Aleksi Saarinen

Kuulutukset lennolla

121 viestiä aiheessa

Miten lie nauhoitettu tämä klippi  :o

 

http://www.youtube.com/watch?v=lZyfGyPIRys

 

Melkoinen kuulutusten määrä 9 tunnin 10 minuutin lennolla, kun kuulutukset yhteensä kestävät 38 minuuttia. Toki kolme poikkeuskuulutusta tekevät oman osuutensa kokonaiskestoon (2 x turbulenssi, 1 x sairaskohtaus), mutta silti... Kielivalikoimassa ruotsin pudottaminen pois voisi toki nostaa myrskyn suomenruotsalaisten vesilasissa, mutta hyötyisivätkö hekin lähes 10 minuuttia vähemmistä kuulutuksista?

 

Erinomaiset kuulutukset henkilökunnalta ja matkatunnelmaan pääsi varsin mukavasti näitä kuuntelemalla... Olisiko se aika suunnitella matkaa Japaniin ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Erinomaiset kuulutukset henkilökunnalta ja matkatunnelmaan pääsi varsin mukavasti näitä kuuntelemalla... Olisiko se aika suunnitella matkaa Japaniin ;)

 

Siis ihan vain siksi, että pääsisi kuuntelemaan lentokonekuulutuksia? ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Illan viimeinen lento Finnairin siivin Kuopioon, nokalla kaksi Embraer -kapteenia muutama päivä sitten:

 

"Ja hyvvee iltoo tiältä etupiästä, tässä kohta piästään alottamaan matka kohti Kallavettä..."  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Boardingin aikana "Cabin crew fueling completed you may continue your normal duties(?)" Miten tankkaus vaikuttaa emojen työrutiineihin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Boardingin aikana "Cabin crew fueling completed you may continue your normal duties(?)" Miten tankkaus vaikuttaa emojen työrutiineihin?

Seurasin samankaltaista tilannetta toissa joulukuussa matkalla Brasiliaan. Kone teki välilaskun kanarialle mutta koska kone oli myöhässä ja sitä haluttiin kuroa lyhemmäksi, matkustajat jäivät koneeseen. Itse istuimme 2 ovilla eli näköalapaikalla.

Ennen kun tankkaus alkoi kapteeni teki kuulutuksen "Cabin crew at stations for refueling"x2 (vrt  "cabin crew at stations"x2 joka annettaan hätätilanteessa evakuointi tarkistuslistaa tehdessä, muistelisin että Finnairilla ground emergency checklist, monilla ECAm actions tms). Tällöin lentoemännät tulivat takaisin omille vastuuovilleen, tarkistivat ne ja vetivät hanskat käteensä eli valmistautuivat mahdollisuuteen että tankkauksen aikana syttyisi tulipalo ja kone olisi tyhjennettävä nopeasti. Pohtivat siinä ääneen että saikos toinen heistä lähteä ovilta hakemaan laukkuaan takaa jos toinen jäi paikalle.

Kun tankkaus oli ohi tuli tuo kuulutus (vrt "Cabin crew normal operations" joka annetaan ground emergency check listin lopussa jos evakuointi ei seuraa, en tosin tiedä mitä Finnair käyttää, tuo Etihadin toimenpiteitä) ja valmiustila oli ohi ja lentoemännät saivat liikkua vapaasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin kerran Finnairilla ovet myös avattiin tankkauksen ajaksi. Tämä tapahtui Istanbulissa, jonkun lennonjohtajalakon aikana, kun Kreikkaan matkalla ollut kone käytti normaalia idempänä olevia reittejä; seikkailut itäblokissa kesti sen verran pitkään, että piti tehdä ylimääräinen tankkausvälilasku Istanbuliin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaapas matkustamohenkiläkunnan(ja/tai lentokenttä) kuulutkset.  :laugh:

 

Itselläni hauskin kokemus oli, kun tulimme päivänä jolloin Suomi voitti lätkän MM-kisat tänä vuonna. Kaikki suomalaiset katsovat Tukholman T2:ssa pienestä putkitelkusta ottelua. Final call menossa ja kaikki katsovat vielä peliä. Koneeseen jengi alkoi valua vasta, kun eka erä loppui.  Lennolla kapteeni kuulutteli tuloksia(tämä se hauskin kuulutus). Ensiksi peli oli 0-1 Ruotsille ja kaikki koneessa taputtivat. Sitten kun kuulutettiin, että peli on 1-1 kaikki buuasivat  Terminaaliin päästyämme peli olikin jo 3-1 ja siinä vaiheessa tuli kyllä kylmät väreet. Kotiin päästyä peli olikin jo 4-1

 

ps. nyt tuli tänne, eikä simulaattoripuolelle :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta oli hauskaa ja yllättävää kun Helsinki-Vantaalla tuli odotussaliin tornin kuulutukset: "Finnairin lähtevä liikenne, koukeusrajoitus 600 jalkaa..." Ihan kuin Malmilla.

En tiedä oliko tuo kuulutus todella tarkoitettu noin, jo voiko olla Finnairin lähtevälle todella vain 600 jalkaa...ja mitä se kuulutus  tekee matkustajien odotussalissa....mutta niin se vaan tuli (elokuussa 1992 ?).

 

Lisäksi oli silloin uusinta uutta minulle nämä turvakuulutukset: "Pitäkää huolta laukustanne..." joka toistui vähän väliä. Kyllä ihmetytti.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omalla kohdalla ne menee varmaan sille eräälle Finnairin savolaiskipparille. "Sitten kun tästä ilimaan jouvuttaan niin tuo perämies lupasi kulijetella meidät tuota amstertammia kohren" (tämä siis oikein viännettynä, matkustamossa oli vaikea pitää pokkaa).

 

Toinen ei välttis aukea UK aksentteja ymmärtämättömille, mutta BA LHR-JFK joskus se perus myyntikuulutus (miten on nyt kiva ostaa kaikkea lennolta), vedettiin normaaliin tapaan tosin _todella_ voimakkaalla Newcastlen murteella.

heti kuulutuksen päätyttyä joku toinen matkustamohenkilökunnan jäsen, taustahihittelijöineen, kuulutti että "And if you had any trouble understanding our lovely Geordie purser, any member of cabin crew are happy to translate that for you" :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

16.5.2011

 

Finnair AY7164 MM-joukkueen paluulennon ja lennonjohdon välinen keskustelu,

 

AY: Pääkaupunki oikein hyvää iltapäivää, Champions approaching runway one five.

TWR: Oikein hyvää iltapäivää, Finnair seven one mikke granlund cleared to land runway one six, correction runway one five.

AY: Cleared to land one five, Finnair Champions. Tästä Jaloselta keskijakkaralta terveiset torniin.

TWR: Kiitos, ja koko joukkuelle lennonjohdolta erittäin lämpimät onnittelut.

AY: Menee varmasti perille.

 

Fraseologia vähä lipes epävirallisen puolelle  8)

 

-Joni

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä 1960-luvun alkupuolella Finnairin/Aeron koneissa lentoonlähdöissä kuulutettiin: "Hyvät matkustajat, kiinnittäkää syöksyvyönne!"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinki-Vantaan terminaalissa kuultua:

"Hyvät matkustajat, meillä on Teille hyviä ja huonoja uutisia. Hyvät ovat ne, että olemme saaneet tiedon korvaavasta koneesta lennolle Helsingistä Ouluun. Huonot taas ne, että kone on vielä Moskovassa. Voitte tulla noutamaan lähtöportilta kupongin, jolla saatte pientä purtavaa odottelun ajaksi."

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kasikymmentäluvun alkupuolella Pan Amin 727:ssa stopattiin saavuttaessa JFK:lla hieman kai sijoitukseltaan hankalaa putken päätä kauemmaksi ja hinattiin sitten loppumatka tugilla. Kapteeni pyysi pitämään turvavyöt vielä kiinni, "since it is especially important now, when we are under a mercy of someone with a New York Driver's License".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Saman firman (Pan AM) kippari joskus 1990 Frankfurtissa, kun jäimme eräänä perjantaina n klo 16.30 odottamaan kauas portilta sen vapautumista "My apologies, but we have a normal Friday afternoon situation in a big city, no free parking places" 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Pekingissä joskus -99 kun uudet terminaalit oli juuri otettu käyttöön:

 

"... ja täällä jälleen koneen kapteeni, pahoittelemme viivästystä, kenttähenkilökunnalla näyttää olevan pieniä vaikeuksia saada ajettua tuo putki koneeseen kiinni. Nyt putki näkyy kuitenkin jälleen liikkuvan joten eiköhän tämä tästä kohta..... jaa mutta nyt se törmäsi tuohon pieneen autoon."

 

8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lomalennon laskeuduttua Helsinki-Vantaalle ja matkan jäätyä vajaaksi...

 

"Hyvät matkustajat, lennettyämme tuhansia kilometrejä matkan viimeiset 20 senttiä olivat liian haasteelliset. Joudumme odottamaan hetken, että meidät siirretään oikealle kohdalle traktorilla ennenkuin tuo matkustajasilta osuu oven kohdalle... Pyydämme Teitä vielä istumaan paikoillanne pienen hetken, kiitos ja anteeksi."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terveiset Oulun lentoasemalta, tähän mennessä kuultua:

 

"Hyvää päivää arvoisat matkustajat, tämä on testikuulutus lennolle yksi kaksi kolme"...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään