Pekka Suikka

Kuka muistaa Mathias Rustin lennon 28.5 1987 ?

230 viestiä aiheessa

Sitten näin sillä suuremmalla laivalla piipun takana piilossa ensin yhden "matruusin". Myöhemmin onnistuin näkemään myös toisenkin "matruusin" toisen piipun tai rakenteen takana piilossa. Kunhan ei olisi ollut vaan kiväärit käsissä näillä matruuseilla?

Kovasti ihmettelen hyvää muistiasi ja että lentooppilaana olet kyennyt tekemään tarkkoja havaintoja...tai vilkasta mielikuvitustasi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kovasti ihmettelen hyvää muistiasi ja että lentooppilaana olet kyennyt tekemään tarkkoja havaintoja...tai vilkasta mielikuvitustasi.

 

Olen täsmälleen samaa mieltä, olipa kuinka tarkka kaveri tahansa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysyit tuossa edellä siitä Malmin tankkauksesta. Kyllä meidä rakastama öljysheikki Martti Kananen Rustin koneen tankkas.

 

Ihmeteltiin Martin kanssa yhdessä niitä kanistereita takapenkillä ja matkatavara-tilassa.

 

Erikoisin piirre oli saattoauto Malmilla. Rust kävi usein Kyseisen auton luona. Ilmoitin tutkiville poliiseille tuon auton rekkarin 

( SI-MA xxx) Valkoinen Volkkari farmari passatti. Ei kiinnostanut, koska kyseinen auto oli kuulemma Tsekkoslovakiassa, ei siis voinut olla Suomessa.  :o

No näköhavaintoni oli kyllä luotettava, loput selitykset eivät.

 

Kiva kun kerroit. Oliko se tankkaus siis Shellin autosta käsin? Jossain Ylen videossa on pätkiä Malmilta. Onkohan nämä Malmin videot originelleja ja siis vuodelta 1987 toukokuussa? Oletko nähnyt ne? Niissä esiintyy uudelta näyttävä Shellin tankkiauto, joku 152-Cessna ja sitten kai mahdollisesti Cessna-172 OH-CAE:n penkki (sama halko, jolla lensin edellisenä päivänä 27.5 yhdessä Walzelin kanssa. En muista oliko siinä silloin toukokuussa 1987 uudet penkinpäälliset kuten videolla näyttää olevan)?

 

Ilta-Sanomien toimittajan (vai oliko se sitten Ilta Lehti) tekemä video on jälkeenpäin konstruoitu, sen toimittajan tekemä joka ensimmäisenä "hoksasi" yhteyden Sipoonlahden ja Punaisen torin Cessnan välillä. Sen tarkoitus lienee kertoa suuren uutisen synnystä. Sen mukaan tämä toimittaja itse soitti ja ilmoitti yöllä isälleen Ilmailuhallitukseen että nyt selkis ja välähti ja että Malmilta lähtenyt Rust se siellä Punaisella torilla on Cessnoineen. Näitä uutisia on joskus vaikea hahmottaa jälkikäteen, mikä uutinen kertoo realiajassa uutisen omaisesti taltioituna ja mikä taas on myöhemmin työstetty kuin uutinen ja siis lavastettu jälkikäteen kuvamaan tapahtumaa...

(En ole löytänyt ja saanut näitä videoita pelittämään koneellani enää. Täytyisi nääs välillä uusia tekniikkaa...kone ja käyttis jo finaalissa).

 

Tiedätkö missä se Rust Suomessa asui kolmen päivän aikana? Varustuksena Rustilla oli hänen itsensä kertoman mukaan "moottoripyörän kypärä" mahdollista alastuloa vaimentamaan  :) ja "makuupussi". Olikohan varusteena myös teltta ja siis teltta majoitus Malmilla vai nukkuiko kerhon tiloissa? Eikö se lentänyt lainkaan ja seisoiko sen Cessna tornin vieressä kolme päivää?

 

Joku voisi tuohon Suomen Wikipediaan täydentää Rustin lennon tapahtumia Suomessa.

Tässä on linkki sen wikin artikkelin keskustelupalstalle, josta voi halutessaan katsoa mitä aiemmin on ollut esillä (siis kun asiat eivät ollet vielä tulleet 'halki'). http://fi.wikipedia.org/wiki/Keskustelu:Mathias_Rust

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kovasti ihmettelen hyvää muistiasi ja että lentooppilaana olet kyennyt tekemään tarkkoja havaintoja...tai vilkasta mielikuvitustasi.

 

Muisti on kyllä merkillinen asia. Ensin ei mahdollisesti muista juuri mitään. Sellaiset asiat, joissa on ollut jotain kummallista tai erikoista jää kuitenkin mieleen ja ne voi palauttaa muistiin ja esille myöhemmin. Niinkuin tämä lento Sipoonlahdelle. Se osui sellaiseen saumaan jossa harjoittelin lentämistä vielä teknillisesti tekemällä kaartoja, liukuja, sakkauksia ja heilurikahdeksikkoa jne.

Näistä lentoharjoituksista Sipoonlahdella ei silloin tullut mitään kun se pikaisesti näkemäni toinen Cessna hävisi. Silloin pelkäsin koko ajan että se tulee jostain alhaaltapäin koneeseeni kiinni kun sakkaan tai kaarran. Muutoinkin lento yksin oli vielä uutta kaikkine lentotapoineen ja sääntöineen.

Päätin silloin antaa itselleni "vapaapäivän" näistä harjoitteluista ja katsella mitä muut tekivät merellä silloin... Halu kokeilla jo omia siipiä muutoinkin kuin lentoa harjoittamalla oli kyllä olemassa. Kun siellä vielä oli se "öljyläikkäkin" meressä niin mielenkiintoisia asioita riitti. Kyllä siinä lennossa kuitenkin on ollut jotain hämäävää ja epämiellyttävääkin joka ei siis täysin mahtunut laatikkoon...Silloin voi joutua 'epätavalliseen lentotilaan', joka on hyvin eitoivottua ja aiheuttaa hikoilua ja lento-onnettomuuksia. Olen näköjään päättänyt tulla takaisin Malmille, mutta tekemään läpilaskuja jotta lentoaika ei jäisi turhan lyhyeksi. Lensin silloin paljon, jotta pitkittynyt lupakirjanhankinta toteutuisi viimein 45 tunnin lentotuntimäärän puitteissa. En lentopäiväkirjan mukaan ole kuitenkaan tehnyt kuin yhden läpärin. Tämä kertoo että 'enough is enough' ja että olin jo väsynyt siihen lentoon. Muistan kyllä siitä lennosta vielä tarvittaessa jotain muutakin... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa huomioida, että minäkin olin niinä päivinä Malmilla. Lensin, valvoin oppilaitani ja havainnoin seurasin myös Rustin touhuja kolmen päivän ajaltakin sekä saattoherran toimintaa, autoineen.

Rust lähti samaan aikaan ko.lennolleen, kun briefasin siinä vieressä oppilaatani lennolle.

 

Juha , mullakin on hyvä muisti  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa huomioida, että minäkin olin niinä päivinä Malmilla. Lensin, valvoin oppilaitani ja havainnoin seurasin myös Rustin touhuja kolmen päivän ajaltakin sekä saattoherran toimintaa, autoineen.

Rust lähti samaan aikaan ko.lennolleen, kun briefasin siinä vieressä oppilaatani lennolle.

 

Juha , mullakin on hyvä muisti  ;D

 

Meillä kaikilla ei ole hyvä muisti - saati tietoa tapahtumista muuta kuin se mitä yleisesti on tuotu julki. Jotenkin tuntuu, että Jaskalla (jolla on hyvä, mutta ehkä valikoiva muisti) olisi hiukan lisääkin täsmentävää tietoa. Haluatko avautua enemmän, vai onko niin, että olet jo aikoinaan kertonut "viranomaisille" kaiken tarvittavan? Vai, eletäänkö tänään(kin) ehkä vielä salailupolitiikan sulkeutuneessa noidankehässä? Hei, kamoon mään, anna tulla vaan!  ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ne sinne Sipoonlahdelle menneet pelastajat ei ole sanoneet mitään. Minulle oli selviö ettei siihen näkemääni öljyläikkään kukaan ollut tipahtanut. Kai niistä pelastustoimista Sipoonlahdella on jotain ylhäällä ja muistissa. Mitä mieltä he itse olivat siitä Sipoonlahden etsinnöistä.

 

Kuka ja missäpäin ne pelastajat olivat silloin Sipoonlahdella? Mi-8, se HS, oli kuulemma hakenut Upinniemestä sukeltajia. Sitä ennen oli joku kopteri (Söderskäristä?) havainnut öljyläikän Sipoon saaristossa. Lisäksi oli vielä ammunnat R26 alueella. Sinne Sipoonlahdelle oli uutisten mukaan mennyt myös merivartiosto laivoineen (onko tämä tavanomaista?). Ota siitä sitten selvä, kun ei kukaan tunnusta ja ota esille näitä asioita. :-\

 

Ei kai se tornin radioliikennekkään voi enää salaista olla -kun ei ole tilanne enää päällä- eikä kukaan edes kuollut tai kun asian tiimoilta ei ole muutakaan henkilökohtaista ja arkaluontoista? Toinen asia sitten saako sitä lennonjohdon keskustelua enää mistään.

 

Toisaalta, kyllähän tästä silloin -87 tuli iso mekkala, joten onhan ne radiokeskustelut tutkimuksiin voitu aikoinaan tallentaakin. ???

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silloin "viranomaisten" töissä olleena voin kertoa koska ei mikään virallinen ole enään tässä vaiheessa tuolloisista tärkeää eikä salaista, tietääkseni?Koko tapahtuma ei ollut mitenkään tavallinen, mitään ei kerrottu josta yleensä.

Eli jos kone olisi tipahtanut suomenlahteen olisi tavallinen etsintäorganisaatio käynnistetty ja kaikki olisivat siitä tienneet.Paikala olisivat olleet retuperän VBK sta lähtien kaikki.Nyt ei ollut.

Oma valistunut veikkaukseni on että kyseessä testi naapurivaltion silloisen torjuntatason tasosta?

Tämä vain näin maalaistollon ajattelusta lähtöisin, se että naapurin tollot viranomaiset eivät olleet kohillaan onkin sitten eri asia, muistamani mukaan suomenlahden meriviranomaisten eräs edustaja kertoi tuolloin että naapurivaltion aina valppaat viranomaiset olivat vähentäneet partiointia huomattavasti, aiemmin näkyi tuolla eteläpuolella aina valonheittimet tasaisen epätasaisesti, loppuivat sitten jossain vaiheessa.Alukset jotka ajelivat säännöllisesti suomenlahtea eestaas lopettivat jne.

Kaikesta voi isoissa peleissä tehdä sopivan näköistä, minuakin huijjattiin aikanaan joulupukilla, jatkoin tuota omiin muksuihin, nyttei lastenlapsetkaan enää usko näihin.Minen mihinkään virallisen jollen näe ite.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvin ajateltu, Arne Wallen!

 

Tässä eräs visuaalinen tulkinta asiasta. Voi kyllä täydentää lännen osalta (ja Suomen).

 

[ attachment removed ]

::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa aihetta sivuten tankkausta Malmilla 2 vuotta myöhemmin toukokuussa 1989

 

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa aihetta sivuten tankkausta Malmilla 2 vuotta myöhemmin toukokuussa 1989

 

Onkohan tuo tankkiauto sama kuin niissä Malmin Rust videoissa? Minusta niissä oleva Shellin auto näyttää uudemmalta. Oliko siellä jo -87 niin uusi tankkiauto kuin niissä Rust videoissa on? Vai onko ne Rust videot  työstetty jälkeenpäin uudestaan? (tosiaan tällä minun koneella ei enää pelitä ne Ylen elävänarkiston videot josta sen näkisi. Sori.)  Muutoin hienoja kuvia nuo kuvasi, hieno aihe.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo bensiinihävittäjällä lentäminen on kallista. Mikähän tuo Rustin täyttämän lentosuunnitelman kohta 'Muita tietoja' on? Siitä en saa selvää, jotain "EET/ xxxxx 2:15" siinä lukee. Moskovan välilaskupaikkako?

 

Siinä taitaa lukea sutun jälkeen N-AREA 2:15. Oliskos semmoinen löytynyt niihin aikoihin Bromman liepeiltä?

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan tuo tankkiauto sama kuin niissä Malmin Rust videoissa? Minusta niissä oleva Shellin auto näyttää uudemmalta. Oliko siellä jo -87 niin uusi tankkiauto kuin niissä Rust videoissa on? Vai onko ne Rust videot  työstetty jälkeenpäin uudestaan? (tosiaan tällä minun koneella ei enää pelitä ne Ylen elävänarkiston videot josta sen näkisi. Sori.)  Muutoin hienoja kuvia nuo kuvasi, hieno aihe.  :thmbup:

 

Noissa kuvissa tankataan Fougaan JET A1:stä, joten auto on tietenkin eri, kuin se josta AVGASia Cessnaan tankataan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin tuntuu, että Jaskalla (jolla on hyvä, mutta ehkä valikoiva muisti) olisi hiukan lisääkin täsmentävää tietoa. Haluatko avautua enemmän, vai onko niin, että olet jo aikoinaan kertonut "viranomaisille" kaiken tarvittavan? Vai, eletäänkö tänään(kin) ehkä vielä salailupolitiikan sulkeutuneessa noidankehässä? Hei, kamoon mään, anna tulla vaan!  ;)

 

 

Kysy Tumi mitä vaan, vastaan salailematta ihan mitä vaan.  ( ellei ylläpito poista tätäkin  ;D )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysy Tumi mitä vaan, vastaan salailematta ihan mitä vaan.   ( ellei ylläpito poista tätäkin  ;D )

 

No, kerro nyt vaikka kaikki se missä vaiheessa ja miten Rust ilmestyi näköpiiriisi, sekä mitä kaikkea ehdit oman toimintasi ohessa havainnoida ko. pilotin toiminnasta. Kaikki tapahtumaan liittyvä tietenkin kiinnostaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, kerro nyt vaikka kaikki se missä vaiheessa ja miten Rust ilmestyi näköpiiriisi, sekä mitä kaikkea ehdit oman toimintasi ohessa havainnoida ko. pilotin toiminnasta. Kaikki tapahtumaan liittyvä tietenkin kiinnostaa.

Otan tähän väliin tämän jos sopii...

Kun lensin siellä Sipoonlahdella niin kuulin koneen radiosta kun torni kutsui Malmin taajuudella Jaskaa ihan suomeksi, siis ilman mitään koneen tunnuksia. Tämä tuli sen tornin kutsun jälkeen kun se oli kutsunut tunnuksilla sitä toista konetta (saksalaista konetta?) josta en saanut tunnuksesta selvää. Ymmärsin että Jaska on kierroksessa (jonkun oppilaan kanssa?) sen kuulemani radioliikenteen perusteella. Onko sinunulla Jaska lentopäiväkirja tallella niiltä ajoilta? Olitko lentämässä kierroksessa? (Muuten jossain lehdessä oli siitä autosta Malmin edustalla. Siinä sanottiin että se oli Sitikka, miten sitten lienee ja onko sillä auton merkillä nyt sitten niin suurta väliä?)

 

Puhuttiinko tästä Sipoonlahden asiasta lennonjohdon tai jonkun kanssa silloin iltapäiväivällä tuoreeltaan? Muistan, että mahdollisesti tulin myöhemmin samana päivänä illansuussa takaisin Malmille ja silloin oli epävirallisissa tarinoissa jotain ihmettelyä että ei se "kadonnut kone nyt voi erehtyä 180 astetta suunnasta" matkalla Brommaan. Kai Caesar von Waltzel oli paikalla. Itse luulin pitkään uutisista tulleen tiedon takia, että se Rust oli lähtenyt puolenpäivän maissa ja siis mennyt jo ajat sitten ennen minun lentoa OH-CDB:lla kello 13:25. Luulin että Rust oli heti lentoonlähdön jälkeen lähtenyt itään. Eikö tämä lentosuunta sitten ollut tiedossa, että se Rust lensi ensin länteen ja vasta sitten Sipoon kalkkirantaan? Lentoaseman päällikkö Raimo Seppänen sanoo sen siinä 'Malmin lentokentältä liikkeelle' videossa jotenkin kummallisesti (...se kone oli sitten lentänyt täältä itään...)? :-

 

Koko radioliikenne minun muistaakseni oli suunnilleen seuraava:

-Torni kutsuu useita kertoja jotakuta. Koska kutsussa on samoja kirjaimia kuin minun koneen radiokutsussa (OH-CDB), kuuntelen  jos se torni kutsuisi minua. Kirjaimia tulee solkenaan peräkkäin enkä saa niistä selvää. Rustin koneen tunnus on D-ECJB siis D ja neljä kirjainta yhteen. Yritän miettiä jos se torni käyttää jotain ryhmäkutsua useammalle koneelle, mutten silti saa siitä selvää.  Ei juolahda mieleen että kyseessä mahdollisesti on ulkomaalainen koneen tunnus.

-Sitten tulee ihan selkokielellä koneen radiosta: "Onko Kuusisto kuulolla?". <out>

  Jaska vastaa: "XXX on kierroksessa. Kerro. <out>

  Torni: "Onko sinne kierrokseen tullut tai tippunut jotain?" <out>

  Jaska: "Ei täällä näy mitään" <out>

  Jaska myöhemmin: "XXX tekee läpilaskun" <out>

  Torni: "XXX selvä läpilaskuun" <out>

  Jaska myöhemmin : "XXX tekee loppulaskun" <out>

  Torni: "Selvä laskuun" <out>

 

                                                                           

 

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air & Space Magazine, July 01, 2005 lehden mukaan Rustin lentosuunnitelma oli mutkaton. Helsingistä täytyisi vain ottaa suunta 117 astetta ja pitää se. Tähän voidaan käyttää Helsinki-Vantaan lentokentän VOR majakkaa (114,2 MHz).

Virossa lähellä Kohtla-Järveä oleva Sillamäen NDB majakka olisi myös käytettävissä (CG 445/446 kHz). Täytyisi lentää vain suoraan sitä kohti. Paljoa helpommaksi suunnitelma ei voisi enää tulla. Lisäksi hämäävästi sivutaan sekä Tampere-FIR, Peterburg-FIR ja Tallin-FIR lentotiedotusalueita. Siten ei voi tarkasti sanoa, millä lentotiedotusalueella kone lentää ja loukkaako kone jotain lentoaluetta.

 

Jos Rust lähti Sipoon kalkkirannan tuntumasta n. kello 13:35, niin Rustin käyttämän Cessnan lentonopeus huomioiden sopii, että Rust on n. kello 14:48 Outovan kaupungin lähistöllä (viroksi oudova, venäjäksi Gdov). Neuvostoliiton MIG-23 hävittäjät tunnistivat hänet siellä tullen lähituntumaan. He kadottivat Rustin myöhemmin Rossija Russlan lähellä. Eräiden tietojen mukaan N-liiton ilmavalvonta olisi saanut havainnon Rustin koneesta ensimmäisen kerran jo n. kello 14:21 aiemmin. Rust lienee lentänyt silloin Suomenlahdella Viron rannikon tuntumassa.

 

Kalkkirannalla näin mahdollisesti Rustin koneen n. 13:35-13:40 lentävän hyvin matalalla aivan merenpinnassa. Silloin luulin sitä kyllä hyvin nopeaksi moottoriveneeksi koska se meni aivan merenpinnassa. Lisäksi tehdessäni tämän havainnon myöhemmin kone oli jo menossa merelle ja kauempana minusta. Itse olin silloin jossain Kalkkirannan edustalla. Laskelmien ja tietojen mukaan se mahdollisesti halusi lentää suuntaan 117 astetta, mahdollisesti käyttäen Hesan VOR:a apuna.

 

Jo minuutteja aiemmin olin nähnyt matalalla lentävän vaalean Cessnan Deger ilmoittautumispaikan lähellä jossain kaiketi Majvikin ja Björnsö saaren paikkeilla. Olin muistaakseni juuri tullut Malmilta väylää pitkin johonkin Västerskogin paikkeille ja kiipeämässä ylös 2000 jalkaan nähdessäni sen Cessnan Degerin lähellä. Kuitenkaan tullessa kun lensin porvoonväylässä en ollut nähnyt Degerin lähellä ketään muita. Lisäksi muistaakseni olin lähtenyt ensimmäisenä alueelle ja alueelle ei ollut selvitetty muita sen jälkeenkään. Siksi vähän ihmettelin sitä Degerin lähellä alhaalla lentävää Cessnaa. Kävin kait jopa 2300 jalan korkeudessa ja tein muutaman sakkauksen peräjälkeen. Niiden ja liukukaartojen takia jouduin alemmas aina johonkin 1500 jalkaan tai alle. Ne radiokutsut tulivat kait jossain tässä välissä sen jälkeen kun olin nähnyt sen Cessnan. Cessnaa ei näkynyt enää missään. Siirryin sitten idemmäs ja lähemmäs kalkkirantaa. Näin sitten sen öljyläikän ihan tämän perään. Siinä öljyläikässä EI ollut sitä Cessnaa, eikä se siihen olisi ehtinytkään. Ei ainakaan olisi ehtinyt upota. Tämän jälkeisistä tapahtumista on edellä muissa viesteissä.

 

Tarkkailin niitä lahdella olleita laivoja. Jotain outoa sen kaakkoon pikaveneeksi luulemani aluksen menossa kuitenkin oli: mahdollisesti sen suuri nopeus ja se, että alus näytti menevän täysin suoraan välittämättä saarista. Se sivusi useaan kertaan saarta tai luotoa aivan läheltä, näyttäen että se törmää rantakiviin. Se alkoi kuitenkin olla jo aika kaukana eikä sitä niin tarkasti enää nähnyt.

Siitä olen kuitenkin vakuuttunut, että sen perään jäi pitkähkö vaalea vana. Auringon paisteessa tämä erottui selkeästi. Ja se vana oli suora. Seurasin sen kulkua tästä sen mereen jättämästä vaaleasta vanasta aina ulkomerelle asti jossa ei enää silmällä erottunut luotoja.

Viimein se katosi näkyvistä kokonaan, koska sitä ei enää voinut erottaa etäisyyden takia. En tiedä jääkö lentokoneella matalalla lennettäessä sellainen vaalea vana merenpintaan. En ole itse aiemmin sellaista nähnyt, enkä tiedä kuinka alhaalla silloin on lennettävä jotta potkurivirtauksesta tai alle muodostuvasta ylipaineesta jäisi meren pintaan valkoisemmalta näyttävä vana. Ilmiö näytti kuitenkin pysyvämmältä. Luulisi lisäksi olevan rasittavaa lentää pitkään aivan meressä kiinni. Vai voisiko siihen muodostua 'maavaikutuksesta' pussi jonka päällä voi joustavasti lentää?

 

 

Tietojen mukaan Suomessa otettiin jo vuonna 1981 käyttöön kesäaika (en ole tarkistanut tätä muista lähteistä onko asia näin). GMT-ajan (UTC-ajan) ja Suomen kesäajan välinen ero on tuolloin 3 tuntia.

Orbitron satelliittipaikannus ohjelman mukaan Aurinko tuolloin 28.5 1987 kello 10.35 UTC tai kello 13:35 paikallista aikaa paistoi suunnasta 186,8 astetta. Auringon korkeuskulma merenpinnasta on ollut 51,0 astetta.

Mahdollisesti merenpinnasta voi tällaisissa olosuhteissa heijastua koneen merenpintaan jättämä vaalea jättöjana. Ilmaisen orbitron ohjelman voi ladata:

http://www.stoff.pl/

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tossa tankkauskuvassa näyttäisi olevan " Deegu" hommissa, auto on sama josta Rustailija sai bensaa Martin antamana.

 

Tuon "saattoauton" touhuissa oli myös jotain hämärää. Mulla oli selvä rekisterinumero esittää tutkijoille, ei kelvannut heille. :o Mitä tulee sen auton "iltapulu-juttuihin" en ota siihen heidän esittämään automerkkiin kantaa, puhuvat autosta ja lehtijutussa voi olla vaikka Trabantin kuva, se semmoisesta uutisoinnista. Kuva kuin kuva  ;D

Näin tuon Rustin monasti hääräävän siinä parkkiksella, aulassa ja kentällä. Katos vain yöksi jonnekin sillä "Trabantillaan"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pieni välikysymys, kun en nyt löydä vanhaa ilmailukalenteriani. Rustin lennon aikaan Malmin ilmoittautumispisteet eivät muistaakseni olleet NOKKA ja DEGER vaan... mitkä? ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pieni välikysymys, kun en nyt löydä vanhaa ilmailukalenteriani. Rustin lennon aikaan Malmin ilmoittautumispisteet eivät muistaakseni olleet NOKKA ja DEGER vaan... mitkä? ???

 

Järvenpää. Kulloo ja Kaunia

Lensimme Seppäsen Ramin kanssa useita testilentoja = Porvoosta ei kuulunut ja Kulloo sai ruman merkityksen kun joku huus Kullia ulos

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tossa tankkauskuvassa näyttäisi olevan " Deegu" hommissa, auto on sama josta Rustailija sai bensaa Martin antamana.

 

Tuon "saattoauton" touhuissa oli myös jotain hämärää. Mulla oli selvä rekisterinumero esittää tutkijoille, ei kelvannut heille. :o Mitä tulee sen auton "iltapulu-juttuihin" en ota siihen heidän esittämään automerkkiin kantaa, puhuvat autosta ja lehtijutussa voi olla vaikka Trabantin kuva, se semmoisesta uutisoinnista. Kuva kuin kuva  ;D

Näin tuon Rustin monasti hääräävän siinä parkkiksella, aulassa ja kentällä. Katos vain yöksi jonnekin sillä "Trabantillaan"

 

Tuossa edellä oli siitä radioliikenteestä. Muistatko lentäneesi silloin?.

Kuka tornissa oli silloin ja onko niitä tietoja ketkä olivat  ilmassa silloin saatavissa tornin tiedoissa?

Onko se tornin radioliikenne tallennettu tutkimuksiin tai muutoin? :)

Tämä oli vielä silloin Lento-Myynti Oy:n aikoihin, ja koneet heidän. Minullahan alkuaikoina oli Walzel pääasiallinen opettaja ja vaihtui sitten loppupuolella sinuun, Jaska.

Vähän myöhemmin Walzel osti niitä uusia Ranskalaisia koneita Lycoming moottoreilla varustettuina (Trinidad ja Tobaco?) ja perustit Skymanin omaksi ja erilleen siitä.

Se lentämäni kone (OH-CDB) hieman myöhemmin kesäkuussa kai teki laskussa jonkin hypyn ja meni korjaamolle. Olen itse lentänyt sillä 10.6 viimeeksi ja sen jälkeen se kone pillastui jonkun (nais)oppilaan käsissä laskussa. Propeli maahan ja moottoripukki väänty? (Olen sillä OH-CDB:lla kyllä sitten lentänyt korjauksien jälkeen 25.8 -87 uudemman kerran. Kone oli kait vähän peruskorjattukin. Se oli vaan täässä välillä vähän aikaa poissa.)

 

Kai näistä jotain virallisempaa tarttuu paperille muistin tueksi?. Eikö siitä Rustin lennosta tehty virallinenkin tutkimus?. Miten sen saisi käsiin?  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.