Markku Kanninen

Propakandaa sotavuosilta

10 viestiä aiheessa

Takavuosina tuli jollakin rompetorilla vastaa nippu painokuvia jotka näytti olevan sakemannien propakandaa

Kokosin nipusta ne jossa oli jotakin lentolaitteeseen viittaavaa

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

Tekstit on suomeksi ja laput oli numeroitu esim 15/42 tai 20.46.

Herää kysymys mihin noita on ollut terkoitus jakaa ?

Oiskohan jotakin näyteikkunakuvia...

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kertoisiko joku minkälainen kone on Badoglio? Näyttäisi Fiat C.R 42:ta minusta mutta onko tuolla "Badogliolla" minkäänlaista yhteyttä todellisuuteen?

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertoisiko joku minkälainen kone on Badoglio? Näyttäisi Fiat C.R 42:ta minusta mutta onko tuolla "Badogliolla" minkäänlaista yhteyttä todellisuuteen?

Tuossa kuvassa oli numero 40/43 elikkäs saattapi olla että tuolla tarkoitetaan Mussoliinin jälkeisen P. Badoglion hallituksen aikaa:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Pietro_Badoglio

"Badoglio government"illa oli tosiaan omat  ilmavoimat:

http://en.wikipedia.org/wiki/Italian_Co-Belligerent_Air_Force

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samat koneet, eri kuva: B-17 F (laskeutui 6.9.1943, lentäjän tarina) ja C.R.42 (laskeutui 10.9.1943). Molemmat Locarno-Magadinon kentälle (LSZL).

Kiitoksia lisäinfosta Armin !

Jä tässä loput:

[ attachment removed / expired ]

Myös tälle löytyy netistä lisäinfoa:  Eli eräs voitollinen tammenlehväritari oli Siegfried Schnell ja kone Bf 109 F-4 

http://www.asisbiz.com/il2/Bf-109F/Bf-109F-JG2.9-(Y9+I)-Schnell/pages/1-Bf-109F4-9.JG2-(Y9+I)-Siegfried-Schnell-9552-France-May-1942-01a.html

[ attachment removed / expired ]

Messerschmitt Me 323 Gigantin lastaus näytti olevan suosittua propakandamateriaalia:

http://www.youtube.com/watch?v=h2DM1OaJqa8

[ attachment removed / expired ]

Tämä on sitten puhdasta propakandaa...

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samat koneet, eri kuva: B-17 F (laskeutui 6.9.1943, lentäjän tarina) ja C.R.42 (laskeutui 10.9.1943). Molemmat Locarno-Magadinon kentälle (LSZL).

 

Kiitoksia tiedoista Markku ja Armin. Mielenkiintoinen maininta tuosta Fiatista tuolla : "Der mattschwarz gestrichene Nachtjäger kurz nach der Landung in Magadino."

 

En nimittäin ollut tietoinen ollenkaan että noita Fiateja oltaisiin yöhävittäjinä käytetty.

 

EDIT: Hmm "Työtytöt". Eihän tämä nyt vaan tarkoita samaa kuin englanninkielinen "working girls"?  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia tiedoista Markku ja Armin. Mielenkiintoinen maininta tuosta Fiatista tuolla : "Der mattschwarz gestrichene Nachtjäger kurz nach der Landung in Magadino."

En nimittäin ollut tietoinen ollenkaan että noita Fiateja oltaisiin yöhävittäjinä käytetty.

EDIT: Hmm "Työtytöt". Eihän tämä nyt vaan tarkoita samaa kuin englanninkielinen "working girls"?  ::)

Ja yllätys yllätys: Jopa suuri, uljas Luftwaffe käytti näköjään noita lähinnä yöhäirintään ja partisaaneja vastaan !

http://surfcity.kund.dalnet.se/falco_germany.htm

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos mielenkiintoisista kuvista. Voiko muuten olla että kuvassa ylempänä (otsikko "ei pommeja tällä kertaa") on 2 naista kantamassa polttoaineastioita?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos mielenkiintoisista kuvista. Voiko muuten olla että kuvassa ylempänä (otsikko "ei pommeja tällä kertaa") on 2 naista kantamassa polttoaineastioita?

Kiitoksia.

Minä olen antanut itseni ymmärtää että naisen asema oli myös Hitlerin Saksassa perinteinen ”Kinder, Küche, Kirche” = (lapset, keittiö, kirkko). Esim. Saksan  varusteluteollisuudessa ei käytetty naisia.  V. 1942  A. Speer tullessaan varusteluministeriksi ehdotti Aatulle jota eikös naisia voisi ottaa töihin kuten liittoutuneet tekivät mutta A. Hitler ei tähän suostunut joten varusteluministerin oli tyytyminen orjatyövoimaan. Sotavankien yms. solidaarisuus työnantajaansa kohtaan ei liene ollut paras mahdollinen. Siksi kirjoitin tuon työtytöt kuvan alle ”puhdasta propakandaa...” nuo tytöt kun näyttävät kovasti arjalaisilta joille nazi-ideologian mukaan ei miehiset työt varsinkaan sotatoimialueilla kuuluneet vaan heidän tuli tuotaa uutta tykinruokaa 1000-vuotiselle valtakunnalle.

http://www.abipur.de/referate/stat/648481774.html

Lufwaffella oli naisten ”Helferinnen” organisaatio joilla oli näköjään uniformut ja kaikki mutta käytettiinkö heitä apumekanikkoina?  Onkos jollakin on parempaa tietoa?

http://helena-schrader.com/luftwaffegallery.html

 

Tässä vielä yksi kuva jossa on jokunen vaikeasti tunnistettava lentolaite taivaalla mutta tieto noista maakulkuneuvoista poikennee  hieman totuudesta.

[ attachment removed / expired ]

 

Tommonen melkein samanlainen näkyi seirovan Parolassa männä kesänä:

[ attachment removed / expired ]

Panzerkampfwagen IV , PzKpfw IV Ausf J

 

Netti tietää kertoa että Turkkiin toimitettiin v.1943 15 PzKpfw IV Ausf G mallia mutta onhan komeampaa väittää noita Tiikeriksi...

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos mielenkiintoisista kuvista. Voiko muuten olla että kuvassa ylempänä (otsikko "ei pommeja tällä kertaa") on 2 naista kantamassa polttoaineastioita?

 

Osaisiko muuten joku kertoa mistä löytäisi lisätietoa noista saksalaisten käyttämistä polttoaine"astioista" eli irtotankeista? Nuo kuvassa näyttäisivät ainakin omaan silmääni niiltä ETC 250 ripustimeen laitettavilta 300 litraisilta, mutta onko jossain enemmän tietoa tyypeistä, valmistajista ym?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään