Tumi Hämäläinen

Mikkelissä hinurina Stigu?

13 viestiä aiheessa

Joku kertoi että Mikkelissä on ollut joskus 70-luvulla (?) liidokkien hinurina Stieglitz. Olisiko kellään tarkempaa tietoa asiasta, mahdollisesti kuviakin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkähän lentokone voi olla noin sympaattisen muotoinen ja näyttää noin hyvältä?  :) Kun kiipesi takaohjaamoon ja asetti jalat koko kengän mittaisille tukeville jalkaohjaimille, kiersi istuimen korkeudensäätövivusta ja sääti kevyesti istuimen korkeuden oikeaksi, tarttui sauvan päässä olevaan käteen sopivaan pillerinmuotoiseen nuppiin ja huusi "Coupé!", niin olo oli aika juhlavaa. Olo parani vielä, kun tähtimoottori säksätti 1700 RPM, kone lensi sivutuulessa vähän toinen kylki edellä kuin ajokoira, ja maisema vaihtui sopivan hitaasti kahden siiven välissä raikkaassa ulkoilmassa. Oi niitä aikoja! :thmbup:

Muuten, yllä olevassa osoitteessa kuvatut Stigut on pilattu sekavilla maalauksilla, jotka särkevät täysin koneen muodot.

 

OJ

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkähän lentokone voi olla noin sympaattisen muotoinen ja näyttää noin hyvältä?  :) Kun kiipesi takaohjaamoon ja asetti jalat koko kengän mittaisille tukeville jalkaohjaimille, kiersi istuimen korkeudensäätövivusta ja sääti kevyesti istuimen korkeuden oikeaksi, tarttui sauvan päässä olevaan käteen sopivaan pillerinmuotoiseen nuppiin ja huusi "Coupé!", niin olo oli aika juhlavaa. Olo parani vielä, kun tähtimoottori säksätti 1700 RPM, kone lensi sivutuulessa vähän toinen kylki edellä kuin ajokoira, ja maisema vaihtui sopivan hitaasti kahden siiven välissä raikkaassa ulkoilmassa. Oi niitä aikoja! :thmbup:

Muuten, yllä olevassa osoitteessa kuvatut Stigut on pilattu sekavilla maalauksilla, jotka särkevät täysin koneen muodot.

 

OJ

 

 

Ylläoleva kuulostaa hienolta kuvaukselta. Itse en ole saanut ohjata Stigua kuin etutoosasta, mutta oli sekin upeeta.

Tomppa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Markku! Osaatko vielä sanoa oliko tuo Mikkelin Stigu armeijan väreissä tuolloin, vai ihan jossain muussa?

Mun ainoa havainto tuosta yksilöstä on tuo kuva, mutta kyseinen Stiku on ollut mainitun opuksen mukaan Pyssy-Yhtiöuransa jälkeen v.1960-62 Järvempään IK:n, vuonna 1962 Varkauden IK.n ja 1963-69 Mikkelin IY:n käytössä joten onko kellään k.o. kerhoissa noina aikoina pyörineillä jotakin muisti/valokuvaa asiasta?

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkähän lentokone voi olla noin sympaattisen muotoinen ja näyttää noin hyvältä?  :) Kun kiipesi takaohjaamoon ja asetti jalat koko kengän mittaisille tukeville jalkaohjaimille, kiersi istuimen korkeudensäätövivusta ja sääti kevyesti istuimen korkeuden oikeaksi, tarttui sauvan päässä olevaan käteen sopivaan pillerinmuotoiseen nuppiin ja huusi "Coupé!", niin olo oli aika juhlavaa. Olo parani vielä, kun tähtimoottori säksätti 1700 RPM, kone lensi sivutuulessa vähän toinen kylki edellä kuin ajokoira, ja maisema vaihtui sopivan hitaasti kahden siiven välissä raikkaassa ulkoilmassa. Oi niitä aikoja! :thmbup:

Muuten, yllä olevassa osoitteessa kuvatut Stigut on pilattu sekavilla maalauksilla, jotka särkevät täysin koneen muodot.

 

OJ

 

 

 

 

Osmo, tuossa oli kaikki kiteytettynä mitä tuosta koneesta ajattelin, sama tunne aikanaan kun Malmilta pääsin kyytiin, ikävä etten kuskin nimeä muista, ajeltiin tai minä vain kyydissä kerava-Porvoo rataa myöten keravalle ja siitä sitten  Malmille takasin.Upea kone ja komeat äänet, niitä on vain niin vähän tänäpäinä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Stigua nummero 33 ei rivistöstö löytynyt, mutta joukko muita. Kauhavan platalla 1956 valtion väreissä

 

15 Stigua ja Viimaa vahvistettuna kuudella Pyryllä. Kuvattu VI-3 kabiinissa seisten.

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tietoa koska Viimaan tuli katettu cabiini? Miksi Stigua ei katettu?

Kun luntataan J.Raunion kirjaa ”Lentäjän näkökulma I” voimme lukea, että juttu meni suurinpiirtein tähäntapaan:

Veljekset Karhumäki Oy oli rakentanut omiin siviili Viimoihinsa kuomuja mm OH-VKJ:n Pyry-mallisen v.1947 ja OH-VKS:an liukukuomun 50- luvun alussa. Karhumäki Oy huolehti Ilmavoimien koulukoneiden  korjauksista joten se tarjosi Viimoihin kuomun asentamista peruskorjauksen yhteydessä. Pyssy-Yhtiö teki tilauksen ja ensimmäiset kuomu-Viimat valmistui joulukuussa  1952 ja lopulta Ilmavoimat tilasi kuomut kaikkiin Viimoihin. Ei ainakaan mun silmiin oo sattunut suunniteltiinko Stikuihin koskaan kuomuja?

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä Mikkelissäkin lentänyt ja vuonna 1969 jenkkeihin myyty OH-SZD eli entinen SZ-33 kärsi aika monta kolhua ilmavoimien käytössä sotien jälkeen. Koneyksilö tuli maahan vasta Jatkosodan lopulla 3.8.-44. Helmikuussa 1950 se laski Utissa nokilleen, kun viallinen suksi kääntyi alle. Samana kesänä se rullasi puihin Selänpäässä, kun jarrut eivät toimineet. Helmikuussa -54 lasku Utissa meni pitkäksi, ja kone liukui puihin hallin edustalla. Samana keväänä se osui laskussa matalaan lumivalliin Utissa ja telineet rikkoutuivat. Kukaan ei loukkaantunut näissä kaputeissa. Kone oli tuolloin 1950-luvun alussa Utissa LentoR3:n ja myöhemmin  3. Lennoston yhteyskoneena. Vuonna -55 se siirrettiin Kauhavalle koulukoneeksi, ollen siellä vuoteen -58 asti, jolloin se siirrettiin varikolle. Kone myytiin 1960 siviiliin.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt sain eräältä taholta nähtäväksi kuvankin OH-SZD:stä juuri noilta Mikkelin ajoilta. Kuvaa ei tosin voi julkaista täällä kun ei ole tarvittavia oikeuksia, mutta kerrottakoon, että Stigu oli Mikkelissä ollessaan kokopunainen/punaoranssi, mutta tietoa ei ole missä vaiheessa kone oli uuden värinsä saanut. No, sillä ei nyt ole suurtakaan väliä minulle, olen nyt saanut riittävän määrän tietoa koneen vaiheista.

 

Kiitoksia kaikille tiedoista ja mielenkiinnosta!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään