Jonatan Hilska

BBC; maan sisästä nostetun Spitfiren kk:lla koeammuttu

3 viestiä aiheessa

Irlannista kaivettiin turpeisen/mutaisen maan sisään porautuneen Spitfiren jäänteet. Useampi koneen konekivääreistä oli niin hyvässä kunnossa, että niillä voitiin ampua jälleen huolellisen puhdistus/tarkastusoperaation jälkeen. Aluksi spesialistit käyttivät modernimpia a-tarvikkeita, mutta toisella koeampumakerralla käytettiin hylystä nostettuja vuonna 1941 ladattuja patruunoita.

Koneen ohjaaja oli suorittanut laskuvarjohypyn teknisen vian vuoksi. Hapeton maaperä oli suojellut osat korroosion vaikutuksilta 70-vuotta.

http://www.bbc.co.uk/news/magazine-15652440 (Täältä juttu sekä video)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samaan konetyyppiin liittyen myös pari mielenkiintoista uutista marraskuun FlyPast lehdestä. Al Deeren vanha sotaratsu Spitfire Mk.I rekisteriltään X4650 on lentänyt ensimmäisen kerran sitten joulukuun 28. päivän 1940. Uskomattoman hienosti entisöity kone on Biggin Hillissä, ja maalattu alkuperäiseen asuunsa tunnuksin KL A. Artikkeli on nimeltään "Time Machine".

 

Kone on tiettävästi parhaiten entisöity harvinainen Mk I. Siinä on muun muassa kangasverhoillut peräsimet ja sivuperäsin, mitkä olivat vielä näissä alkusarjojen Spiteissä. Kone oli hautautunut joenpenkkaan, minne se putosi ilmataisteluharjoituksessa sattuneen yhteentörmäyksen vuoksi. Se kaivettiin sieltä vuonna 1976, kun kone oli tullut osittain esille taas eroosion vaikutuksesta. Sitä on entisöity vuodesta 1995 lähtien lentokuntoon. Koneen rakenteissa on pyritty käyttämään mahdollisimman paljon alkuperäisen koneen osia sekä alkuperäisiä osia muista Mk I-koneista. Koneen kuoripellitys on toki uusiotuotantoa, mutta mm. niittien paikat on pyritty tekemään aivan alkuperäisten piirustusten ja referaattien mukaan. Lopputulos on upea!

 

Samassa lehdessä on esitelty otsikolla "Beached" Spitfire takes to the skies" myös toinen hienosti entisöity lentävä Mk I, P9374 (G-MKIA). Se teki pakkolaskun Calaisin rannikolle 24.5.1940. Kone hautautui hiekkaan ja unohtui, kunnes se tuli uudelleen esiin v. 1980 myrskyn seurauksena. Oltuaan hiekkarannalla näkyvissä osittain siitä otettiin osia matkamuistoksi. Lopulta kone saatiin pois sieltä, ja museoitiin Musee de I´Airiin Pariisiin. Koneen jäännökset saatiin Englantiin v. 2007 ja niistä rakennettiin lentävä Spitti. Entisöity/uudelleenrakennettu kone lensi ensi kerran Duxfordissa 1.9.2011. Tässäkin koneessa on kangaspäällysteiset peräsimet esikuvansa mukaan.

 

Nämä "Battle of Britainin" aikaiset varhaiset Spitfire Mk I:t, "Baby Spits", ovat ainakin allekirjoittaneen mielestä kaikkein upeimpia, elegantteja ja kauneimpia koskaan rakennettuja hävittäjälentokoneita... ;)

 

http://www.flypast.com/view_issue.asp?ID=954

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Britanniassa on hiekkaan hautautunut muitakin koneita kuin Spittejä. Nyt Walesissa on meneillään projekti, jossa siellä yritetään nostaa P-38 Lightning -hävittäjää rantahiekasta: http://www.dailymail.co.uk/news/article-1274292/Buried-Welsh-beach-60-years-World-War-II-fighter-emerged-seas.html#ixzz0nK7DIOp7

Kone teki laskun rantaveteen harjoituslennolla 1942 tapahtuneen moottorin kiinnileikkautumisen vuoksi. Se painui hiekan alle(40-luvulla?), mutta vuonna 2007 se tuli uudestaan näkösälle.

 

Toinen parasta aikaa tapahtuva hiekan alta kaivettava kone on Dornier Do-17 Kentin edustalta meren pohjasta. Se ammutiin Englannin taistelun aikana alas ja on mitä ilmeisemmin ainoa tunnettu kokonainen Do-17 näihin päiviin saakka säilynyt yksilö.

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1374818/Nazi-bomber-comes-deep-Dornier-shot-1940-coast-Kent.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään