Markku Kanninen

Oscar Hotel EFOU-XX 1972-75

104 viestiä aiheessa

Tuossa keväällä katseltiin mun mv-otoksia aiheesta Oscar Hotel tuolla ilmailuvalokuvapuolella.

Menin Oulun kentälle 1972 mutta järjestelmäkameran tuli ostettu vasta v.1975. Jotenkin jäi kaivelemaan nuo puuttuvat vuodet. Onneksi innokas ilmailija Jaakkolan Mikko antoi negakansionsa minulle katsottavaksi josko sieltä löytyisi jotakin mielenkiintoista ja löytyihän sieltä. Mikko lupasi, että saan panna noita tännekin kaiken kansan nähtäväksi.

Vuonna 1972 oli uusi terminaali ja nykyinen asemataso vasta rakenteilla ja liikenne hoidettiin vanhasta asemarakennuksesta. Aidat, portit yms. nykyajan turvahössötykset eivät silloin koneiden tarkkailua pahemmin häirinneet.

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

Sitten sitä pienkonetta. Mikko oli näköjään liikkuvampaa sorttia joten koneita on kuvattu muuallakin kuin Oulussa.

[ attachment removed / expired ]

Lake Buccaneer

[ attachment removed / expired ]

Lake Buccaneer

[ attachment removed / expired ]

http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,71044.0.html

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatkuu

Beechcraft Baron OH-BBB myytiin Saksaan v1974

[ attachment removed / expired ]

Beechcraft Bonanza OH-BBD katosi Nortjan rannikolla v1974

[ attachment removed / expired ]

Beechcraft Baron OH-BBE myytiin Ruotsiin v1973

[ attachment removed / expired ]

Beechcraft Bonanza OH-BDD myytiin Englantiin v1979

[ attachment removed / expired ]

Eikä tämä Rovaniemeläisten Beagle Pup OH-BGB liene enään rekisterissä

[ attachment removed / expired ]

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nonniin, tuli tuossa joku päivä matkailtua mutta nyt voimme palata Mikon otosten pariin:

Ja voimmeko sopia Tumi ja muut etten kovin tarkkaan noita konetyyppejä kirjoittele koska se työllistäisi tätä kuvien näytillepanoa kohtuuttomasti ja yleisöhän (ja google) voi aina autaa. Rekisteri mainitaan vain jos se ei kuvasta selviä

Beechcraft Musketeerit

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

pari Britten Norman Islanderia:

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

IMCO CallAir A-9

[ attachment removed ]

 

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Markulle kuvista!

 

Ei konetyyppejä nyt ihan tarkkaan tarvitsekaan laittaa. Riittää hyvin juuri tuo tyyliin Beechcraft Musketeer tai vastaavaa. Tunnarin perusteella voi sitten hakea lisätietoa jos kiinnostaa. Pyyntöni oli tarkoitettu vaan ihan sillä, että kun näitä kuvia voi olla paljonkin ja tulee nopeasti selailtua, oppisi siinä tunnistamaan noita hiukan harvinaisempiakin (no, monellekaan esim. nuo edelliset eivät olleet kovin harvinaisia;)) koneita ihan lennosta. Ei tarvitsisi koko ajan kuuklailla kun se tieto on jo valmiina kuvan lähettäjällä, jolle sen tyypin kirjoittaminen kuvaan vie kolme sekuntia. Enkä nyt jutustele pelkästään omasta puolestani.

 

Mutta, jos vaan sen verran kehtuuta riittää, niin hieno juttu.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tehhäämpä sitten näinpäin että pannaan nämä tyypeittäin jonoon:

Cessna 150

http://fi.wikipedia.org/wiki/Cessna_150

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

Cessna 172

http://en.wikipedia.org/wiki/Cessna_172

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten eräistä kuvista näkyy, tuohon aikaan kerhot ja muut lentokoneiden omistajat saivat vuokrata verovaroilla rakennetusta hallista asianmukaista säilytystilaa pienkoneille. Sittemmin Finski valtasi hallin ja nythän siellä säilytetään työkoneita, peräkärryjä ja muita lentokentän infralle tärkeitä ja kallisarvoisia elementtejä, esim. lapioita ja harjoja. Nyt ei saa rakennuslupaa lentokonesuojalle edes rahalla, ainakaan Oulussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kuvakavalkadista Markku. :thmbup: Mutta mikäs mopu-Falke-yksilö se siellä eka kuvassa Mopo-Cessnan (OH-CBX) takana kurkkii?

 

edit: ja näyttää kurkkivan myös pari kuvaa alempana 172:n OH-CNP takana.

 

nimimerkki: Falkella lupakirjan lentänyt

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kuvakavalkadista Markku. :thmbup: Mutta mikäs mopu-Falke-yksilö se siellä eka kuvassa Mopo-Cessnan (OH-CBX) takana kurkkii?

edit: ja näyttää kurkkivan myös pari kuvaa alempana 172:n OH-CNP takana.

nimimerkki: Falkella lupakirjan lentänyt

Jukka

Tämähän siellä:

[ attachment removed ]

Ja vielä yksi Roksu

[ attachment removed ]

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikko tai joku muu asiasta tietävä vois kertoa missä ja minkä pedon kynsiin tämä on mahtanut joutua ? v.1974.

[ attachment removed ]

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelen vanhasta Ilmailusta lukeneeni, että käsin käyntiin heitetty kone karkasi ja söi siiven. Syövä kone taisi olla FR172 ja tuo CGH:han korjattiin lennellen tänäpäivänäkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja kuvia, kyllä ne on olleet siistejä uusina. Harva kone (tunnen lähinnä purjelentokoneita) on uudestaan maalattuna yhtä siisti. Ja orkkis maalauskaavio on monessa kohtaa se paras, makuasia toki. Etenkin nuo -68 mallin Rocketit ovat upeita. CNB oli ilmeisesti maalattu 80-luvun lopulla tarkasti alkuperäiseen kaavioon kun oli myynnissä vm. -88 ? Muistan nähneeni Ilmailussa ilmon jossa kone oli ns. nollatunneilla.

 

Riku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten eräistä kuvista näkyy, tuohon aikaan kerhot ja muut lentokoneiden omistajat saivat vuokrata verovaroilla rakennetusta hallista asianmukaista säilytystilaa pienkoneille. Sittemmin Finski valtasi hallin ja nythän siellä säilytetään työkoneita, peräkärryjä ja muita lentokentän infralle tärkeitä ja kallisarvoisia elementtejä, esim. lapioita ja harjoja. Nyt ei saa rakennuslupaa lentokonesuojalle edes rahalla, ainakaan Oulussa.

 

Aivan, tuo CBX on juuri tuossa hallissa, missä nykyään on ne lapiot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, koneet ovat arvoisillaan paikoilla.

 

Mikon kuvat tässä Markun ketjussa ovat osa arvokasta suomalaista ja oululaista ilmailuhistoriaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistorikkaita kuvia, kiitos.

Mikäli muistan oikein tuohon CGH siipeen hyökkäsi käsin heitetty Rocket, näissäkin kuvissa esiintynyt CFA. Malmilla. Joku varmaan muistaa sen radioilmoituksenkin PAN-PAN-PAN..

 

Kuvissa esiintyvissä Rocketeissa on yksi merkittävä ero, mutta mikä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvissa esiintyvissä Rocketeissa on yksi merkittävä ero, mutta mikä?

 

Charlie Mikessa (ikkunasta päätellen vanhempana yksilönä) eri siipi ja onko muka säätöhuiska? EDIT: eipä taida olla säätöhuiskaa. Mutta kellukevahvistus löytyy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep. En hakenut mallieroja vaan tuota kellukevahvistusta nimenomaan. Kaikissa Rocketeissa on säätöhuiska alunperin.

Minulle ei ole koskaan auennut tuo miksi osassa ei ole kellukevahvistusta. Aika monella yksilöllä olen lentänyt, kaikki joissa on ovat "jämäkämpiä". Sattumaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikissa Rocketeissa on säätöhuiska alunperin.

 

Aah, no niin tietenkin. Mutta onko tuossa sitten vesilentohuiska? Vai näyttääkö se vain erilaiselta?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Charlie Mikessa (ikkunasta päätellen vanhempana yksilönä) eri siipi ja onko muka säätöhuiska? EDIT: eipä taida olla säätöhuiskaa. Mutta kellukevahvistus löytyy.

 

Se uusi camber-lift -siipi tuli sataseitenkakkosiin vasta vuosimalleissa 1973/74 ja tuo CFA:n syömä OH-CGH (F172M) on tässä kuvasarjassa toistaiseksi ainoa, jossa se on - näin ulkomuistista.  Ja sikäli kun muistan oikein, ainoastaan K-mallin Roksu OH-CFW oli niin tuore, että siinä on uusi siipi. Ihan satavarma asiasta en ole; olen lentänyt konella vain kahdesti: Malmilta Ämariin ja takaisin ja kone on nykyisin Puolassa.

 

CCM:ssä on säätöhuiska (vakiokierrospotkuri) kuten kaikissa Roksuissa. Kellukevahvistushan näkyy päällepäin tuossa tuulilasin takana olevista vinotuista. Se ja muut vahvikkeet vaan tekevät koneesta jämäkämmän.

 

Edit: Äh, AKu olikin jo sanonut tuosta huiskasta.

 

Edit2: Näyttäis siltä, että vanhemmissa Roksuissa oli tyyppihyväksyntätodistuksessa  (FAA A18EU) hyväksytty 2 eri potkurityyppiä ilman määriteltyä käyttötarkoitusta, sitten oli yksi ja lopulta viimeisessä K-mallissa oli vesikäyttöä varten oma tyyppinsä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

CCM:ssä on säätöhuiska (vakiokierrospotkuri) kuten kaikissa Roksuissa. Kellukevahvistushan näkyy päällepäin tuossa tuulilasin takana olevista vinotuista. Se ja muut vahvikkeet vaan tekevät koneesta jämäkämmän.

 

 

Tango Lima on mallia C172M ja siinäkin on tuo kellukevahvistus vaikka onkin alunperin "normi" 172. Onkohan kone ollut jossain vaiheessa kellukkeilla kuten tämä kanadalainen siskonsa: http://www.airport-data.com/aircraft/photo/580768.html ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia kommenteista ja ei muutakuin uutta kuvaa näytille:

Cessna 170

[ attachment removed ]

Cessna 182

[ attachment removed ]

Cessna 180 Inarin maisemissa

[ attachment removed ]

Cessna 185

http://en.wikipedia.org/wiki/Cessna_185

[ attachment removed ]

Lappilaista puskalentonostalgiaa:

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään