Jussi Lempiäinen

Vanha diakuva Vietnamista

11 viestiä aiheessa

Huomasin tuossa kyselyn Vietnamin sodan koneista...

 

Tovin mietittyäni ajattelin laittaa tämän, parissa muussa mediayhteydessä sivutun aiheen teillekin ajanvietteeksi.

 

Kunhan saan vanhan koneenkin verkkoon ja on aikaa, laittanen hieman tähän juttuun lisää "voita leivän päälle" eli originaalia aikalaismateriaalia.

 

-JL 

 

VANHAN DIAKUVAN ARVOITUS

 

Tarina alkoi kehittymään kun sain Mannerheim-ristin ritari Lauri Törnin diakuvalaatikot 2002-2003, koska olin keräämässä materiaalia Lauri Törnistä kertoviin näyttelyihin.

 

Olin nähnyt näitä kuvia vajaat kymmenen vuotta aikaisemmin, jonka jälkeen joitain kuvia oli näköjään kadonnut jonnekin. En myöskään löytänyt enää Lassen varusarkusta silloin lukemaani Lassen raporttikopiota Iranin pelastusoperaatiosta 1962.

 

Skannailin diat ja kiinnostuin lisää palavaa lentokonetta esittävän kuvan taustoista.

Viimeisen, vuoden esillä olleen näyttelyn jälkeen vuonna 2006 katselin kuvia ja kiinnostukseni koneesta pullahti mieleeni. Otin yhteyttä aivan käsittämättömät yhteydet omaavaan ystävääni, jotta aloittaisimme selvittämään, mitä koneesta olisi mahdollisuutta saada selville.

 

Olimme aikaisemminkin menestyksekkäästi käyttäneet hänenkin tuttavuuksiaan maailmalla, selvitellessämme erilaisia ”vanhoja” asioita ja näin aloitimme tiedustelut.

Sen verran tästä vaiheesta, että tulipa takaisin jopa "mielenkiintoista" kyselyä "jostakin jenkkilästä", että miksi olemme kiinnostuneita tuosta koneesta, joka tietysti vain lisäsi intoamme...

Saattoipa liittyä Air American taustoihin... ::)

 

Ensin ei mistään löytynyt mitään viitettäkään mikä koneen tarina oli, mutta viimein kaverini heitti koneen tunnuksen hakuun Arlingtonin hautausmaan sivustolla ja avot, pääsimme kiinni köyden päähän.

Tutkimuksemme toi myös urheudesta kertovan tarinan esiin...

 

 

Itse tarinaan...

Ilmasta maahan kohdistuvissa tukihyökkäyksissä oli havaittu potkurikoneiden olevan siihen erittäin soveliaita ja niillä pystyttiin tulittamaan tarkasti aivan tuettavien joukkojen viereen, joka suihkukoneilla ei ollut mahdollista.

T-28 kone oli harjoituskone, jota oli kehitetty soveltuvaksi tukemaan mm. erikoisjoukkojen operaatioita ja se oli varustettu neljällä kiinnityspisteellä pommeille ja kahdella  50cal. konekiväärillä.

T-28 koneet suorittivat myös rautatiekuljetusten ja ajoneuvosaattueiden suojauslentoja aktiivisten vihollistoiminta-alueiden läpi.

 

Helmikuun 18 päivä vuonna 1964, kolme Air American T-28 konetta oli aloittanut matkansa Bien Hoan lentotukikohdasta, joka sijaitsi Saigonin lähellä.

Koneissa oli mukana ns. vietnamilainen tarkkailija, jonka uskoteltiin ulkopuolisille olevan lento-oppilas, tarinan ollessa siis peitetarinaa.

Lentueen johtajana toimi Ken Lengfield eli hän vastasi T-28 operaatioista.

 

Ken Legfield johti kolmikoneista partiota, kun he olivat suorittamassa tehtäväänsä aivan Vietnamin ja Kambodjan rajalla, niin sanotulla Seitsemän vuoren alueella.

Koneiden kohteena myöhäisenä iltapäivänä oli hitaan ja matalalla lentäneen FAC-koneen savulla merkitsemä maali (Vietcongin joukkojen keskittymä), jonka he maalialueen yli lentäessään tarkasti laittoivat merkille ja aloittivat hyökkäyksen.

 

Koneet syöksyivät pudottaen pommilastinsa, kahdeksan pommia kussakin koneessa ja aloittivat sitten rynnäkköhyökkäykset maalialueelle.

Neljännen hyökkäyksen aikana johtokone sai osuman suoraan polttoainesäiliöönsä ja vetäessään ylös vetäessään huomasi polttoainepaineiden pudonneen 600:sta 200:aan paunaan.

Savua alkoi tulla ohjaamoon ja lentäjä Ken Lengfield informoi muita koneita ongelmistaan kääntäessään koneen kohti tukikohtaa.

Heti perään alkoi takapenkin vietnamilainen alkoi osoitella kiihkeästi oikeaa siipeä, joka oli tulessa. Kertoessaan tästä muille, Lengfield avasi kuomun savun poistamiseksi näkyvyyttä parantaakseen, mutta vietnamilainen ymmärsi väärin ja hyppäsi ulos laskuvarjonsa varaan.

 

Lengfield tiesi alueen Special Forcesin leiristä, jonka lähelle hän sai kuin saikin koneen laskettua.

Kyseinen SF Camp A-734 oli Tinh Bienissä ja Larry Thorne eli Lauri Törni oli tämän erikoisjoukkojen leirin päällikkö.

 

Kapteeni Bernard F. Lukasik oli partion numero kaksi ja otti tilannejohdon.

Hän seurasi putoavaa konetta, kunnes se suoritti turvallisesti mahalaskun ja lentäjä oli selvinnyt pois palavasta koneesta.

Suunnaten sitten koneensa takaisin toiminta-alueelle, hän havaitsi maassa koneesta hypänneen vietnamilaisen, jota Vietcongin joukot olivat uhkaavasti lähestymässä.

Kapteeni Lukasik aloitti välittömästi rynnäköinnin vihollisjoukkoja vastaan välittämättä omasta turvallisuudestaan.   

 

Tarina jatkuu...

 

Larry Thornen valokuva 18.2.1964 pakkolaskun tehneestä T-28 koneesta.

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm... Mielenkiintoista tarinointia.  :thmbup:

 

Mutta, mutta... nettilähteet puhuvat USAF:n 1st Air Commando Squadron, 34th Tactical Group, Bien Hoa Air Basesta, ei Air Americanista. Ron Soulen HGU-2A/P-potta kokoelmissani on juuri tämän osaston pottia:

 

1. Lukasik: http://militarytimes.com/citations-medals-awards/recipient.php?recipientid=3469

 

2. Lengfield: http://www.heritagegardensfuneralhome.com/sitemaker/sites/herita3/obit.cgi?user=492025Lengfield

 

3. http://en.wikipedia.org/wiki/Bien_Hoa_Air_Base

 

4. http://en.wikipedia.org/wiki/1st_Special_Operations_Squadron

 

5. Air America: http://en.wikipedia.org/wiki/Air_America_(airline)

 

Sorry, luin huonosti,  juu saattoi liittyä Air Americanin operaatioihin... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm... Mielenkiintoista tarinointia.  :thmbup:

 

Mutta, mutta... nettilähteet puhuvat USAF:n 1st Air Commando Squadron, 34th Tactical Group, Bien Hoa Air Basesta, ei Air Americanista. Ron Soulen HGU-2A/P-potta kokoelmissani on juuri tämän osaston pottia:

 

 

2. Lengfield: http://www.heritagegardensfuneralhome.com/sitemaker/sites/herita3/obit.cgi?user=492025Lengfield

 

 

Onko täysin yhteensattumaa että everstiluutnantti Lengfield on juuri viime aikoina poistunut keskuudestamme?  ???

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malttia Jukka ja Orvo...  ;D ;D

 

Lengfield oli yhteyden syntyessä Air Commando Associanin puheenjohtajana, mutta kertomus jatkuu...   

 

Kaivellaan ja työstellään Jarin kanssa hieman materiaalia kovalevyiltä.

 

Tämän tehtävän yhteydessä ei muuten olla puhuttu AA:sta, mutta yhteyksiä oli ristiin rastiin ja salaistahan tuo AC:kin menokin oli. Siellä taustalla seellä alkava haamu nääs heiluu...

 

Tässä vaiheessahan ei vielä ollut heitetty USA:n suunnalta "kiihdytysvaihdetta" päälle, sillä Tonkinin lahden "Mainilan laukaukset" olivat vielä tulossa samana armon vuonna 1964.... Tässä vaiheessa "vain annettiin vielä neuvoja".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On kyllä. Tuolla on muistaakseni muutakin Air America -materiaalia.

 

Mielenkiintoista materiaalia löytyy netistäkin nykyään aivan mahottomasti, kun esim. nuo salassapitoajat menevät umpeen. Päivät saa menemään äkkiä niitten parissa ja löytyy mielenkiitoisia tapahtumia.

Jää korkkarikin toiseksi... :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koittakaa nyt pärjäillä siihen asti, että saadaan tarina loppuun asti....  ;D

 

Kärsivällisyys on valitettavan harvoin käytetty ominaisuus kuvailtaessa luonteenpiirteitäni...... ;D

 

c0adf90452a70a3f129747b3be64bc66.png

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OSA 2. Kuvat via Ken Lengfield

 

Special Forces Camp A-734.

Tälle erikoisjoukkojen leirin kiitoradalle Lengfield sai tehtyä

onnistuneen pakkolaskun T-28 koneellaan.

[ attachment removed ]

 

Ammusten loputtua Lukasik lensi aivan pinnoissa maata viistäen, pitäen potkurillaan viholliset mataalana ja hidastaen heidän etenemistään, voittaen aikaa apujoukkojen tulolle.

 

Lukasikin kutsumana paikalle saapui toisia koneita antamaan pakkolaskun tehneille tulitukea ja Lukasik seurasi tilannetta niin kauan, että helikopteri pääsi paikalle.

Kopteri poimi vietnamilaisen tarkkailijan turvaan, sekä otti Ken Lenfieldin kyytiinsä ja palautti miehet Bien Hoan tukikohtaan.

 

Ken Lengfield kiittää pelastajiaan.

[ attachment removed ]

 

Itse Lauri Törnin (Larry A. Thorne) ottaman valokuvan konetta lentäneeseen everstiluutnantti Ken Lengfieldiinkin Jari Salo sai myös yhteyden ja hän lähettikin materiaalia.

Lengfield oli varsin ihmeissään siitä, että Suomesta asti joku vanhasta Vietnam -tapahtumasta kyseli.

Jari Salon ja Ken Lengfieldin yhteydenpito jatkui Ken Lengfieldin kuolemaan saakka.

 

Lauri Törnin palavasta T-28 koneesta ottaman kuvan pohjalta saimme esiin tämän lentotarinan 43 vuotta (2007) tapahtumien jälkeen.

Suuri kiitos avusta asian selvittämisessä kuuluu Air Commando veteraaneille Gene Rossel, Ted Saunders ja Mike Haas.

 

Ken Lengfield ja T-28 koneensa... vielä ehjänä.

[ attachment removed ]

 

Ken Lengfield ja T-28 koneensa.

[ attachment removed ]

 

 

Tämä kirjoitus on omistettu everstiluutnantti Ken Lengfieldin (1.8.1928-7.10.2011) muistolle.

 

Lisätietoa:

Kenneth T. Lengfield: http://www.heritagegardensfuneralhome.com/sitemaker/sites/herita3/obit.cgi?user=492025Lengfield

 

Ken ja vaimo 2009

[ attachment removed ]

 

 

 

Ja tarina jatkuu...

 

P.S: Ja älkää hötkyilkö.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään