Guest laurindo

Lentäjän työviikko

12 viestiä aiheessa

Mieltäni on tässä viimeaikoina vaivannut sellainen asia että millaiset työviikot lentäjillä on. Otetaan vaikka esimerkiksi Finnairin Airbus- pilotti. Onko heillä joka päivä lentoja ja ovatko nuo kohteet aina samoja vai vaihtelevatko ne paljonkin? Entä onko heillä jotkin tietynpituiset jaksot jossa jokaisessa on omanlaisensa "lukujärjestys". Jos on, niin kuinka usein noita lukujärjestyksiä vaihdellaan, eli onko lentäjillä aikaa tylsistyä siihen että joka päivä on sama lento tiedossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Työvuorolista kattaa kuukauden kerrallaan. Airbusseissa lennot ovat näitä Euroopan ja pidempiä kotimaan kohteita. Yöpyviä on n.5-6 eri kohteessa (lonkalta muisteltuna Oulu ja joitain Euroopan kaupunkeja). Lennot vaihtelevat melkolailla randomisti, eli ei ole niin että herrat A ja B lentävät Tukholmaan seuraavat kaksi viikkoa, ja sitten jotain muuta väliä.

 

Työtunteja on kuukaudessa (vaihtelee tietysti) jotain 90-150 väliltä, ja vapaapäiviä vastaavasti työpäivien koostumuksesta riippuen kymmenestä ylöspäin. Työaikahan käsittää ajan 1 h ennen lentoa aina n.30 min lennon jälkeen asti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kenties koko viikon ohjelma on vaikea kertoa, mutta olisiko esim. Samilla mahdollisuus kertoa vaikka yhdestä työpäivästä. Millon työt alkaa ja millon ensimmäinen lento lähtee johonkin suuntaan ja mihin aikaan sieltä lähdetään eteenpäin, jne...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

morjens

 

itse en osaa sanoa mitn noista viikoista kokonaisuuksina mutta olen kuullut éttä pomppuja on esim kotimaan kohteisiin useita päivässä. 3-5 pompun päivät ovat kuulemma ihan normaalia. eiväthän pilotit kauan kerkiä hönkästä esim jossain lomalennoilla määränpäässä.. kun katsoo esim Air finlandin ohjaamo´videota niin kyllä siinä tulee pojille pitkä päivä kun: Helsinki-Faro Faro-Sharm el sheik Sharm el sheik- helsinki...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

morjens

 

itse en osaa sanoa mitn noista viikoista kokonaisuuksina mutta olen kuullut éttä pomppuja on esim kotimaan kohteisiin useita päivässä. 3-5 pompun päivät ovat kuulemma ihan normaalia. eiväthän pilotit kauan kerkiä hönkästä esim jossain lomalennoilla määränpäässä.. kun katsoo esim Air finlandin ohjaamo´videota niin kyllä siinä tulee pojille pitkä päivä kun: Helsinki-Faro Faro-Sharm el sheik Sharm el sheik- helsinki...

 

Ei kai se noin mene kuin poikkeustapauksessa eli

lentosarjan alkaessa/loppuessa?

Normaalisti esim. Faron kone lähtee Hesasta 13:00

lentää Faroon josta ottaa paluukuorman ja on Hesassa

taas 23:30

Eiköhän tuo riita yhdelle miehistölle. Aamun aikana eri

miehistö on käynyt samalla koneella jossain toisessa

kohteessa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Itse olen kuullut, että ainakin Finskillä miehistö vaihdettaisiin jo Kanarian keikoillakin.

Eli lento sinne, huilimista ja siirtyminen (esim. Binterin kyydissä?) toiselle saarelle ja sitten taas takaisin.

En tiedä onko käytäntö aina sama tai edes välttämätön?

 

Itse olen ollut käsityksessä, että sama miehistö voisi vielä hoitaa Kanarian keikankin kerralla kokonaan, ainakin lain puolesta? Eikös mm. AFI:n videossa ollut noin?

 

Mitä mieltä? Olisi kiva kuulla lentäjien työajan rajoituksista, niistä tietäviltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Mitä mieltä? Olisi kiva kuulla lentäjien työajan rajoituksista, niistä tietäviltä.

 

No nehän on netissä, joten ei kun lukemaan:

 

http://www.lentoturvallisuushallinto.fi/lentoturvallisuushallinto/normit/normi_uusi/pdf/kokoelmat/imt/ops/m/opm3_02.pdf

(toivottavasti linkki toimii, aika pitkä näyttää olevan)

 

Eli 12 tuntia maksimi lentoaika, joten ei se taida ihan Kanarian reissuun riittää, mutta Luxorissa ja Sharm El Sheikissä kyllä ehtii pyörähtämään. Maksimi työaika on 16 tuntia.

 

Ilkka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kun katsoo esim Air finlandin ohjaamo´videota niin kyllä siinä tulee pojille pitkä päivä kun: Helsinki-Faro Faro-Sharm el sheik Sharm el sheik- helsinki...

 

Kun katsoo vielä tarkemmin, selviää, että kyseessä oli kaksi eri työjaksoa, HEL-FAO-HEL ja HEL-SSH-HEL. Mutta oikeassa olet, päivät ovat välillä pitkiä. Jopa sen 14 tuntia. 16 tuntia vaatii poikkeusluvan Lentoturvallisuushallinnolta ja sitä ei yleensä saa kuin tiettyihin lentosarjoihin hyvin perusteluin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun on kyse mannertenvälisistä lennoista (Finnair/MD11)---> niitä kertyy lentäjille 2-4kpl/kk. Reitit vaihtelevat ja "toivomuksiakin" saa pyytää ennen seuraavaa työlistaa, joka tulee vähän alle vko ennen kuukauden vaihtumista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku on joskus väittänyt, että esim. Finnairilla kaukolennot lennettäisiin suht pienellä porukalla eli lepoaikaa ei välttämättä jäisi ylellisesti vaan seuraava reissu pukkaisi päälle varsin nopeasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään