Aleksi Saarinen

Kuulutukset lennolla

121 viestiä aiheessa

Moi.

 

Mitä kaikkia kuulutuksia yleensä lentokoneissa on, eritoten matkustamohenkilökunnalle?

 

Ainakin mitä itse olen saanut irti siitä sössötyksestä, on "Cabin crew, crosscheck". Tässä siis ilmeisesti

käydään kone läpi ja katsotaan että luukut ja turvavyöt ovat kiinni ja istuimet ylhäällä.

 

Sitten nämä "boarding completed", "cabin crew, take your seats" ja muut ilmoitukset, voisiko joku kertoa lisää?

 

Itse vaan lennoilla jää painamaan päähän se että mitä siellä todella sanotaan. :) Jokaisella lentoyhtiöllä lienee

omat tapansa, kiva olisi kuulla lisää.

 

// Aleksi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taannoin kuulin Olgassa "refuel complete", vartti sen jälkeen oli Esso edelleen kiinni siivessä, jaaha... Vain reilu kolme tuntia myöhässä matkalle  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus teneriffalle mennessä kun käännyttiin radalle kapu sanoi "takeoff" ja hieman ennen laskua "landing"...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joissakin koneissa:

"Cabin crew, Arm slides "

"Cabin crew, Disarm slides [and crosscheck]"

 

Eli hätäuloskäyntien "liukumäkien" aktivointi käyttökuntoon ennen lähtöä, sekä laskun jälkeen "varmistin päälle" eli tahattoman laukaisun esto päälle, ennen kuin ovet avataan. Crosscheck tarkoittanee että toinen henkilö tarkastaa toisen toimenpiteet.

 

Muita kuulutuksia:

"Landing in 15 minutes", "Prepare for approach"  tms. - laitetaan matkustamo kuntoon laskua varten eli tarjoilu päättyy; tarkastetaan matkustajien turvavyöt;  selkänojat pystyasennossa;  pöydät ylhäällä; kannettavat tietokoneet ym. pois päältä ja laukkuun ja laukku edessäolevan istuimen alle; matkustamossa olevat verhot auki; jne.

 

"Prepare for gate arrival/stand arrival"  - valmistaudu pysäköintiin matkustajasillan kohdalla / asematasolle.  Jälkimmäisessä tapauksessa pysäköinnin jälkeen pitää laskea matkustajaportaat alas, jos sellaiset ovat koneessa, kuten MD-80:ssa ja E170:ssa on (en tosin tiedä kuuluuko tämä matkustamohenkilökunnan vai ohjaamomiehistön tehtäviin).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi.

 

Mitä kaikkia kuulutuksia yleensä lentokoneissa on, eritoten matkustamohenkilökunnalle?

 

"Cabin crew, crosscheck". Tässä siis ilmeisesti

käydään kone läpi ja katsotaan että luukut ja turvavyöt ovat kiinni ja istuimet ylhäällä.

 

Sitten nämä "boarding completed", "cabin crew, take your seats" ja muut ilmoitukset, voisiko joku kertoa lisää?

 

"Arm your doors and cross check" on se call out mitä mietit. Ovet "armataan", jotta evakuointitilanteessa slidet eli liukumäet toimivat  ja väki pääsee ulos hyppäämättä metritolkulla. "DISarm your doors and cross check" laskun jälkeen komentaa CA:t poistamaan armauksen. Jos armatun oven avaa normaalitilanteessa, se tulee kalliiksi koska slide pitää vaihtaa ym.. Crosscheckaus on se, että matkustamohenkilökunta varmistaa puolin ja toisin että armaus / disarmaus on joka ovella tehty. Cabin check eli nuo mainitsemasi vyöt ym. tarkastetaan ilman eri call outeja. Nils jo näemmä selvensi samaa asiaa joten ei siitä sen enempää ;)

 

Call outilla tehtävät toimenpiteet cabinissa ovat turvallisuuden kannalta tärkeitä, tiettyyn aikaan ajoitettuja juttuja. Esim. jos oven saa avata vasta kun molemmat moottorit ovat sammutettu, ohjaamo varmistaa tämän CA:lle, esim. call outilla "cabin crew, you may open the door".

 

"Take your seats for take off/landing", "Ready for safety demonstration", "Please prepare for approach"... lienevät lopulta itsensä selittäviä. Noita call outeja on yhtiöstä riippuen lukuisia ja varmimmin niistä pääsee selvyyteen aina kysymällä CA:lta lennolla kun askarruttaa.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia erittäin kattavasta vastauksesta! :) Monille matkustajille varmasti ovat hepreaa nuo call outit, jos edes kiinnostavat normimatkustajia. :)

 

Ohjaan kiitokset lähteenä käyttämälleni lentoemännälle joka mielii pysytellä nimettömänä ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja satunnaisesti ainakin Finnairin lennoilla kuulee myös "Cabin crew, prepare for gate/stand arrival" joka tietysti kertoo miehistölle että parkkeerataanko putkeen vai "ulkoriviin".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

Kuppilassa kuultua, tositapaus eräällä lennolla tapahtuneesta kuulutuksesta. Lennolla oli sairauskohtaus ja purseri päätti kuuluttaa, onko matkustajien joukossa lääkäriä. Muuten meni hyvin, mutta hän kuuluttikin: arvoisat matkustajat, sattuuko joukossanne olemaan lentäjää.

Kuulemma ei ole ollut niin hiljaista matkustamossa aiemmin :)

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

China Airlinesillä (siis se Taiwanista oleva yhtiö): "Cabin crew, 10000 feet". Sama kuulutus sekä noustessa että laskeuduttaessa, ja vaikutus näytti olevan se, että henkilökunta aloitti laskeutumisvalmistelut tai vastaavasti aloitti palvelun.

 

--Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni yhdellä lennolla, olikohan Antalya-Helsinki tuli kuulutus "Kymmenen minuuttia laskuun, cabin crew prepare approach." Vuonna 2002 Fuerteventuralta Helsinkiin taas lähdössä ennen baanalle menoa kuuluteltiin "Istutaanpas sitten alas niin lähdetään kotia päin". Mukavia piristyksiä voi silloin tällöin muotoutua noista virallisista kuulutuksista. :)

 

Ja yksi kuulutus jota ei tässä ketjussa ole vielä tainnut tulla ilmi on "boarding completed".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja aika harvinainen, mutta pari kertaa olen kuullut:

 

"Cabin crew, pax head count please"

 

Tämä siis silloin, kun ovella ei käytetä naksutinta, ja ilmeisesti peräpään emot puuhastelevat jotain matkustamon puolella kaukana sisäpuhelimesta. No, siitä se naksutus alkaa perästä keulaan päin ja sen jälkeen normaalitapauksessa tulee "Boarding Completed" ja sit laitetaan ovet kiinni, ja kun tuubi irtoaa, niin "Cabin crew, door positions. Arm your doors and crosscheck"

 

Ootteko muuten huomanneet että usein osa kuulutuksista korvataan äänimerkein?

Varsinkin lentoonlähdössä, kun kone käännetään kiitoradalle, niin sen "Cabin crew, please be seated for takeoff" usein korvataan "plim-plom-plim-plom" merkkiäänellä?

Ilmaan päästyä yksi "plim-plom" tarkoittaa että emot voi jatkaa duuneja. Turvavyövalo sammuu sitten myöhemmin yhdem "plom":in saattelemana...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osa vakiokuulutuksista tulee myös nauhalta. Näimpä kerran erään lentoyhtiön pitkälle lennolle lähtevä kone sylkäisi 1:s moottorin sisäkalut rotaatio vaiheessa kiitotielle. Matka jatkui kahdella moottorilla menetelmän mukaisesti dumppaukseen ja takaisin laskuun.

Laskun jälkeen käynnistyi tuo vakionauhoitus:Kiitos että valitsitte tänään xxxx:n lennon, toivottavasti viihdyitte kanssamme, tervetuloa uudelleen. ::)

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on semmoinen laskuri, mikä pitää painaessaan juurikin tuollaisen *naks* äänen....Täysin mekaaninen kampe. Sillä siis lasketaan ihmisten lukumäärää vaikkapa tivolissa tahi sitten lentokoneessa....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on semmoinen laskuri, mikä pitää painaessaan juurikin tuollaisen *naks* äänen....Täysin mekaaninen kampe. Sillä siis lasketaan ihmisten lukumäärää vaikkapa tivolissa tahi sitten lentokoneessa....

Ai tälläinen?

 

mbat0075.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai tälläinen?

 

mbat0075.jpg

 

Joo!

 

Kun tultiin tänä kesänä Italiasta, niin emot laskivat kolme kertaa matkustajat (lomalento). Meinasi mennä hjermot siihen naksutukseen *naks naks* :laugh:

Joku matkustajista oli myöhässä, ja kun saatiin kaikki lampaat karjavankkureihin, päästiin kohti koto-Suomea :thmbup:

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ööö.. Entä mitkä ne saksien näköiset jutut on mitkä naksuu ??? Vai muistanko väärin..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ööö.. Entä mitkä ne saksien näköiset jutut on mitkä naksuu ??? Vai muistanko väärin..

 

Olet matkustellut junalla ja konduktöörisetä tai täti leimaa lippusi ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa eilen kun Pariisista kotiin lensin niin heräsi seuraavia kysymyksiä:

 

1) Minkä takia lennon alussa kuulutetaan:"mikäli teillä on matkatavaroissanne matkapuhelin, jota ette käytä, niin pyydämme teitä sulkemaan sen. Jos siis käyttää, niin saa olla päällä, vai? Eikö kaikkien puhelimien pidäkään olla kiinni, niinkuin olen luullut?

 

2) Kuuluuko nuo matkustamokuulutukset (esim. lentäjien "esittely" ja lentoaikojen kerronta jne.) ohjaamoon?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1) Minkä takia lennon alussa kuulutetaan:"mikäli teillä on matkatavaroissanne matkapuhelin, jota ette käytä, niin pyydämme teitä sulkemaan sen. Jos siis käyttää, niin saa olla päällä, vai? Eikö kaikkien puhelimien pidäkään olla kiinni, niinkuin olen luullut?

 

"Mikäli teillä on käsimatkatavaroissanne matkapuhelin, jota ette enää käytä, niin pyydämme teitä sulkemaan sen ja pitämään puhelimen suljettuna koko lennon ajan" tjms. taitaa mennä. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Mikäli teillä on matkatavaroissanne matkapuhelin, jota ette enää käytä, niin pyydämme teitä sulkemaan sen ja pitämään puhelimen suljettuna koko lennon ajan" tjms. taitaa mennä. :)

 

Onko tosiaan noin  ??? , kun sekä meno- että paluulennolla mielestäni kuulin että " sulkekaa puhelin jota ette käytä". Höh...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ohjaamossa on valittu PA (Public Address?) kuuntelulle niin kuulutukset kuuluvat myös siellä. Yleensä on valittuna, siis ainakin Finnairilla, muista yhtiöistä en tiedä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tosiaan noin  ??? , kun sekä meno- että paluulennolla mielestäni kuulin että " sulkekaa puhelin jota ette käytä". Höh...

Muistelisin Finskillä kuuluvan aivan niin kuin Lauri sanoi, koska aikoinaan kiinnitin tuohon sanamuotoon myös huomiota..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelisin Finskillä kuuluvan aivan niin kuin Lauri sanoi, koska aikoinaan kiinnitin tuohon sanamuotoon myös huomiota..

 

Keväällä menin Kreetalle Finnairin lennolla ja molemmissa päissä koneen aloitettua rullaus ja turvaohjeiden  pyöriessä monitoreissa ,tuli tällä tavalla ->

"pyydämme nyt kaikkia matkustajia sulkemaan matkapuhelimensa." Ei kai se siitä hirveästi ole muuttunut  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa eilen kun Pariisista kotiin lensin niin heräsi seuraavia kysymyksiä:

 

1) Minkä takia lennon alussa kuulutetaan:"mikäli teillä on matkatavaroissanne matkapuhelin, jota ette käytä, niin pyydämme teitä sulkemaan sen. Jos siis käyttää, niin saa olla päällä, vai? Eikö kaikkien puhelimien pidäkään olla kiinni, niinkuin olen luullut?

Keväällä menin Kreetalle Finnairin lennolla ja molemmissa päissä koneen aloitettua rullaus ja turvaohjeiden  pyöriessä monitoreissa ,tuli tällä tavalla ->

"pyydämme nyt kaikkia matkustajia sulkemaan matkapuhelimensa." Ei kai se siitä hirveästi ole muuttunut  ???

 

Yleensä tuo ensimmäinen kuulutus tulee pariin kertaan samalla, kun matkustajat tulevat koneeseen ja asettautuvat mukavasti. Se on valmis nauhoitus jota vain toistetaan esim. viiden minuutin välein. Tuo jälkimmäinen tulee sitten turvaohjeissa tai kuulutetaan erikseen, ja viimeistään silloin kaikkien tulee sulkea puhelin. Näin siis omien kokemusten perusteella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään