Jaakko Männistö

Thomsonin lomalento laskeutui rullaustielle.

64 viestiä aiheessa

Asun ehkä risupesässä ja pitäisi varmaan pysyäkkin?Ihmettelen kuitenkin jollei Janne tai muut ammattilentäjät löydä kenttää, siis sitä jolle kone pitää tupsauttaa.Jos Jannen pitää täällä kysellä mille radalle pitää laskeutua niin ihmettelen.Se että Kuukkelimapsin pikselimössö ei näytä kentän päädyn numerointia onkin eri juttu, toivon etteivät sitä käytä laskeutumisiinsa, eiköhän koneissa ole kartantynkää tai läppäriä mistä parempi kuva löytyy?

Meneekö niin että näitä Hups laskeutumisia tapahtuu useammin kun tiedetäänkään me risupesäläiset?Siksikö ammattilentäjät ja kaverit huolestuvat näistä.

Ja jollei joku vielä tiedä, en osaa lentää, käsi ylös joka osaa. ::)

Mielestäni koneista pitäisi löytyä ilmailukartta tai vastaava, jos ohjastaja tietää mistä suunnasta on tulossa ja kaksi vaihtoehtoa löytyy, toinen rullaustie ja toinen laskeutumisalusta, ovat kyllä sinne paperikarttaan merkittyjä, kumman sitten valitsee jos tietää laskeutumisuunnan ja erottaa vasemman ja oikean?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyl mä löydän. Onko väärässä paikassa, vai?

 

 

 

317384_screen_shot_2011-11-18_at_7.57.32_pm_copy

 

 

Juuri tuossa (Aivan samassa kohtaa kuin 29 toisessa päässä) Ilkan optikon ehkä syytä vaihtaa salorat uudempii ja tehokkaampiin  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni koneista pitäisi löytyä ilmailukartta tai vastaava, jos ohjastaja tietää mistä suunnasta on tulossa ja kaksi vaihtoehtoa löytyy, toinen rullaustie ja toinen laskeutumisalusta, ovat kyllä sinne paperikarttaan merkittyjä, kumman sitten valitsee jos tietää laskeutumisuunnan ja erottaa vasemman ja oikean?

 

Olet aivan oikeassa ja varmasti tiedät sen itsekin. Olennainen kysymys on.. mitä sitten? Toiset huutelevat vähäeleisemmin risukolosta ja toiset raakkuvat julkeasti kuin pelikaanit, vai mitkä olivatkaan. Yhtä turhaa.

 

Maantieliikenteessä on tarkat säännöt ja jokainen siellä liikkuja on saanut opetusta, niin amatöörit kuin ammattilaisetkin. Silti onnettomuuksia sattuu.

 

Sahuri osaa tasan tarkkaan erottaa sormensa tukkipuusta. Silti onnettomuuksia joskus sattuu.

 

Aivokirurgit ovat opiskelleet kymmenen vuotta ja saattaneet leikata tuhansia potilaita onnistuneesti. Silti instrumentti joskus lipsahtaa.

 

Miksi sitten ILMAILUpalstalla niin vaikea tajuta että lentokonettakin ohjaa ihminen kaikkine heikkouksineen?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missä ja kuka tässä säikeessa on väittänyt ettei ymmärretä ihmisen erehtyväisyyttä? Tai ammattimaisen ilmailun haastavuutta?

 

Aviation Heraldin uutisessa (linkki postauksessa nro 2.) todetaan, että "Cyprus' Department of Civil Aviation is investigating" ja "As result of the incident a replacement crew was flown to Paphos. The aircraft departed for the return flight BY-3351 about 9.5 hours after landing and reached Doncaster with a total delay of 10.5 hours."

 

Suoritus on siis ollut ala-arvoinen myös paikallisten viranomaisten ja työnantajan silmissä. Sen myötä ko. miehistön lentäminen loppui siihen laskuun. Olen tapahtumista ja sen seuraamuksista miehistölle täysin samaa mieltä!

 

Henkilökohtaisesti pidän vähemmän tuomittavana sitä, että harrastelija yksin (esim. purjeveneilijä tai -lentäjä) tekee kaputin/mokan kuin ammattilainen. Ammattilaisille on kovemmat vaatimukset ihan syystä. Jos nousen ammattilentäjän, -kuljettajan, -merenkulkijan kyytiin, niin oletan pääseväni terveenä perille. Kai me olemme tästä asiasta samaa mieltä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maantieliikenteessä on tarkat säännöt ja jokainen siellä liikkuja on saanut opetusta, niin amatöörit kuin ammattilaisetkin. Silti onnettomuuksia sattuu.

Sahuri osaa tasan tarkkaan erottaa sormensa tukkipuusta. Silti onnettomuuksia joskus sattuu.

Aivokirurgit ovat opiskelleet kymmenen vuotta ja saattaneet leikata tuhansia potilaita onnistuneesti. Silti instrumentti joskus lipsahtaa.

Miksi sitten ILMAILUpalstalla niin vaikea tajuta että lentokonettakin ohjaa ihminen kaikkine heikkouksineen?

 

Maantieliikenteessä harvemmin käy niin että onnettomuuden sattuessa vaarassa on kovin montaa ihmishenkeä (poikeuksiakin on). Sahuri on harvoin vaaraksi muuta kuin itselleen. Aivokirurgilla tuskin on kerrallaan käsittelyssä yhtäaikaa useampaa pääkoppaa. Lentokonetta ohjaa ihminen jolla saattaa olla pulkassa useampikin sata kyytiläistä. Tässä mielessä Kimmon vertailukohteet ovat hiukan - sanoisinko kömpelöitä. 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maantieliikenteessä harvemmin käy niin että onnettomuuden sattuessa vaarassa on kovin montaa ihmishenkeä (poikeuksiakin on). Sahuri on harvoin vaaraksi muuta kuin itselleen. Aivokirurgilla tuskin on kerrallaan käsittelyssä yhtäaikaa useampaa pääkoppaa. Lentokonetta ohjaa ihminen jolla saattaa olla pulkassa useampikin sata kyytiläistä. Tässä mielessä Kimmon vertailukohteet ovat hiukan - sanoisinko kömpelöitä. 

 

Vaikka kyydissä olisi satatuhatta ihmistä ei muuta sitä tosiasiaa että kyseessä on kuitenkin ihminen joka tekee inhimillisiä virheitä. Kaikki mainitsemani alat lentäminen mukaanlukien hyväksyvät ja ottavat tämän asian huomioon niin toimintatavoissa, koulutuksessa kuin tekniikassakin.

 

Ne jotka kuvittelevat vastuun, lupakirjan tai tittelin tekevät erehtymättömäksi ovat niitä kaikkein vaarallisimpia yksilöitä. Miten on sinun kanssasi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka kyydissä olisi satatuhatta ihmistä ei muuta sitä tosiasiaa että kyseessä on kuitenkin ihminen joka tekee inhimillisiä virheitä. Kaikki mainitsemani alat lentäminen mukaanlukien hyväksyvät ja ottavat tämän asian huomioon niin toimintatavoissa, koulutuksessa kuin tekniikassakin.

 

Ne jotka kuvittelevat vastuun, lupakirjan tai tittelin tekevät erehtymättömäksi ovat niitä kaikkein vaarallisimpia yksilöitä. Miten on sinun kanssasi?

 

En minä mitään kuvittele, Kimmo hyvä. Etenkään sitä, ettei ihminen tekisi inhimillisiä(kään) virheitä. Jopa minäkin saatan niitä tehdä.  ;)

 

Totesin vain, notta on hiukan eri sfääreissä se mahdollinen tuho mitä se inhimillinen virhe noissa mainitsemissasi eri tilanteissa voisi saada aikaan. Ymmärsin pointtisi kyllä. Miten on sinun kanssasi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No on se kyllä niin että pitäisi lupakirjat ja ajokortitkin peruuttaa. Sussiunakkoo kun tuollaisen mokan menevät tekemään. Sentään ammattimiehiä ja kaikki. Nehän ei oo ihmisiä, ne on kumminkin niinku ammattilaisia.

 

Jotain rajaa taas tähän jesseilyyn.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totesin vain, notta on hiukan eri sfääreissä se mahdollinen tuho mitä se inhimillinen virhe noissa mainitsemissasi eri tilanteissa voisi saada aikaan. Ymmärsin pointtisi kyllä. Miten on sinun kanssasi?

 

Hyvä juttu, koska muuta pointtia ei ollutkaan ymmärrettävänä.

 

Minä olen hyvinkin inhimillinen, siitä todisteena olkoon vaikka se että jaksan kirjoittaa näitä näpäytyksiä vaikka tiedänkin sen olevan turhaa  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Me emme tiedä miksi molemmat lentäjät uskoivat laskeutuvansa radalle vaikka olikin rullaustie kyseessä.  Spekuloida voi vaikka se onkin jyrkästi tuomittu näköjään täällä.  Krapulassa lentäminen??  Pääkoppa huolia ja murheita täynnä;keskittyminen työhön herpaantuu?  Ylipitkä työpäivä takana?  Uniapnea huonosti nukuttu yö takana? Ammattitaito hakusessa?  Kaunis naismatkustaja vikitteli kipparia ohjaamossa lähestymisen aikana??  Ei mahdotonta sekään kuten taannoin erään muistaakseni turkkilaisen ohjaamossa tapahtui sillä seurauksella että kippari oli laskeutumassa Malmin kentälle EFHK:n sijaan.

 

Yhtä kaikki kyllä maallikollakin on oikeus täällä esittää kyseisestä touhusta mielipiteitään olkoon ne kuinka kärkeviä tahansa. Miksi näitä keskustelusaitteja on jos sinne ei saisi vapaasti rustata näkemyksiään??  Kai sen nyt jokainen omakohtaisesti tajuaa että ihminen tekee virheitä vaikka monasti korostetaankin lentäjien pätevyyttä työhönsä ja se pätevyys  alkaa jo ennen koulutusta tiukilla pääsyvaatimuksilla.

 

On kuitenkin niin että juurikin tässä ammatissa virheitä pyritään minimoimaan koska pienistä erheistä saattaa kasaantua isompia murheita ja sitten päästäänkin jo tilastoihin;ikäviin sellaisiin.  Tavallinen kaduntallaaja autoilija jne kun mokaa pahimmassa tapauksessa lähtee oma ja naapurin henki ellei sitten sujauta rekalla päin bussia.  Tämä samainen kaduntallaaja kun lähtee talvella kaamosta pakoon aurinkorannoille luottaa täysin siihen että istuessaan koneeseen hän pääsee turvallisesti määränpäähänsä ja siitä huolehtivat motivoituneet hyvin yönsä nukkuneet selvät ammattitaitoiset lentäjät.

 

Ja kun tämä kaduntallaaja lukee uutsia tällaisista rullausteille laskeutumisista hänen uskonsa lentäjien ammattitaitoon karisee.  Ja hän alkaa kirjoitella palstoille tuomiten moiset mokat ja samalla mielessään toivoo että seuraavalla lomamatkalla olisi ohjaamossa pilotit jotka tietävät mitä tekevät.  Eihän kukaan halua joutua kirstuun sen takia että lähtee lentäen lomalle!

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhtä kaikki kyllä maallikollakin on oikeus täällä esittää kyseisestä touhusta mielipiteitään olkoon ne kuinka kärkeviä tahansa. Miksi näitä keskustelusaitteja on jos sinne ei saisi vapaasti rustata näkemyksiään??

 

Kysymys ei ole oikeuksista. Kaipa sitä on oikeus käyttäytyä typerästi tai loukkaavasti, mutta sitä oikeutta seuraa velvollisuus kärsiä seuraamukset. On jo todettu että tällainen spekulointi ja arvostelu ei ole keskustelua, vaan useimmiten hedelmätöntä ja loukkaavaa monologia.

 

Ja kun tämä kaduntallaaja lukee uutsia tällaisista rullausteille laskeutumisista hänen uskonsa lentäjien ammattitaitoon karisee.  Ja hän alkaa kirjoitella palstoille tuomiten moiset mokat ja samalla mielessään toivoo että seuraavalla lomamatkalla olisi ohjaamossa pilotit jotka tietävät mitä tekevät.  Eihän kukaan halua joutua kirstuun sen takia että lähtee lentäen lomalle!

 

Suhteellisuudentajun menettäminen tuohtumuksen tai huolestumisen takia on ihan ymmärrettävää. Olisi kuitenkin hyvä löytää tuohtumukselleen parempi purkautumiskanava kuin loukkaava kirjoittelu.

 

Voin vakuuttaa että tilastollisesti olet edelleenkin paremmassa turvassa lentokoneessa kuin katuja tallailemassa. Todennäköisyys sille että joutuisit elämäsi aikana juopuneen liikennelentäjän kyytiin on suurinpiirtein sama kuin jos hyppäisit uima-altaaseen ja syttyisit tuleen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomioithan Kimmo että tuo on sinun kantasi asiaan, muitakin mielipiteitä on ja saa olla, eikö?

 

Sekö että yhden ammattiryhmän hedelmätön arvostelu vailla vaikutusmahdollisuuksia on turhaa? Vapaasti saa olla eri mieltä. Olisi kuitenkin hyvä osata myös perustella, miksi on eri mieltä. Eipä ole yhtäkään perustelua näkynyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Inhimillisiä virheitä tapahtuu ilmailumaailmassa jatuvalla syötöllä. Useimmiten ne ovat onneksi hyvin vähäpätöisiä. Vaaratilanteiksi saati onnettomuuksiksi niistä kehittyy vain hyvin harva. Onnettomuuden syntymiseksi tarvitaan monen turvaverkon pettämistä.

 

Olisi mielenkiintoista tietää, minkälainen lippakulma kyseisen lennon ohjaamossa oli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olet aivan oikeassa ja varmasti tiedät sen itsekin. Olennainen kysymys on.. mitä sitten? Toiset huutelevat vähäeleisemmin risukolosta ja toiset raakkuvat julkeasti kuin pelikaanit, vai mitkä olivatkaan. Yhtä turhaa.

 

Maantieliikenteessä on tarkat säännöt ja jokainen siellä liikkuja on saanut opetusta, niin amatöörit kuin ammattilaisetkin. Silti onnettomuuksia sattuu.

 

Sahuri osaa tasan tarkkaan erottaa sormensa tukkipuusta. Silti onnettomuuksia joskus sattuu.

 

Aivokirurgit ovat opiskelleet kymmenen vuotta ja saattaneet leikata tuhansia potilaita onnistuneesti. Silti instrumentti joskus lipsahtaa.

 

Miksi sitten ILMAILUpalstalla niin vaikea tajuta että lentokonettakin ohjaa ihminen kaikkine heikkouksineen?

 

 

 

 

 

No jotta ei aiheesta eksytä, tuo mitä sitten, kuuluu ainakin minun risukolooni ja korviini oudolta, mitä sitten jos kone laskeutuu hiukka kentän viereen, kyllä siitä mielestäni kannattaa näitä kahta ohjaamossa ollutta ammattilaista hiukan parjatakkin kuten pelikaanit.

Olisihan tuolla ollut tilaa toisellakin puolen kenttää, onneksi eivät sinne tällänneet.

En tiedä onko arvostelu hedelmätöntä, saattaa joku lentäjänalku joskus muistaa tämän keskustelun eikä toheloi, koska siitähän tässä on kyse.

Inhimmillinen pieni virhe on tosi kaukaa haettu tässä tapauksessa, virhe, kyllä ja ihmiset sen tekivät.Kannattaa keskustella tällaisista ja jos kaksi ammattimiestä ja ehkä joku tornissakin oleva ammattiihminen päiväsaikaa ja toivottavasti selvinpäin tällaisia tekevät.

Liekkö ostetut lupakirjat?Onhan tässä lääkäreistä riekuttu lehdistössä kun mokailevat, sekä oikean tutkinnon että ostetun tutkinnon suorittaneita pelikanoitu.

Miten omat lausuntosi risukasoista huutavista pelikaaneista?Joku saattaa niistäkin loukkaantua.

Minun puolestani olkoon näin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

    Enpäs olisi uskonut mihin pesään sohaisin,kun tämän ketjun menin aloittamaan,en todellakaan tarkoittanut ketään syyllistää,olipahan vaan kiintoisa otsikko! Mutta jo ensimmäinen vastaus antoi viitteen siitä mitä tuleva on. Kaikella kunnioituksella ammattilentäjiä kohtaan,huomioin kuitenkin,että herkkähipiäisiä toki löytyy heidänkin joukostaan,kuten meistä harraste ja yleisilmailijoistakin! Yleensäkin tässä vuosien varrella on saanut positiivisesti kohdata sen tosiseikan,että ilmailijat eivät missään nimessä ole lainkaan tasapaksua massaa vaan särmää ja itsellisyyttä löytyy,hyvä näin :thmbup: niin,vähennetään nyt virtaa kattilan alta ja todetaan,että ei tämä Pafos varmaankaan mikään ainutkertainen tapaus ollut,kaikista ei ole edes noussut haloota! Ihmisiä (vain)ovat myös ammattilaiset,ihan joka alalla!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, ja onhan näitä tapauksia ollut (jopa ihan Finskilläkin) jossa yritetään nousta rullaustieltä. Ok, inhimillistä sekin. Mutta, tuon jo skulahtaneen kliseen "Ihmisiä vain ovat myös ammattilaiset" -verhon taakse on helppo piilottaa vähän yhtä sun toista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta, tuon jo skulahtaneen kliseen "Ihmisiä vain ovat myös ammattilaiset" -verhon taakse on helppo piilottaa vähän yhtä sun toista.

 

Jos epäilet jotain piiloteltavan, mikset ota yhteyttä Thomsonin opsiin tämän asian tiimoilta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos epäilet jotain piiloteltavan, mikset ota yhteyttä Thomsonin opsiin tämän asian tiimoilta?

 

Jaa sieltäkö kyselijöille jaetaan objektiivista ja peittelemätöntä tietoa tapahtuneesta! Harvinaisen typerä ja lapsellinen kommentti tuokin  :thmbdn:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan nämä keskustelut ja spekulaatiot mielenkiintoisia. En voi kuitenkaan välttyä saamasta vaikutelmaa, että tämmäkin ketju pavelisi paremmin avioliittoneuvolana. Jokainen mies oppii ensimmäisten avioliittovuosien aikana "henkevissä keskusteluissa" vaimonsa kanssa sen, ettei sillä ole mitään väliä, oletko argumentteinesi oikeassa vai väärässä. Ainoa ratkaiseva seikka on se, kuinka sanottavasi ilmaisit. Sen, ja vai sen perusteella sinut ja sanomisesi arvioidaan.  

 

Nimimerkillä yli 30 vuotisella kokemuksella, Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan nämä keskustelut ja spekulaatiot mielenkiintoisia. En voi kuitenkaan välttyä saamasta vaikutelmaa, että tämmäkin ketju pavelisi paremmin avioliittoneuvolana. Jokainen mies oppii ensimmäisten avioliittovuosien aika "henkevissä keskusteluissa" vaimonsa kanssa sen, ettei sillä ole mitään väliä, oletko argumentteinesi oikeassa vai väärässä. Ainoa ratkaiseva seikka on se, kuinka sanottavasi ilmaisit. Sen, ja vai sen perusteella sinut ja sanomisesi arvioidaan.  

 

Nimimerkillä yli 30 vuotisella kokemuksella, Seppo

 

Avioliitossahan mielipiteen vaihto tapahtuu niin että mies menee vaimon juttusille mielipiteensä kanssa ja tulee takaisin vaimon mielipiteen kanssa......  8)

 

Täällähän asia  ei toimi lainkaan noin. Mielipide on pysyvä ja siitä  ei jousteta suuntaan tai toiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa sieltäkö kyselijöille jaetaan objektiivista ja peittelemätöntä tietoa tapahtuneesta! Harvinaisen typerä ja lapsellinen kommentti tuokin  :thmbdn:

 

Tähän olisi helppoa vastata sanomalla jotain tyyliin "itse olet ja sinulta ei tietääkseni kysytty mitään" ja jatkaa sitten pointin täydellisestä ohi menemisestä, mutta mua ei enää huvita.

 

Tämän väittelyn dramaattinen kaari oli ennalta arvattavissa ja osaltani se päättyy tähän jyrkkään laskuvaiheeseen. Koirat haukkuu, koneet kulkee.

 

Seppo on täysin oikeassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos epäilet jotain piiloteltavan, mikset ota yhteyttä Thomsonin opsiin tämän asian tiimoilta?

 

Voi sissus. Käy Kimmo nyt vain Kylellesi ja relaa vähän. Muailma pelastuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään