli heitäkin paljon enemmän kuin arvataankaan. Näistä on kirjoitettu kovin vähän. Hajamaininnoista esimerkkinä mainittakoon laivuepalvelukseen psyykkisesti kykenemättömän lentäjän lähettäminen kouluttajaksi Kauhavalle. Ja miten sitä myös yritettiin vältellä, koska se leimasi ihmisen. Tämäkin kertoo miten absurdisti systeemi voi toimia! Edelleen Saloon sinänsä kantaa ottamatta, yhden yksilön esiin nostaminen esimerkiksi alkoholin käyttäjänä on väärin, koska kyse oli silloin vallinneesta ilmiöstä, "maan tavasta", ei tämän yksilön erityisestä heikkoudesta. Kesä 44 oli niin poikkeusaikaa, että sekin korostaa tarvetta suhtautua yksilöihin asiallisesti. Olen hukannut herrojen Lampi & Turkka kirjani jonnekin, mutta muistan hyvin sieltä kertomuksen pohjattomasta uupumuksesta. Samoin siellä on maininta lentäjän painosta, joka herättää toisenkin kysymyksen. Onneksi sitä kesti vain ne muutamat kuukaudet. Sitten tuli rauha ja siviilielämä, joka sekin saattoi olla kestämätöntä jopa osalle sankareistakn. Sodanaikaisia konehistorioita katsellessa ei voi olla kiinnittämättä huomiota erilaisten vaurioiden runsauteen. Ajat ovat muuttuneet, emme osaa katsella yksittäisiä tapahtumia samalla tavalla kuin niitä katseltiin silloin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tämä Paavo Kahla ollut sama mies, joka vihollisen luotiin kuolleen ohjaajan sylistä käsin lensi koneensa takaisin kotikentälle pelastaen sekä koneen että itsensä?

 

Kylmähermoinen ja neuvokas kaveri.

 

 

 

TV2:lle dramatisoitu kertomus löytyy "Suomalaisia tähtihetkiä" sarjasta. Uolevi Öster lensi ja Rami Aulio kiipeili etutoosaan. Koneena oli Zlin Trener OH-TZA. Kuvaukset tehtiin Jämillä.

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2009/10/22/paavo-kahlan-hurja-selviytyminen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selvittelen parhaillaan operaatio Hokkia ja huomasin pitkän keskustelun aiheesta FK-109:n kohtalo.

Kuvassa muutaman vuoden takainen kuva koneesta Säämäjärven lähellä.

FK-109 Säämääjärvi.jpg

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja kuvia, kiitos ! FK-109 kohtalo oli tuttu jo 1990-luvun alussa, jolloin toimin AviaScan-ryhmässä Petroskoissa.

Henkilökohtaisesti toivon, että kone säilyisi maastossa, koska Operaatio Hokin ympärille on suunnitteilla 

turistikierros ja tässä olisi siis yksi kohde

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
14 hours ago, Nina Stolepova said:

Erittäin mielenkiintoinen historia ja löysimme Karjalassa FK 109: n vuonna 2013

P8043401 111.JPG

P8043404. 111.JPG

P8043400  111.JPG

DSCN5148. 111.JPG

Tervetuloa Nina FlightForumiin!

Calle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä palaan tähän operaatio Hokkiin ja koneeseen FK-109, jotta saadaan tietoja paikalleen. Kirjassa Operaatio Hokki

vuodelta 2011 Mikko Porvali kirjoittaa sivulla 113-114 otsikolla ´´Fokker FK-109:n hurja tiedustelulento´´ koneen tarinan;

suomalainen retkikunta oli lähdössä etsimään konetta 1990-luvulla, mutta lähtijöiltä evättiin viisumit.  Muutamia vuosia

myöhemmin venäläiset historioitsijat noutivat koneen Kuutisjärveltä.: nykyään kone lienee museoituna jossain Venäjällä´´

Ninan kuvat olivat maastosta vuodelta 2013....Pitää päivittää tilanne tulevana kesänä 2021. Kone sinällään on ilmailu-

historiallinen sensaatio tähystäjä Kahlan tuotua sen takaisin kotikentälle kuolleen ohjaajan sylissä istuen.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään