Pekka Suikka

Kuka muistaa Mathias Rustin lennon 28.5 1987 ?

230 viestiä aiheessa

 

Rustin Cessna on palannut takaisin Saksaan. Mutta itse lennossa kuulemma on edelleen mysteerioita. Lensikö Rust Nummelan jälkeen suoraan etelään ja meren yli Viroon kuten hän itse väittää lentäneensä

(vähän mukaillen: "naksahti kuin autopilotti päälle ja lensin kuin kone suoraan meren yli Viroon ja neukku hävittäjät tuli ja sitten pelkäsin kovasti..") :'(

Vai palasiko Rust Helsingin edustalle ja Sipoonlahden alueelle ja lensi vasta myöhemmin (yli tunnin kuluttua) Viroon?

Näin itse lennollani Sipoonlahdella yhden Cessnan n. klo 13.35 joka saattoi olla Rustin Cessna. Tästä on ollut jotain esillä Jaskan kanssa (J. Kuusisto).

Myöhemmin Cessna mahdollisesti meni kuin pikavene aivan merenpinnassa, vain juuri ja juuri Sipoonlahden kaukaisia saaria vältellen ja suoraan kuin kone, suunnilleen EFHK:n VOR radiaalia 135 astetta ulos.

(muutoin: näkeekö Hesan PAR tutka tähän suuntaan, vai onko ne merenkulun tutkia millä näkee jos näkee? Tampereen tutka ei kai näe kuin 10 kilometrin korkeudessa lentävän Rustin...)

Täsmääkö tämä Sipoonlahden havainto johonkin virallisempaan ja vahvistettuun? Tai onko edes jollain jotain epävirallista muistissa tai sanottavaa?

 

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Mathias+Rustin+Cessna+palasi+Japanista+Saksaan/1135246368205

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tampreen aluelennonjohdon tutka on saattanut nähdä, koska vielä tuolloin Hesa-Vantaan ensiötutkan tietovirta liitettiin aluelennonjohdon toisiotutkatietovirtaan. Hesassa ei tietääkseni ole ollut PARria ja olisi säkästä kiinni että sitä olisi tällaisella tutkalla nähty - sitä ei pidetä jatkuvasti päällä, eikä sen mitta-aluekaan oikein riitä. Sen sijaan TARrissa (sen ensiöpuolella) on lento saattanut hyvinkin näkyä - Rust tuskin piti toisiotutkavastaajaa päällä. Tosin tutkatallenteet näistä saattaa olla tuhotut jo aikoja sitten 3 kk varastointiajan puitteissa.

 

Mutta se mistä tieto taatusti on löytynyt, on ilmavoimien pääjohtokeskuksen matalavalvontatutkatallenteista. Todennäköisesti materiaali on tallennettu, mutta milläs keinoin sen saat ulos. Tuskin mitenkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tutkatiedon taltiointi oli tapahtuman aikaan ICAO:n suositus, ei normi. Siksi Helsingin lähestymisaluetutkan kuvaa tai tutkatietoa ei taltioitu mitenkään. Helsingin lähestymisalueen ja Helsingin lähialueen länsisektorin ulkopuolella näkyvillä ensiötutkakakaiuilla ja A2000 koodaavilla toisitutkavastauksilla ei ollut merkitystä lähestymislennonjohtotoiminnan kannalta. Niitä ei seurattu. Puolustuslaitosta ei tuolloin kiinnostanut matalalla pikkukonenopeuksilla lentävät maalit. Niitä ei tunnistettu.

 

Mathias Rustin lentoa ei tutkatunnistettu, eikä siitä tehty luotettavia tutkahavaintoja. Tutkatallenteita ei ole olemassa. Paras tieto Rustin lennosta on Suomessakin näytetty televisiodokumentti, jossa hän itse kertoo reitin.

 

Esa 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistan toki jotakin tuosta tapauksesta. Suomettuneen Suomen telkkarin iltauutisissa kerrottiin Malmilta lähteneen saksalaisen pikkukoneen ilmeisesti pudonneen mereen Sipoon saaristossa. Siellä oli etsinnät käynnissä, laivoja, veneitä ja vissiin helikoptereitakin, öljyläikkäkin oli "havaittu". Aikaisin seuraavana aamuna ajelin töihin, ja radion uutiset kertoivat, että saksalaisen pikkukoneen etsinnät Sipoon saaristossa jatkuvat, mitään ei ollut löydetty siihen mennessä. Seuraavassa repliikissä uutistenlukija sitten kertoikin, että Moskovan Punaiselle torille oli eilen laskeutunut saksalainen pikkukone. Radiosta en voinut nähdä uutistenlukijan naamataulua, oliko vakava vai ei, mutta ääni ei värähtänytkään, eikä esittänyt minkäänlaista arvelua näiden kahden asian yhteen liittymisestä.

 

Olen myöhemmin antanut kertoa itselleni, että sotaväen matalavalvontatutkat (tai mitä ne nyt oikealta nimeltä ovatkaan) olivat havainneet Rustin koneen, ja Pirkkalasta oli pari Hawkia lähtenyt peräänkin, mutta eivät tietysti ehtineet lähellekään ennenkuin Cessna oli naapurin puolella. Eli koko etsintäsirkus järjestettiin vain silmänlumeeksi, yritettiinkö tällä osoittaa, että kyseessä ei ollut Suomen järjestämä provokaatio, vai mitä lie?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistan toki jotakin tuosta tapauksesta. Suomettuneen Suomen telkkarin iltauutisissa kerrottiin Malmilta lähteneen saksalaisen pikkukoneen ilmeisesti pudonneen mereen Sipoon saaristossa. Siellä oli etsinnät käynnissä, laivoja, veneitä ja vissiin helikoptereitakin, öljyläikkäkin oli "havaittu". Aikaisin seuraavana aamuna ajelin töihin, ja radion uutiset kertoivat, että saksalaisen pikkukoneen etsinnät Sipoon saaristossa jatkuvat, mitään ei ollut löydetty siihen mennessä. Seuraavassa repliikissä uutistenlukija sitten kertoikin, että Moskovan Punaiselle torille oli eilen laskeutunut saksalainen pikkukone. Radiosta en voinut nähdä uutistenlukijan naamataulua, oliko vakava vai ei, mutta ääni ei värähtänytkään, eikä esittänyt minkäänlaista arvelua näiden kahden asian yhteen liittymisestä.

 

Näitä uutispätkiä  :thmbup: (tässä sitä katetta lupamaksulle!)

http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=2&ag=14&t=245&a=2132

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

,... että kone lensi ensin kohti Tallinnaa kunnes kääntyi takaisin ja katosi tutkasta. Sitten tuli tieto öljyläikästä + sitä kautta etsintä, kuten Ritaranta edellä mainitsi.

...voisi saada täsmennyksiä.

 

Tämä on mielenkiintoista. Tulin itse lennolta Sipoonlahdelta lentopäiväkirjan mukaan klo 14:20 tehtyäni sitä ennen yhden läpilaskun. Menin sitten lennon jälkeen ravintola Hopealintuun (vai mikä se nyt oli silloin nimeltään) kahville tai syömään jotain. Silloin tuli joku puolituttu Malmin lentokentältä kysymään jotain ja kertomaan, että Sipoonlahdella on joku tullut kai alas koneella. Luulin että tämä oli mahdollisesti sen Lento-Myynnin nuori mieshenkilö, joka tuli pöytään keskustelemaan. Tosin myöhemmin on selvinnyt, että lennonvalvojanakin tornissa toimi nuorehko mieshenkilö.

Olisiko sitten ollut tornin nuori lennonjohtaja, jonka kanssa vaihdettiin muutama sana. Hän itse kertoi, että Sipoonlahdella on havaittu "öljyläikkä" ja joku siihen on mahdollisesti pudonnut. Kerroin itse tulleeni juuri Sipoonlahdelta takaisin.

Olin nähnyt siellä yhden "öljyläikän" aiemmin lennollani, mutta en maininnut tästä sanallakaan hänelle. Siihen näkemääni pieneen öljyläikkään ei kukaan ollut pudonnut lentoni aikana Sipoonlahdella. Lisäksi näkemäni öljyläikkä oli melkein täysin pyöreä (ei hajonnut) eikä siinä ollut mitään 'derbistä'. Lisäksi siinä oli öljyä tai bensaa vain vähän, niin että se läikkä olisi ehtinyt jo haihtua ennen 'öljyntorjuntatoimenpiteitä' tai muuta sellaista. Niinpä tämän asian ottaminen esille olisi vain sotkenut asioita.

Olihan paljon mahdollista, että Sipoonlahdella oli toinenkin selvä putoamisjälki "öljyläikkineen" mistä en tiennyt mitään. Yleensä nämä onnettomuus- ja putoamistuomiot ovat ikävän lopullisia. Tässä mietin ja pidin kuitenkin hiljaisesti mahdollisena, että jospa kukaan ei olisi kuitenkaan pudonnutkaan... Se pudonnuthan olisi lisäksi ollut kait joku Malmin ilmailijoista, ei Rustista tai länsisaksalaisesta silloin ollut mitään puhetta.

Mutta mistä tieto siitä "öljyläikästä" Sipoonlahdella sitten oli tullut? Itse en tätä kertonut. Alueella oli toinenkin kone (Cessna). Muistaako kukaan lentäneensä (lentopäiväkirjan mukaan) Sipoonlahdella 28.5 -87 siinä klo 13:30 siellä ja kertoneensa siitä öljyläikästä tornille tai muille?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mainittakoon, että Rust laskeutui Moskovassa sillalle, josta rullasi koneen pois.

Wikipedia:

"Therefore, he changed his landing spot to Red Square.[1] Heavy pedestrian traffic did not allow him to land there either, so after circling about the square one more time, he was able to land on a bridge by St. Basil's Cathedral. A later inquiry found that numerous wires normally strung over the bridge – which would have incidentally prevented his landing there – had been removed for maintenance that very morning, and were replaced the day after.[1] After taxiing past the cathedral he stopped about 100 meters from the square, where he was greeted by curious passersby. He was arrested afterwards.[1]"

 

Tuossa pätkässä näkyy koneen ylösvetoa Punaisen torin lähellä. Itse laskusta sillalle ei ole kai videota:

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan tuota tullut muisteltua monta kertaa myös tällä foorumilla vuosien aikana.  ;)

 

Lainataan tuolta neukkuilmataistelut ketjusta:

 

Koldunov jäi eläkkeelle kaksi päivää sen jälkeen, kun Mathias Rust laskeutui Punaiselle torille 28.5.1987 Cessnallaan, jonka JJ muuten näki, kun oli ammuttamassa Upinniemen ampumaradalla alokkaita ykkösradalla (150m). Upinniemen varuskunta oli silloin lentokieltoaluetta ja ihmettelin wanhana purjelentäjänä matalalla lentävää Cessnaa ykkösradan päällä. Luodit vain vinkuivat maalitauluihin, eikä yksikään kimmoke edes osunut Cessnaan. Kun tultiin ampumaradalta, niin HS oli noutamassa Öbiksen sukeltajia, koska epäiltiin pienkoneen tippuneen Sipoon saaristoon (öljyläikkä meressä & kadonnut Cessna). Mathias oli sillä hetkellä varmaan jo rajavartioiden pippaloissa ja Koldunov löysäsi kravattiaan Moskovassa... 

 

Olen joskus saksinut Ilmailu-lehdestä jutun, joka käsittelee tätä lentoa. En ole merkinnyt lehden numeroa kuitenkaan muistiin. Siitäpä löytyy kaikki tieto. 

 

"klo 13.02 lähestysmislennonjohto havaitsee selvän tuntemattoman maalin...lentävän... lentorajoitus- ja kieltoalueiden R 25 ja P 2 yli koiliseen...sivuten R26-aluetta. Alueella on ammuntojen vuoksi preflight information bulletinissa ilmoitettu tilapäinen vaara-alue.

 

klo 13.09 piippi katoaa Sipoon Kallkirannan edustalla. Paikalle hälytetyt Hawkit eivät ehdi...  klo 13.17 paikalle Söderskäriltä pyydetyn helikopterin ohjaaja havaitsee meressä öljyläikän ja pintaan nousevia ilmakuplia...jne."

 

Sivulla 12 on vielä kopio Rustin lentosuunnitelmasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan tuota tullut muisteltua monta kertaa myös tällä foorumilla vuosien aikana.  ;)

 

Lainataan tuolta neukkuilmataistelut ketjusta:

 

Koldunov jäi eläkkeelle kaksi päivää sen jälkeen, kun Mathias Rust laskeutui Punaiselle torille 28.5.1987 Cessnallaan, jonka JJ muuten näki, kun oli ammuttamassa Upinniemen ampumaradalla alokkaita ykkösradalla (150m). Upinniemen varuskunta oli silloin lentokieltoaluetta ja ihmettelin wanhana purjelentäjänä matalalla lentävää Cessnaa ykkösradan päällä. Luodit vain vinkuivat maalitauluihin, eikä yksikään kimmoke edes osunut Cessnaan. Kun tultiin ampumaradalta, niin HS oli noutamassa Öbiksen sukeltajia, koska epäiltiin pienkoneen tippuneen Sipoon saaristoon (öljyläikkä meressä & kadonnut Cessna). Mathias oli sillä hetkellä varmaan jo rajavartioiden pippaloissa ja Koldunov löysäsi kravattiaan Moskovassa... 

 

Olen joskus saksinut Ilmailu-lehdestä jutun, joka käsittelee tätä lentoa. En ole merkinnyt lehden numeroa kuitenkaan muistiin. Siitäpä löytyy kaikki tieto. 

 

"klo 13.02 lähestysmislennonjohto havaitsee selvän tuntemattoman maalin...lentävän... lentorajoitus- ja kieltoalueiden R 25 ja P 2 yli koiliseen...sivuten R26-aluetta. Alueella on ammuntojen vuoksi preflight information bulletinissa ilmoitettu tilapäinen vaara-alue.

 

klo 13.09 piippi katoaa Sipoon Kallkirannan edustalla. Paikalle hälytetyt Hawkit eivät ehdi...  klo 13.17 paikalle Söderskäriltä pyydetyn helikopterin ohjaaja havaitsee meressä öljyläikän ja pintaan nousevia ilmakuplia...jne."

 

Sivulla 12 on vielä kopio Rustin lentosuunnitelmasta.

 

Oikein mielenkiintoista  8).

Ei Sipoonlahdelle klo 13:17 paikallista aikaa tullut Söderskäriltä helikopteria tai muualtakaan mitään lentävää... Ainakaan Kalkkirannan tuntumaan. Tai sellaista kopteria, joka olisi ollut siellä vielä n. 13:30 paikallista aikaa. Olen tästä vakuuttunut, koska lensin itse Sipoonlahdella n. 13:30- 14:10 ja se kertomani toinen Cessna katosi minulta kartalta...

Siten oli pelkona, että se poraa propellilla koneeni pohjaan tai sakkaan itse sen niskaan... Katsoin kovasti tarkkaan ympärille ja vetäydyin varmistamalleni alueelle merelle päin. Siellä oli kyllä kaksi laivaa, rahtialus ja pienempi 'troolari' Sköldvikin väylän tuntumassa ja parkissa. Lisäksi se kaakkoon kiitävä "pikavene" jo kauempana, (joka siis saattoi olla Rustin Cessna aivan merenpinnassa n. EFHK:n radiaalilla 135 ast. ulospäin). Tilanne oli sen verran mielenkiintoinen, että muistan tämän tarkkaan. Asiasta on paljonkin kerrottavaa, koska tein näitä havaintoja kun se toinen Cessna katosi ja torni oli huhuillut ja tavoitellut jotain, joka ei vastannut radiokutsuun...

 

Näin sen Cessnan kohta silleen kun olin tullut Sipoonlahden harjoittelualueelle Malmilta Porvoon-väylää pitkin. Itse olin mielestäni jo harjoittelualueella, joskin aluksi aika lähellä Porvoon-väylää, joka jäi pohjoispuolelle. Silloin minun länsipuolella turhan lähellä Deger ilmoittautumispaikkaa oli joku Cessnalla propelli merelle päin ja lensi melko alhaalla (lento lentoväylän korkeudessa?). Koska en itsekkään ollut kovin syvällä idässä Sipoon harjoittelualueella, päätin antaa tilaa ja siirtyä hieman idemmäs ja merelle päin lähemmäs Kalkkirantaa. Kyllähän Sipoon alueella on useinkin ollut useitakin koneita samaan aikaan harjoittelemassa. Koska olin vasta lento-oppilas ja yksinlentovaiheessa, tein kaikkea jännää kuten sakkausharjoituksia. Se vaan on ikävää ja itsetuhoista jos ei tiedä missä muut alueella olevat koneet ovat. Tämä Cessna oli sieltä Degerin suunnasta kadonnut johonkin. No ajattelin, että se itsekin oli huomannut kuinka ahtaaseen rakoon oli joutunut minun takia ja mahdollisesti siirtynyt selkäni takana Porvoon öljynjalostamon alueen suuntaan väljemmille alueille itään minusta. No ei sitä löytynyt katseella sieltäkään. Lisäksi torni kutsui jotain outoa konetta (länsisaksalaista D-ECJB: täkö?), josta kutsusta en saanut selvää. Kutsu toki oli teknisesti selkeä, mutta lento-oppilaalle oudon muotoinen (se saksalaislisä D- eikä OH- niin kuin pitää olla kutsussa alussa?). Mutta ei se voinut järkeillen olla tämä minulta 'kadonnut' Cessnakaan kun se ei vastannut vaikka varmasti kuuli sen saman kutsun. Se oli kuitenkin lentänyt varman tuntuisesti (mutta melko alhaalla) joten en uskonut sen todella mihinkään kadonneen tai pudonneen. Se vaan oli joku toinen kuin se tornin kaipaama kone ja lentänyt itse mahdollisesti jo pois. Oliko se sittenkin mennyt syvemmälle meren suuntaan, vai lähtenyt alueelta kokonaan? Tämä Cessnan katoaminen latisti minun sakkausharjoituksia. Kun olin pyörinyt siipi kohti maata yhden saaren ympäri tarpeeksi kauan lähdin itse vähän syvemmille vesille merelle missä se Cessna ei ainakaan näyttänyt olevan. Lisäksi sain auringon selkäni taakse meren puolelta kuin Kamikaze lentäjä ikään, joten saatoin tarkkailla koko Sipoon harjoittelualuetta ilman että aurinko porottaa silmiin. Ei sitä Cessnaa näkynyt, mutta kylläkin nuo laivat ja se "pikavene" kaukana kaakossa oli havaittu.

 

Onhan se tietysti teknisesti teoriassa mahdollista, että siellä on aiemmin ollut se etsintäkopterikin alueella, mutta jos se oli jo lähtenyt pois? Lisäksi lensin ensin pohjoisempana lähellä Porvoon-väylää ja tilanne kehittyi sitten siitä kuten edellä kerrottu. Mutta näkikö ne pelastajat ne suuret laivat porvoon öljynjalostamon väylässä? Ja eikö se "pikavene" tullut sitten heidän syliin sinne Söderskäriin?

Mistähän saisi sen Ilmailulehden jutun luettavaksi? ::)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... Kun tultiin ampumaradalta, niin HS oli noutamassa Öbiksen sukeltajia, koska epäiltiin pienkoneen tippuneen Sipoon saaristoon (öljyläikkä meressä & kadonnut Cessna). Mathias oli sillä hetkellä varmaan jo rajavartioiden pippaloissa ja Koldunov löysäsi kravattiaan Moskovassa...  [/i]

 

Olen joskus saksinut Ilmailu-lehdestä jutun, joka käsittelee tätä lentoa. En ole merkinnyt lehden numeroa kuitenkaan muistiin. Siitäpä löytyy kaikki tieto. 

 

"klo 13.02 lähestysmislennonjohto havaitsee selvän tuntemattoman maalin...lentävän... lentorajoitus- ja kieltoalueiden R 25 ja P 2 yli koiliseen...sivuten R26-aluetta. Alueella on ammuntojen vuoksi preflight information bulletinissa ilmoitettu tilapäinen vaara-alue.

 

klo 13.09 piippi katoaa Sipoon Kallkirannan edustalla. Paikalle hälytetyt Hawkit eivät ehdi...  klo 13.17 paikalle Söderskäriltä pyydetyn helikopterin ohjaaja havaitsee meressä öljyläikän ja pintaan nousevia ilmakuplia...jne."

 

Sivulla 12 on vielä kopio Rustin lentosuunnitelmasta.

 

Anteeksi tietämättömyyteni, mutta kuka tai mitä on HS ? (...,niin HS oli noutamassa Öbiksen sukeltajia...). Ei kai Helsingin Sanomat, joka uutisoi asiasta "World numero uno-uutisjuttu" maininnalla?

Ja oliko siinä ilmailu-lehden numerossa (jota en ole saanut käsiini)  tarkemmin Söderskärililtä pyydetystä kopterista ja lentäjästä ? Mitä se kopteri Söderskärillä teki vai päivystääkö se siellä pysyvämmin?

 

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin tuolloin töissä ja Söderskärissä ei ollut helikopteria, saattanut Mariston Jussi sinne joskus laskeutunut muistini mukaan, kahvitauko tai harjoitusmielessä.Malmilla oli silloin ainuat lähellä olevat kopterit, en nyt muista kuka siitä öljyläikästä ilmoitti, saattoi olla Malmilta lähtenyt rajan kopteri tms.Pekka on varmaankin lähellä totuutta koska ei kukaan oikeasti kaivannut tuota konetta suuresti ensalkuun.Tuolloin asiat vielä kirjattiin lapuille ja nepä on varmaan jo ajan saatossa siirretty isoon arkistoon.

Muistelisin että iltakahdeksalta ei vielä ollut öljyläikkää suurempaa viranomaistietoa, ainakaan julkisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HS oli tosiaan ilmavoimien Mi-8 -helikopteri. Sukeltajat käyttivät Kasia (HS) aina joskus koulutuksissaan, eli hyppivät hekosta mereen, kun  HS lensi matalalla ja hiljaa. HS tulee helikopterin (hekon) rekkarista. HS-1 oli HEIKKI SAKARI YKSI jne.

 

[ attachment removed ]

 

Ammuntojen jälkeen palattiin tietysti kasarmeille. "Kivilaivojen" eli kasarmien ja sotkun välissä oli urheilukenttä, jota HS:t aina käyttivät. Ampumapöytäkirjoja täyttäessäni huomasin HS:n urheilukentällä. Jonkun mukaan pienkone oli tippunut Sipoon saaristoon. Öljyläikkä oli havaittu meressä. Muistaakseni tuosta öljyläikästä puhuttiin samana iltana jo tv-uutisissa illalla. Öljyläikkä oli peräisin (taas muistaakseni) jonkun ohikulkeneen laivan pilssivesistä. Aluksethan dumppasivat aina välillä "paskavetensä" ja öljyiset pilssivetensä suoraan mereen...

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Skannasin ILMAILU-lehden jutun. Ensimmäinen sivu on häipynyt tarinasta ilmeisesti johonkin toiseen kansioon, jota en nyt löytänyt tähän hätään. Rustin juttu on päätynyt NAVY-kansioon. Poistan kyllä, jos ILMALU-lehti pyytää poistamaan jutun, mutta kopsaa ken ehtii sitä ennen... ;)

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ykkösradalta en löytänyt kuvia. Tässä on ammunnat kolmosradalta (uusi rata) I/87-erän ammunnoista. Laivastossa alokkaat tulivat kuukausi ennen maavoimien alokkaita, joten toukokuussa radalla oltiin II/87-erän kanssa. Joka tapauksessa Cessna meni matalla ykkösradan yli radan oikealta puolen, sen muistan kuin eillisen päivän, koska Upinniemen yllä oli lentokieltoalue, ja alueella ei lentänyt muut kuin varikset ja ilmavoimien HS:t. Korkeutta ei Cessnalla D-ECJB ollut paljon, joten Cessna meni juuri ja juuri puiden latvoja "väistellen". Ilmoitin asiasta lounastauolla esimiehelle, komppanian päällikkönä oli silloin Upseerimatrikkeli 1994:n mukaan Vanhamäen Taisto. Tate ei paljoa reagoinnut, taisi kohautaa vain hartioitaan...  ;D

 

[ attachment removed / expired ]

 

Koldunov Schifferin Stalin Eagles-kirjasta. Kovien sattumusten mies. Ensin ammuttiin jenkkejä, sitten vuonna 1983 oli mukana, kun Su-15 pudotti Etelä-Korean Jumbon ja 1987 lensi Rust Koldunovin virka-uran päättäriksi. Rustin lento on myös mainittu tuossa Hans D. Seidlin Stalin's Eagles-kirjassa. Kraka tiukkana vielä...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Koldunovista: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,100128.0.html

 

Öljyläikästä puhuttiin kyllä mediassa jo iltauutisten aikaan... Uutisistahan se selvisi matalalla lentäneen Cessnan tarina sitten tuoreelle pursimiehelle (vääpelille) silloin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HS oli tosiaan ilmavoimien Mi-8 .... Öljyläikkä oli havaittu meressä. Muistaakseni tuosta öljyläikästä puhuttiin samana iltana jo tv-uutisissa illalla. Öljyläikkä oli peräisin (taas muistaakseni) jonkun ohikulkeneen laivan pilssivesistä. Aluksethan dumppasivat aina välillä "paskavetensä" ja öljyiset pilssivetensä suoraan mereen...

 

Selkis se HS ja muutakin. Samana iltana varmaan puhuttiin jo öljyläikästäkin Tv:ssä. Ongelma minun kannalta oli kuitenkin se että oli mahdollisesti öljyläikkä ja jokin toinenkin öljyläikkä Sipoon lähistöllä meressä kun ei ollut kuvaa siitä öljyläikästä ja siitä mitä se öljyläikkä merkitsisi.

Kuten kerroin, näin yhden öljyläikän siellä Sipoon lahdella. Olin vakuuttunut ettei siihen näkemääni öljyläikkään ainakaan kukaan ollut tippunut, joskin ne tippumisepäilytkin tulivat vasta lentoni jälkeen esille. Se läikkä oli aivan liian "siisti ja pyöreä" jotta siihen olisi koneella tultu. Lisäksi olisin nähnyt, jos joku olisi tehnyt mahalaskun veteen ja siellä kellumassa. Jos tullaan korkealta ja lujaa suoraan veteen, tulee rojua ja öljyrengas leviää. Sekään ei siis täsmännyt.

Niinpä itsekin ajattelin, että nämä on jonkin laivan pilssivesiä joita on dumpattu veteen. Ne siat ! Lisäksi lähistöllä oli kaksi laivaa vielä sopivasti parkissa, jäivät kiinni itse teosta! Kun sitä siellä ilmasta käsin puntaroin, niin ei se sittenkään oikein sattunut niiden siellä olleiden isojen laivojen tekemäksi. Ne kun oli muistikuvien mukaan siinä Fagerö saaren jälkeen Trutlandet saariryhmän paikkeilla mutta avomeren puolella saaria ja parkissa rinnakkain siinä... Ei ne isot laivat olisi päässeet helposti sitä pilssiä laskemaan saarien toiselle puolelle (rannan puolelle niitä saaria, jossa se "pilssi" oli jossain siellä). Se nopea kaakkoon kiitävä "pikavene" olisi tietysti voinut teoriassa ne pilssit laskea siihen mereen, mutta porque- miksi ihmeessä ja mitä pissejä sillä nyt olisi muskeliveneellä ollutkaan? Lisäksi tämä öljyrengas oli pyöreä, joten pilssit olisi pitänyt laskea veneen seisoessa paikallaan.

Siinä sitä oli ihmettelemistä. Siinä kun oli vielä yksi toinen hyvin kummallinen juttu.

Kun mietin kuka näistä laivoista olisi syyllinen siihen öljyläikkään, niin seurasin niitä laivoja.  Ne oli kaikki jollaintavoin kummallisia. Minulla on niistä tarkat havainnot.

Tämä nopea pikaliippari oli varustettu aivan kreisillä kipparilla. Se otti suurta riskiä hivotellessaan saaria ja kareja. Se veti aivan suoraan ihan rannan läheltä jotain saarta ensin muistaakseen siten että saari tai luoto juuri ja juuri jäi sen oikealle puolelle. Sitten näytti että se törmää seuraavan saaren rantakiviin hivotellessaan saarta vasemmalta puolelta ohi. Suunta ei kuitenkaan muuttunut yhtään. Se veti vain suoraan eteenpäin. Ajattelin, että kylläpä tuntee tuo veneilijä nämä saaret hyvin kun uskaltaa niin läheltä vetää saarien ohi.. Alattelin, että se ajaa jollekin luodolle sitten parkkiin, mutta ei. Kyllä se veti ihan avomerelle missä luotoja ei enää ollut, kai matkalla Tallinnaan.

Aivot kun toimii siten (usko tai älä) että ne prosessoivat näkemänsä kuvan "järkeväksi". Niinpä oletin, että kyseessä on ilman muuta nopea vene kun se menee vettä pitkin lähellä meren pintaa. Lisäksi vaikka näytti että tämä vene törmää saaren rantaan niin ei, se menikin juuri ja juuri ohi...

Tämä jälkeenpäin pani miettimään, että jos se kuitenkin oli se Rust Cessnalla joka losetti menemään suoraan ja merenpintaa myöten. Siitä kyllä jäi pitkä kuin 'valkoiselta kuohalta' näyttävä jättöpyörre merenpintaan aallokkoon. Auringossa se kimalsi siten. Lisäksi siinä näytti olevan tasaperä, johon aivoni ajattelivat kaksi suurensuurta Mercuryä vauhtia antamaan. Mutta on se tasaperä saattanut tietysti olla Cessnan siiven varjokin...isolta kun vielä mahdollisesti näytti pikaveneen tasaperäksi. Se oli kuitenkin sitten pian jo näkökyvyn rajamailla ja matkalla kaakkoon Viroon...

:-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikamoinen toiminta-aika Mathiaksen 172:ssa.

 

Reipas ja hyvin bensarahoissaan oleva nuori mies, kun 50 tunnin kokonaiskokemuksella laittaa kerhon Skyhawkiin lisätankit ja lähtee Islantiin. Ja vähän muuallekin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikamoinen toiminta-aika Mathiaksen 172:ssa.

 

Reipas ja hyvin bensarahoissaan oleva nuori mies, kun 50 tunnin kokonaiskokemuksella laittaa kerhon Skyhawkiin lisätankit ja lähtee Islantiin. Ja vähän muuallekin.

Joo bensiinihävittäjällä lentäminen on kallista. Mikähän tuo Rustin täyttämän lentosuunnitelman kohta 'Muita tietoja' on? Siitä en saa selvää, jotain "EET/ xxxxx 2:15" siinä lukee. Moskovan välilaskupaikkako?

 

Bensasta: kukahan tankkasi Rustin koneen Malmilla ja miten. Rullasiko Rust itse tankkauspaikalle ja täytti kaikki tankit (plus mahdollisesti sen Sipoonlahdelle öljyläikkään tarvittavan bensakanisterin), vai tuliko Shellisti paikalle ja täytti Rustin Cessnan tankit platalla? Entä miten silloin maksettiin? Käteiselläkö vai kortilla?

Rust oli kuulemma kolme päivää Suomessa. Eikö se sitten lentänyt lainkaan sinä aikana? Jos lentsi, joutuu ehkä tankkaamaan koneen vielä uudestaankin toiseen kertaan. Rusthan tuli kai suoraan Norjasta ilman välilaskuja ja tankkauksia Malmille.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikki muu on  miten on, tuo Söderskäriltä tullut heko ihmetyttää, nimittäin viimeinen sammutti eteisenvalon siellä 1957, automaatio hoiti majakkavalon vuoteen 1989.

Tiputittareita siellä on sen jälkeen asustellut ja pitänyt saarta omanaan perheineen.Kunnon laskeutumispaikkaakaan siellä ei ole, Pirttisaaren merivartioasemalla on tietysti voinnut olla rajan kone käymässä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon Ilmailulehden jutun mukaan Rust lenteli: lentorajoitus- ja kieltoalueiden R25 ja P2 yli koilliseen, jatkavan käytävää pitkin pohjoiseen ja kaartavan jälleen koilliseen sivuten R26-aluetta, jolla oli ammuntojen vuoksi preflight information bulletissa ilmoitettu tilapäinen vaara-alue...

Tämä R26 alue on pyöreästi Harmajan majakasta Söderskäriin asti. Tulee siis lähelle tätä tapahtumarikasta Sipoon lahtea. Sipoon selällä oli ne kaksi outoa laivaa (ankkurissa), jotka näin lennollani. Oliko ne sittenkin SOTALAIVOJA, jotka liittyivät R26 alueen ammuntoihin? Vai millä siellä R26 alueella ammuttiin?

 

Niillä Sipoon selällä näkemilläni laivoilla, joista toinen oli suurempi ja toinen pienempi, oli myös outoa jengiä (ei siis ainoa outo se "pikaveneen kippari" josta edellä). Se isompi rahtari (tai sotalaiva?) oli tyhjä ja pienemmällä taas oli kannella porukkaa. Sitten näin sillä suuremmalla laivalla piipun takana piilossa ensin yhden "matruusin". Myöhemmin onnistuin näkemään myös toisenkin "matruusin" toisen piipun tai rakenteen takana piilossa. Kunhan ei olisi ollut vaan kiväärit käsissä näillä matruuseilla? No, ehkä ne oli vain luutia.

Nämä laivat oli rinnakkain, väliä vain yhden laivan leveyden verran. Keulat olivat johonkin lännenpuolelle. Näytti että ne olivat paikallaan (ankkurissa?). Isomman laivan keulakyljestä mahdollisesti meni löysällä ollut ankkuriköysi tai kaapeli siihen toiseen pienempään laivaan (osittain kai veden alla). Sen pienemmän laivan jengi ei yhtään piilotellut itseään. Ne eivät olleet huomaavinaan minun Cessnaa kun minä niitä peräpuolelta laivaa vähän lähestyin ja tarkkailin. Laivoissa oli oudot kansirakennelmat ja laitteet...

Mitä laivoja nämä olivat. Olivatko ne ulkomaalaisia laivoja? Olivatko ne ulkomaalaisia sotalaivoja, sellaisia sotalaivoja jotka voivat kaukovaikuttaa liittovaltion olemassaoloon? :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä se puuttuva ensimmäinen sivu Ilmailu-lehdestä (1987/6-7)

Aukeaman toisella sivulla koko sivun kuva Cessnasta Punaisella torilla.

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puhelin ja muut johdot Kremlin sillalta poistettiin päiväksi 28.5 1987 (lentoesteenä kun oilsivat muutoin olleet...?).

Rustin lento oli niin kova suoritus aikoinaan, että mies varmaan ansaitsi kaiken ulkopuolisen avun...ja onhan paljon mahdollista että ulkopuoliset "tarkkailijat" olivat lennosta itse enemmän huolissaan kuin pilotti itse. Politiikassa ja sodassa näyttää kuitenkin olevan kaikki mahdollista ja luvallista....N-liiton hallintohan uudistui pian tämän Rustin tempauksen jälkeen. Onkohan lento taltioitu suurvaltojen vakoilusatelliitien avulla.. joskus voisi saada näitäkin kuvia nähtäväksi. Näitä satelliitteja voi katsella vaikka Orbitron satelliittipaikannusohjelmalla. Ilmaisohjelman voi ladata linkistä:

http://www.stoff.pl/

Valitettavasti siitä ei (vielä) näe tätä Rustin lentoa, mutta kylläkin simulointitilassa satelliittien sijainnit  28.5 1987.

 

Kuvassa tyyni Rust monen tunnin lennon jälkeen.

 

 

[ attachment removed ]

 

Mainittakoon, että Rust laskeutui Moskovassa sillalle, josta rullasi koneen pois.

Wikipedia:

"Therefore, he changed his landing spot to Red Square.[1] Heavy pedestrian traffic did not allow him to land there either, so after circling about the square one more time, he was able to land on a bridge by St. Basil's Cathedral. A later inquiry found that numerous

 

wires normally strung over the bridge – which would have incidentally prevented his landing there – had been removed for maintenance that very morning, and were replaced the day after.[1] After taxiing past the cathedral he stopped about 100 meters from the square,

 

where he was greeted by curious passersby. He was arrested afterwards.[1]"

 

Tuossa pätkässä näkyy koneen ylösvetoa Punaisen torin lähellä. Itse laskusta sillalle ei ole kai videota:

 

 

[/quete]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysyit tuossa edellä siitä Malmin tankkauksesta. Kyllä meidä rakastama öljysheikki Martti Kananen Rustin koneen tankkas.

 

Ihmeteltiin Martin kanssa yhdessä niitä kanistereita takapenkillä ja matkatavara-tilassa.

 

Erikoisin piirre oli saattoauto Malmilla. Rust kävi usein Kyseisen auton luona. Ilmoitin tutkiville poliiseille tuon auton rekkarin 

( SI-MA xxx) Valkoinen Volkkari farmari passatti. Ei kiinnostanut, koska kyseinen auto oli kuulemma Tsekkoslovakiassa, ei siis voinut olla Suomessa.  :o

No näköhavaintoni oli kyllä luotettava, loput selitykset eivät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.