Olli Vainio

LOTin B767 laskeutui laskutelineet sisällä Varsovassa

129 viestiä aiheessa

Lisäksi, mielikuvittelen myös, että ohjaamo ja kentällä maassa oleva yhtiön tekniikka ovat keskustelleet aiheesta, ja käyneet läpi kaikki mahdolliset ratkaisut ennen laskua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Matkustajia kehotettiin laskemaan päät alas. Kengät oli riisuttava. Sitten alkoi laskeutuminen."

 

Miksi kengät pitää riisua? Siksikö että mäenlasku sujuu sutjakammin?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Matkustajia kehotettiin laskemaan päät alas. Kengät oli riisuttava. Sitten alkoi laskeutuminen."

 

Miksi kengät pitää riisua? Siksikö että mäenlasku sujuu sutjakammin?

 

 

 

TIetynlaiset kengät voivat repiä tuon luiskan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Hänen purjelentoharrastuksensa katsotaan avittaneen taidokasta vatsaliukua."

 

M.O.T.

 

En enää ikinä lennä muiden kuin purjelentävien liikennelentäjien kyydissä. Vaihtakaa su 14 aikoihin Lontooseen menevään Finskiin sellainen!

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvää huomenta Almatysta!

 

Joo eilen istuessani saman vuosimallin samanlaisessa koneessa katsoin tuon QRH:sta (Quick Reference Handbook eli "hätätoimenpidekirja") ja siinä ei ole muuta kuin että jos ei varsinainen laskutelinevipu tuo telineitä alas niin laita varajärjestelmän vipu ala-asentoon ja telinevipu alas. Jos ei edelleenkään ole telineet alhaalla, siis merkkivalot pala,  pidä speedbrake alhaalla (siis: not armed position) ja tee lasku miniminopeudella ja reverssien käytöstä on vain maininta, että harkitse käytätkö.

 

Ei siis kovin paljon vaihtoehtoja tarjolla!

 

Juttelin äsken aamiaisella LOT:in vanhan 767 perämiehen kanssa, joka on lentänyt paljon tuon laskun tehneen kipparin kanssa ja kaverin suora sanoma oli, että onneksi oli kyseinen kaveri lentämässä UNOHTAMATTA TAAS tietenkään perämiehen ja VARSINKIN muun henkilökunnan roolia etenkin evakuoinnissa, jossa ilmeisesti kukaan ei loukkaantunut.

 

Loistava suoritus kaikilta, jossa mukana tietenkin annos hyvää tuuria, koska ainakin nauhalta näyttää kelin olleen hyvä ja ihan lopussa tuulikaan ei pahasti heitellyt konetta!

 

Toivottavasti seuraavassa simussa harjoitellaan tuohon liittyviä juttuja, vaikka en kyllä itse muista, että aikaisemmin olisi 757 tai 767 tullut laskuun kokonaan ilman telineitä.

 

Terveisiä kotiSuomeen, täällä Almatyssa on vielä päivisin aurinkoa ja lämpöä. Tuhat kilsaa pohjoisempana Astanassa oli eilen ilmasta nähtynä hyvin talvista ja maa valkoisena.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

B767 telineellä on kaksi erillistä ohjausjärjestelmää. Primäärijärjestelmässä telinevivun vaijerilla käännetään hydrauliventtiiliä, joka käyttää telineen muuta mekanismia. Eli järjestelmä on mekaanis hydraulinen. Systeemi käyttää kolesta järjestelmästä oikean puolista.

 

En ole 767:aa huoltanut saati tyyppikurssia käynyt, mutta kiinnitinpä tässä netin ihmeellistä sisältöä kaivellessani kuitenkin huomiota siihen, että kaikissa löytämissäni kaavioissa telineet ja nokkapyöräohjaus oli merkitty nimenomaan center hydraulic systemiin. Myös flaps & slats on centerissä, mutta niillä kaiketi sähköinen varajärjestelmä.

 

Toimiiko telineen varajärjestelmä tässä koneessa menestyksellisesti, jos hydrauliikan paluulinja tukkeutuu täysin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TIetynlaiset kengät voivat repiä tuon luiskan.

 

Minkä lisäksi en henkilökohtaisesti haluaisi tietynlaisiin kenkiin pukeutunutta naisihmistä selkääni liukumäessä...

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varajärjestelmällä ja hydrauliikalla ei pitäisi olla mitään yhteistä. Varajärjestelmä avaa vain lukot ja sallii telineen vapaapudotuksen, silloin kun kaikki paikat ovat ehjiä... Ja hydrauliikka telinejärjestelmän normaalissa toiminnassa on se keskimmäinen (Center).

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varajärjestelmällä ja hydrauliikalla ei pitäisi olla mitään yhteistä. Varajärjestelmä avaa vain lukot ja sallii telineen vapaapudotuksen, silloin kun kaikki paikat ovat ehjiä... Ja hydrauliikka telinejärjestelmän normaalissa toiminnassa on se keskimmäinen (Center).

 

Eikö varajärjestelmää käyttäessä telineen aktuaattori sitten liiku lainkaan, eli nesteelläkö ei ole tarve virrata mihinkään (säiliöön, tai venttiilin kautta 2-toimisen aktuaattorin toiselta puolelta toiselle (=vapaakierto)) kun teline tulee alas? Tätä siis tarkoitin, en sitä, että varajärjestelmä itsessään olisi hydraulitoiminen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En enää ikinä lennä muiden kuin purjelentävien liikennelentäjien kyydissä. Vaihtakaa su 14 aikoihin Lontooseen menevään Finskiin sellainen!

 

 

Laittakaa samantien sellainen, joka on tehnyt laskun purtsikalla teline sisällä.

 

;)

 

Mika

 

ps. Moni LOTin pilotti löytyy kansainvälisten arvokilpailujen karkisijoilta.

 

http://www.lot.fi/web/lot/our-pilots

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IS keskustelupalstalta:

 

"Miksi lentokelvoton lentokone päästettiin ilmaan? Siksikö kun se on tapana venäjän ja puolan liikenteessä? Miettikääs miksi vain murto-osa näistä koneista saa lentoluvan muualle eu:n alueelle. 80 prosenttia maailman lento-onnettomuuksista sattuu venäjän ja puolan koneille. Oisko sille tehtävissä jotain? Myös lentäjillä on vastuu vaatia koneiden olevan lentokelpoisia. Sankaruudella siis toinen puoli eli lentäjän ei olisi pitänyt suostua lentämään lentokelvottomalla kalustolla."

 

;D ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IS keskustelupalstalta:

 

"Miksi lentokelvoton lentokone päästettiin ilmaan? Siksikö kun se on tapana venäjän ja puolan liikenteessä? Miettikääs miksi vain murto-osa näistä koneista saa lentoluvan muualle eu:n alueelle. 80 prosenttia maailman lento-onnettomuuksista sattuu venäjän ja puolan koneille. Oisko sille tehtävissä jotain? Myös lentäjillä on vastuu vaatia koneiden olevan lentokelpoisia. Sankaruudella siis toinen puoli eli lentäjän ei olisi pitänyt suostua lentämään lentokelvottomalla kalustolla."

 

;D ;D

 

Eihan se mikaan lentokelvoton kone ollut -- hienostihan se naytti lentavan -- laskeutumisessa vaan oli jotakin ongelmaa.  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi pojat, mistähän saisi niitä samoja sieniä joita tuo IS:n keskustelupalstan asiantuntija lienee popsinut?  :) Minnuu ku ahistaaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskuhan on perinteisen määritelmän mukaan onnistunut, jos koneesta voi kävellä ulos. Se on erinomainen, jos koneella voi lentää vielä uudelleen.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihan se mikaan lentokelvoton kone ollut -- hienostihan se naytti lentavan -- laskeutumisessa vaan oli jotakin ongelmaa.  ::)

 

Lentokelpoisuus ja lentokuntoisuus eivät tosin ole synonyymejä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ärsyttää, kun iltapulun otsikko kuului "Boeingin laskeutuminen meni pahasti pieleen"

minusta tuossa ei mennyt mikään pieleen. Varsin onnistunut laskeutuminen oli ilman telineitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IS keskustelupalstalta:

 

"Miksi lentokelvoton lentokone päästettiin ilmaan? Siksikö kun se on tapana venäjän ja puolan liikenteessä? Miettikääs miksi vain murto-osa näistä koneista saa lentoluvan muualle eu:n alueelle. 80 prosenttia maailman lento-onnettomuuksista sattuu venäjän ja puolan koneille. Oisko sille tehtävissä jotain? Myös lentäjillä on vastuu vaatia koneiden olevan lentokelpoisia. Sankaruudella siis toinen puoli eli lentäjän ei olisi pitänyt suostua lentämään lentokelvottomalla kalustolla."

 

;D ;D

 

Olin ymmärtänyt, että vika ilmeni vasta koneen ollessa jo ilmassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AY743 Emppu lähti klo 17:32 kohti Varsovaa ja teki yli 3 tunnin kierroksen ja palasi klo 20:42 takaisin Helsinkiin. Onkos kiitoradalla siis vielä esteitä? (Ei näy vanhemmat Emput ruudulla.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö varajärjestelmää käyttäessä telineen aktuaattori sitten liiku lainkaan, eli nesteelläkö ei ole tarve virrata mihinkään (säiliöön, tai venttiilin kautta 2-toimisen aktuaattorin toiselta puolelta toiselle (=vapaakierto)) kun teline tulee alas? Tätä siis tarkoitin, en sitä, että varajärjestelmä itsessään olisi hydraulitoiminen.

 

Tätä mietin itekin, että mahtaa olla yksi niistä harvoista selityksistä, joka voi tässä tulla kyseeseen. Koska tuo varajärjestelmä tosissaan vain avaa telineluukkujen ja itse telineiden lukot ja sen jälkeen se on free-fall tyyppisesti laskeutuva. Koska hydraulilinjoja ei noin vaan "kytketä irti", niin tässä tapauksessa paluulinjan tukkeutuminen on se todennäköisin syy siihen, miksei homma edes varajärjestelmällä pelittänyt. Tuskin tuo ainakaan varajärjestelmän sähkömoottorin viasta taikka jokaisen telineen lukkomekanismin yhtäaikaisesta viottumisesta johtui.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku muistikuva että tuolloin(kin) taisin olla työvuorossa... Mikäli tää oli se kun STR -kenttä oli suljettuna pitkään, työajat tuli vastaan jne :(

Harmaita hiuksia tuli, ja taas joutui ajella päänahan sileäksi :D

 

 

Tää oli Riku juurikin se päivä!  ;)

 

-L

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hiukan lehtijuttua aiheesta:

 

http://www.thestate.com/2011/11/03/2033492/polish-monk-on-threatened-flight.html

 

"The Boeing 767 that made a safe emergency landing on its belly is back on its wheels in front of a hangar at Frederic: "

 

http://media.thestate.com/smedia/2011/11/03/13/58/988-CZMvz.St.55.jpg

 

"LOT President Marcin Pirog said technicians were able to release the undercarriage from the cabin on Wednesday, but stressed it was too early to say what the problem on the flight was."

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

YLE: Matkustajakoneella läheltä piti -tilanne Puolassa

 

Suomessa pohdittiin kiitotien vaahdottamisen hyötyjä ja haittoja 12 vuotta sitten, kun HS 125:n toinen pääteline jäi sisään Helsinki-Vantaalla. Onnettomuustutkintakeskus B4/1999

 

Aiheesta myös Citation X:n nokkapyörä sisällä tapahtuneen laskun tutkintaselosteessa C3/2001.

 

Tuon Cessna Citation X:n lentäjä piti esitelmän lennon vaiheista ja laskusta Malagan lentäjäklubilla viime talvena. Hän kertoi että kiitotien vaahdottaminen oli pitkän harkinnan tulos. Oli nimittäin pieni pelko siitä että kone voi alkaa heittelehtimään vaahdossa. Ei kuitenkaan alkanut. Onneksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään