Olli Vainio

LOTin B767 laskeutui laskutelineet sisällä Varsovassa

129 viestiä aiheessa

Minkä lisäksi en henkilökohtaisesti haluaisi tietynlaisiin kenkiin pukeutunutta naisihmistä selkääni liukumäessä...

Juha

 

Meni toi juttu kyllä puntariin. Omasta mielestäni voisin ottaa selkääni esim. Janina Frostellin (mikäsesukunimionkaannykyään).  ;D

Tomppa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meni toi juttu kyllä puntariin. Omasta mielestäni voisin ottaa selkääni esim. Janina Frostellin (mikäsesukunimionkaannykyään).  ;D

Tomppa

 

Se on pehmeä törmäys :thmbup: Henkilökohtaista kokemusta on noin kymmenen vuoden takaa kun Janina käveli ahtaalla käytävällä nurkan takaa vastaan ja tapahtui valitettava yhteenosuma :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku matkustajakin kuvannut laskun.

 

 

Hyvä video! Noista kommenteista en ymmärtänyt sanaakaan, mutta ilmeisesti matkustajat olivat aika lailla tyytyväisiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilta-Sanomien kaupittelemaa itkua ja parkua ei tuolla videolla kuulunut.

 

Juu ei, eikä näyttänyt muutenkaan olevan mitenkään erityisen hermostunut fiilis. Paitsi kuvaajalla joka sohi kameralla sinne tänne.  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meni toi juttu kyllä puntariin. Omasta mielestäni voisin ottaa selkääni esim. Janina Frostellin (mikäsesukunimionkaannykyään).  ;D

Tomppa

 

Kyllä minäkin ottaisin selkääni vaikka Janinan, Lolan ja Sadun sylikkäin, kunhan yhdelläkään damilla ei ole korkokenkiä jalassa  ;D

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu ei, eikä näyttänyt muutenkaan olevan mitenkään erityisen hermostunut fiilis. Paitsi kuvaajalla joka sohi kameralla sinne tänne.  :-\

Olipahan varsinainen amatöörivideo :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu ei, eikä näyttänyt muutenkaan olevan mitenkään erityisen hermostunut fiilis. Paitsi kuvaajalla joka sohi kameralla sinne tänne.  :-\

 

Kun kerran oli ikkunapaikalla niin olisi sohinut sillä kameralla sinne ulos eikä ympäri omia housuja prkl  >:(

 

Aika nopeasti tuo evakuointi näytti sujuvan ulos koneesta. Englanniksi ei tullut näemmä mitään ilmoitusta evakuoinnista tms.

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oheisella sivulla kuva koneen pohjasta. Ei paha.

Samalla sivulla on ensin jo aiemmin linkitettyjä kuvia nostosta.

 

http://airlinersindia.s4.bizhat.com/airlinersindia-post-107617.html

 

Varmaan korjattaisiin, jos kone olisi uudempi. Nythän varmaan tuhoutui molemmat moottorit sekä mahdollisesti myös pankat (ja siipisalot). Olisipa kuvaaja saanut kuvat vielä moottorista.

Mikähän on tuollaisen karkean 60000h lentäneen B767 koneen arvo?

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oheisella sivulla kuva koneen pohjasta. Ei paha.

Samalla sivulla on ensin jo aiemmin linkitettyjä kuvia nostosta.

 

http://airlinersindia.s4.bizhat.com/airlinersindia-post-107617.html

 

Varmaan korjattaisiin, jos kone olisi uudempi. Nythän varmaan tuhoutui molemmat moottorit sekä mahdollisesti myös pankat (ja siipisalot). Olisipa kuvaaja saanut kuvat vielä moottorista.

Mikähän on tuollaisen karkean 60000h lentäneen B767 koneen arvo?

 

jk

Aika vähäisiltä näyttävät nuo vauriot mutta varmasti ovat mittavat. Ainoa lohtu on että laskutelineet jäivät ehjiksi. On ollut höyhenenkeveä loppuveto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, hienosti on kone pois muiden tieltä. Mitäs mahtaa sille koneelle seuraavaksi tapahtua? Vieläköhän sillä lennetään ja jos- niin koskahan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpas hienonnäkösiä kuvia ton linkin takana. Varsinkin noi kaksi suurta kuvaa on todella jees. En voi taas kun purnata, että miksi täällä eletään 1980-lukua kun mennään 2011-luvulla. Mutta ehkä mä en vaan sitte ymmärrä.

 

-Jani

 

Kuvat on hienon näkösiä ja hienosti laskettu kone, siitä ollaan samaa mieltä. Mutta mistä toi purnaus tuli, sitä taas en puolestani ymmärrä?  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, hienosti on kone pois muiden tieltä. Mitäs mahtaa sille koneelle seuraavaksi tapahtua? Vieläköhän sillä lennetään ja jos- niin koskahan?

Tuskinpa lennetään...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvat on hienon näkösiä ja hienosti laskettu kone, siitä ollaan samaa mieltä. Mutta mistä toi purnaus tuli, sitä taas en puolestani ymmärrä?  :-\

 

Siitä, että tällä foorumilla ei nähdä yhtä näyttäviä kuvia, koska niitä pitää katsoa suurennuslasilla.

 

-Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, ja se linkittäminen pienestä kuvasta foorumin ulkopuoliseen (suurempaan) kuvaan on ylitsepääsemätön juttu? Noitakaan kuvia ei ole upattu tuolle foorumille, vaan ne hostataan ihan toisaalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskinpa lennetään...

 

Tuskin kokonaan mutta ehkä pieninä palasina.. ::) Muihin koneisiin kelvollisia varaosiahan tuosta varmaan vielä saisi paljonkin kunhan osien käyttötunnit eivät ole täynnä. Vai onkos kannibalisointiin nykyään jotain esteitä valmistajatehtaan tai viranomaisten puolesta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siitä, että tällä foorumilla ei nähdä yhtä näyttäviä kuvia, koska niitä pitää katsoa suurennuslasilla.

 

-Jani

 

No niin, nyt ymmärrän huomattavasti  paremmin  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskin kokonaan mutta ehkä pieninä palasina.. ::) Muihin koneisiin kelvollisia varaosiahan tuosta varmaan vielä saisi paljonkin kunhan osien käyttötunnit eivät ole täynnä. Vai onkos kannibalisointiin nykyään jotain esteitä valmistajatehtaan tai viranomaisten puolesta?

 

Ei suoranaista estettä, mutta hidasteita kyllä. Osia on testattava ja tarkastettava vähän enemmän, kun ne poistetaan tuhoutuneesta ilma-aluksesta (vrt. tilanteeseen, jossa toimiva osa poistetaan toimivasta/ehjästä ilma-aluksesta).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä tapauksesta on tullut alustavaa tietoa reilu viikko sitten. Koneen hydrauliikkahäiriö johtui vuotavasta hydrauliikkaletkusta koneen oikeanpuoleisessa päälaskutelineessä. Laskutelineen varakäytön taas esti se, että varoke C829 "BAT BUS DISTR" oli asennossa "off". Laskutelineen varakäyttö toimi normaalisti kun varoke käännettiin nosto-operaation yhteydessä asentoon "on". Kyseisen varokkeen kääntäminen/laukeaminen ei tulostu 767:ssa millekään näytölle (toisin kuin esim. A320/A330/B777) tai tallennu FDR:n muistiin eikä siitä tule muutakaan suoraa varoitusta.

 

Mitä Airliners.netin foorumilla porukan juttuja lukee, niin 767:n gear fault -tarkistuslista(kaan) ei ota ko. varokkeeseen mitään kantaa, joten miehistöllä oli ilmeisesti aika vähän mahdollisuuksia päästä ongelmasta täysin jyvälle. Tällä hetkellä ei ole selvyyttä siitä miksi varoke on lauennut, eikä siis myöskään sitä, olisiko varokkeen resetoiminen ollut turvallista. Varoke on koneen ohjaamossa alhaalla F/O:n oikealla puolella ja sitä on mahdollista kääntää myös vahingossa.

 

Flightglobal

Airliners.net

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jälleen kerran osoitus, miten surkeita ja hengenvaarallisia Bojoing-tehtaan tuotteet ovat :(  :thmbdn:

 

Tupla - ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jälleen kerran osoitus, miten surkeita ja hengenvaarallisia Bojoing-tehtaan tuotteet ovat :(  :thmbdn:

 

Mikko hyvä!

 

Yhtiön tuotteet ovat lentäneet huomattavasti kauemmin taivaalla kun esim Airbussin tuotteet, lentomaileja on rutkasti enemmän ja kappalemäärissä eri konetyyppejä samoin.  Eli aika vaikea käsittää ilmaisua "surkeita ja hengenvaarallisia"?

Tuskinpa hengenvaarallisilla koneilla on maailmassa mitään tulevaisuutta ainakaan kaupallisessa lentoliikenteessä. Sehän on jo Venäjälläkin huomattu!!

 

Legendaarinen 747 on lentänyt 42 vuotta eli kauemmin kuin Mikko Tuomi on edes elänyt 737 sarja on yhtä pitkäaikäistä ja 767 on ollut turvallinen kone kaiken kaikkiaan 29 vuotta. 42 incidenttia näistä 13 hull lost. Teknisiä syitä ollut huomattavasti vähemmän näissä.  Sen sijaan ollut  pilot error, lentäjän itsemurha, koneen kaappaus jne. Tuskinpa on valmistajan vika jos lentäjä haluaa tappaa itsensä lennon aikana tai joku rättipää haluaa kaapata koneen? Ja lentää päin pilvenpiirtäjää New Yorkissa??  Kun tarkastelee tilastoja itse asiassa vain jokunen teknisen syyn onnettomuus tai incidentti on sattunut. Kuuluisin oli Lauda Airin lento 004 kun koneen toisen moottorin thrust reverse meni päälle BKK lähdön jälkeen.  Moottoriongelmia lennoilla on jokunen ilman täystuhoja mutta ne lienee osittain ainakin menneet moottorivalmistajan piikkiin.

 

Kyllä esim Airbus kulkee vielä kaukana jäljessä kun lasketaan yhteen lennetyt mailit kuljetetut matkustajat ja valmistetut koneyksilöt. Ei se ole mikään yllätys että aina silloin tällöin joku Boeing valmistama kone joutuu otsikoihin sillä lukumääräisesti niitä on sankoin joukoin liikkeellä. 

 

Otetaan nyt jokunen tilasto.  A 330 on lentänyt kaupallisesti vuodesta 1994 onnettomuuksissa menetetty 338 matkustajaa.

                                              B 767 one lentänyt kaupallisesti vuodesta 1982 onnettomuuksissa menetetty 569 matkustajaa.

Eli Boeing 767 onnettomuuksissa on kuollut 231 matkustajaa enemmän mutta kone on vastaavasti ollut liikenteessä 12 vuotta kauemmin.  En sanoisi että surkea hengenvaarallinen kone?!?!

 

Tilastoja voisi jatkaa hyvinkin Boeing 727, 747, 757, 777-koneiden osilta vaikka kuin paljon mutta koska tämä threadi käsittelee 767 konetta ei siitä sen enempää. 

 

Jukka

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään