Aleksi Saarinen

Kuulutukset lennolla

121 viestiä aiheessa

"Oikein hyvää huomenta vaan ohjaamonkin puolelta, kapteeni X tässä. Tervetuloa tälle retrolennolle Tukholmaan. Koneena meillä on tällainen Convair... eipäs olekaan kuin Airbus 319 - no ranskalaiskaunotar kuitenkin... Ai että ne ovat sitten kauniita nuo meidän naiset siellä matkustamon puolella... kyllä siinä on ollut pitelemistä vuonna -53 muistaakseni... aivan sydän alkaa läpättää... no eipä siinä mittään... Muutama hassu minuutti tässä vielä menee niin saadaan ovet suljettua ja päästään matkaan... Lentoaika on lyhentynyt melkoisesti 50-luvusta... sellainen 50 minuuttia siinä menee ja jos oikein kurjaasee ja polkaasee niin kolmisen varttia ja tuo lahti tuosta on ylitetty ja Tukholmassa ollaan... Tässä vieressäni istuu kanssani X - oikein mukava perämies... hyvin käyttäytyy... Tervetuloa lennolle...."

 

Täytyy myöntää, että tuo lento on jäänyt eräänä parhaimpana ikinä mieleen. Alusta alkaen oli oikeanlaista showmeininkiä ja pihlajanmarjakarkkeja tarjolla.  :thmbup:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

KF 293 HEL-KTT 13.3.2009:

 

Hetken kuluttua ylitämme maailman keskipisteen, Kuopion. Lennämme tänään siksakkia, koska Keski-Suomi on varattu sotaharjoituksille. Poikkeamme vielä Kajaanissa, Oulussa ja Rovaniemellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulutus SAS:n lennolla Tukholmasta Osloon:

Huomio, huomio, laskeudumme pian Osloon. Pyydämme matkustajia siirtämään kelloja ajassa kymmenen vuotta taaksepäin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Hyvät matkustajat, aloitamme laskeutumisvalmistelut Sydneyyn. Pyydämme Teitä nyt jne jne jne..."

 

Eihän siinä mitään, mutta kun Sydneystä oltiin lähdetty kello 22 Qantasin QF21:llä ja Tokioon piti tulla... Sattuuhan sitä hyvin valvotun yön jälkeen  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Easyjetillä: "Hyvät matkustajat himmennämme hetken kuluttua matkustamon valot. Jos teitä hämärä alkaa pelottamaan esitelkää itsenne vierustoverille". Samalla lennolla: "Tervetuloa Helsinkiin, muistutan teitä että otatte kaikki tavaranne mukaan, älkääkä jättäkö ystäviä tai pieniä lapsia ylälokerikoihin"   ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairilla: "Hyvää perjantai aamua ja tervetuloa Finnairin lennolle Frankfurttiin. Lentoaikamme tänään pla pla ja ne normaalit luritukset. Pienen hiljaisuuden jälkeen kippari kuulutti: "Kaikille matkustajille tiedoksi, että voinen luvata, että lennän tätä konetta paremmin kun osaan viikonpäivät, siispä toivotankin teille erittäin hyvää torstai aamua...  :laugh:

Ihan en sanatarkasti muista tilannetta, mutta jotenkin noin se meni, sai kyllä hymyn suupieliin  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli tuossa Blue 1 lennolla Milanoon kuultua tällainen erikoinen kuulutus:

Ja arvoisat markustajat, muistakaa liittyä Blue 1:sen Facebook yhteisöön ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkuvuoden Krabin matkalla Ahmadabad - Krabi välillä kapteenin kuulutus: Saavumme noin puolen tunnin kuluttua Krabille. Sää on erinomainen. Krabista puheenollen itsekkin olen siellä käynyt ja kyllä on mahtava paikka rantoineen ja hyvännäköisesten tyttöineen. Toivottavasti olette viihtyneet lennolla,  ;D, Ei ole ihan koko kuulutus . Kyllä rupes hymyilyttää tuossa tyttöjen kehudnta kohassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneen ovien armaukseen ja disarmaukseen liittyen,  BY:llä meillä oli tapana kuuluttaa todella "arm/disarm door and cross check". Krossari tehtiin varmistuksen vuoksi, jotta toinen oli todella armannut/disarmannut ovet oikein. 752 oli helppo nakki, 762/763 oli helppo armata/disarmata, mutta varmistus-"levyt" oli sijoitettu oven alaosaan. Siinä sitten peppu pystyssä tutkimaan kabiinin huonossa valossa onko ne oikein vai ei.

 

Kuulutukset vaihtelevat lentoyhtiöittäin niin paljon, kuten proseduuritkin. BY:llä kabiini tekee cabin securen, istuu alas, ilmoittaa purserille, joka odottaa kaikkien raportteja kabiinista, jonka jälkeen ilmoittaa ohjaamoon cabin securen. Näin ollen ohjaamo ei anna mitään "cabin crew take ur seats for take off/landing", sillä he olettavat, että kaikki istuvat jo. Ilmoitus purserille meni jokseenkin näin "cabin secured from doors two to three and i'm seated at doors three"

 

okAY

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1) Minkä takia lennon alussa kuulutetaan:"mikäli teillä on matkatavaroissanne matkapuhelin, jota ette käytä, niin pyydämme teitä sulkemaan sen. Jos siis käyttää, niin saa olla päällä, vai? Eikö kaikkien puhelimien pidäkään olla kiinni, niinkuin olen luullut?

 

Saapihan sen matkapuhelimen pitää auki ja käyttääkin kun kone on maassa eivätlä turvavyön merkkivalo pala - ellei miehistö ole tätä kieltänyt. Jossain vaiheessa lähtövalmisteluja tulee sitten toinen kuulutus missä käsketään sammuttamaan puhelimet sun muut vempaimet.

 

Finnairin ohjeet löytyvät tästä

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Blue 1:llä oli muutama vuosi sitten yksi aika hauska Avro-lentäjä (en nyt muista oliko perämies vai kapteeni, veikkaisin jälkimmäistä) töissä. Sellainen kaljupäinen, vähän Toni Virtasen näköinen tyyppi jonka kuulutukset olivat taatusti persoonallisia tyyliin "Tervetuloa tälle ilta-ajelulle Tukholmasta Helsinkiin" jne. Muilla kielillä oli vähän standardimpaa kamaa sitten. En ole törmännyt vähään aikaan, tosin en ole kyllä firmalla lennellytkään takavuosien tahtiin.

 

Samaisen firman Helsinissä olleen lumimyrskyn takia lähes neljä tuntia myöhässä Kööpenhaminaan laskeutunut vuoro päättyi aika mielenkiintoisesti kun ei ollut putkea vapaana ja maahenkilökunta sääti portaitten kanssa (toivat ensin S2000:n portaat, tämä oli silloin vanhoina hyvinä aikoina) noin puoli tuntia - kapteeni kuuluttii hyvin väsyneen oloisesti "Hyvät matkustajat - kun kaikki menee pieleen niin kaikki *tosiaan* menee pieleen. Tässä edelleen odotellaan sopivia portaita, edelliset olivat väärän konetyypin portaat - liian pienet, jospa seuraavalla yrittämällä tärppäisi." ja huokasi niin kuuluvasti että kuului varmaan perimmäiselle penkkirivillekin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kapteenin kuulutus englanniksi takelteli aamuisella Spanairin Madrid-Barcelona- lennolla Espanjassa vuonna 2004 jotenkin seuraavasti:

"Good afternoon ladies and gentlemen... I mean good evening.... sorry, my english is not so good... good morning ladies and gentlemen"

Eli meni se oikein kun vähän haki :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kapteenin kuulutus englanniksi takelteli aamuisella Spanairin Madrid-Barcelona- lennolla Espanjassa vuonna 2004 jotenkin seuraavasti:

"Good afternoon ladies and gentlemen... I mean good evening.... sorry, my english is not so good... good morning ladies and gentlemen"

Eli meni se oikein kun vähän haki :)

Kerran oltiin Air Nostrumin lennolla Malagasta Alicanteen. Kapteenin kuulutusten jälkeen viereemme käveli nuori, vaalea miesstuju ja sanoi että: Meillä ei tällä välillä ole lainkaan Suomenkielisiä kuulutuksia, haluatteko että tulkitsen? Suomalainen Air Nostrumilla ja oli tutkinut listat ja nähnyt Suomalaiset nimet ja tuli heti palvelemaan. Jäi hyvin mieleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
sorry, my english is not so good...

 

Kuulostaa aika luotettavalta kaverilta koneen puikkoihin kun ei englanti taivu. Hokeekohan jaksollakin tuota samaa "sorry my english is not so good". 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo matkustamon tarkastukset ei kyllä aina ole ihan tarkasti tehtyjä. Noin kolme vuotta sitte Lanzarotelta lähettiin takaisin

Helsinkiin, kun matkustamo henkilökunta käy läpi turvavyöt niin ei ne aina kaikkia katso, huomasin itse nousun jälkee kun valo sammui että vyö auki ja toinen pää penkin välissä. ITseäni ihmetytti se että vaikka käydään läpi kiireessä ja kiiressä niin kyllä hyvä katsoa kaikki tarkasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo matkustamon tarkastukset ei kyllä aina ole ihan tarkasti tehtyjä. Noin kolme vuotta sitte Lanzarotelta lähettiin takaisin

Helsinkiin, kun matkustamo henkilökunta käy läpi turvavyöt niin ei ne aina kaikkia katso, huomasin itse nousun jälkee kun valo sammui että vyö auki ja toinen pää penkin välissä. ITseäni ihmetytti se että vaikka käydään läpi kiireessä ja kiiressä niin kyllä hyvä katsoa kaikki tarkasti.

Tuo nyt on muutenkin niin turhaa tarkastella niitä. Onhan se tietysti hyvä jos joku ei useista kuulutuksista huolimatta muista/tajua laittaa vöitä kiinni, mutta toisaalta jos joku haluaa tosissaan olla ilman vöitä niin ei siinä paljon tarkistukset auta. Ne saa kuitenkin ihan koska vaan auki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyse ei ole pelkästään vyöttäytymättömän henkilön turvallisuudesta vaan muidenkin: se umpiluupäinen lihaköntti on melko raskas projektiili lennellä ympäri matkustamoa, jos kone rytkähtää. Niinpä on todella aiheellista, että hymyävä kabiinihenkilöstö tsekkaa joka vyön 100% 0-toleranssilla. (Myös autoillessa etupenkkiläisten on syytä vaatia takanaan istuvaa vyöttäytymään)

 

Muistan, kun KLM:n riuska emäntä palautti juuri ennen lentoonlähtöä käytävälle hortoilemaan lähteneen pikkutytön takaisin vöihin. Kävi vauhdikkaasti kuin judossa, eikä siinä liikoja sanoilla kursailtu. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin juuri asettunut lepäämään lentoemon peittelemänä kolmelle penkille Thai Airwaysin DC-kympin puolityhjällä lennolla Ateenasta Bangkokiin vuonna 1977, kun kapteeni kuulutti juuri ja juuri ymmärrettävällä englannilla: "We are flying at 10,000 kilometres." Itsekseni ajattelin, että eivätpähän ainakaan turbulenssit haittaa matkantekoa!

 

Rautatiepuolella paras kuulutus tapahtui 70-luvulla paikallisjunassa. Tuohon aikaan rutiinikuulutuksia ei vielä ollut nauhoitettu, joten junailijat lukivat ne suorina lähetyksinä. Savolaiskonnarin tiedonanto kuului seuraavasti: "Seuraavana on Oolunkylä. Tae aenakkii se eilen olj heti tässä Käpylän jäläkeen."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo nyt on muutenkin niin turhaa tarkastella niitä. Onhan se tietysti hyvä jos joku ei useista kuulutuksista huolimatta muista/tajua laittaa vöitä kiinni, mutta toisaalta jos joku haluaa tosissaan olla ilman vöitä niin ei siinä paljon tarkistukset auta. Ne saa kuitenkin ihan koska vaan auki.

 

Tuota se vö kyllä oli kiinni mutta jotain tein ja jouduin avaamaan ja se sitten jäi auki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Golden airin (Blue1) lennolla Turusta Tukholmaan oli hyvä koneen ovella kun ruotsalainen lentoemo oli yrittänyt opetella suomea: "Hyvä huomenta and tervetuloa"  :)

 

Mielestäni Goldenilla oli muutenkin hieman omalaatuiset tavat:

Koneessa kuulin uuden kuulutuksen lentäjältä emoille (en itse ainakaan ennen ole kuullut): Cabin crew 48 passengers.

Ja kun matkustamohenkilökunnan piti istua nousuissa-laskuissa, kapteeni sammutti ja samantien sytytti tupakoinnin merkkivalon.

Ja matkustamo henkilökunta käytti myös melko paljon käsimerkkejä esim. safety demo, kaksi peukkua ylös ja toinen aloitti latelun mikkiin ja toinen esitteli turvavöitä jne.

Kun tarjoilu alkoi edestä nostettiin jälleen peukku ylös, että täällä valmista.

 

En moisia käsimerkkejä ja tupakoinnin merkkivalon sammuttamista ole juuri muilla lentoyhtiöillä nähnyt  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kun matkustamohenkilökunnan piti istua nousuissa-laskuissa, kapteeni sammutti ja samantien sytytti tupakoinnin merkkivalon.

Tupakkavalon vilkutus johtuu ilmeisesti siitä, että Saabissa ei ole sellaista erillistä bling-ääninappia, kuin esim. jossain isommissa koneissa. Toisaalta saman voisi tehdä toisellakin tavalla, eli kuullutus matkustamoon cabin crew please be seated for takeoff/landing.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tupakkavalon vilkutus johtuu ilmeisesti siitä, että Saabissa ei ole sellaista erillistä bling-ääninappia, kuin esim. jossain isommissa koneissa. Toisaalta saman voisi tehdä toisellakin tavalla, eli kuullutus matkustamoon cabin crew please be seated for takeoff/landing.

 

Koneena oli ATR 72-500 ei siis Saab, ei ilmeisesti ole tätä "bling-plong" ääntä myöskään ATRässä, voisivat käyttää cabin crew please be seated for takeoff/landing kuten esim. FinnCommilla. Parempi kuin sammuttaa tupakoinnin valo, hetkeksi jo ehdin silloin hätkähtyä mitä tämä tarkoittaa, meinaako kapteeni vetää tupakkatauon  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneena oli ATR 72-500 ei siis Saab, ei ilmeisesti ole tätä "bling-plong" ääntä myöskään ATRässä, voisivat käyttää cabin crew please be seated for takeoff/landing kuten esim. FinnCommilla.

Ok, oletin automaattisesti, että oli Saab, kun tuota tapaa käytetty ennenkin Golden Airilla.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään