Tarmo Kallio

64 bittinen nettiselain

19 viestiä aiheessa

Kokeilin tänään  mielenkiinnosta I.E.9 64-bit edition selainta. 64 bittisyys oli tosin jo I.E.8 selaimessa.

Aikaisemmin ongelmia tuotti lisäpalikoitten, kuten Flashin epäsopivuus. Se kun oli vain 32 bittinen.

Uusin Flash Player onkin näköjään jo 64-bit yhteensopiva: http://get.adobe.com/flashplayer/?promoid=BUIGP

Mitä nyt vähän kokeilin, niin en huomannut mitään käytännön  eroa 32 bittiseen I.E.9:n. Pitäisikö 64 bittisen selaimen olla teoriassa nopeampi / tehokkaampi ?

Onko joku tutkinut asiaa ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kokeilin tänään  mielenkiinnosta I.E.9 64-bit edition selainta. 64 bittisyys oli tosin jo I.E.8 selaimessa.

Aikaisemmin ongelmia tuotti lisäpalikoitten, kuten Flashin epäsopivuus. Se kun oli vain 32 bittinen.

Uusin Flash Player onkin näköjään jo 64-bit yhteensopiva: http://get.adobe.com/flashplayer/?promoid=BUIGP

Mitä nyt vähän kokeilin, niin en huomannut mitään käytännön  eroa 32 bittiseen I.E.9:n. Pitäisikö 64 bittisen selaimen olla teoriassa nopeampi / tehokkaampi ?

Onko joku tutkinut asiaa ?

Ei kait siinä mitään nopeuteen vaikuttavaa suuremmin ole, se pystyy varamaan vaan enemmän käyttömuistia itselleen kuten muutkin 64-bit sovellukset.

Eihän se selaimesta nopeus ole pelkästään kiinni, kyllä ne web-sivustot on aika vaikuttava osa sitä, miten nopeasti sieltä päin tieto liikkuu koneellesi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Katselin tehtävienhallinnasta / Ja sieltä fyysinen muisti / fyysisen muistin käyttöhistoriaa. Kun vaihtelen  32/64-bit selaimia.

64 bittinen selain ei näytä varaavan muistia yhtään enempää, kuin 32 bittinen. Ei ole ehkä tarvetta.

Minun pöytäkoneella on keskusmuistia 8 Gt. Kun käyttöjärjestelmä oli vanhassa pyörivässä kiintolevyssä, oli melkein kaikki keskusmuisti käytössä.

Nyt, kun on käyttis SSD levyllä, on melkein 7  Gt kokoajan vapaana. Onko SSD:n  muisti niin paljon nopeampaa, että kone  ei tarvitse emolevyn muistikampoja ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minun pöytäkoneella on keskusmuistia 8 Gt. Kun käyttöjärjestelmä oli vanhassa pyörivässä kiintolevyssä, oli melkein kaikki keskusmuisti käytössä.

Nyt, kun on käyttis SSD levyllä, on melkein 7  Gt kokoajan vapaana. Onko SSD:n  muisti niin paljon nopeampaa, että kone  ei tarvitse emolevyn muistikampoja ?

Kiintolevy ei ole muistia vaan tallennusväline. Muisti on (käytännössä) aina nopeampaa kuin tallennusväline.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiintolevy ei ole muistia vaan tallennusväline. Muisti on (käytännössä) aina nopeampaa kuin tallennusväline.

Näin varmaan on. Minun muistikammat ovat nopeaa G.Skill Ripjaws muistia. Ja SSD on hitaanpaa vanhempaa sarjaa.

SSD toimii ilmeisesti eritavalla, kuin perinteinen kiintolevy. Perinteinen kiintolevy varaa keskusmuistia välimuistiin melkein niin paljon kun löytyy. Ja vapaana voi olla vain 30 Mt.

Kun käyttöjärjestelmä on SSD levyllä, ei keskusmuistia varata välimuistiin paljon mitään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Käytän nyt jatkossa koneissa vain 64 bittistä selainta. Kun on 64 bittinen käyttöjärjestelmä.

I.E.9 64- bit selain tuntuu jotenkin nopeammalta.

Eikö 32 bittisistä ohjelmista olisi jo vähitellen aika luopua ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Käytän nyt jatkossa koneissa vain 64 bittistä selainta. Kun on 64 bittinen käyttöjärjestelmä.

I.E.9 64- bit selain tuntuu jotenkin nopeammalta.

Eikö 32 bittisistä ohjelmista olisi jo vähitellen aika luopua ?

Kokeilepa chromea. Siinä sulle selain, jonka rinnalla IE ja Mozillakin ovat todella hitaita.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun käyttöjärjestelmä on SSD levyllä, ei keskusmuistia varata välimuistiin paljon mitään.

Kyllä sitä varataan ihan samalla tapaa kuten kiekollisessakin kovossa, sitä nopeuseroa on vaan siinä sen verran vrt. kiekolliseen. Kiekollisessa hitautta aiheuttaa paljolti kun lukupää hakee tietoa kiekolta rajallista vauhtia, SSD:ssä sitä vastaavaa toimintaperiaatetta ei ole, vaan sen käyttötapa on vähän sama kuin keskusmuistilla, ja sitä ei siten edes huomaa sitä muistin käyttömäärää samalla tapaa kuin kiekollisella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä sitä varataan ihan samalla tapaa kuten kiekollisessakin kovossa, sitä nopeuseroa on vaan siinä sen verran vrt. kiekolliseen. Kiekollisessa hitautta aiheuttaa paljolti kun lukupää hakee tietoa kiekolta rajallista vauhtia, SSD:ssä sitä vastaavaa toimintaperiaatetta ei ole, vaan sen käyttötapa on vähän sama kuin keskusmuistilla, ja sitä ei siten edes huomaa sitä muistin käyttömäärää samalla tapaa kuin kiekollisella.

Minulla on pöytäkoneessa SSD ja kun katsoo: tehtävienhallinta: suorituskyky:

Fyysinen muisti 8190 Mt

Välimuistissa n. 600 Mt

Käytettävissä n. 6800 Mt

Vapaana n. 6300 Mt

Silloin kun minulla oli käyttöjärjestelmä perinteisellä kiintolevyllä, oli välimuisti todella iso ja vapaana oli vain muutama Mt.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on pöytäkoneessa SSD ja kun katsoo: tehtävienhallinta: suorituskyky:

Fyysinen muisti 8190 Mt

Välimuistissa n. 600 Mt

Käytettävissä n. 6800 Mt

Vapaana n. 6300 Mt

Silloin kun minulla oli käyttöjärjestelmä perinteisellä kiintolevyllä, oli välimuisti todella iso ja vapaana oli vain muutama Mt.

Sama yhdistelmä(Windows 7 64bit SSD kovolla) löytyy itseltänikin ja kyllä olen huomannut tuon itsekin. Mutta kyllä sitä muistia silti tarvitsee, ei sen käyttö siihen sen kummemmin lopu. Mulla menee enempi varmaan muiden sovellusten takia omasta 8GB muistista, mutta jos idle tilassa on kone, niin tuskin sitä suurta muistikäyttöä tulee muutenkaan. Siis jos olet verrannut sitä windowsin muistin varausta kiekollisen aikaan ja nykyisellä SSD:llä Idle tilassa. Eli ei ne sovellusten muistivaatimukset/varaukset siihen lopu oli se sitten SSD tai normaali kiekollinen kovo. Se muistin työskentely vaan on sen verran jouhevampaa, että sitä kerkiää vapautumaan tilanteen mukaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen sovellus tuli vastaan, joka ei toimi Microsoftin 64- bit selaimessa. Se on Microsoft Silverlight  :o.

Joo ja yleensä esim. Microsoft webcameroissa on eniten ajuriongelmia  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo ja yleensä esim. Microsoft webcameroissa on eniten ajuriongelmia  ;D

Nyt on kyse ohjelmista. EI halpatyömaissa orjatyövoimalla tehdyistä roskasta .

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No ajuri on periaatteessa ohjelma

Jep, ajuri on ohjelma joka syötetään koneelle jotta systeemit toimii.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään