Aarno Isomäki

lentosääntötentti

10 viestiä aiheessa

pitääkö paikkansa, ettei purjelentäjät ja ultralentäjät enää tee lentosääntötenttiä pitääkseen lupakirjansa voimassa? jos pitää, niin millainen prosessi oli tuo tentti saada pois ohjelmasta ja millä tavoin nykyään kontrolloidaan sääntöjen tuntemus?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Purjelennon puolesta voin vastata, että lupakirja myönnetään 5 vuodeksi kerrallaan ja voimassaolon edellytyksenä on I/II luokan medikaali. Lupakirjan uudelleen kirjoittaminen ei edellytä lentosääntöjen tenttimistä. Uusimisen edellytykset löytyvät PEL M2-41:stä

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on ollut GPL vuodesta -98 ja olen kerran uusinut lupakirjan. Mitään tenttiä ei ollut. Ainoastaan lääkarintarkastus.

Lentosääntötentti on jäänyt pois. Siihen, mihin poisjäänti perustuu, en osaa sanoa syytä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Purjelennon puolesta voin vastata, että lupakirja myönnetään 5 vuodeksi kerrallaan ja voimassaolon edellytyksenä on I/II luokan medikaali.

Ei kai nyt ihan sentään, eikös se ole luokka 4 (harrasteilmailija)?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myöskään mopu-lupakirjaan ei kuulu mitään tenttiä lupakirjaa uusittaessa, mikä minun mielestä on aika outoa. Mopuista kun ainakin G109 on lentämisen osalta aika moottorikonemainen. Mutta en valita, helpommallahan pääsen. Ja tietysti fiksu pitää asiat mielessä kertaamalla juttuja koko ajan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei sitä tornitenttiä ole PPL:ssäkään, ettei kuvioissa ole poikkeamisia linjassa. PPL:n uusimiseksi (tai itse asiassa yleisimmän eli SEP-kelpuutuksen) riittää kahden vuoden välein tapahtuva jatkaminen. Se vaatii joko 12h viimeisen vuoden aikana sekä kertauskoululennon tai tarkastuslennon, mikäli tiimaa on kertynyt vähemmän. Samalla vaivalla pysyvät GPL, MGPL, UPL et cetera voimassa. Lennonopettajan tai tarkastuslentäjän tehtäviin kuuluu em. lentojen yhteydessä tenttiä myös määräyspolitiikkaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai nyt ihan sentään, eikös se ole luokka 4 (harrasteilmailija)?

 

PEL M4-1

d) Harrasteilmailijan lääketieteellinen kelpoisuustodistus

(luokka 4) on voimassa 60 kuukautta;

todistuksen haltijan täytettyä 50 vuotta

voimassaoloaika on kuitenkin vain 36 kuukautta.

 

Harrasteilmailijan lääketieteelliseen kelpoisuustodistukseen

sovelletaan muutoin JAR-FCL 3:n luokan

2 lääketieteellisen kelpoisuustodistuksen mukaisia

lääketieteellisiä kelpoisuusvaatimuksia paitsi,

että harrasteilmailijan lääketieteellisen kelpoisuustodistuksen

voimassaoloaika (vaadittava lääkärintarkastusten

väli) on pidempi

 

PEL M2-41 sanoo seuraavaa:

4 LUPAKIRJAN VOIMASSAOLOAIKA

Lupakirja myönnetään enintään viideksi vuodeksi.

Lupakirjan voimassaolon edellytyksenä on, että lupakirjan

haltijalla on voimassa oleva luokan 1 tai

luokan 2 lääketieteellinen kelpoisuustodistus.

 

JAR-FCL3 :n mukaan on vain I ja II luokan tarkastukset ja esim. luokka 4 on vain todellakin aikavariantti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JAR-FCL3 :n mukaan on vain I ja II luokan tarkastukset ja esim. luokka 4 on vain todellakin aikavariantti.

Jos tämä on tosi niin kiitos selvennyksestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kiitoksia vastauksista. liitäjät taitavat siis olla ainoita harrastelentäjiä, jotka yhä tenttivät tuon "tornitentin" kahden vuoden välein pitääksen lisenssin voimassa. ilmankos voimassaolevia lupakirjoja on niin vähän. kyllähän sen nyt vähän kertaamalla yleensä läpi saa, mutta monelta se jää tekemättä laiskuuttaan ja lisenssistä loppuu virta. sitten ei voi enää lentää ja syrjäytyy pikkuhiljaa harrastuksen piiristä.

no, eiköhän tuohon mahda muutosta tulla....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään